Geen treinen hanzelijn Nederland

jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 05 sep 2022, 20:22 Moeten er echt stukken spoor vervangen worden?
Zijn er dan stukken spoorstaaf beginnen smelten of gaat het eerder om schroeiplekken of montagemateriaal dat beschadigd is?
Ze zijn de schade nog aan het inventariseren, maar het ziet er bijzonder boos uit. Op de site van Prorail staan enkele foto's: https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig ... -flevoland
Er zijn o.a. bermbranden ontstaan door hitte van ondergrondse kabels. Dat zal op zijn minst op een aantal punten opengelegd moeten worden om de staat op te maken, maar het doet vermoeden dat het daarmee niet klaar zal zijn.
Er is 150kV door die installaties gegaan en dat vermoedelijk tientallen secondes lang.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door pietje »

Die kabel met "Pas op hoogspanningskruising" :lol:
Ik dacht dat die waarschuwing voor de technici was, maar blijkbaar diende die voor de kabel zelf

Eigenlijk ben ik echt wel benieuwd hoe snel Prorail dit kan oplossen.
Bij de wateroverlast vorig jaar was ik positief verrast hoe snel Infrabel alles terug op orde had, gelet op de ravage.
De lat ligt dus hoog voor de noordeburen :mrgreen:
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 05 sep 2022, 20:50 Eigenlijk ben ik echt wel benieuwd hoe snel Prorail dit kan oplossen.
Bij de wateroverlast vorig jaar was ik positief verrast hoe snel Infrabel alles terug op orde had, gelet op de ravage.
De lat ligt dus hoog voor de noordeburen :mrgreen:
En laat het nou net dat ene stukje spoor met ETCS zijn. Niet dat het ergens voor gebruikt wordt, maar het zal toch moeten werken voordat er weer gereden kan worden.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door AlexNL »

pietje schreef: 05 sep 2022, 20:22 Moeten er echt stukken spoor vervangen worden?
Zijn er dan stukken spoorstaaf beginnen smelten of gaat het eerder om schroeiplekken of montagemateriaal dat beschadigd is?
Afgaande op de eerste foto die te zien is op https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig ... -flevoland is het op z'n minst een flinke schroeiplek. Mijn aanname is dat er daar zo veel stroom heeft gelopen dat die spoorstaaf waarschijnlijk ernstig verzwakt is.
jknockaert schreef: 05 sep 2022, 20:31 Er is 150kV door die installaties gegaan en dat vermoedelijk tientallen secondes lang.
In totaal heeft het 4 minuten geduurd voordat de hoogspanningsleiding werd afgeschakeld en geaard.

De problemen hebben ook voor een enorme spanningspiek op het laagspanningsnet gezorgd, er zijn screenshots te vinden van mensen die 280V hebben ontvangen in hun huisnet.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door maarten »

pietje schreef: 05 sep 2022, 20:22
Moeten er echt stukken spoor vervangen worden?
Zijn er dan stukken spoorstaaf beginnen smelten of gaat het eerder om schroeiplekken of montagemateriaal dat beschadigd is?

Het is meer de vraag of je nog kunt vertrouwen dat de spoorstaaf voldoende sterkte heeft.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door jknockaert »

Iemand enig idee of de Onderzoeksraad dit incident in het vizier heeft?
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door maarten »

Ik ga er zeker van uit dat de Onderzoeksraad (voor de veiligheid) hier onderzoek naar gaat doen. Niet alleen de oorzaak lijkt leerpunten te hebben (waarom is het incident begonnen, waarom kon het niet tijdig opgelost worden) maar ook de gevolgen, vooral voor het spoorverkeer.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door maarten »

Inmiddels is de prognose aangepast naar 5 oktober. Lijkt me nog optimistisch.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door AlexNL »

Een woordvoerder van ProRail heeft al gezegd dat die datum alleen maar is genoemd zodat de melding in de reisplanners verschijnt. Het daadwerkelijk herstel gaat waarschijnlijk nog vele weken duren, men is nog altijd bezig met het vaststellen van de schade.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door jknockaert »

Ondertussen is een nieuwe datum van half december of later genoemd: https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-mid ... en-dronten
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Geen treinen hanzelijn Nederland

Bericht door jpvdveer »

Wel zorgvuldig citeren a.u.b. Naar verwachting medio december, eventueel eerder of later.
Plaats reactie