Techniciteit NBS Wendlingen - Ulm

pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Techniciteit NBS Wendlingen - Ulm

Bericht door pietje »

nighttrain schreef: 02 sep 2022, 09:16
pietje schreef: 01 sep 2022, 22:43 ook zeer interessant.
Het verwondert mij wel hoeveel manueel werk er nog nodig is, maar dat heeft misschien te maken met het feit dat dit nog niet echt de standaard manier van werken is?

Ik blijf mij afvragen wat het plan na 60 jaar gaat zijn: korte stukken renoveren als nodig of de volledige lijn voor een jaar of meer sluiten en opnieuw opbouwen?
Een spoorlijn is zoals uw gebit...regelmatig kontroleren en repareren waar nodig.
Met de technieken en produkten die vooorhanden zijn vandaag (ook uw gebit) kan men wonderen doen. Bv het beton herstellen met harsen enz.
Komt er gewoon op aan snel te detecteren en repareren. Als je natuurlijk bespaart op detecteren zal het repareren zeer duur worden en mischien moeilijk (onmogelijk?).
OK, dat lijkt mij de logica zelve, maar ik vraag mij af wat men dan juist bedoelt met die 60 jaar voorziene levensduur.
Verwacht men dat het beton na 60 jaar aan vervanging toe is?
En hoe zou je dat kunnen doen zonder (een deel van) de lijn gedurende langere tijd volledig uit te breken en te vervangen?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Techniciteit NBS Wendlingen - Ulm

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 02 sep 2022, 21:15
nighttrain schreef: 02 sep 2022, 09:16
pietje schreef: 01 sep 2022, 22:43 ook zeer interessant.
Het verwondert mij wel hoeveel manueel werk er nog nodig is, maar dat heeft misschien te maken met het feit dat dit nog niet echt de standaard manier van werken is?

Ik blijf mij afvragen wat het plan na 60 jaar gaat zijn: korte stukken renoveren als nodig of de volledige lijn voor een jaar of meer sluiten en opnieuw opbouwen?
Een spoorlijn is zoals uw gebit...regelmatig kontroleren en repareren waar nodig.
Met de technieken en produkten die vooorhanden zijn vandaag (ook uw gebit) kan men wonderen doen. Bv het beton herstellen met harsen enz.
Komt er gewoon op aan snel te detecteren en repareren. Als je natuurlijk bespaart op detecteren zal het repareren zeer duur worden en mischien moeilijk (onmogelijk?).
OK, dat lijkt mij de logica zelve, maar ik vraag mij af wat men dan juist bedoelt met die 60 jaar voorziene levensduur.
Verwacht men dat het beton na 60 jaar aan vervanging toe is?
En hoe zou je dat kunnen doen zonder (een deel van) de lijn gedurende langere tijd volledig uit te breken en te vervangen?
Mischien staan die 60 jaar in een lastenboek voor de aanbesteding?
Het is mogelijk met de evoluerende technieken om zeer grote interventies te doen die een beperkt verlies aan capaciteit zullen meebrengen,zonder daarom de gehele lijn te moeten sluiten. De beton en hars technieken evolueren snel en die zorgen ervoor dat de interventietijden "klein" kunnen blijven en de lengtes groot. De wisselstraten is een probleem apart maar niet onoplosbaar.
Maar even belangrijk zijn de bijhorende werven om het grondwater te beheersen, die ook prijzig zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat dit redelijk complex is om bv een gehele spoorwegterminal te laten "drijven" dmv 3 grote reservoirsen bijhorende infrastructuur.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Techniciteit NBS Wendlingen - Ulm

Bericht door AlexNL »

maarten schreef: 31 aug 2022, 08:54 Duitsland is niet echt bezig met een totale ombouw op ETCS. Dan is het niet zo handig als je voor veel treinen een eilandje met ETCS maakt (station Ulm) om één lijn met ETCS te rijden.
Een ETCS-eiland is niet per sé nodig. Het is technisch best maakbaar om zowel PZB als ETCS in een station te hebben, en dat de trein omschakelt bij het binnenrijden/verlaten van een station. Daarmee voorkom je dat, mocht de PZB-ETCS transitie mislukken, de trein midden op de lijn strandt.

Bij een stranding kom je met een beetje pech helemaal niet meer weg en moet er een afsleeptrein komen. In een station heb je meer flexibiliteit en kun je reizigers veel makkelijker evacueren. (In Nederland hebben we inmiddels redelijk wat ervaring met mislukkende transities op de vrije baan...)

Maar dan moeten de blokposten daar wel op zijn voorbereid. Zowel in Ulm and in Wendlingen zijn relais-blokposten aanwezig, die zijn geopend in 1967 resp. 1977. Dit zijn blokposten van het type Sp Dr S60 en naar mijn weten is dit bouwtype niet compatibel met ETCS. Complete ombouw van Ulm en Wendlingen valt waarschijnlijk niet binnen de scope van dit project, en daarom is er sprake van transitie op de vrije baan.

Stellwerk Ulm Hbf is gepland om in 2024 uit dienst te worden genomen, dus wellicht wordt de ETCS-systeemovergang tegen die tijd verplaatst en is de huidige transitie slechts tijdelijk.
Plaats reactie