geen HST verkeer naar Parijs 11 november

4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

DDietzen schreef: 05 okt 2022, 12:09 Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Shrek schreef: 05 okt 2022, 08:56
Portbou schreef: 05 okt 2022, 08:51

Deze gedachtengang is weer een mooi voorbeeld van hoe de spoorwegen nog steeds onvoldoende klantgericht zijn en nog steeds menen dat de klant (of de gebruiker zoals zij de klanten liever noemen) zich maar moet aanpassen.
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
  • Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
  • Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
  • Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
Elk jaar op 25 december is de tunnel onder de zee gesloten. Geen enkele trein tussen Frankrijk en Engeland. Geen shuttles, geen Eurostar, niks. Geen haan die daarnaar kraait.

Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

4303 schreef: 05 okt 2022, 12:46 Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden :lol:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

4303 schreef: 05 okt 2022, 13:14
DDietzen schreef: 05 okt 2022, 12:09 Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Shrek schreef: 05 okt 2022, 08:56
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
  • Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
  • Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
  • Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
Elk jaar op 25 december is de tunnel onder de zee gesloten. Geen enkele trein tussen Frankrijk en Engeland. Geen shuttles, geen Eurostar, niks. Geen haan die daarnaar kraait.

Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Dankjewel, dat is een concreet en duidelijk antwoord waar ook stuurlui aan wal iets aan hebben ;).
25 December is - samen met 1 januari - de enige verlofdag die in heel noordwest-Europa genomen wordt. Bijna niemand zal op die dag willen reizen (er vliegen dan ook veel minder vliegtuigen bvb), dat is toch iets anders dan 11 en 12 november.

Goed dat EUR bijkomende stops voorziet in Lille: 2 per dag richting London, 3 terug op vrijdag en 2 terug op zaterdag, jammergenoeg is de 1e stop niet haalbaar met de trein uit Brussel (aankomst om 8:51 in Lille-Flandres, vertrek EUR om 9:30 in Lille-Europe).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 13:34 Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden :lol:
Met deze reactie zou je wel eens veel tegenwind kunnen krijgen, vermoed ik en m.a.w. het omgekeerde uitlokken dan wat je wil bereiken: het niet-spoorweg personeel doen zwijgen.
Laat ikzelf beginnen met verder dwars te liggen:
Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Maar als we nu eens met mijn initieel voorstel verdergaan: bussen voorzien tussen Brussel en Rijsel. Je kan die plaatsen dan ook gewoon verkopen zoals je stoelen op een trein verkoopt, evt zelfs duurder als de exploitatiekosten effectief liggen, en dan een overstap voorzien in Rijsel. Dan heb je voor twee bussen per trein ca 100 man dat kan inschepen op een trein die al komt van Parijs en verderrijdt naar Londen. Er zullen sowieso minder reizigers zijn die dag, aangezien de reistijd langer is en er overgestapt dient te worden. Dan kan het goed zijn dat je volledig kan tegemoetkomen aan de vraag.

