Opnieuw Thalys in panne

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Het profiel van een spoorlijn ken je het beste via een echte rit over de lijn. Ook al bestaat e-learning dat is nog niet de helft waard van het echte. Voor een eerste verkenning kan zoiets zeker, voor kleinere aanpassingen ook. Maar een volledige omleiding instuderen en onderhouden op die manier is niet goed
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 31 jul 2022, 00:20 Tot eind vorig jaar hádden we hulplocomotieven uitgerust met TVM... En ook, had de defecte Thalys niet nét de wissels van de Y Antoing uitgekozen om tot stilstand te komen, dan hadden we langs daar de trein veel sneller kunnen evacueren.
Nu, ETCS is voorzien voor HSL1 voor de komende jaren, Shrek heeft wellicht een beter zicht op de voorziene tijdlijn (met alle caveats voor vertraging, uiteraard.)
Helaas, ETCS is niet voorzien de komende jaren op HSL1. Het is de enige lijn waar er geen concrete ETCS-plannen zijn. De vage plannen gaan richting 2030 of verder.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door DR-fan »

jknockaert schreef: 31 jul 2022, 22:27
4303 schreef: 30 jul 2022, 14:07 Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
Kan dat nu nog altijd niet via e-learning?
Er bestaan lijnstudiefilmen, maar dat is niet hetzelfde als het echte werk. Je leert toch ook niet fietsen of autorijden door naar een dashcamvideo te kijken?
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

DR-fan schreef: 01 aug 2022, 08:46 Er bestaan lijnstudiefilmen, maar dat is niet hetzelfde als het echte werk. Je leert toch ook niet fietsen of autorijden door naar een dashcamvideo te kijken?
Nee ik bedoelde niet e-learning om met een trein te leren rijden. Daarvoor bestaan simulatoren. Ik bedoelde e-learning voor (het onderhouden van) lijnkennis. Het zal wel niet helemaal hetzelfde zijn, maar nu gebeurt het gewoon niet. Ook wel een beetje raar overigens: de nieuwe Eurostar stellen krijgen wél ATBM+ dat alleen op een omleidingsroute ligt en dat NS niet eens nodig vindt voor de binnenlandse treinen of de TRAXX. Maar op lijnstudie voor omleidingsroutes wordt dan weer bespaard.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Voor lijnstudie moet je uw personeel ook vrij kunnen maken. Want zo’n dag studie over een lijn neemt nu eenmaal zijn tijd en dat is dan personeel dat je niet kan inzetten voor rijdende dienst. Dan maakt het weinig uit of je dat nu fysiek gaan instuderen ter plaatse of via e-learning, je personeel is met die studie bezig en niet met rijden. Hoe langer een lijn is hoe meer tijd een machinist krijgt om deze in te studeren. Het maakt weinig uit of dat nu een nieuwe lijn is of een lijn waar je maar 1 keer per jaar maximaal komt. Daar hangt dus een prijskaartje aan, want elk personeelslid krijgt X aantal uur voor die lijn x het aantal machinisten die je hebt en je weet hoeveel verlet je ze moet geven. Met slechts 1x per jaar kennis op te doen over een lijn wil ik er liever niet over rijden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 01 aug 2022, 08:46
jknockaert schreef: 31 jul 2022, 22:27
4303 schreef: 30 jul 2022, 14:07 Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
Kan dat nu nog altijd niet via e-learning?
Er bestaan lijnstudiefilmen, maar dat is niet hetzelfde als het echte werk. Je leert toch ook niet fietsen of autorijden door naar een dashcamvideo te kijken?
Ik denk dat het hier gaat over"opfrissing" van de lijnkennis van een omleidingsreisweg. Het gaat hier niet om de regel maar wel een uizondering,en je gaat hier geen 300Km/H rijden op 160....of geen stoptrein verzekeren. En dat je uit je "confort zone " bent,dat geloof en begrijp ik ook...
Dat U er eens of meermaals echte lijnstudie op gedaan hebt is 1 zaak.
Dat je nadien via een "up to date" lijnstudiefilm de kennis kan opfrissen lijkt mij realistisch. Op voorwaarde je er de mogelijkheid toe krijgt!
Als U spreekt van "het echte werk ...enz...." in hoeveel gevallen ga jezelf rijden op lijnstudie? of laten de bestuurders U rijden?...Doet U lijnstudie met materiaal die U gebruikt ingeval bij omleiding in uw diensten??
Ik zie hier mensen spreken over kennis van het" profiel". Ik denk dat het hier gaat over omleiding met een TGV stel dus niet met treinen met een loc van 196kN en een last van 1500T die je over X% helling moet krijgen zonder te blijven hangen....van A naar B,op een lijn waar je het profiel niet kent.

