Waar wringt het schoentje?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Steven »

Je zou er nochtans van verschieten hoeveel treinen er dagelijks rondrijden met maar 50% vermogen. Zeker bij stellen laat men dat soms langere tijd zo rondrijden want eens gekoppeld met een ander deel gaat je 50% vanzelf weer de hoogte in als deel 2 wel 100% heeft. Thalys en ICE rijden met de regel van de klok rond met 50% vermogen, bij een ICE zie je dat uitwendig zelfs doordat er maar 1 ipv 2 stroomafnemers actief zijn op het dak bij het rijden onder 1500 en 3000V gelijkspanning.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door wbrm »

Bij de ICE is het ook goed hoorbaar vanaf het perron welk tractiegedeelte in dienst is. En ja dan valt op dat regelmatig niet beide helften in dienst zijn.
Heb jaren geleden in een MW41 gezeten waarvan tijdens de rit een motor werd uitgezet. Reed verder prima en liep ook geen vertraging op. Heerlijk stille rijtuigen zouden het zijn :lol:
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 28 jul 2022, 16:37 Je zou er nochtans van verschieten hoeveel treinen er dagelijks rondrijden met maar 50% vermogen. Zeker bij stellen laat men dat soms langere tijd zo rondrijden want eens gekoppeld met een ander deel gaat je 50% vanzelf weer de hoogte in als deel 2 wel 100% heeft. Thalys en ICE rijden met de regel van de klok rond met 50% vermogen, bij een ICE zie je dat uitwendig zelfs doordat er maar 1 ipv 2 stroomafnemers actief zijn op het dak bij het rijden onder 1500 en 3000V gelijkspanning.
Bedankt voor het verhaal, interessant om te vernemen. Maar wat is het verband met het immer toenemend aantal pannes, en de daaruit volgende vertragingen en/of afschaffingen? Mijn punt was dat sommige pannes vlotter zouden kunnen verholpen worden als men sommige procedures wilde/durfde herbekijken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Steven »

Procedures veranderen zal geen pannes voorkomen. Je moet er aan denken dat een trein bepaalde systemen kan ontdubbelen afhankelijk van het type.
In de meeste locomotieven kan 1 omvormer het grootste deel van de 2de omvormer overnemen maar dan wel dat hij extra belast is, als je daar een sausje hittegolf gaat overgieten heb je niet veel nodig om het volledig om zeep te krijgen. Een omvormer heeft in elke trein een belangrijke taak. Hij zorgt er voor dat alle kringen de juiste spanning krijgen. Dus niet elk probleem zorgt standaard voor een volledig afschafte trein, het is meestal als zaken op een hoop komen te liggen dat het dramatisch kan worden.

Defecten worden door treinbestuurder/treinbegeleiders gemeld maar dat wil niet altijd zeggen dat men onmiddellijk wil/kan ingrijpen. Zeker als er meerdere problemen simultaan zich voordoen op verschillende treinen. Veel hangt dan af van het type probleem en hoe groot de impact is. Een defecte koplamp is natuurlijk niet hetzelfde als een defecte ETCS installatie.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door jan_olieslagers »

Procedures veranderen zal geen pannes voorkomen.
Natuurlijk niet, dat heb ik ook nooit beweerd. Wel blijf ik stellen dat sommige pannes vlotter zouden kunnen aangepakt worden - en dus minder aanleiding geven tot vertragingen/afschaffingen - mits soepeler procedures. Zoals bv. "module xyz heeft het laten afweten, we rijden effe zonder (of met eentje ipv met twee, inderdaad) maar bij het eerste station waar er eentje op voorraad is van een bruikbare versie lassen we vijf minuten extra in, en de machinist(e) vervangt die module."

Want inderdaad, met 1 defect kan men soms nog leven, maar als er stapeling gebeurt dan loopt het in het honderd. Daarom dient elk defect zo spoedig mogelijk te worden aangepakt. Vooral met de tegenwoordige elektronica, die inderdaad zo storinggevoelig is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Klassiekje »

