Opnieuw Thalys in panne

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

Opnieuw zitten 300 reizigers al 1,5 u vast op een Thalys tussen Parijs en Rijsel zonder airco, 31 graden buiten.

https://vrtnws.be/p.lOV3Kydvk
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door HLE18 »

Ik las het net ook maar de deuren staan blijkbaar wel open en een andere trein is onderweg om de mensen te laten overstappen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door K V B »

Op dit moment zit ik in een TGV naar Lille Europe die via de oude lijn rijdt... Verwachte vertraging in Lille: 100 minuten.

Ik wordt daar opgehaald door familie, en die gaan jammer genoeg wat geduld mogen hebben.
De storing zou, aldus de info in Paris Nord, nog tot 21:00 duren.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door HLE18 »

Ondertussen zijn het nog maar 250 reizigers, die 50 andere zullen al uitgestapt zijn zeker :lol:
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Hagelander »

Een zoveelste incident gaat toch ook wegen op het succes van Thalys? Of zit men er niet mee als er op termijn reizigers afhaken?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door DR-fan »

Hagelander schreef: 25 jul 2022, 06:52 Een zoveelste incident gaat toch ook wegen op het succes van Thalys? Of zit men er niet mee als er op termijn reizigers afhaken?
Gezien de hopeloze organisatorische problemen in de luchtvaartsector tegenwoordig denk ik niet dat de reputatie van de spoorwegen hier lang onder zal lijden. Een stroomstoring is immers niet de fout van Thalys en blijkbaar is er deze keer wel snel gereageerd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

DR-fan schreef: 25 jul 2022, 08:38
Hagelander schreef: 25 jul 2022, 06:52 Een zoveelste incident gaat toch ook wegen op het succes van Thalys? Of zit men er niet mee als er op termijn reizigers afhaken?
Gezien de hopeloze organisatorische problemen in de luchtvaartsector tegenwoordig denk ik niet dat de reputatie van de spoorwegen hier lang onder zal lijden. Een stroomstoring is immers niet de fout van Thalys en blijkbaar is er deze keer wel snel gereageerd.
Volgens een bericht op VRTNWS heeft het 3 uur geduurd vooraleer een andere trein op de plaats was aangekomen en dan nog eens 2 uur om over te stappen.
5 uur zou ik toch niet bepaald snel noemen.
"De airco viel uit en het werd steeds warmer. Pas na twee uur hebben ze een noodtrap geïnstalleerd en mochten we eruit, zodat we in de berm naast het spoor enigszins wat frisse lucht konden pakken."
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 25 jul 2022, 08:38
Hagelander schreef: 25 jul 2022, 06:52 Een zoveelste incident gaat toch ook wegen op het succes van Thalys? Of zit men er niet mee als er op termijn reizigers afhaken?
Gezien de hopeloze organisatorische problemen in de luchtvaartsector tegenwoordig denk ik niet dat de reputatie van de spoorwegen hier lang onder zal lijden. Een stroomstoring is immers niet de fout van Thalys en blijkbaar is er deze keer wel snel gereageerd.
Ik zie - zelfs nu - meer reizigersbegeleiding en ondesteuning dan bij DB bvb.
Veel mensen proberen deze zomer een keer de trein ipv auto of vliegtuig. Dat is een kans die je maar een keer krijgt als spoorwegindustrie. Verknoei je het, dan komen die mensen niet meer terug.

Een voorbeeld: ik heb mijn Vader kunnen overtuigen om met de trein naar Noord Italie te gaan. Omdat de NJ volgeboekt was, is het de nachtICE geworden naar Munchen. Dat was al een eerste teleurstelling omwille van het mindere comfort.
Hij is geboekt op de laatste ICE uit Brussel volgende zondag. Eigenlijk moet ik hem aanraden om met de IC, L en RE via Welkenraedt te gaan. Omdat de L in Welkenraedt niet wacht, moet hij om 19u uit Brussel vertrekken ipv 20u30. Mijn stiefmoeder was al niet zo happig om met de trein te gaan ipv het vliegtuig, en gezien al die omstandigheden zal het wellicht hier bij blijven.

Voorbeeld twee - we gaan begin September naar een trouw in Zwitserland. Hoewel we alle 5 de trein zagen zitten, zal het toch auto worden gezien de huidige problemen. 900 eur mininkomsten voor DB.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

