Waar wringt het schoentje?

DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 31 jul 2022, 16:13 Ah, deze laat ik even niet passeren.

Ik ben het zeker niet altijd en overal met Shrek eens, maar in deze discussie heeft hij het wel bij het rechte eind:
Op die "hete dinsdag" was er zeker geen structureel probleem met koeling waardoor er overal te pas en te onpas treinen vertraagd werden omwille van die problemen.
Er zullen wel lokale, beperkte problemen geweest zijn, net zoals op zovele plaatsen en net als op eender welke andere dag in het jaar, want iedereen weet intussen dat in ons land altijd perfect werkt, behalve als het te nat, te droog, te warm of te koud is :wink:
Maar op die éne zeer warme dag is het binnenlandse spoorverkeer niet onverwachts veel verstoord geweest.
Anekdotische verhalen gaan daar weinig aan veranderen.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat hij eerst keihard ontkent dat er iets gebeurd is, dan wordt het geminimaliseerd en tenslotte wordt de boodschapper aangevallen.

Nog eens: ik heb zelf geschreven dat alles beter reed dan gevreesd!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 01 aug 2022, 08:40 Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat hij eerst keihard ontkent dat er iets gebeurd is, dan wordt het geminimaliseerd en tenslotte wordt de boodschapper aangevallen.

Nog eens: ik heb zelf geschreven dat alles beter reed dan gevreesd!
Jullie praten volgens mij eigenlijk gewoon al heel de tijd langs elkaar hoor; de ene heeft het over problemen tout court, de andere over grotere structurele problemen met langdurig extreem grote hinder voor het treinverkeer. En dus hebben jullie eigenlijk alle twee gelijk.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 01 aug 2022, 08:40
pietje schreef: 31 jul 2022, 16:13 Ah, deze laat ik even niet passeren.

Ik ben het zeker niet altijd en overal met Shrek eens, maar in deze discussie heeft hij het wel bij het rechte eind:
Op die "hete dinsdag" was er zeker geen structureel probleem met koeling waardoor er overal te pas en te onpas treinen vertraagd werden omwille van die problemen.
Er zullen wel lokale, beperkte problemen geweest zijn, net zoals op zovele plaatsen en net als op eender welke andere dag in het jaar, want iedereen weet intussen dat in ons land altijd perfect werkt, behalve als het te nat, te droog, te warm of te koud is :wink:
Maar op die éne zeer warme dag is het binnenlandse spoorverkeer niet onverwachts veel verstoord geweest.
Anekdotische verhalen gaan daar weinig aan veranderen.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat hij eerst keihard ontkent dat er iets gebeurd is, dan wordt het geminimaliseerd en tenslotte wordt de boodschapper aangevallen.

Nog eens: ik heb zelf geschreven dat alles beter reed dan gevreesd!
Maar je hebt ook letterlijk het onderstaande geschreven:
DR-fan schreef: 28 jul 2022, 10:51 Niet vergeten: de loges van Infrabel vol elektronische componenten die onvoldoende gekoeld zijn. Op de "hete dinsdag" vorige week waren daar vooral rond Kortrijk enorm veel problemen mee wat grote vertragingen heeft veroorzaakt.
Ik maak uit je laatste post dus op dat je een punt hebt proberen te maken door het allemaal wat op te blazen, maar dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand was.
Dat er "enorm veel problemen waren" mag dus gerust ontkend worden, dat maakt niemand een leugenaar of onbetrouwbaar.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 01 aug 2022, 14:03 Ik maak uit je laatste post dus op dat je een punt hebt proberen te maken door het allemaal wat op te blazen, maar dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand was.
Dat er "enorm veel problemen waren" mag dus gerust ontkend worden, dat maakt niemand een leugenaar of onbetrouwbaar.
Ik wil niets opblazen. Het gaat er gewoon om dat ik reageer op de gemaakte beweringen dat (1) er niets gebeurd is op L89 en (2) dat het maar een uurtje geduurd heeft. Die beweringen zijn compleet onjuist en daar reageer ik op. Of vind je het normaal om misleidende informatie doorgespeeld te krijgen? Er is al genoeg fake news in de wereld en zoiets laat ik niet passeren.

