Shrek schreef: ↑05 okt 2022, 13:34
4303 schreef: ↑05 okt 2022, 12:46
Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden
Als je zo hooghartig alle ideeën op dit forum afknalt met "stuurlui aan wal" roest je vast in je eigen systemen. Ook wie bij het spoor werkt, heeft waarheid noch wijsheid in pacht. Natuurlijk zijn sommige ideeën van hier uiteindelijk niet haalbaar in de praktijk - en neem dat ons eens kwalijk, als er zo weinig informatie publiek beschikbaar wordt gemaakt over bijvoorbeeld de omgang met werkzaamheden en de redenen achter de genomen beslissingen - maar wat zegt dat het handelen van de betrokken spoorbedrijven altijd de allerbeste, meest optimale oplossing is? Niets en niemand is perfect, inclusief je eigen bedrijf. Het is onmogelijk te garanderen dat je binnen je bedrijf altijd 100% álle mogelijke opties hebt bedacht en accuraat beoordeeld. Iedereen heeft ook toch wel eens een eureka-moment, waarbij je denkt "waarom had ik daar niet zoveel eerder aan gedacht"? Met meer mensen die meedenken, ook - of wellicht zelfs juist - als niet iedereen dezelfde achtergrond en kennis heeft, heb je meer eureka-momenten. Als je ieder ander geluid neermaait met "het kan niet want het kan niet", knijp je alle creativiteit af en loop je uiteindelijk een reëel risico dat je de reiziger uiteindelijk niet het best mogelijke product aanbiedt, enkel dankzij je eigen arrogantie.
trainlovertje schreef: ↑05 okt 2022, 14:36
Voor ons, als buitenstaanders, lijkt niet voor een kwalitatief alternatief zorgen als kiezen voor de gemakkelijkste oplossing: niets doen. Als we dan creatieve oplossingen helpen zoeken, worden we onterecht aan de kant geschoven als idioten.
Je neemt me de woorden uit de mond
4303 schreef: ↑05 okt 2022, 13:14
DDietzen schreef: ↑05 okt 2022, 12:09
Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Shrek schreef: ↑05 okt 2022, 08:56
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
- Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
- Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
- Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
Elk jaar op 25 december is de tunnel onder de zee gesloten. Geen enkele trein tussen Frankrijk en Engeland. Geen shuttles, geen Eurostar, niks. Geen haan die daarnaar kraait.
Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Kijk, dank voor deze info, dit helpt nog eens om een beter beeld te krijgen van de situatie. Er zit echter nog een aantal gaten in je argumentatie:
- Een MS96 heeft 213 zitplaatsen bij mijn weten, 213*4=852. Eurostar verkoopt al enige tijd een deel van hun stoelen niet meer, omwille van de gebrekkige capaciteit in de terminal van Londen: als ik het me goed herinner is die nu beperkt tot 1500 passagiers per uur. Verdeeld over twee treinen per uur maakt dat maximaal 750 reizigers per trein, dus zelfs in het theoretische geval dat 100% van de reizigers van zo'n verkorte Eurostar Lille-Londen gebruik zou maken van de door mij voorgestelde pendel Brussel-Lille (wat niet het geval zal zijn aangezien er ook nog in Lille volk wil opstappen naar het VK), heeft iedereen een zitplaats. Dan hou je nog meer dan 100 zitplaatsen over die benut kunnen worden voor grote bagagestukken die niet in de bagagerekken passen, naast het feit dat een deel van die bagage tussen ruggen van vis-à-vis-opgestelde stoelen geplaatst kan worden.
- Wat is het grote knelpunt bij die capaciteit van 300 reizigers in Lille: de doorloopsnelheid of de beschikbare ruimte? De doorloopsnelheid kan je verhogen door meer personeel in te zetten. De beschikbare ruimte is inderdaad niet te vergroten, of er zou precies toevallig een lege ruimte naast de terminal moeten zitten waar je provisorisch naar kunt uitbreiden, maar dat zou heel onwaarschijnlijk zijn.
- Je kan de eerste paar reizigers die door de controles heen zijn, toch opvangen in de terminal alvorens ze het perron op mogen? In Rotterdam neem ik dat althans altijd waar wanneer ik er langskom vlak voor het vertrek van een Eurostar: de reizigers verzamelen zich in de terminal, vormen een rij, en pas relatief kort voor vertrek (pakweg 15 minuten) wordt die rij het perron opgelaten. Dan is het niet nodig om een uur van tevoren het perron al steriel te hebben. Als ik mij eerdere publicaties over de introductie van de directe Eurostar Amsterdam-Londen goed herinner, wordt in Amsterdam en Rotterdam een halfuur aangehouden.
- Heeft Lille Europe werkelijk zoveel treinen per uur dat je de reguliere treindienst niet de helft van de tijd op drie perronsporen zou kunnen afhandelen? Zeker aangezien er die dag geen (lang kerende) TGV's naar Brussel rijden?
Zelfs als een aparte Lille-Londen-Eurostar niet mogelijk is vanwege de door jou aangedragen punten, en iedereen de Parijs-Lille-Londen dient te gebruiken, acht ik een pendeldienst Brussel-Lille met MS96 alsnog wenselijk. Het beperkt de reistijdvergroting voor reizigers van/naar Brussel en voorkomt 1 of 2 extra overstappen in Kortrijk en eventueel Gent, die voor internationale reizigers toch al niet wenselijk worden geacht. Bovendien heeft zo'n pendeldienst ook nut voor reizigers naar Parijs en de rest van Frankrijk, die eveneens via Lille moeten omreizen. Ik vermoed dat je die pendel echt wel vol krijgt, en je biedt sowieso een veel beter alternatief dan wat er nu is. Zeker aangezien de reguliere treinen Lille-Kortrijk normaal al ramvol schijnen te zitten, en dus nauwelijks ruimte hebben om de omgeleide internationale reizigers op te vangen.