.
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 29 jul 2022, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 28 jul 2022, 10:53
DR-fan schreef: 28 jul 2022, 10:51
nighttrain schreef: 28 jul 2022, 09:29 Wat verstaan jullie onder "onderhoud"??
Puur mechanisch denk ik dat we weinig problemen hebben ,en die goed onderhouden zijn door bekwaam personneel. Draaibanken voor de assen,openen deuren .
Maar ik vrees meer problemen met puur "electronisch" en "informatisch" problemen. temperatuur gevoelige componnenten in wisselende omgevingen op operationeel gebied.Toiletten die "electronisch "gestuurd worden.
Dus kunnen we ons afvragen of het ontwerp of concept goed zijn vanuit het ontwerpbureau door wereldvreemde ingenieurs?
In het eerste geval kan een goed opgeleide treinbestuurder ingrijpen indien er bv mechnanische problemen zijn bij bv met de rem...isoleren,spuien enzz deuren
Bij het tweede rest hem enkel een"reset" of "hard reset" en hopen dat de logiciel het begrepen heet. Elektronische kaarten worden vervangen in werkplaatsen. De treinbestuurder heeft geen reeks "elektronische kaart bij zich om te switchen.
Zelf met het beste onderhoud en computer gestuurde updates,als er een IC te warm heeft gekregen en hij doet niet meer zijn werk ,dan sta je daar.
De tijd van een lichte tik met de hamer op de goede plek is al lang voorbij.
Niet vergeten: de loges van Infrabel vol elektronische componenten die onvoldoende gekoeld zijn. Op de "hete dinsdag" vorige week waren daar vooral rond Kortrijk enorm veel problemen mee wat grote vertragingen heeft veroorzaakt.
Dat ga ik toch ferm tegenspreken. Die loges zijn wel gekoeld en hebben nergens enorm veel problemen gegeven. Niet alles liep perfect, maar die installaties zijn zeker geen achilleshiel.
Over welke loges spreek je?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: 28 jul 2022, 19:36
Over welke loges spreek je?
Ik vermoed de PLP-loges (Poste à logique programmée) die instaan voor de aansturing van signalisatie, slagbomen, wissels en het interne gsm-net.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 28 jul 2022, 19:48
nighttrain schreef: 28 jul 2022, 19:36
Over welke loges spreek je?
Ik vermoed de PLP-loges (Poste à logique programmée) die instaan voor de aansturing van signalisatie, slagbomen, wissels en het interne gsm-net.
Inderdaad, en die belangrijke seinketen (oftewel loges) doen het prima.

Meer algemeen zou ik trouwens willen zeggen dat in schril contrast met het internationale verkeer, het binnenlands verkeer deze zomer zeer goed draait. Er zijn nergens structurele problemen om de grote massa's vervoerd te krijgen en grote incidenten met duizenden geblokkeerde reizigers zijn dit jaar ook uitgebleven. Bovendien heeft de NMBS enorm haar best gedaan om het aandeel geklimatiseerde rijtuigen richting kust enorm te verhogen tegenover vorige jaren. Als het goed is, mag het ook eens gezegd worden.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Hagelander »

Maar wat zou nu dienen te gebeuren om zoveel pannes te voorkomen? Want laten we wel wezen: het klimaat gaat in de toekomst meer en meer zijn tol eisen. Hete zomers zijn nu al erg lang eerder regel dan uitzondering. Daar dient dus toch zeker rekening mee gehouden te worden...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door groentje »

We gaan steeds meer lessen moeten trekken uit hoe onze zuiderse buurlanden het doen, de rails wit schilderen lijkt bijvoorbeeld effect te hebben (doet Italië al jaren), treinen uitrusten met een (beperkte) batterijcapaciteit die ook de airco minimaal laat werken (nu is dat vaak het eerste dat zonder stroom gezet wordt), misschien ook kijken hoe we treinen beter kunnen isoleren...
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 28 jul 2022, 10:53 Dat ga ik toch ferm tegenspreken. Die loges zijn wel gekoeld en hebben nergens enorm veel problemen gegeven. Niet alles liep perfect, maar die installaties zijn zeker geen achilleshiel.
Ik heb geschreven "onvoldoende gekoeld", niet dat ze niet gekoeld zijn. Ik zou het waarderen als je me geen uitspraken in de mond legt die ik niet heb gedaan.

En er waren wel degelijk problemen op de lijn 89, of heb ik die vertragingen tot 65' gedroomd misschien? Als je mij niet gelooft, zoek het dan maar op in de relazen. Waarom reageer je altijd zo gepikeerd als iemand een opmerking over Infrabel maakt? Die zijn ook niet onfeilbaar, of je dat nu graag hoort of niet. Alleen zijn ze heel sterk in het wegmoffelen van hun eigen fouten, zoals ik eergisteren op L50 weer heb mogen ondervinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 08:17
Shrek schreef: 28 jul 2022, 10:53 Dat ga ik toch ferm tegenspreken. Die loges zijn wel gekoeld en hebben nergens enorm veel problemen gegeven. Niet alles liep perfect, maar die installaties zijn zeker geen achilleshiel.
Ik heb geschreven "onvoldoende gekoeld", niet dat ze niet gekoeld zijn. Ik zou het waarderen als je me geen uitspraken in de mond legt die ik niet heb gedaan.