Dus ja implanting van de seinen,vertakkingen,korte secties,stations enz ......ja dat is belangrijk ...NATUURLIJK op voorwaarde dat je het minstens 1X live hebt gedaan. Over het algemeen hebben (of hadden )treinbestuurders een zeer goed geheugen..
Vraagje,bestaan lijnfiches nog? met eventueel persoonlijke aantekeningen??
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 01 aug 2022, 11:54 Voor lijnstudie moet je uw personeel ook vrij kunnen maken. Want zo’n dag studie over een lijn neemt nu eenmaal zijn tijd en dat is dan personeel dat je niet kan inzetten voor rijdende dienst. Dan maakt het weinig uit of je dat nu fysiek gaan instuderen ter plaatse of via e-learning, je personeel is met die studie bezig en niet met rijden. Hoe langer een lijn is hoe meer tijd een machinist krijgt om deze in te studeren.
E-learning lijkt me toch net iets handiger in te plannen, aangezien het niet aan een bepaalde locatie gebonden is. Je kan het bij wijze van spreken tussen twee ritten door doen op een laptop, toch? Voor een fysieke rit zit je aan een dienstregeling vast en moet je ter plaatse gaan, dat is toch net wat anders wat betreft tijdsbesteding.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

jknockaert schreef: 01 aug 2022, 15:54
Steven schreef: 01 aug 2022, 11:54 Voor lijnstudie moet je uw personeel ook vrij kunnen maken. Want zo’n dag studie over een lijn neemt nu eenmaal zijn tijd en dat is dan personeel dat je niet kan inzetten voor rijdende dienst. Dan maakt het weinig uit of je dat nu fysiek gaan instuderen ter plaatse of via e-learning, je personeel is met die studie bezig en niet met rijden. Hoe langer een lijn is hoe meer tijd een machinist krijgt om deze in te studeren.
E-learning lijkt me toch net iets handiger in te plannen, aangezien het niet aan een bepaalde locatie gebonden is. Je kan het bij wijze van spreken tussen twee ritten door doen op een laptop, toch? Voor een fysieke rit zit je aan een dienstregeling vast en moet je ter plaatse gaan, dat is toch net wat anders wat betreft tijdsbesteding.
Ik heb meer het gevoel dat het in feite meer gaat over de kennis (of gebrek /onzekerheid) van de reglementering die van toepassing is op die lijn (ander land ..enz) dan wel de LIJN op zich. Maar ik kan verkeerd zijn!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

jknockaert schreef: 01 aug 2022, 15:54
Steven schreef: 01 aug 2022, 11:54 Voor lijnstudie moet je uw personeel ook vrij kunnen maken. Want zo’n dag studie over een lijn neemt nu eenmaal zijn tijd en dat is dan personeel dat je niet kan inzetten voor rijdende dienst. Dan maakt het weinig uit of je dat nu fysiek gaan instuderen ter plaatse of via e-learning, je personeel is met die studie bezig en niet met rijden. Hoe langer een lijn is hoe meer tijd een machinist krijgt om deze in te studeren.
E-learning lijkt me toch net iets handiger in te plannen, aangezien het niet aan een bepaalde locatie gebonden is. Je kan het bij wijze van spreken tussen twee ritten door doen op een laptop, toch? Voor een fysieke rit zit je aan een dienstregeling vast en moet je ter plaatse gaan, dat is toch net wat anders wat betreft tijdsbesteding.
Dat maakt weinig naar mijn pointe toe. Je moet dat personeel vrij houden van een andere dienst dus dat staat los van hoe je die mensen laat studeren voor die lijn.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door 4303 »

