geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 okt 2022, 17:32
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:48
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:23 Een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit toch die spoorwegen :cry:
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll:
Nutteloze en foute vergelijking.

Ik begrijp best dat een spoorweg of een autosnelweg af en toe dicht moet voor werken.

Maar dat de spoorwegen niet in staat zijn om een haalbare omleiding uit te werken vind ik onbegrijpelijk. Nota bene : België is een land met één van de dichtste spoorwegnetwerken ter wereld.

Het wegennet is trouwens nog veel dichter dus je vergelijking met de autosnelweg begrijp ik niet. Omleidingsroutes voor wegenwerken zijn namelijk nooit belachelijk lang... wel dikwijls belachelijk vol met files.
In tijd duren omleidingen dus wel belachelijk lang, door die files.
Het is maar om aan te tonen dat flexibiliteit ook in andere transportmodi niet oneindig is. Verwacht het dan ook niet bij spoorwegen.
België heeft inderdaad een heel dicht spoornet, maar voor Halle zijn er toevallig weinig alternatieven, daar valt niets aan te doen en dat hoeft ook niet, zo lang het maar uitzonderlijk blijft.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 17:41
Portbou schreef: 04 okt 2022, 17:37En als de Eurostar ondanks alles wat voorzien is nu toch eens moet stoppen tussen Brussel en Lille-Europe...
Bijvoorbeeld personen in het spoor (want dat is weer heel populair tegenwoordig) in Buizingen.

Wat gebeurt er dan ?
Dan mag iedereen in Lille uitstappen en terug door de security gaan.
Was die regel niet afgeschaft?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 17:45
Portbou schreef: 04 okt 2022, 17:32
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:48
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll:
Nutteloze en foute vergelijking.

Ik begrijp best dat een spoorweg of een autosnelweg af en toe dicht moet voor werken.

Maar dat de spoorwegen niet in staat zijn om een haalbare omleiding uit te werken vind ik onbegrijpelijk. Nota bene : België is een land met één van de dichtste spoorwegnetwerken ter wereld.

Het wegennet is trouwens nog veel dichter dus je vergelijking met de autosnelweg begrijp ik niet. Omleidingsroutes voor wegenwerken zijn namelijk nooit belachelijk lang... wel dikwijls belachelijk vol met files.
In tijd duren omleidingen dus wel belachelijk lang, door die files.
Het is maar om aan te tonen dat flexibiliteit ook in andere transportmodi niet oneindig is. Verwacht het dan ook niet bij spoorwegen.
België heeft inderdaad een heel dicht spoornet, maar voor Halle zijn er toevallig weinig alternatieven, daar valt niets aan te doen en dat hoeft ook niet, zo lang het maar uitzonderlijk blijft.
Die omleidingen duren dan misschien veel langer, net zoals een vervangbus er ook een stuk langer over doet. Alleen: er is geen vervangbus of wat dan ook blijkbaar, helemaal niks.
Helaas kan men die private maatschappijen volgens mij niet verplichten om een alternatief te voorzien, wat voor veel mensen zeker wenselijk is. Flix, het nieuwe Flixmobility, zal het graag zien gebeuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 04 okt 2022, 18:46 Die omleidingen duren dan misschien veel langer, net zoals een vervangbus er ook een stuk langer over doet. Alleen: er is geen vervangbus of wat dan ook blijkbaar, helemaal niks.
Helaas kan men die private maatschappijen volgens mij niet verplichten om een alternatief te voorzien, wat voor veel mensen zeker wenselijk is. Flix, het nieuwe Flixmobility, zal het graag zien gebeuren.
Ik snap niet goed wat je zou willen verplichten, bussen naar Rijsel? Dan kan je beter de trein nemen tot daar.
Dat vermeldt de NMBS-site ook zo:
Door geplande werkzaamheden aan de hogesnelheidslijn in Halle (HSL 1), wordt het hogesnelheidsverkeer van Thalys, TGV INOUI en Eurostar treinen volledig onderbroken tussen Brussel en Frankrijk van vrijdag 11 t.e.m. zaterdag 12 november 2022 om 19u00.