Voor ons, als buitenstaanders, lijkt niet voor een kwalitatief alternatief zorgen als kiezen voor de gemakkelijkste oplossing: niets doen. Als we dan creatieve oplossingen helpen zoeken, worden we onterecht aan de kant geschoven als idioten. Uiteraard kennen we de beperkingen van die alternatieven die we voorstellen niet zo goed als "jullie, het spoorwegpersoneel", maar het blijft alsnog een leuke denkoefening, ook als die voorstellen niet werkbaar zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 05 okt 2022, 14:36 Met deze reactie zou je wel eens veel tegenwind kunnen krijgen, vermoed ik en m.a.w. het omgekeerde uitlokken dan wat je wil bereiken: het niet-spoorweg personeel doen zwijgen.
Laat ikzelf beginnen met verder dwars te liggen:
Niemand moet zwijgen hoor, over concrete voorstellen en oplossingen nadenken is altijd interessant. Wat mij stoort is de verontwaardiging en het toontje van sommigen hier die maar doen alsof ze alles beter weten. Commentaar geven zonder zelf met een oplossing te komen wilt eigenlijk zeggen dat de stuurman aan wal er niet veel van begrepen heeft.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 13:34
4303 schreef: 05 okt 2022, 12:46 Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden :lol:
Als je zo hooghartig alle ideeën op dit forum afknalt met "stuurlui aan wal" roest je vast in je eigen systemen. Ook wie bij het spoor werkt, heeft waarheid noch wijsheid in pacht. Natuurlijk zijn sommige ideeën van hier uiteindelijk niet haalbaar in de praktijk - en neem dat ons eens kwalijk, als er zo weinig informatie publiek beschikbaar wordt gemaakt over bijvoorbeeld de omgang met werkzaamheden en de redenen achter de genomen beslissingen - maar wat zegt dat het handelen van de betrokken spoorbedrijven altijd de allerbeste, meest optimale oplossing is? Niets en niemand is perfect, inclusief je eigen bedrijf. Het is onmogelijk te garanderen dat je binnen je bedrijf altijd 100% álle mogelijke opties hebt bedacht en accuraat beoordeeld. Iedereen heeft ook toch wel eens een eureka-moment, waarbij je denkt "waarom had ik daar niet zoveel eerder aan gedacht"? Met meer mensen die meedenken, ook - of wellicht zelfs juist - als niet iedereen dezelfde achtergrond en kennis heeft, heb je meer eureka-momenten. Als je ieder ander geluid neermaait met "het kan niet want het kan niet", knijp je alle creativiteit af en loop je uiteindelijk een reëel risico dat je de reiziger uiteindelijk niet het best mogelijke product aanbiedt, enkel dankzij je eigen arrogantie.
trainlovertje schreef: 05 okt 2022, 14:36 Voor ons, als buitenstaanders, lijkt niet voor een kwalitatief alternatief zorgen als kiezen voor de gemakkelijkste oplossing: niets doen. Als we dan creatieve oplossingen helpen zoeken, worden we onterecht aan de kant geschoven als idioten.
Je neemt me de woorden uit de mond :)
4303 schreef: 05 okt 2022, 13:14
DDietzen schreef: 05 okt 2022, 12:09 Ik kan me alleen maar aansluiten bij rdv en Portbou: je kan niet zomaar de vervoersvraag tussen twee hoofdsteden op een dag wegtoveren. Niet iedereen is een flexibele keuzereiziger, integendeel: velen moeten gewoon op een bepaald moment op een bepaalde dag ergens zijn en gaan niet hun hele agenda omgooien of een dag eerder/later reizen plus een extra overnachting inplannen alleen maar om per se met een normaal rijdende Eurostar te reizen.
Shrek schreef: 05 okt 2022, 08:56
Maar wat isndan het alternatief? Hoe zou jij dat weekend mensen van Brussel naar Londen brengen zonder bussen of vliegtuigen te gebruiken?
Ervan uitgaand dat Eurostar niet omgeleid kan worden wegens beperkte lijn- en taalkennis, heb ik nog wel een ideetje:
  • Eurostar inkorten tot Lille-Europe - Londen
  • Pendeldienst tussen Brussel-Zuid en Lille-Flandres met bicourant MS96, waar reizigers dan naar Lille Europe kunnen wandelen om in te checken voor de Eurostar die daar begint/eindigt. Route bijvoorbeeld via L50A en L75. Met één omloop kun je waarschijnlijk iedere drie uur rijden, als er een goed pad te vinden is; anders twee omlopen in een tweeuursdienst
  • Personeel dat normaal in de Brusselse terminal zit ingeroosterd (van Eurostar, Belgische en Britse grenspolitie/douane of wat er al niet meer zit aan checks voor vertrek) verplaats je met diezelfde trein naar de terminal van Lille, om het personeel daar te versterken zodat die terminal ook de bijkomende reizigers uit Brussel kan verwerken
Elk jaar op 25 december is de tunnel onder de zee gesloten. Geen enkele trein tussen Frankrijk en Engeland. Geen shuttles, geen Eurostar, niks. Geen haan die daarnaar kraait.