Of er "niet veel aan de hand" was" is natuurlijk relatief. Meer dan 250' vertraging op een relatief kalme lijn - zonder de gevolgen verderop mee te tellen - vind ik geen detail, maar goed, dat moet iedereen zelf maar bepalen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door groentje »

Zo kalm is lijn 89 niet, hoor, en de treinseries komen op heel wat plaatsen, met heel wat potentiële conflicten. En vertakking Zandberg wordt bovendien gedeeld met lijn 75, die is nog een pak drukker. 250' is dan al bij al inderdaad een 'meevaller', al is dat inderdaad relatief, als je één van de reizigers bent op de geïmpacteerde treinen en daardoor pakweg je aansluitende TGV in Lille mist...
Maar toch, ik las niet dat Shrek schreef dat er geen enkel probleem was, alleen dat het al bij al goed meeviel. Ik herinner me nog andere jaren, toen de airco het niet trok bij een hittegolf, of zelfs nog niet geïnstalleerd was... Ik was die dag dan ook gaan werken met enigszins een ei in mijn broek, maar hoewel er inderdaad problemen waren, ook met de infrastructuur, het was ooit veel erger, met technici die moesten hollen om seinkasten te openen om ze toch ietwat te verluchten in een poging om ze wat te laten afkoelen. Op mijn bediende lijnen had ik welgeteld 3 lichte alarmen die vanzelf weer zijn goedgekomen zonder voor storingen aan het treinverkeer te zorgen.
Zoals trainlovertje al zei, jullie praten al een hele tijd naast elkaar, en ik wil niemand beschuldigen van moedwillig elkaar te willen misverstaan, maar daar lijkt het soms wat op.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door b-loc »

Na de discussie of de loges nu gekoeld worden of niet.
Even een verduidelijking.

PLP Loges worden niet echt gekoeld maar wel geventileerd. Er zit enkel maar een ventilator in, geen actieve koeling zoals airco.
Wanneer het buiten 30°C is wordt deze ook gewoon de keet ingeblazen. Wanneer de keet binnenin 40°C is heeft dit slechts een licht koelend effect.
Maar in de nacht kan de loge sneller een koelere temperatuur bereiken dan zonder ventilatie.
Hier zit veel elektronica in en mag een bepaalde temperatuur niet bereiken.
Vanaf de binnentemperatuur 45°C is krijgt men een alarm, de elektronica faalt maar op een hogere temperatuur. Vooral de assentellerkasten in de loges zijn echte warmtebronnen.
Sinds enkele jaren worden de filters die bij de ventilatoren zitten elk jaar vernieuwd. Ervoor moesten er in de zomer regelmatig deuren worden open gezet omdat de temperatuur hoger was dan 45°C. Dus de ventilatie met propere filters heeft weldegelijk effect.

De oudere loges en kasten hebben geen ventilatie, hier zitten meestal oudere toestellen met minder elektronica in die er beter tegen kunnen.
Doordat ze amper geïsoleerd zijn koelen ze sneller af wanneer de temperatuur zakt. Maar in de zomermaanden is dat natuurlijk relatief beperkt.

In de computerzaal waar de verwerking, sturing, inlezing,... van de seininrichting gebeurd in de blokpost is er wel airco aanwezig.

De meeste storingen door de temperatuur vinden plaats in mei en juni
Na de lange koude beginnen de warme dagen terug.
De elektronica die buiten in het spoor ligt ziet meer af dan die in een loge. De railtemperatuur kan veel hoger zijn dan de buitentemperatuur.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 02 aug 2022, 13:09 Zo kalm is lijn 89 niet, hoor, en de treinseries komen op heel wat plaatsen, met heel wat potentiële conflicten. En vertakking Zandberg wordt bovendien gedeeld met lijn 75, die is nog een pak drukker. 250' is dan al bij al inderdaad een 'meevaller', al is dat inderdaad relatief, als je één van de reizigers bent op de geïmpacteerde treinen en daardoor pakweg je aansluitende TGV in Lille mist...
Maar toch, ik las niet dat Shrek schreef dat er geen enkel probleem was, alleen dat het al bij al goed meeviel. Ik herinner me nog andere jaren, toen de airco het niet trok bij een hittegolf, of zelfs nog niet geïnstalleerd was... Ik was die dag dan ook gaan werken met enigszins een ei in mijn broek, maar hoewel er inderdaad problemen waren, ook met de infrastructuur, het was ooit veel erger, met technici die moesten hollen om seinkasten te openen om ze toch ietwat te verluchten in een poging om ze wat te laten afkoelen. Op mijn bediende lijnen had ik welgeteld 3 lichte alarmen die vanzelf weer zijn goedgekomen zonder voor storingen aan het treinverkeer te zorgen.
Zoals trainlovertje al zei, jullie praten al een hele tijd naast elkaar, en ik wil niemand beschuldigen van moedwillig elkaar te willen misverstaan, maar daar lijkt het soms wat op.
Met 3 treinen per uur is L89 tussen Oudenaarde en Kortrijk wat mij betreft een kalme lijn vergeleken met de andere lijnen in die actiezone (50A bv). De problemen waren in Vichte, dus L75 had er geen last van. En wat de uitspraken van Shrek betreft, één citaat: "Dusja, ik blijf de enorme problemen staalhard ontkennen". Ik bekijk het zo: 30' vertraging op een traject van 12' (voor de stoptrein, minder voor de IC's) is véél vertraging, maar blijkbaar zie ik dat verkeerd. Een trieste zaak voor de spoorwegen als dergelijke vertragingen bij Infrabel worden afgedaan als "een probleempje", "onbelangrijk" en "het duurde maar een uurtje".

