Opnieuw Thalys in panne

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 02 aug 2022, 23:34 Stel je voor dat het Europees wegennet nog altijd zo georganiseerd zou zijn...
4303 schreef: 02 aug 2022, 13:06 7 verschillende manieren van reageren
Het Europese wegennet is dan ook anders opgebouwd dan de spoorwegen. De spoorwegen werden aanzien als militair belangrijk door andere seinen en regels te nemen was het tactiek om het lastiger te maken voor vreemden. Dat is nu eenmaal geschiedkundig zo en dat wis je niet zomaar. Het gaat uiteindelijk over meer dan 150 jaar geschiedenis.
Dat verander je niet zomaar op1 maand, 1 jaar. ETCS is daar al een stap in maar regels harmoniseren zal nog wat meer tijd vergen. Sommige regels zijn ook ontstaan uit lokale incidenten door specifieke lokale omstandigheden die niet noodzakelijk in andere landen voorkomen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 02 aug 2022, 23:53
Portbou schreef: 02 aug 2022, 23:34 Stel je voor dat het Europees wegennet nog altijd zo georganiseerd zou zijn...
4303 schreef: 02 aug 2022, 13:06 7 verschillende manieren van reageren
Het Europese wegennet is dan ook anders opgebouwd dan de spoorwegen. De spoorwegen werden aanzien als militair belangrijk door andere seinen en regels te nemen was het tactiek om het lastiger te maken voor vreemden. Dat is nu eenmaal geschiedkundig zo en dat wis je niet zomaar. Het gaat uiteindelijk over meer dan 150 jaar geschiedenis.
Dat verander je niet zomaar op1 maand, 1 jaar. ETCS is daar al een stap in maar regels harmoniseren zal nog wat meer tijd vergen. Sommige regels zijn ook ontstaan uit lokale incidenten door specifieke lokale omstandigheden die niet noodzakelijk in andere landen voorkomen.
Ik weet niet waar U dat gelezen hebt,maar dit is helemaal niet juist.
Elk spoorwegnetwerk per land is ook het resultaat van verschillende kleinere"netwerken" of zelf enkel 1 spoorlijn uitgebaat door bv een plaatselijke industrieel.
Op al die "onderdelen" hebben ingenieurs met hun eigen philosophie(land/opleiding...), het verkeer der treinen in een eigen regelmentering gegoten alsook volgens de eigenschappen (goederen/reizigers) van iedere lijn of netwerk. Zie in Belgie bv tweestanden en driestanden seinen. Ook de invloed van de britse technische evoluties spelen een rol in de ontwikkeling van het seinstelsel. Dus ieder land of streek had zowat een eigen zienswijze over hoe men veilig kon operaties uitvoeren. Ook in Belgie hadden we een ingenieur met sterke visie die de reglementering "moderner" ging maken nl Ir. Marien en zijn "omwentelingen" in 1977.
Bv voor de spanjaarden is het logisch een stopsein/marker te naderen met een naderingsbalk met 1 streep en zo verder naar 5. In andere landen is het omgekeerd. Inplanting van stations of het relief noopten tot uitzonderingen om alles veilig te laten verlopen. Want als je goed kijk naar de algemene evolutie ,zijn ze allen begonnen met een stok door te geven en vervolgens standenseinen met hun beperkingen.
Bv heden met TVM en ERTMS hebben we 2 systemen,die waar ze gebruikt worden dezelfde technisch kenmerken hebben dorheen Europa.
Doch ieder land met zijn eigen ingenieurs gaan apart bepalen wat de akties zijn van de treinbestuurder volgend op de signaisatie informatie die hij binnen krijgt.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door wbrm »

Portbou schreef: 02 aug 2022, 23:34 Stel je voor dat het Europees wegennet nog altijd zo georganiseerd zou zijn...
Bwa helemaal harmonieus is het niet hoor. Per land/regio wil regelgeving zeker afwijken. Ik denk dan spontaan aan wegenvignetten/tol, vormen van een reddingsstrook bij file ja/nee (en waar/hoe), noodzaak voor een reservebril, snelheidsregimes (zeker als weersafhankelijk), winterbanden, belijning bij spitsstroken, en vermoedelijk zijn er nog voorbeelden.
Logica rond inhaalverbod voor vrachtwagens is nog maar recent geharmoniseerd in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door rdv »

Er is een gemeenschappelijke basis voor de wegcode, in 1968 (!) door de UNECE vastgelegd: https://unece.org/index.php?id=26749. Hierop zijn er per land variaties.

