incident Thalys Paris 19 juli

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Afschaffingen

Bericht door HLE18 »

Ook in Frankrijk kunnen ze blijkbaar geen trein binnen de 4 uur weg slepen, gisteren Thalys 4 uur stil gestaan buiten Parijs. Zo heet dat mensen de vensters hebben ingeslagen!

https://www.hln.be/videos/genre/news/pr ... lys-316557

Ik vraag mij toch af wat ze gaan doen als er eens brand zou uitbreken op de trein, mensen laten opbranden?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

HLE18 schreef: 20 jul 2022, 09:24 Ook in Frankrijk kunnen ze blijkbaar geen trein binnen de 4 uur weg slepen, gisteren Thalys 4 uur stil gestaan buiten Parijs. Zo heet dat mensen de vensters hebben ingeslagen!

https://www.hln.be/videos/genre/news/pr ... lys-316557

Ik vraag mij toch af wat ze gaan doen als er eens brand zou uitbreken op de trein, mensen laten opbranden?
Inderdaad totaal onbegrijpelijk. Hallucinante beelden. Treinbegeleider helpt zelfs om raam in te slaan terwijl de trein aan een perron staat.
https://vrtnws.be/p.ZWXG7pROR
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 20 jul 2022, 09:51 Inderdaad totaal onbegrijpelijk. Hallucinante beelden. Treinbegeleider helpt zelfs om raam in te slaan terwijl de trein aan een perron staat.
https://vrtnws.be/p.ZWXG7pROR
De trein stond niet aan een perron, je ziet enkel het perron van de RER-halte. Aan de spoorlijn voor de hogesnelheidstreinen en TER-treinen ligt daar geen perron.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 20 jul 2022, 10:51
HLE18 schreef: 20 jul 2022, 09:24 Ik vraag mij toch af wat ze gaan doen als er eens brand zou uitbreken op de trein, mensen laten opbranden?
Met dit soort uitspraken ga je hier niet veel vrienden maken... Ik denk dat het gepast is eerst een reactie van de tegenpartij af te wachten.
Ik denk niet dat er een reactie van de tegenpartij (Thalys) zal komen.
Dit valt niet uit te leggen hoe men die mensen bij zo een temperatuur 4 uur opsluit in een trein die tegenover een perron staat.
Het kan toch geen 4 uur duren om te zorgen dat op het spoor ernaast geen trein meer kan doorkomen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Afschaffingen

Bericht door jens123 »

Normaal kan je altijd de trein verlaten door de bediening van de noodopeningen, tenzij de deuren mechanisch vergrendeld zijn...
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

toch spijtig zeker voor de reizigers dat Thalys, SNCF, RFF nog niets geleerd hebben bij eventuele calamiteiten ...

Vooral gebrek aan informatie aan de reizigers is toch wel een slechte zaak vindt ik persoonlijk.

Kon men de Thalystreinstellen niet wegslepen met hulploc terug naar Gare du Nord ? Men kon niet evacueren daar er langs beide zijden een spoor was ...

Op beelden zie je dan politie op perron staan de reizigers aan te manen de deuren terug te sluiten ... gewoonweg met verkeersleiding dat ene spoor blokkeren tijdelijk en zo de mensen evacueren ...

Begrijpen wie begrijpen kan maar 4 uur op een snikhete trein is toch niet meer menselijk, waarom dat allemaal zo lang moeten duren ?

Hopelijk leert men uit zulke zaken, trekt men lessen zodat er sneller tot actie kan overgegaan worden bij zulke problemen.

Erwin
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

jens123 schreef: 20 jul 2022, 11:25 Normaal kan je altijd de trein verlaten door de bediening van de noodopeningen, tenzij de deuren mechanisch vergrendeld zijn...
Op de videos kan je duidelijk zien dat de reizigers en de treinbegeleider proberen de deuren te openen maar dat die onmiddellijk weer dichtgaan.
Daarnaast ligt er wel een spoor maar het kan toch geen uren duren om het treinverkeer over dat spoor tegen te houden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

railtravelmanager schreef: 20 jul 2022, 11:33 hallo,

toch spijtig zeker voor de reizigers dat Thalys, SNCF, RFF nog niets geleerd hebben bij eventuele calamiteiten ...

Vooral gebrek aan informatie aan de reizigers is toch wel een slechte zaak vindt ik persoonlijk.

Kon men de Thalystreinstellen niet wegslepen met hulploc terug naar Gare du Nord ? Men kon niet evacueren daar er langs beide zijden een spoor was ...

Op beelden zie je dan politie op perron staan de reizigers aan te manen de deuren terug te sluiten ... gewoonweg met verkeersleiding dat ene spoor blokkeren tijdelijk en zo de mensen evacueren ...

Begrijpen wie begrijpen kan maar 4 uur op een snikhete trein is toch niet meer menselijk, waarom dat allemaal zo lang moeten duren ?

Hopelijk leert men uit zulke zaken, trekt men lessen zodat er sneller tot actie kan overgegaan worden bij zulke problemen.