Wat betreft jou voorstel, mooi op papier, maar niet haalbaar… in een Eurostar is er plaats voor 900 man, succes om die op 4 Ms96 te krijgen met al hun bagage uiteraard.
Terminal in Lille: capaciteit voor 300 reizigers. Slechts 2 lijnen voor controles en XRay, dus duurt zeker 1u om iedereen te controleren. Lille Europe, 4 sporen beschikbaar. Als je daar een Eurostar wil laten vertrekken, moet men 1u voor vertrek het spoor afsluiten en steriel houden. Dat gaat men echt niet doen hoor. Ze doen nu al lastig voor 10 min….
Reizigers die echt moeten reizen, de treinen tussen Parijs en Londen rijden wel en stoppen in Lille. Dus meted trein naar Rijsel en daar opstappen.
Kijk, dank voor deze info, dit helpt nog eens om een beter beeld te krijgen van de situatie. Er zit echter nog een aantal gaten in je argumentatie:
  • Een MS96 heeft 213 zitplaatsen bij mijn weten, 213*4=852. Eurostar verkoopt al enige tijd een deel van hun stoelen niet meer, omwille van de gebrekkige capaciteit in de terminal van Londen: als ik het me goed herinner is die nu beperkt tot 1500 passagiers per uur. Verdeeld over twee treinen per uur maakt dat maximaal 750 reizigers per trein, dus zelfs in het theoretische geval dat 100% van de reizigers van zo'n verkorte Eurostar Lille-Londen gebruik zou maken van de door mij voorgestelde pendel Brussel-Lille (wat niet het geval zal zijn aangezien er ook nog in Lille volk wil opstappen naar het VK), heeft iedereen een zitplaats. Dan hou je nog meer dan 100 zitplaatsen over die benut kunnen worden voor grote bagagestukken die niet in de bagagerekken passen, naast het feit dat een deel van die bagage tussen ruggen van vis-à-vis-opgestelde stoelen geplaatst kan worden.
  • Wat is het grote knelpunt bij die capaciteit van 300 reizigers in Lille: de doorloopsnelheid of de beschikbare ruimte? De doorloopsnelheid kan je verhogen door meer personeel in te zetten. De beschikbare ruimte is inderdaad niet te vergroten, of er zou precies toevallig een lege ruimte naast de terminal moeten zitten waar je provisorisch naar kunt uitbreiden, maar dat zou heel onwaarschijnlijk zijn.
  • Je kan de eerste paar reizigers die door de controles heen zijn, toch opvangen in de terminal alvorens ze het perron op mogen? In Rotterdam neem ik dat althans altijd waar wanneer ik er langskom vlak voor het vertrek van een Eurostar: de reizigers verzamelen zich in de terminal, vormen een rij, en pas relatief kort voor vertrek (pakweg 15 minuten) wordt die rij het perron opgelaten. Dan is het niet nodig om een uur van tevoren het perron al steriel te hebben. Als ik mij eerdere publicaties over de introductie van de directe Eurostar Amsterdam-Londen goed herinner, wordt in Amsterdam en Rotterdam een halfuur aangehouden.
  • Heeft Lille Europe werkelijk zoveel treinen per uur dat je de reguliere treindienst niet de helft van de tijd op drie perronsporen zou kunnen afhandelen? Zeker aangezien er die dag geen (lang kerende) TGV's naar Brussel rijden?
Zelfs als een aparte Lille-Londen-Eurostar niet mogelijk is vanwege de door jou aangedragen punten, en iedereen de Parijs-Lille-Londen dient te gebruiken, acht ik een pendeldienst Brussel-Lille met MS96 alsnog wenselijk. Het beperkt de reistijdvergroting voor reizigers van/naar Brussel en voorkomt 1 of 2 extra overstappen in Kortrijk en eventueel Gent, die voor internationale reizigers toch al niet wenselijk worden geacht. Bovendien heeft zo'n pendeldienst ook nut voor reizigers naar Parijs en de rest van Frankrijk, die eveneens via Lille moeten omreizen. Ik vermoed dat je die pendel echt wel vol krijgt, en je biedt sowieso een veel beter alternatief dan wat er nu is. Zeker aangezien de reguliere treinen Lille-Kortrijk normaal al ramvol schijnen te zitten, en dus nauwelijks ruimte hebben om de omgeleide internationale reizigers op te vangen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door groentje »