Een vrachtwagen- of buschauffeur mag onmiddellijk na het behalen van zijn rijbewijs naar Litouwen, Marocco, Slovakije of Portugal. Van zijn 18e tot zijn 80ste, zonder opfrissingen. Een piloot mag - op een paar uitzonderingen na - om het even op welke luchthaven vliegen. Maar een machinist moet studeren, proeven afleggen, lijnstudies doen, heropfrissingen etc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Omdat er voor luchtverkeer en autoverkeer internationaal meer afspraken en dus standaard meer zaken gelijk zijn. Bij de spoorwegen is dat niet het geval. Ik ben zowel in België als Nederland actief en ja alleen al de opbouw van het sein en de bijhorende seinbeelden is anders. Nederland doet alles met 3 lampen. Onze seinen kunnen tot 5 lampen bevatten en de Duitstalige landen weten er haast een kerstboom van te maken.
Ook de snelheidsborden zijn er wat anders )maar minder verschillende dan de Franse of Zwitserse). In België is het verdwijnen van hoogspanning ook als veiligheidsmaatregel te beschouwen in Nederland niet. Daar is de vraag enkel of het jouw trein is of een andere. Is het jouw trein stop je zo snel als mogelijk en anders op een gunstige plaats.
In België is een treinbestuurder zelfs grotendeels verantwoordelijk voor kleine depannages in Nederland totaal niet (al is het logisch dat je na een tijdje bepaalde handelingen die veel voorkomen kent). Ik zou nog even kunnen doorgaan maar er zijn dus heel wat verschillen tussen alle Europese landen die een eigen spoornet hebben.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door pietje »

Ik denk dat we deze discussie al enkele keren gevoerd hebben en ook toen waren de meningen verdeeld.
Als de (Europese) politiek dit echt zou willen, zou e rveel mogelijk zijn, maar helaas.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Dat gaat niet enkel over willen maar ook over budgetten, deze laatste zijn er meestal niet. Heel Europa op ETCS krijgen en 1 basisboek met regels is nog niet voor morgen om die financiële reden. Want naast infrastructuur heb je ook budget nodig voor rollend materieel.

Ik moet steeds terugdenken aan wat iemand mij iets meer dan tien jaar terug zei. Jouw job bestaat binnenkort niet meer, dan rijden alle treinen automatisch. We zijn 2022 en zover zijn we nog steeds niet. Tussen wensen en werkelijkheid gaapt meestal een diepe kloof.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 02 aug 2022, 23:53 ETCS is daar al een stap in maar regels harmoniseren zal nog wat meer tijd vergen.
Ah, ETCS. Gisteren heb ik nog van een tractieverdeler gehoord dat de DMT's opnieuw gehomologeerd moeten worden voor Frankrijk omdat de SNCF ETCS gaat installeren tussen Lille en de grens. Mag ik dat vreemd vinden? ETCS zou toch een Europees systeem moeten zijn, bedoeld om dit soort fratsen tegen te gaan?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door JHS2013 »

De NMBS heeft de ETCS van de MR96 niet laten homologeren omdat deze zouden gaan rijden op lijnen waar voorlopig geen ETCS zou komen. Bovendien zijn er geen ETCS-lijnen waar testritten gedaan konden worden. Dus als de SNCF nu toch ETCS gaat leggen op de stuk naar de grens moet dat dus alsnog gehomologeerd worden ja.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

