Opnieuw Thalys in panne

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door FLV-FGSP »

rdv schreef: 30 jul 2022, 09:31 Waarom is er een avondklok voor Thalyssen?
Spoorweglogica: de lijn wordt gesloten omdat ze altijd op dat uur wordt gesloten.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door ovspotter_be »

En die Eurostar dan die daar op het scherm stond?
Die had nieuwe vertrektijd 23:14 en moet toch ook richting Frankrijk?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door FLV-FGSP »

Steven schreef: 30 jul 2022, 01:25 De situatie was deze avond verre van ok voor heel wat mensen. Als ik zeg dat 5 minuten na deze foto er nog 100-en mensen door de grote hal Van Brussel zuid dwaalden op zoek naar een oplossing. In het station stonden op alle mogelijke sporen zowel Thalys als TGV treinen geparkeerd met alle gevolgen van dien dat zelfs na 23u er dus geen normale ontvangstcapaciteit was voor alle andere treinen. De nachtploeg gaat zijn werk hebben om dit tegen de ochtend weer wat ok te krijgen. Deze aanrijding zorgt weer voor een extra trein die op herstelling moet en de capaciteit van Thalys naar beneden trekt.
Een treffend beeld!
Wat ik me afvraag: is er nu echt geen enkele Thalys-TB die een omleidingsroute kent?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door JHS2013 »

Dat vroeg ik mij ook af, via L94, Lille en Fretin. Dat is natuurlijk een omweg maar nog altijd sneller dan stilstaan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

FLV-FGSP schreef: 30 jul 2022, 09:57
rdv schreef: 30 jul 2022, 09:31 Waarom is er een avondklok voor Thalyssen?
Spoorweglogica: de lijn wordt gesloten omdat ze altijd op dat uur wordt gesloten.
In geval van overmacht is er altijd de mogelijkheid de regel te ontkrachten.
Een "duty manager" van een spoorbedrijf heeft altijd de mogelijk om zelf of via zijn CEO(on-call) de hogere instanties (prefecture/provincie/ministerie) te kontakterenen een afwijking te vragen die natuurlijk moet gestaafd zijn. Dit is me vroeger nooit geweigerd gewee als je 1000 of meer reizigers in de ballans hebt.
Alsook kan hij zelf of via zijn CEO (on-call) werken vertragen of afgelasten om duizenden reizigers te transporteren. Maar er moet ook een goede verstandhouding zijn tussen de IM's is dat geval van ieder land
Natuurlijk als hij de middelen niet heeft (treinen /bestuurders/personneel) heeft het geen zin de vorige twee zinnen uit te voeren.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 30 jul 2022, 09:35
Steven schreef: 30 jul 2022, 01:25 Deze aanrijding zorgt weer voor een extra trein die op herstelling moet en de capaciteit van Thalys naar beneden trekt.
Dan toch wel vreemd dat Thalys last weten dat ze vandaag ds capacieit van haar treinen zal verhogen en waar mogelijk een extra treinstel zal aankoppelen.
Niet moeilijk: dat gaat om treinstellen die gisterenavond in Brussel-Zuid gestrand waren, en daar gebleven zijn (met 700 à 800 reizigers die ervoor kozen om in de trein te overnachten in plaats van op hotel) en vanochtend als "extra treincapaciteit" vertrokken zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 30 jul 2022, 11:45
rdv schreef: 30 jul 2022, 09:35
Steven schreef: 30 jul 2022, 01:25 Deze aanrijding zorgt weer voor een extra trein die op herstelling moet en de capaciteit van Thalys naar beneden trekt.
Dan toch wel vreemd dat Thalys last weten dat ze vandaag ds capacieit van haar treinen zal verhogen en waar mogelijk een extra treinstel zal aankoppelen.
Niet moeilijk: dat gaat om treinstellen die gisterenavond in Brussel-Zuid gestrand waren, en daar gebleven zijn (met 700 à 800 reizigers die ervoor kozen om in de trein te overnachten in plaats van op hotel) en vanochtend als "extra treincapaciteit" vertrokken zijn.
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die ervoor *kiezen* om zittend in een trein te overnachten als een hotel een optie is. Zoals altijd is het hier weer de vraag in hoeverre Thalys voor hotels heeft gezorgd. In het verleden heeft Thalys er immers meermaals voor gekozen om niemand een hotel aan te bieden omdat er niet genoeg kamers beschikbaar zouden zijn.

De HSL zou dicht zijn gegaan wegens werkzaamheden:
https://www.sudinfo.be/id477131/article ... -voyageurs

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door groentje »

Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door 4303 »

JHS2013 schreef: 30 jul 2022, 10:20 Dat vroeg ik mij ook af, via L94, Lille en Fretin. Dat is natuurlijk een omweg maar nog altijd sneller dan stilstaan.
Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door 4303 »

groentje schreef: 30 jul 2022, 13:45 Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
Niet vergeten dat rijdend personeel strikte rij en rust tijden heeft!!!! Gelukkig maar!!! En dat zal hier zeker een probleem geweest zijn.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door ovspotter_be »

4303 schreef: 30 jul 2022, 14:07 Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
Recent bij een geval van vandalisme heb ik op Twitter nog ergens zien passeren dat een Eurostar van London naar Paris moest wachten in Lille-Europe op een bestuurder van de SNCF die die route wel kende om de Eurostar-machinist bij te staan.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door 4303 »

Ja, van London naar Parijs wel. In Frankrijk gelden er andere regels voor omleidingen dan in België. Een Franse bestuurder mag op één lijn rijden die hij niet kent via een fiche de detournement. In dit geval was de bestuurder een Brit, werd afgelost in Lille door een Franse bestuurder van Eurostar zelf. Buitenlandse bestuurders mogen in Frankrijk niet omrijden met een fiche de detournement. Wat Niet meer dan logisch is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 30 jul 2022, 13:45 Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
nog een reden dat HSL1 beter zo snel mogelijk ETCS krijgt ipv het uit te stellen, die trein had daar veel eerder weg kunnen zijn en voor dit soort gevallen kan men niet verwachten dat men speciaal locs met TV% laat bouwen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door groentje »

Tot eind vorig jaar hádden we hulplocomotieven uitgerust met TVM... En ook, had de defecte Thalys niet nét de wissels van de Y Antoing uitgekozen om tot stilstand te komen, dan hadden we langs daar de trein veel sneller kunnen evacueren.
Nu, ETCS is voorzien voor HSL1 voor de komende jaren, Shrek heeft wellicht een beter zicht op de voorziene tijdlijn (met alle caveats voor vertraging, uiteraard.)
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door jknockaert »

4303 schreef: 30 jul 2022, 14:07 Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
Kan dat nu nog altijd niet via e-learning?
Plaats reactie