rdv schreef: ↑21 jul 2022, 09:49
In de TGVs van SNCF is er voor dergelijke gevallen een noodpakket aanwezig met eten en drinken voor de reizigers. Ik heb nog maar één keer zo een grote vertraging op TGV meegemaakt (bovenleidingsproblemen door brand bij Toulouse), en exact na één uur stilstand mocht iedereen in de bar om zo een pakket gaan. Zeker qua eten was dat zeer ruim.
De beruchte
collation SNCF. Een snackpakket met een
shelf life van vermoedelijk een paar jaar. Doet een beetje denken aan een
field ration. Ik kwam ze eens tegen bij een urenlange vertraging; de TGV stond ellenlang stil in Bordeaux en daar hadden ze inderdaad een zeer ruime voorraad dergelijke pakketten. De dozen werden gewoon op de balkons geplaatst en je nam zoveel je wilde. Er was zelfs zoveel dat je je kieskeurig kon beperken tot de meer eetbare onderdelen van het pakket. Gegeven de omstandigheden was er niet veel slechts over te zeggen.
trainlovertje schreef: ↑21 jul 2022, 14:57
Het is het stel dat aan het perron stond in Paris-Nord waar de reizigers in konden overnachten dat werd meegesleept naar Brussel. Hoe het Thalys-stel in St-Denis werd weggesleept, weet ik niet.
Ook dat is een beruchte SNCF methode. Dreigt er een treinvol reizigers te stranden in Parijs, dan zetten ze gewoon een TGV stel
à quai en mag je daarin slapen met de opmerking "dat er niet veel hotels in de buurt van het station zijn". Welja. Met wat geluk voorzien ze beveiliging, maar net zo goed staat dat stel met open deuren heel de nacht onbewaakt in een Parijs station. Verder mag je als reiziger je plan trekken. Ongeacht de omstandigheden valt daar wel wat op af te dingen.