In het weekend geloof ik wel minder, en zoals eerder gezegd, ook in Frankrijk is 11/11 een feestdag. En was er ook geen lengtebeperking op wat de Fransen in Lille-Flandres kunnen/willen ontvangen?
Helaas, een trein zou ideaal zijn (via Kortrijk en Moeskroen), maar teveel moeilijkheden, ik zie het dus niet gebeuren. Dus blijven bussen over. Want daar ben ik het wel eens met de 'stuurlui aan de wal', gewoon niks aanbieden is ondermaats. Ook al is het maar voor een paar 100-en reizigers die dan absoluut moeten reizen, we laten hen nu in de steek.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door 4303 »

Jou voorstel om een pendel in te zetten en dan reizigers in Lille te laten overstappen, op de treinen naar Parijs, is een voorstel dat het beste en makkelijkste haalbaar is. Het kan zelfs zijn dat Eurostar die vraag gesteld heeft aan de NMBS ( al betwijfel ik dat🫣). Maar als de NMBS dan zegt: neen, we willen of kunnen dat niet doen. Dan stopt het daar ook. Al moet er ook rekening gehouden worden met het feit dat de treinen van en naar Parijs al redelijk goed vol zitten. Slechts een kleine 100 plaatsen beschikbaar per trein. Als deze dan nog moeten verdeeld worden tussen reizigers uit Lille en Brussel, dan stel ik mij de vraag of het kostenplaatje om die 50 reizigers vanuit Brussel in Londen te krijgen niet te hoog gaan zijn…
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 05 okt 2022, 13:34
4303 schreef: 05 okt 2022, 12:46 Maar ja, ik weet het, wij zijn prutsers die niet weten waar we mee bezig zijn en die liever geen reizigers hebben, want die doen ambetant.
Ja zo gaat het hier helaas de laatste tijd op het forum. Er zijn een heleboel stuurlui aan wal die het denken beter te weten. Maar ik ben zeker dat als zij aan de knoppen zouden zitten er helemaal niets meer zou rijden :lol:
Misschien het forum beveiligen met een paswoord dat enkel aan NMBS- en Infrabelwerknemers gegeven wordt. Dan heb je geen last meer van al die storende stuurlui aan de wal... die wel via hun belastingen mogen meebetalen om treinen te doen rijden maar voor de rest hun m*l moeten houden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Portbou »

Terwijl er nog geen paswoord op het forum zit nog snel deze domme vraag.
Waarom kan een Eurostar niet via L50A, L75,... en dan ten noorden van La Madeleine naar de HSL richting Kanaaltunnel ?
Bijlagen
y.jpg
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door trainlovertje »

4303 schreef: 05 okt 2022, 17:27 Jou voorstel om een pendel in te zetten en dan reizigers in Lille te laten overstappen, op de treinen naar Parijs, is een voorstel dat het beste en makkelijkste haalbaar is. Het kan zelfs zijn dat Eurostar die vraag gesteld heeft aan de NMBS ( al betwijfel ik dat🫣). Maar als de NMBS dan zegt: neen, we willen of kunnen dat niet doen. Dan stopt het daar ook. Al moet er ook rekening gehouden worden met het feit dat de treinen van en naar Parijs al redelijk goed vol zitten. Slechts een kleine 100 plaatsen beschikbaar per trein. Als deze dan nog moeten verdeeld worden tussen reizigers uit Lille en Brussel, dan stel ik mij de vraag of het kostenplaatje om die 50 reizigers vanuit Brussel in Londen te krijgen niet te hoog gaan zijn…
Of het nu Eurostar of NMBS is die niet van zo'n busverbinding moet hebben, dat maakt niets uit. Zeker niet voor de reiziger. Feit is dus dat er geen bus rijdt. En bussen kunnen toch redelijk goedkoop zijn?