nighttrain schreef: 01 aug 2022, 16:14
jknockaert schreef: 01 aug 2022, 15:54
Steven schreef: 01 aug 2022, 11:54 Voor lijnstudie moet je uw personeel ook vrij kunnen maken. Want zo’n dag studie over een lijn neemt nu eenmaal zijn tijd en dat is dan personeel dat je niet kan inzetten voor rijdende dienst. Dan maakt het weinig uit of je dat nu fysiek gaan instuderen ter plaatse of via e-learning, je personeel is met die studie bezig en niet met rijden. Hoe langer een lijn is hoe meer tijd een machinist krijgt om deze in te studeren.
E-learning lijkt me toch net iets handiger in te plannen, aangezien het niet aan een bepaalde locatie gebonden is. Je kan het bij wijze van spreken tussen twee ritten door doen op een laptop, toch? Voor een fysieke rit zit je aan een dienstregeling vast en moet je ter plaatse gaan, dat is toch net wat anders wat betreft tijdsbesteding.
Ik heb meer het gevoel dat het in feite meer gaat over de kennis (of gebrek /onzekerheid) van de reglementering die van toepassing is op die lijn (ander land ..enz) dan wel de LIJN op zich. Maar ik kan verkeerd zijn!
Dat is het! Wij, internationale bestuurders, rijden allemaal rond met een ei in ons broek omdat we ons reglementering niet kennen…
Ik ga onmiddellijk een paar dagen extra opleiding vragen en dan ben ik zeker genoeg om over alle lijnen van België, Frankrijk en Engeland te rijden!!!! Het moet ergens stoppen hè gasten! Wij zijn ook mensen en geen computers. Te veel kennis is even gevaarlijk dan te weinig kennis!! Maar dat weten allen de mensen veel kennis. :wink: :wink: :wink:
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

4303 schreef: 02 aug 2022, 00:19
nighttrain schreef: 01 aug 2022, 16:14
jknockaert schreef: 01 aug 2022, 15:54
E-learning lijkt me toch net iets handiger in te plannen, aangezien het niet aan een bepaalde locatie gebonden is. Je kan het bij wijze van spreken tussen twee ritten door doen op een laptop, toch? Voor een fysieke rit zit je aan een dienstregeling vast en moet je ter plaatse gaan, dat is toch net wat anders wat betreft tijdsbesteding.
Ik heb meer het gevoel dat het in feite meer gaat over de kennis (of gebrek /onzekerheid) van de reglementering die van toepassing is op die lijn (ander land ..enz) dan wel de LIJN op zich. Maar ik kan verkeerd zijn!
Dat is het! Wij, internationale bestuurders, rijden allemaal rond met een ei in ons broek omdat we ons reglementering niet kennen…
Ik ga onmiddellijk een paar dagen extra opleiding vragen en dan ben ik zeker genoeg om over alle lijnen van België, Frankrijk en Engeland te rijden!!!! Het moet ergens stoppen hè gasten! Wij zijn ook mensen en geen computers. Te veel kennis is even gevaarlijk dan te weinig kennis!! Maar dat weten allen de mensen veel kennis. :wink: :wink: :wink:
Ik denk dat u iets over het hoofd ziet beste "Internationale bestuurder"!
Ik heb niet gezegd dat U, "Internationale bestuurder", de reglementering NIET kent.
Ik heb enkel willen zeggen dat die verschillende "degradatie" reglementeringen op omleidingsreiswegen minder evident zijn en er dus twijfel gaat ontstaan. Het zit iets verder in het geheugen.
Er zal niemand vragen een semi-direkt te doen tussen FBMZ en Paris Nord met een Eurostar stel op de convetionele lijn en op tijd!
Maar de physieke lijn staat in het geheugen gegrifd voor een lange tijd dus een heropfrissing via digitale weg kan helpen + persoonlijk notities op lijnfiches of documentatie.
Als de bestuurders het hard willen spelen door gebrek aan erkenning/verloning enz daar kan ik begrip voor opbrengen.

Van Brussel naar London of Parijs rijden met TVM daar is niks ingewikkeld aan . De verschillen in reglementering bij ieder IM (Infrabel/SNCF/Eurotunnel/HS1) zijn miniem met het zelfde TVM system. Later zullen we hetzelfde hebben met ERTMS.
Het probleem kan beginnen bv bij de UK Line side signaling +Franse lichtsignalisatie en daarop de Belgische conventionele signalisatie.