En er waren wel degelijk problemen op de lijn 89, of heb ik die vertragingen tot 65' gedroomd misschien? Als je mij niet gelooft, zoek het dan maar op in de relazen. Waarom reageer je altijd zo gepikeerd als iemand een opmerking over Infrabel maakt? Die zijn ook niet onfeilbaar, of je dat nu graag hoort of niet. Alleen zijn ze heel sterk in het wegmoffelen van hun eigen fouten, zoals ik eergisteren op L50 weer heb mogen ondervinden.
Ik reageer enkel gepikeerd als er onwaarheden verteld worden.
In de relazen kan ik de laatste weken nergens een storing seininrichting vinden die veel hinder veroorzaakt heeft. Kan je wat meer details geven?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 28 jul 2022, 23:38
Adler schreef: 28 jul 2022, 19:48
nighttrain schreef: 28 jul 2022, 19:36
Over welke loges spreek je?
Ik vermoed de PLP-loges (Poste à logique programmée) die instaan voor de aansturing van signalisatie, slagbomen, wissels en het interne gsm-net.
Inderdaad, en die belangrijke seinketen (oftewel loges) doen het prima.

Meer algemeen zou ik trouwens willen zeggen dat in schril contrast met het internationale verkeer, het binnenlands verkeer deze zomer zeer goed draait. Er zijn nergens structurele problemen om de grote massa's vervoerd te krijgen en grote incidenten met duizenden geblokkeerde reizigers zijn dit jaar ook uitgebleven. Bovendien heeft de NMBS enorm haar best gedaan om het aandeel geklimatiseerde rijtuigen richting kust enorm te verhogen tegenover vorige jaren. Als het goed is, mag het ook eens gezegd worden.
Ok heb het begrepen. Ik heb domweg geantwoord op de eerste bijdrage nl aangaande het uitvallen van treinen.
Dus mijn bijdrage was gericht op de hedendaagse problematiek aan boord van het rijdend materiaal.
Wat betreft die "loges" ,die zouden normaal goed geisoleerd moeten zijn en de technische onderdelen moeten voldoen aan specificaties van vochtigheid/isolatie en temperatuur.
Betreft het onderhoud ervan ? Wat kan er worden gedaan? Relais nazien? Electronische kaarten nazien? De electrische kringen uitmeten (spoorstroomkringen) tussen terrein en "Loge"? Reinigen? Ontstoffen van eventueel keybords die er in staan?
Idem voor de power supply stations.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 09:34
DR-fan schreef: 29 jul 2022, 08:17
Shrek schreef: 28 jul 2022, 10:53 Dat ga ik toch ferm tegenspreken. Die loges zijn wel gekoeld en hebben nergens enorm veel problemen gegeven. Niet alles liep perfect, maar die installaties zijn zeker geen achilleshiel.
Ik heb geschreven "onvoldoende gekoeld", niet dat ze niet gekoeld zijn. Ik zou het waarderen als je me geen uitspraken in de mond legt die ik niet heb gedaan.

En er waren wel degelijk problemen op de lijn 89, of heb ik die vertragingen tot 65' gedroomd misschien? Als je mij niet gelooft, zoek het dan maar op in de relazen. Waarom reageer je altijd zo gepikeerd als iemand een opmerking over Infrabel maakt? Die zijn ook niet onfeilbaar, of je dat nu graag hoort of niet. Alleen zijn ze heel sterk in het wegmoffelen van hun eigen fouten, zoals ik eergisteren op L50 weer heb mogen ondervinden.
Ik reageer enkel gepikeerd als er onwaarheden verteld worden.
In de relazen kan ik de laatste weken nergens een storing seininrichting vinden die veel hinder veroorzaakt heeft. Kan je wat meer details geven?
Storingen in "de seininrichting" is ook een vlag die vele ladingen dekt. En het is niet altijd "de seininrichting" die de oorzaak is maar wel het gevolg.
Dat alles natuurlijk bij INFRABEL valt is logisch...Bv een slechte controller in een wissel heeft gevolgen voor de seininrichting.
Ik weet niet hoe INFRABEL georganiseerd is ? In vele bedrijven zijn de techniekers van de sporen(wissels) samen met de signal techs in 1 departement. Bij andere bedrijven heb je track(points) dep en signal dep afzonderlijk.
Plaats reactie