https://vrtnws.be/p.DY5XY9B8m

"De twee incidenten hebben niets met elkaar te maken." volgens de CEO van Thalys.
Maar het resultaat is wel hetzelfde.
De reizigers die uren zijn opgesloten in de hitte hebben er niets aan om te weten wat de oorzaak van de panne is.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 25 jul 2022, 10:30
DR-fan schreef: 25 jul 2022, 08:38
Hagelander schreef: 25 jul 2022, 06:52 Een zoveelste incident gaat toch ook wegen op het succes van Thalys? Of zit men er niet mee als er op termijn reizigers afhaken?
Gezien de hopeloze organisatorische problemen in de luchtvaartsector tegenwoordig denk ik niet dat de reputatie van de spoorwegen hier lang onder zal lijden. Een stroomstoring is immers niet de fout van Thalys en blijkbaar is er deze keer wel snel gereageerd.
Volgens een bericht op VRTNWS heeft het 3 uur geduurd vooraleer een andere trein op de plaats was aangekomen en dan nog eens 2 uur om over te stappen.
5 uur zou ik toch niet bepaald snel noemen.
"De airco viel uit en het werd steeds warmer. Pas na twee uur hebben ze een noodtrap geïnstalleerd en mochten we eruit, zodat we in de berm naast het spoor enigszins wat frisse lucht konden pakken."
5 uur is redelijk snel en 2 uur voor evacuatie ook. noodtrapje afstijgen ..opklimmen...in ballast lopen met valies...
Probleem je moet al een reserve trein vinden + bestuurder + train staff
Zolang de spoorwegen niet gedwongen worden om een minimum aantal treinpersonneel an boord te hebben volgens het aantal passagiers,blijft evacuatie een heikel punt.
In luchtvaart en zeevaart is dit bepaald. Moest je fe FAA norm toepassen op een TGV (370 pax) dan moet je 11 leden aan boord hebben (min 2+1 suppl. persoon /snede van 50 pax). En dat is niet om drankjes rond te brengen.... scheepvaart hebben ook minima /pax. Alsook hebben deze regelmatige noodprocedures test en certif.
RENFE wilde de HHR link uitbaten zonder train manager enkel met1 bar en 4 catering staff.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: 25 jul 2022, 16:05
s redelijk snel en 2 uur voor evacuatie ook. noodtrapje afstijgen ..opklimmen...in ballast lopen met valies...
Probleem je moet al een reserve trein vinden + bestuurder + train
Maar waarom moest er geevacueerd worden. Ik dacht dat er op strategisch plekken diesellocs stonden waarmee men een defect trein kan wegslepen. Waarom dat niet gewoon doen? Slepen tot het eerste station en dan zien we wel.
Zolang de spoorwegen niet gedwongen worden om een minimum aantal treinpersonneel an boord te hebben volgens het aantal passagiers,blijft evacuatie een heikel punt.
Wat treinpersoneel betreft zijn de TGVs eigenlijk al overbemand. Dat is een van de redenen dat ze zo duur zijn (en dus zo vol mogelijk moeten rijden). Het laatste wat we willen is dat men de spoorwegen verplicht om nog inefficiënter te werken.

Overigens: Is al bekend welke Thalys in panne lag? Ik zou oorspronkelijk een Thalys nemen in Parijs Noord. Ik vraag me af of ik hier aan ontsnapt ben...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 25 jul 2022, 12:09 Een voorbeeld: ik heb mijn Vader kunnen overtuigen om met de trein naar Noord Italie te gaan. Omdat de NJ volgeboekt was, is het de nachtICE geworden naar Munchen. Dat was al een eerste teleurstelling omwille van het mindere comfort.
Hij is geboekt op de laatste ICE uit Brussel volgende zondag. Eigenlijk moet ik hem aanraden om met de IC, L en RE via Welkenraedt te gaan. Omdat de L in Welkenraedt niet wacht, moet hij om 19u uit Brussel vertrekken ipv 20u30. Mijn stiefmoeder was al niet zo happig om met de trein te gaan ipv het vliegtuig, en gezien al die omstandigheden zal het wellicht hier bij blijven.
Waarom niet gewoon overdag ICE Brussel-Köln-Basel-Milaan? Gaat er dan iets mis zijn er normaal nog aansluitingen genoeg om er te geraken en het landschap is toch ook wel de moeite.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Portbou »

HLE18 schreef: 25 jul 2022, 18:58
rdv schreef: 25 jul 2022, 12:09 Een voorbeeld: ik heb mijn Vader kunnen overtuigen om met de trein naar Noord Italie te gaan. Omdat de NJ volgeboekt was, is het de nachtICE geworden naar Munchen. Dat was al een eerste teleurstelling omwille van het mindere comfort.
Hij is geboekt op de laatste ICE uit Brussel volgende zondag. Eigenlijk moet ik hem aanraden om met de IC, L en RE via Welkenraedt te gaan. Omdat de L in Welkenraedt niet wacht, moet hij om 19u uit Brussel vertrekken ipv 20u30. Mijn stiefmoeder was al niet zo happig om met de trein te gaan ipv het vliegtuig, en gezien al die omstandigheden zal het wellicht hier bij blijven.
Waarom niet gewoon overdag ICE Brussel-Köln-Basel-Milaan? Gaat er dan iets mis zijn er normaal nog aansluitingen genoeg om er te geraken en het landschap is toch ook wel de moeite.
Dat zou ik momenteel niet aanraden of verkopen.
Als zoals vandaag de eerste twee ICE's vanuit Brussel uitvallen geraak je al niet meer in Milaan.
Los van al het andere dat kan mislopen op het Duitse net.

Hen met de auto naar Köln brengen + Nightjet naar Zürich of Innsbruck en dan overdag verder Noord-Italië in. Dat zou ik nog durven.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door HLE18 »

Portbou schreef: 25 jul 2022, 19:05 Dat zou ik momenteel niet aanraden of verkopen.
Als zoals vandaag de eerste twee ICE's vanuit Brussel uitvallen geraak je al niet meer in Milaan.
Los van al het andere dat kan mislopen op het Duitse net.
Dan neem je toch gewoon de Thalys of de IC trein naar Aachen? Je kan zelfs nog de TGV nemen naar Strasbourg-Basel of via Luxemburg gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 25 jul 2022, 19:23
Portbou schreef: 25 jul 2022, 19:05 Dat zou ik momenteel niet aanraden of verkopen.
Als zoals vandaag de eerste twee ICE's vanuit Brussel uitvallen geraak je al niet meer in Milaan.
Los van al het andere dat kan mislopen op het Duitse net.
Dan neem je toch gewoon de Thalys of de IC trein naar Aachen? Je kan zelfs nog de TGV nemen naar Strasbourg-Basel of via Luxemburg gaan.
Zo eenvoudig is het niet als je al een ICE-ticket hebt. De IC ipv ICE zal nog wel lukken, maar op die Thalys of TGV ga je niet geraken.
Plaats reactie