Om terug te keren naar het onderwerp: daar wringt geen schoentje maar een scheepslading legerbottines. Hoog tijd dat men wat minder bezig is met het goedpraten en wegmoffelen van storingen en wat meer met de klanten.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door pietje »

Met overdrijvingen ga je nooit andere mensen overtuigen, tenzij je een politicus bent die op onwetendheid van bepaalde kiezers wil inspelen.
Er is in deze draad al door meerdere mensen gezegd dat er idd wel vertragingen waren, maar dat die gezien de omstandigheden zeker niet rampzalig waren.
Uiteraard vindt iedereen hier dat elke vertraging, waar mogelijk, vermeden moet worden, maar die hittedag heeft in ons land en in de buurlanden op vele plaatsen voor onverwachte problemen gezorgd.

Dus kort samenvatten:
Ja, er waren problemen met de hitte in zowat heel de samenleving, waaronder dus ook bij Infrabel en dat heeft hier niemand ontkend
Neen, de problemen waren zeker niet enorm, dat is enkel jouw interpretatie die door meerdere forumleden terecht ontkend wordt.
Als je de woorden "enorm veel" weggelaten had in post #11, was deze draad veel korter geweest.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Adler »

pietje schreef: 03 aug 2022, 11:50 Met overdrijvingen ga je nooit andere mensen overtuigen, tenzij je een politicus bent die op onwetendheid van bepaalde kiezers wil inspelen.
Er is in deze draad al door meerdere mensen gezegd dat er idd wel vertragingen waren, maar dat die gezien de omstandigheden zeker niet rampzalig waren.
Uiteraard vindt iedereen hier dat elke vertraging, waar mogelijk, vermeden moet worden, maar die hittedag heeft in ons land en in de buurlanden op vele plaatsen voor onverwachte problemen gezorgd.

Dus kort samenvatten:
Ja, er waren problemen met de hitte in zowat heel de samenleving, waaronder dus ook bij Infrabel en dat heeft hier niemand ontkend
Neen, de problemen waren zeker niet enorm, dat is enkel jouw interpretatie die door meerdere forumleden terecht ontkend wordt.
Als je de woorden "enorm veel" weggelaten had in post #11, was deze draad veel korter geweest.
Als je citeert moet je het ook juist doen, er staat: "rond Kortrijk enorm veel problemen", hetgeen denk ik wel is aangetoond door DR-fan.
Er staat niet "enorm veel problemen op heel het net", dat is wat u er wil van maken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 03 aug 2022, 12:08 Als je citeert moet je het ook juist doen, er staat: "rond Kortrijk enorm veel problemen", hetgeen denk ik wel is aangetoond door DR-fan.
Er staat niet "enorm veel problemen op heel het net", dat is wat u er wil van maken.
Inderdaad. De ware "gelovigen" bij Infrabel ga je ook niet overtuigen van hun ongelijk. Als je weet dat het hoofd van de vakopleiding bij Infrabel in Brussel en plein public verkondigt dat de NMBS hun grootste vijand is, weet je wel waar het probleem zich situeert en (welja) welke schoen wringt...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door groentje »

Sorry, maar ik ben er geen strijd tussen Infrabel en NMBS van aan het maken. Als het slecht gaat met de trein, straalt dat af op ons allen, niet enkel NMBS, niet enkel Infrabel. En laat het geweten zijn dat ik ook niet gelukkig ben met elke beslissing van Infrabel, zoals het afschaffen van de speciale hulpelementen voor de HSL, dat was één van de grote oorzaken van de enorme impact die die aanrijding met een hert had vorige week. het vrijmaken van hoofdspoor had een verantwoordelijkheid van Infrabel moeten blijven (met de nodige vergoedingen voor die dienstverlening, uiteraard). Maar ik ga me niet verontschuldigen een optimist te zijn, en vooral te zien wat er wél goed gaat, en waar het wél vooruitgaat.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 04 aug 2022, 13:43 het vrijmaken van hoofdspoor had een verantwoordelijkheid van Infrabel moeten blijven (met de nodige vergoedingen voor die dienstverlening, uiteraard).
Was inderdaad de logische keuze geweest.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 04 aug 2022, 13:43 Sorry, maar ik ben er geen strijd tussen Infrabel en NMBS van aan het maken. Als het slecht gaat met de trein, straalt dat af op ons allen, niet enkel NMBS, niet enkel Infrabel.
Ik ook niet, op het terrein loopt die samenwerking meestal goed tot zeer goed. Alleen: die arrogantie die bij een deel van de hiëarchie heerst mag en moet aangeklaagd worden als je iets ten gronde wil veranderen. Dat verzwijgen zet ook geen zoden aan de dijk.
Plaats reactie