rdv schreef: 03 aug 2022, 19:11Een vrachtwagen- of buschauffeur mag onmiddellijk na het behalen van zijn rijbewijs naar Litouwen, Marocco, Slovakije of Portugal. Van zijn 18e tot zijn 80ste, zonder opfrissingen.
Dit is gewoon nonsens hoor. Een chauffeur in het commercieel vervoer moet verplicht bijscholing volgen over een cyclus van telkens vijf jaar om zijn beroepsbevoegdheid (code 95) te behouden. Ik weet niet of het zinvol is om maar wat raak te kletsen over wegverkeer op een forum dat over treinen gaat.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Portbou »

jknockaert schreef: 04 aug 2022, 11:01 verplicht bijscholing volgen over een cyclus van telkens vijf jaar om zijn beroepsbevoegdheid (code 95) te behouden.
…maar mag dan wel in heel Europa rondrijden.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

Portbou schreef: 04 aug 2022, 11:53
jknockaert schreef: 04 aug 2022, 11:01 verplicht bijscholing volgen over een cyclus van telkens vijf jaar om zijn beroepsbevoegdheid (code 95) te behouden.
…maar mag dan wel in heel Europa rondrijden.
Ja het is een Europees rijbewijs. Het rijden is niet zo heel verschillend tussen de landen, enkel Ierland rijdt links en de rest rijdt rechts. Rij- en rusttijden is uniform. Er gelden wel nogal variabele regels afhankelijk van kenmerken van het voertuig (bv. maximumsnelheid op autosnelwegen), al is ook daar recent wat meer eenvormigheid gekomen (milieuzones mogen enkel op basis van brandstof en Europese emissieklasse). Voor rijden op eigen terrein is soms een bijkomende opleiding vereist, vooral bij grote industriële installaties is dat al eens het geval.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

jknockaert schreef: 04 aug 2022, 12:58
Portbou schreef: 04 aug 2022, 11:53
jknockaert schreef: 04 aug 2022, 11:01 verplicht bijscholing volgen over een cyclus van telkens vijf jaar om zijn beroepsbevoegdheid (code 95) te behouden.
…maar mag dan wel in heel Europa rondrijden.
Ja het is een Europees rijbewijs. Het rijden is niet zo heel verschillend tussen de landen, enkel Ierland rijdt links en de rest rijdt rechts.
En Cyprus? En Malta? En Gibraltar, Jersey, Guernsey en Isle of Man . U spreekt van Europa is niet het zelfde als de "Europeese unie" sinds 2020. En Europees rijbewijs is er geldig of je er woont of niet.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

Ja Cyprus en Malta was ik even vergeten; niet echt courante bestemmingen vanuit Benelux maar wel EU. Gibraltar rijdt rechts en is geen EU. De geldigheid van EU rijbewijzen buiten EU heb ik niet in beeld voor beroepsmatig gebruik. De geldigheid van rijbewijzen buiten EU wordt geregeld door een oud verdrag uit 1949 (Verdrag van Genève nopens het wegverkeer), waardoor rijbewijzen beperkt geldig zijn tussen de betrokken landen. Op die manier is je EU rijbewijs geldig in landen als China en Zimbabwe, maar slechts voor een beperkte duur (vaak slechts een maand na binnenkomst in het land) en dus eigenlijk vooral bedoeld voor bezoekers. Een en ander wil ook nog niet zeggen dat je er commercieel vervoer mag doen. Wellicht is er voor UK en de bijbehorende (schier)eilanden wel een afzonderlijk verdrag van toepassing.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door pietje »

Steven schreef: 04 aug 2022, 00:29 Dat gaat niet enkel over willen maar ook over budgetten, deze laatste zijn er meestal niet. Heel Europa op ETCS krijgen en 1 basisboek met regels is nog niet voor morgen om die financiële reden. Want naast infrastructuur heb je ook budget nodig voor rollend materieel.
Ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg: met willen bedoel ik ook de nodige budgetten vrijmaken uiteraard.
Als je dat niet doet, is het maar een vrijblijvende denkoefening, maar wil je het eigenlijk niet echt.

Dat is altijd zo in de politiek: als men iets echt wil verwezenlijken, horen daar uiteraard de nodige budgetten bij, anders is het eigenlijk verkiezingspraat.
Plaats reactie