Reizigers van en naar Frankrijk worden geadviseerd om op een andere datum te reizen. Als u absoluut op deze dagen moet reizen, kunt u uw reis vanuit of naar Rijsel boeken.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 22:26 Naast taalkennis en lijnkennis zijn omleidingen voor Eurostar sowieso niet vanzelfsprekend, je moet immers kunnen garanderen dat zo'n trein tussen de terminal in Brussel en Lille Europe niet komt stil te staan. De route langs Halle is daarvoor voorzien, maar langs pakweg Gent en Kortrijk is dat tussen het andere verkeer door bijna niet te regelen zonder impact op de rest.

EDIT: ik realiseer met net dat je vanuit Moeskroen helemaal niet in Lille-Europe geraakt. Eurostar omleiden is dus totaal uitgesloten.
Ik meen me te herinneren dat in de beginperiode van Eurostar langs het klassieke net naar Lille werd gereden en dan via Lille Europe de HSL op naar de tunnel. Weliswaar via Doornik als ik me goed herinner; geen idee waar dat verbindingsspoor exact ligt. Dat werkte tot op zekere hoogte behoorlijk en ik kan me niet herinneren dat stilstanden problemen opleverden (wel stilstanden door allerlei technische problemen met die Eurostar stellen).

En er zijn wel meer gekke dingen gebeurd in de geschiedenis van Eurostar, zoals treinen die tussen Brussel en Lille vervangen werden door een getrokken trein met M4 rijtuigen. Hoe een en ander in Lille ging weet ik niet, ik heb in elk geval geen foto's gezien van een getrokken trein M4 aan het perron in Lille Europe.
Laatst gewijzigd door jknockaert op 04 okt 2022, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door ovspotter_be »

jknockaert schreef: 04 okt 2022, 19:33 Ik meen me te herinneren dat in de beginperiode van Eurostar langs het klassieke net naar Lille werd gereden en dan via Lille Europe de HSL op naar de tunnel. Weliswaar via Doornik als ik me goed herinner; geen idee waar dat verbindingsspoor exact ligt. Dat werkte tot op zekere hoogte behoorlijk en ik kan me niet herinneren dat stilstanden problemen opleverden (wel stilstanden door allerlei technische problemen met die Eurostar stellen).
Kijkende naar de OpenRailwayMap, is er inderdaad een verbinding vanuit Tournai richting Lille-Europe met een wissel vlak voor de bocht richting Lille-Flandres.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Moest L94 open zijn was het simpel, maar dat gaat dus ook niet door de werken in Halle.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 19:01 Ik snap niet goed wat je zou willen verplichten, bussen naar Rijsel? Dan kan je beter de trein nemen tot daar.
Bijvoorbeeld bussen tot Lille ja, tenzij het alternatief via Gent per trein een ietwat aangename oplossing kan bieden. Laten we zien hoe dat uitdraait.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door jens123 »

trainlovertje schreef: 04 okt 2022, 20:05
Shrek schreef: 04 okt 2022, 19:01 Ik snap niet goed wat je zou willen verplichten, bussen naar Rijsel? Dan kan je beter de trein nemen tot daar.
Bijvoorbeeld bussen tot Lille ja, tenzij het alternatief via Gent per trein een ietwat aangename oplossing kan bieden. Laten we zien hoe dat uitdraait.
Dan is het te hopen dat de trein Kortrijk Lille die dagen uit meer dan 1 MR96 bestaat…
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 260689 »

Toen ze Brussel-Zuid met ETCS uitrusten reden de Thalys, Eurostar en TGV's via Brussel Noord de L161 op. Maar het ontgaat mij welke lijnen ze dan gebruikte. Was dat om er in Halle er terug op te rijden of konden ze via via naar Ath om daar op de L1 te rijden?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 260689 »