Je zegt zelf 50 man, wat ongeveer met 1 bus overeenkomt. Als je die (bus)plaatsen nu eens verkoopt via het bestaande online boekingssysteem van Eurostar? Prijs = treinticket Lille - Londen zoals anders + 20 euro voor de bus. Dan verdient die bus zeker zichzelf terug, als Flixbus dat voor minder dan de helft kan.
Doe dit voor elke trein Parijs - Londen die in Rijsel stopt en je hebt een alternatief voorhanden dat aantrekkelijk is naar mijn mening. Als ikzelf naar de pendel Kortrijk - Lille verwezen zou worden, zou ik afhaken omdat die misschien overvol zou zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door rdv »

We focussen nu sterk op de Eurostars, maar er zullen ook geen Thalyssen zijn. Vanuit Oost- en West-Vlaanderen verschilt de reistijd via Brussel (Met Thalys) of Lille niet zo veel. Maw, iedereen die bvb nu vanuit Gent of Brugge naar Parijs wil boeken voor 11 November, komt automatisch op de Kortrijk - Lille en TGV Lille - Parijs. Maar de capaciteit op deze TGVs is wellicht niet verhoogd, maw extra vraag op deze treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 05 okt 2022, 18:03 Of het nu Eurostar of NMBS is die niet van zo'n busverbinding moet hebben, dat maakt niets uit. Zeker niet voor de reiziger. Feit is dus dat er geen bus rijdt. En bussen kunnen toch redelijk goedkoop zijn?

Je zegt zelf 50 man, wat ongeveer met 1 bus overeenkomt. Als je die (bus)plaatsen nu eens verkoopt via het bestaande online boekingssysteem van Eurostar? Prijs = treinticket Lille - Londen zoals anders + 20 euro voor de bus. Dan verdient die bus zeker zichzelf terug, als Flixbus dat voor minder dan de helft kan.
Doe dit voor elke trein Parijs - Londen die in Rijsel stopt en je hebt een alternatief voorhanden dat aantrekkelijk is naar mijn mening. Als ikzelf naar de pendel Kortrijk - Lille verwezen zou worden, zou ik afhaken omdat die misschien overvol zou zijn.
jij vindt dat misschien een aantrekkelijk alternatief, maar daarom vindt Eurostar dat nog niet. Zij willen hun klanten een praktische, snelle, stipte verbinding aanbieden. Dat lukt sowieso niet op 11 november, dan kan ik heel goed begrijpen dat zij liever niets aanbieden dan iets slecht. Een product dat niet verkocht is gaat je reputatie niet schaden, reizigers op bussen of in lange files aan de checkin in Lille doen dat wel.

Hetzelfde voor andere out-of-the box ideëen: als het teveel geld kost of de kwaliteit van het product verlaagd is niet rijden de beste keuze voor Eurostar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 05 okt 2022, 17:59 Terwijl er nog geen paswoord op het forum zit nog snel deze domme vraag.
Waarom kan een Eurostar niet via L50A, L75,... en dan ten noorden van La Madeleine naar de HSL richting Kanaaltunnel ?
Dan stop je niet in Lille en mis je dus de reizigers die daar opstappen. Dat maakt zo'n operatie hoogstwaarschijnlijk financieel onrealistisch.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Bericht door Shrek »

In heel deze zaak is er naar mijn mening maar één ding dat je Eurostar zou kunnen verwijten en dat is het feit dat ze de treinen op 10 november nu met erg dure plaatsen aan het vullen zijn. Daar had een prijsverlaging voor de bijkomende mensen die anders op 11 november zouden reizen misschien wel een mooie geste geweest.
Plaats reactie