Beste "internationale bestuurder" ik denk het te kunnen weten want was betrokken bij de redactie van de reglementering modules in de 3 talen van een TOC. Dus level 3 documenten gebasseerd op level 2 van iedere IM.
En de ene bestuurder is daar beter /zelfverzekerder in dan een andere ,dit is geen verwijt.
Mag ik er ook nog aan toevoegen dat er enorme verschillen zijn tussen bestuurders van andere netwerken. Er zijn heel weing Engelse bestuurders (of geen)met lange convetionele trein ervaring.Ik weet niet de vereisten voor de Belgische bestuurders, vroeger was 15 jaar conventionel rijervaring nodig voor de overstap naar Internationale diensten (Eurostar).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Steven »

Momenteel bestaat die grens van 15 jaar niet meer, je zou eens in de logistieke problemen kunnen komen daardoor. Recent is er in Nederland een klas gestart om mensen op te leiden om naar België te rijden. Dit is een gemengde klas voor zowel Benelux als Thalys/eurostar. Men heeft wel geteld 3 kandidaten en daar moet men het mee doen en dan moet men nog hopen dat ze slagen. Als je op zo’n mager resultaat nog eens de regel toepast van 15 jaar dienst mag je volledig vergeten. Tegenwoordig staat dat gewoon op 2 jaar reizigersverkeer voor kandidaten in België. Maar zelfs dat doen ze in Nederland niet, ik dacht dat het daar 18 maand was (ben niet 100% zeker en moet het eens navragen).
In België is er dus de regel om 2 jaar dienst te hebben op reizigersverkeer en eveneens al de kennis te hebben van minimaal 1 vreemd net voor je bij Thalys of Eurostar kan kandidaat worden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door groentje »

Lijnkennis verwijst ook naar het onderhouden van kennis over tijdelijke snelheidsbeperkingen, welke wissels hoe snel werkelijk bereden mogen worden, etc. Zeker internationale bestuurders moeten dat al doen voor een massa km, het is jullie best vergeven dat jullie niet voor elke andere potentiële omleidingsroute waar je misschien ééns per jaar komt hetzelfde niveau van kennis kan onderhouden.
Tegelijkertijd, ik denk ook niet dat iemand verwacht dat een bestuurder op een onbekende omleidingsreisweg de maximumsnelheid gaat rijden, eerlijk gezegd, als een bestuurder z'n snelheid zou beperken tot pakweg 90 per uur op een lijn waar er 140 kan worden gereden, ik zou dar best begrip voor kunnen opbrengen.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door 4303 »

Beste “3 talige level 3/level 2 redacteur” ,
Mijn excuses dat ik uw vorige post verkeerd geïnterpreteerd heb.

Ik wil u er ook op wijzen dat het onze werkgever is die weigert om ons bijkomen lijnen te laten leren, wegens niet rendabel.
Wij “de internationale treinbestuurders” zijn hier vragende partij voor, beste “3 talige level3/level 2 redacteur.

In Engeland komen alle bestuurders van het binnenverkeer, net als in België en Frankrijk. De enige operator die bestuurders aanwerft met 0 ervaring is Eurotunnel. In België moet men voor Eurostar solliciteren. Enkel kandidaten met 10 jaar rijdende dienst worden weerhouden. Mensen die 3 talig zijn, net als u, worden dan met voorrang uitgenodigd voor een gesprek. In Frankrijk pakt men bestuurders aan die reeds kennis hebben van TGV. Dus ik denk dat dat wel snor zit, niet?

Rijden op TVM is idd niet moeilijk, als alles goed gaat. En al is het systeem in de 3 landen en de tunnel hetzelfde, de reglementering is dat zeker niet. Een paar voorbeelden: verdwijnen hoogspanning tijdens de rit… elk net verschillende “geste de métier” met dan nog eens een onderscheid tussen LGV en klassieke lijn. Dus 7 verschillende manieren van reageren en dit zonder nadenken, want daar is geen tijd voor. Ontvangen van een alarmoproep via GSMR… zelfde verhaal. Gesloten stopmerkbord overschrijden? Allemaal anders… om dan nog maar te zwijgen van de verschillende procedures die er allemaal bestaan… Maar dat weet u uiteraard ook allemaal toch?

Met vriendelijke groet,

De “internationale treinbestuurder” :P
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Portbou »

Stel je voor dat het Europees wegennet nog altijd zo georganiseerd zou zijn...
4303 schreef: 02 aug 2022, 13:06 7 verschillende manieren van reageren
Plaats reactie