Erwin
er was ook een stroompanne in les Hauts de France https://www.lavoixdunord.fr/1207944/art ... -les-hauts
Ze zullen het nooit leren.En als ze wat ze geleerd zouden hebben ,blijft maar enkele weken van toepassing en dan ...in de vergeetput.
Wie had de touwtjes in handen?
Een zeer logge operationele structuur.
Crisis managment is een vak appart.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 jul 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door jpvdveer »

Nog even los van de vraag of het bij dergelijke temperaturen verstandig is om zo'n reis überhaupt te gaan maken. In het VK is geadviseerd om niet op reis te gaan. DB biedt bij hittegolven een Sonderkulanz aan waarbij je je reis kostenloos kan uitstellen. Ik denk dat Thalys dit ook zou moeten aanbieden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door Steven »

4u is inderdaad heel lang. Je krijgt altijd met verschillende soorten mensen te maken, dus ook mensen die in paniek schieten. Niet evident om dit te beheren. Verder is tegenwoordig zoveel bespaard dat simpelweg een loc of trein oproepen om deze trein weg te slepen niet meer gaat. Je hebt een bestuurder nodig die voldoende diensturen heeft die het juiste materieel en lijn moet kennen. Kent hij de lijn niet hebt je al een tweede bestuurder nodig om die eerste te begeleiden (een loods zoals we dat noemen). Dan moet er een rijpad aangevraagd worden want je kan niets zomaar laten rijden zonder ritnummer. Kortweg ze hebben er een grote administratieve rompslomp van gemaakt de voorbije jaren waarbij de snelheid van een procedure om te evacueren niet de eerste prioriteit is. Want dergelijke procedures zijn niet specifiek gemaakt voor bepaalde weertypes maar voor de aard van het incident zelf. De titel is dus een defecte trein met reizigers. De gewenste titel zou moeten zijn een defecte trein met reizigers tijdens een hittegolf.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door rdv »

Daarnaast ook afgeschafte Eurostar van Amsterdam naar London gisteren. Mensen kunnen omboeken, maar eerst beschikbare plaatsen blijkbaar morgen. EUR heeft wel een bijkomende trein ingelegd vanuit Brussel vandaag, maar passagiers moeten zelf in Brussel geraken met IC-Brussel.

En de laatste ICE van Brussel naar Duitsland afgeschaft. Vervangende IC naar Eupen te laat, aansluiting in Welkenraedt niet verzekerd, en de opvolgende REs van Aken naar Keulen afgeschaft. Thalys weigerde mensen mee te nemen in Aken, zodat verdere aansluitingen met NJ en ICEs helemaal onmogelijk werden.

Niet iedereen kan zomaar zijn reis uitstellen, en zolang niet alle vervoerders samen coulant zijn, helpt het ook niet.

Ik denk dat we voor massale investeringen staan om infrastructuur, rollend materieel en procedures, want temperaturen boven de 35° zullen geen uitzonderingen meer zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

jpvdveer schreef: 20 jul 2022, 12:08 Nog even los van de vraag of het bij dergelijke temperaturen verstandig is om zo'n reis überhaupt te gaan maken. In het VK is geadviseerd om niet op reis te gaan. DB biedt bij hittegolven een Sonderkulanz aan waarbij je je reis kostenloos kan uitstellen. Ik denk dat Thalys dit ook zou moeten aanbieden.
Niet iedereen is op reis (vakantie) die op een trein of in een vliegtuig zit.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door jpvdveer »

In de media vandaag een vrouw uit Antwerpen die voor haar modehuis in Parijs was gaan shoppen. Als die niet strikt noodzakelijk is, moet je zo'n reis bij 40 garden gewoon niet gaan maken. Zelfs als slechts een klein deel van de reizigers van een dergelijke flexibiliteit gebruiken maakt creëer je wat ruimte op de treinen waardoor incident en iets beter gemanaged kunnen worden. De CEO van Thalys heeft vandaag zelf gezegd dat de infrastructuur en treinen niet op deze temperaturen berekend zijn. Als dat zo is dan moet je ook actie ondernemen, reizigers waarschuwen en flexibiliteit aanbieden. Anders ben je gewoon onverantwoord bezig.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door Portbou »

Eén ding moet duidelijk zijn : het zijn Thalys en de spoorwegondernemingen in het algemeen die hier compleet falen.

Afleidingsmaneuvers richting reizigers die maar niet op reis hadden moeten vertrekken vind ik echt ongepast.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Afschaffingen

Bericht door pietje »

jens123 schreef: 20 jul 2022, 11:25 Normaal kan je altijd de trein verlaten door de bediening van de noodopeningen, tenzij de deuren mechanisch vergrendeld zijn...
Klopt, en ik denk dat Thalys aan één of andere overheid of regulator in dit geval een serieuze uitleg mag gaan geven waarom dat hier blijkbaar na zoveel tijd niet lukte en hoe ze zoiets in de toekomst gaan vermijden.
Dit is helemaal onverantwoord en men mag van geluk spreken dat het niet veel erger is afgelopen.
Plaats reactie