Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door Metoyou »

Ik plan om met DB Bahn vanuit Keulen naar Brussel Zuid te reizen, met vertrek om 19u40. Gepland 1 september.
Mocht deze trein geannuleerd worden, kan ik met regionale treinen nog thuis geraken. ( geen voorkeur )

Vraag : Kan DB Bahn me verplichten om met de regionale treinen te reizen, vertrek 19u46, als de ICE 10, uitvalt ?
Of heb ik recht op een hotelovernachting geregeld en betaald door DB ?


Ik heb gezien dat DB Bahn nog een andere ICE verbinding instelt als de ICE 10, vertrek 19u40, uitvalt. Maar met deze verbinding kom ik vast te zitten in Brussel. Dus ik ga ervan uit dat DB me niet kan verplichten om deze trein te nemen, aangezien ik dan niet meer thuis kom.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door rvdborgt »

Metoyou schreef: 25 jul 2022, 10:01 Ik plan om met DB Bahn vanuit Keulen naar Brussel Zuid te reizen, met vertrek om 19u40. Gepland 1 september.
Mocht deze trein geannuleerd worden, kan ik met regionale treinen nog thuis geraken. ( geen voorkeur )

Vraag : Kan DB Bahn me verplichten om met de regionale treinen te reizen, vertrek 19u46, als de ICE 10, uitvalt ?
Of heb ik recht op een hotelovernachting geregeld en betaald door DB ?


Ik heb gezien dat DB Bahn nog een andere ICE verbinding instelt als de ICE 10, vertrek 19u40, uitvalt. Maar met deze verbinding kom ik vast te zitten in Brussel. Dus ik ga ervan uit dat DB me niet kan verplichten om deze trein te nemen, aangezien ik dan niet meer thuis kom.
Je hebt recht op vervangend vervoer of een overnachting (plus vervoer de volgende dag) op de plaats waar je strandt, zonder extra kosten. Als je nog met de de trein naar huis kunt komen, dan geen overnachting natuurlijk.
Of je Interrail hebt of een gewoon treinkaartje, dat is niet van belang.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door TimJ36 »

Volgens de EU-richtlijnen heb je recht op accommodatie, als je gedwongen bent te overnachten.
In het voorbeeld dat je opgeeft geraak je nog thuis met regionale treinen, dat is een oplossing om thuis te geraken. Je hebt wel recht op compensatie voor de vertraging.

Alle info over je rechten als treinreiziger: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door edelweiss »

Reizend vanuit Italië met Interrail in 2018 zou ik vanwege een versperring in de buurt van Freiburg/B te laat in Düsseldorf aankomen om via Venlo in Nederland te geraken. Advies van conducteur om mij te melden bij de “Auskunft” in Keulen. Ik moest zo ver mogelijk richting Nederland met regionale trein (in dit geval Mönchengladbach). Ik kreeg een papieren voucher mee waarmee ik vandaar per taxi naar omgeving Eindhoven werd gebracht. Door de chaos toentertijd waren alle hotels in Keulen en omgeving volgeboekt. Dat was toen een uitstekende oplossing. Ik heb nooit begrepen of dat nu coulance of een recht was. Blijkbaar toch een recht.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door HLE18 »

Is dit eigenlijk ook geldig voor FIP vrijbiljetten?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 25 jul 2022, 19:03 Is dit eigenlijk ook geldig voor FIP vrijbiljetten?
Voor alle reizigers.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door groentje »

HLE18 schreef: 25 jul 2022, 19:03 Is dit eigenlijk ook geldig voor FIP vrijbiljetten?
Ik ben zo toch vanuit Beziers naar Montpellier per taxi gereden omdat de laatste trein weg was (ik kwam uit Clermont-Ferrand, en de trein had er de brui aan gegeven toen we in Millau waren, de vervangbus deed er nog een flinke lap vertraging bovenop). Uiteraard kreeg ik mijn ticket niet terugbetaald (50% van 0 euro is geen indrukwekkend bedrag), maar ik kreeg wel de voorziene maaltijdkit en dus die taxi, waar de meter vlot boven de 200 euro uitkwam.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door HLE18 »

Nog niet gelukt:
-bij DB was het excuus dat moet je regelen met het bedrijf dat de tickets verkocht heeft.
-in Italië deden ze eerst moeilijk omdat ik niet kon bewijzen welke trein ik zogezegd ging nemen om in Brussel te geraken en uiteindelijk zeiden ze "een hotel dat doen we niet voor personeel".
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 26 jul 2022, 18:07 Nog niet gelukt:
-bij DB was het excuus dat moet je regelen met het bedrijf dat de tickets verkocht heeft.
-in Italië deden ze eerst moeilijk omdat ik niet kon bewijzen welke trein ik zogezegd ging nemen om in Brussel te geraken en uiteindelijk zeiden ze "een hotel dat doen we niet voor personeel".
Smoezen dus. En inbreuken op EU-Verordening 1371/2007.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Passagiersrechten bij uitval treinen met interrail

Bericht door HLE18 »

Ja ik weet het maar na 1 uur aanschuiven aan het loket en 30 min discussies en nog niets gedaan gekregen ben ik het maar afgebold en zelf iets gaan zoeken :roll:

Tegenwoordig als het mis gaat gewoon aan de TBG vragen of ik mee mag met de volgende trein die richting bestemming gaat.
Plaats reactie