4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:21
4303 schreef: 02 okt 2022, 22:44 Aangezien we dan door Vlaanderen moeten rijden mogen alleen Vlaamse bestuurders er mee rijden...
Schrijf jij nu dat Waalse bestuurders niet in Vlaanderen mogen rijden ?
Dat zal ik toch wel verkeerd begrepen hebben. Hoe werkt dat anders op een verbinding als Oostende-Eupen ?
Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Wat doe je dan met de Eurostar Amsterdam - Brussel - Londen? Oke, die worden meestal gedaan door gehuurde NS machinisten. En trouwens, Eurostar en Thalys zijn al op papier 1 geheel, Eurostar dus. Maar ze willen pas eind 2024 het aan het grote publiek voorstellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

jens123 schreef: 04 okt 2022, 20:08
trainlovertje schreef: 04 okt 2022, 20:05
Shrek schreef: 04 okt 2022, 19:01 Ik snap niet goed wat je zou willen verplichten, bussen naar Rijsel? Dan kan je beter de trein nemen tot daar.
Bijvoorbeeld bussen tot Lille ja, tenzij het alternatief via Gent per trein een ietwat aangename oplossing kan bieden. Laten we zien hoe dat uitdraait.
Dan is het te hopen dat de trein Kortrijk Lille die dagen uit meer dan 1 MR96 bestaat…
Ik denk echt niet dat er zoveel mensen persé die dag moeten reizen. Sowieso is er 11 november al weinig businessverkeer en de toeristen zullen wel gewoon doen wat eurostar vraagt en een dag eerder of later reizen. Er zijn nooit tickets geweest voor die dag dus verwacht er ook niemand die dag te kunnen reizen. Dat is iets heel anders dan pakweg een afgeschafte ICE die zich in één klassiekje moet murwen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

11 November is geen verlofdag in Londen en Duitsland, en aan de internationale instellingen in Brussel wordt er ook doorgewerkt. Er is dus business verkeer te verwachten. Lijkt me ook een van de top weekends te zijn voor citytrips door Verlander weekend in België en Frankrijk. Dat er dan niets van backup trein of bus voorzien wordt via Kortrijk is vreemd. Het alternatief via Kotrijk wordt ook niet vermeldt, want men vraagt potential reizigers om op eigen houtje naar Lille te gaan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 04 okt 2022, 21:41 Toen ze Brussel-Zuid met ETCS uitrusten reden de Thalys, Eurostar en TGV's via Brussel Noord de L161 op. Maar het ontgaat mij welke lijnen ze dan gebruikte. Was dat om er in Halle er terug op te rijden of konden ze via via naar Ath om daar op de L1 te rijden?
Toen verlieten de treinen de HSL bij Aat, daarna L94 tot Halle en aansluitend L26 tot Arcaden. Vandaar verder over L161 tot Brussel-Zuid. Toen lag Halle er niet uit en was dit allemaal geen probleem, maar nu ligt Halle er dus wel volledig uit.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 22:31 de toeristen zullen wel gewoon doen wat eurostar vraagt en een dag eerder of later reizen.
Deze gedachtengang is weer een mooi voorbeeld van hoe de spoorwegen nog steeds onvoldoende klantgericht zijn en nog steeds menen dat de klant (of de gebruiker zoals zij de klanten liever noemen) zich maar moet aanpassen.

Een dag eerder is een gewone donderdag-werkdag en dus geen deel van het lang weekend. Een dag later is het zaterdag en is er al 1/3de van het verlengd weekend verloren.

Gelukkig hebben de toeristen nog andere opties dan Eurostar.

Helaas zijn dat opties met klimaatonvriendelijke vliegtuigen of met sociaal-uitgebuite buschauffeurs uit Oost-Europa.

Dat Eurostar - met al zijn evidente voordelen - er bijna 30 jaar na zijn opstart nog steeds niet in geslaagd is om de andere modi weg te concurreren zou tot denken moeten aanzetten. Maar het zal blijkbaar nog niet voor vandaag zijn.
Plaats reactie