Welk type ICE is ICE254

Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Welk type ICE is ICE254

Bericht door Metoyou »

Welk type trein is de ICE 254, Basel SBB - Amsterdam Centraal ?

Ik heb al gekeken op de website van SEAT61, maar in vergelijking met het plan van de zitplaatsen op de website van DB Bahn, geraak ik er maar niet uit. Zou nochtans zeggen dat het een ICE3M is, maar het seat plan komt niet overeen met het plan op de website van DB ?




Ik neem deze trein van Basel SBB tot Keulen Hbf.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Welk type ICE is ICE254

Bericht door DDietzen »

Als een treinstel naar Amsterdam gaat, is het ongetwijfeld een ICE3M (oftewel een Baureihe 406). Er zijn vooralsnog geen andere ICE-treinstellen toegelaten voor Nederland.

Misschien rijdt er wel een tweede stel mee tot Keulen, dat zou dan een BR403 ('gewone' ICE 3) kunnen zijn. Volgens de Datenbank Fernverkehr is dit inderdaad planmatig het geval; het tweede stel rijdt na Keulen verder als ICE 204 naar Dortmund.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Welk type ICE is ICE254

Bericht door Metoyou »

DDietzen schreef: 08 aug 2022, 10:48 Als een treinstel naar Amsterdam gaat, is het ongetwijfeld een ICE3M (oftewel een Baureihe 406). Er zijn vooralsnog geen andere ICE-treinstellen toegelaten voor Nederland.

Misschien rijdt er wel een tweede stel mee tot Keulen, dat zou dan een BR403 ('gewone' ICE 3) kunnen zijn. Volgens de Datenbank Fernverkehr is dit inderdaad planmatig het geval.
Dus ik mag ervan uitgaan dat het 1 van deze 2 type treinen is ...
Zo ja, dan zal het zitplaatsen plan op de website van DB niet kloppen. Want als ik beide seating maps van de ICE3M en ICE3 , met het plan op de website van DB vergelijk, dan komen de zetelnummers niet overeen.


Ik had het ook al opgemerkt dat ICE254 en ICE204 samen rijden tot Keulen Hbf, maar je kan enkel maar tickets boeken op de ICE254, ook al geef ik Keulen Hbf als eindstation in.

Uiteindelijk heb ik me gebaseerd op het seating plan van ICE3M voor de verbinding Basel SBB - Keulen Hbf.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk type ICE is ICE254

Bericht door Steven »

Dat van die stoelen komt omdat je 2 versies hebt van die stellen (net zoals bij alle ice3 stellen). Er zijn nog stellen waarbij er een 2e klasse rijtuig nog deels zijn interieur heeft van 1ste klasse. Dat rijtuig bevat nog 3 coupés. Na verbouwing zijn deze verdwenen en staan er op die plaats stoelen met middengang zoals de rest van dat rijtuig.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Welk type ICE is ICE254

Bericht door railtravelmanager »

Metoyou schreef: 08 aug 2022, 10:35 Welk type trein is de ICE 254, Basel SBB - Amsterdam Centraal ?

Ik heb al gekeken op de website van SEAT61, maar in vergelijking met het plan van de zitplaatsen op de website van DB Bahn, geraak ik er maar niet uit. Zou nochtans zeggen dat het een ICE3M is, maar het seat plan komt niet overeen met het plan op de website van DB ?




Ik neem deze trein van Basel SBB tot Keulen Hbf.
volgens de Fernbahn website is ICE 254 een ICE 3 International + ICE 3 normaal, ik vermoed vooraan rijtuig 31-39 een ICE3 reeks 406 en achteraan rijtuig 21 tot 29 ICE reeks 403 (die als ICE 204 naar Dortmund doorrijdt na splitsen stellen in Köln Hbf), onderaan deze website vindt je pdf downloads https://www.bahn.de/service/ueber-uns/zugtypen/ice_3

mvg Erwin
Plaats reactie