incident Thalys Paris 19 juli

nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

HLE18 schreef: 21 jul 2022, 10:45 En die TVGs kunnen niet via de sporen van de RER naar Paris-Nord rijden? Zodat het buitenste spoor vrij kan gemaakt worden?
heeft niemand beweerd,maar het probleem bij treinen is ,als je 1 trein op een spoor zet kan er geen tweede bij.

La gare est desservie par les trains :

de la ligne D du RER ;
et de la ligne H du réseau Transilien Paris-Nord.
Les voies et leurs quais respectifs sont affectés comme suit :

voie 1 et voie sans quai : voies où circulent les liaisons ne desservant pas Saint-Denis (Eurostar, Thalys, TGV inOui et TER Hauts-de-France — exception faite des TER en provenance ou à destination de Beauvais), traversant la gare à la vitesse limite de 120 km/h ;
voie 2 : ligne RER D ; direction : Melun (par Combs-la-Ville) [D2] ou Corbeil-Essonnes [D6] ; provenance : Creil [D3], Orry-la-Ville - Coye [D1], Villiers-le-Bel - Gonesse [D7] ou Goussainville [D5] ;
voie 3 : ligne RER D ; direction : Creil [D3], Orry-la-Ville - Coye [D1], Villiers-le-Bel - Gonesse [D7] ou Goussainville [D5] ; provenance : Melun (par Combs-la-Ville) [D2] ou Corbeil-Essonnes [D6] ;
voie 4 : ligne Transilien H ; direction : Paris-Nord ; provenance : Luzarches ou Persan - Beaumont (par Montsoult) ;
voie 5 : ligne Transilien H ; direction : Paris-Nord ; provenance : Pontoise ou Persan - Beaumont (par Ermont) ;
voie 6 : ligne Transilien H ; direction : Pontoise ou Persan - Beaumont (par Ermont) ; provenance : Paris-Nord ;
voie 7 : ligne Transilien H ; direction : Luzarches ou Persan - Beaumont (par Montsoult) ; provenance : Paris-Nord.
Excepté le quai de la voie 1 (inutilisé, mesurant au total 192 mètres), chaque autre quai de cette gare a une longueur utile de 280 mètres12. Par ailleurs, la gare est quotidiennement traversée par un total de 900 trains2 (qu'ils s'y arrêtent ou non).
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 21 jul 2022, 10:59
HLE18 schreef: 21 jul 2022, 10:45 En die TVGs kunnen niet via de sporen van de RER naar Paris-Nord rijden? Zodat het buitenste spoor vrij kan gemaakt worden?
Trouwens: ik kan me niet voorstellen dat een HSL langs het perron zou liggen. Aangezien men daar ook links rijdt en de trein onderweg was naar Brussel, kan dat enkel een spoor van de RER geweest zijn. Mij maak je niet wijs dat het RER-verkeer in de vakantieperiode niet tijdelijk op 5 ipv 6 sporen afgewikkeld kan worden. Voor de HST's moest er gewoon lokaal op tegenspoor gereden worden. Als je dan echt de veiligheidskaart wil trekken, leg je ter hoogte van de defecte trein rit op zicht op. Zelfs in België verlies je daarmee doorgaans niet meer dan 10' als er geen overwegen betrokken zijn - en dat is daar zeer zeker niet het geval.
rit op zicht waarom? daarom hebben ze in Frankrijk "marche prudente" met andere juridische implicaties voor zij die het invoegen en de treinbestuurders.
Vakantie periode is in Frankrijk Augustus
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:03 rit op zicht waarom? daarom hebben ze in Frankrijk "marche prudente" met andere juridische implicaties voor zij die het invoegen en de treinbestuurders.
Vakantie periode is in Frankrijk Augustus
Soms eisen de hulpdiensten dat op het nevenliggende spoor, ook al komen ze tussen aan de andere zijde van de trein. Ik gaf het dan ook alleen maar aan als optie voor het geval dat er een extra zenuwachtige interventieleider zou zijn.

Als ik je overzicht bekijk valt op dat het perronspoor 1 normaal niet gebruikt wordt. Er is dus reserve. Bovendien denk ik niet dat de TER's in een halfuurdienst rijden zoals we hier gewend zijn op hoofdlijnen. Die 900 aangegeven treinen per dag zijn nog niet de helft van wat door Brussel rijdt en de NZV heeft ook aan 6 sporen genoeg.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 21 jul 2022, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 21 jul 2022, 07:27 Wat ik ook niet begrijp is wat een passagier vertelde op VTM-nieuws.
Wanneer men na uren eindelijk had beslist om de trein te evacueren, heeft men platformen ter plaatse gebracht om de reizigers veilig te laten uitstappen.
Die platformen bleken echter onbruikbaar omdat ze te breed waren en niet pasten in de deuropeningen van de Thalys !
Dat wil dus zeggen dat men in de hoofdstad van Frankrijk geen materieel heeft om een trein die in Frankrijk is gebouwd en al jaren lang wordt gebruikt op een veilige manier te evacueren !
Onbegrijpbaar.
Hier nog enkele fotos van de TALGO evacuatie ladder,2 per stel.
Dus positie 1 naar ballast
positie 2 tussen 2 naast elkaar staande treinen in hoofdspoor. maar dan is het zoals die laddertjes van bergbeklimmers tussen 2 kloven echt niet aan te raden...
20170813_131642-min.jpg
20170813_131641-min.jpg
20170813_131640-min.jpg
20170813_131636-min.jpg
20170813_131622-min.jpg
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door HLE18 »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:01
HLE18 schreef: 21 jul 2022, 10:45 En die TVGs kunnen niet via de sporen van de RER naar Paris-Nord rijden? Zodat het buitenste spoor vrij kan gemaakt worden?
heeft niemand beweerd,maar het probleem bij treinen is ,als je 1 trein op een spoor zet kan er geen tweede bij.
Dan wacht die TGV toch even tot de RER het station uit is.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 21 jul 2022, 11:09
nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:03 rit op zicht waarom? daarom hebben ze in Frankrijk "marche prudente" met andere juridische implicaties voor zij die het invoegen en de treinbestuurders.
Vakantie periode is in Frankrijk Augustus
Soms eisen de hulpdiensten dat op het nevenliggende spoor, ook al komen ze tussen aan de andere zijde van de trein. Ik gaf het dan ook alleen maar aan als optie voor het geval dat er een extra zenuwachtige interventieleider zou zijn.

Als ik je overzicht bekijk valt op dat het perronspoor 1 normaal niet gebruikt wordt. Er is dus reserve. Bovendien denk ik niet dat de TER's in een halfuurdienst rijden zoals we hier gewend zijn op hoofdlijnen. Die 900 aangegeven treinen per dag zijn nog niet de helft van wat door Brussel rijdt en de NZV heeft ook aan 6 sporen genoeg.
Voorbeeld tussen 18h00 en 19h00 zijn er 24 aankomende vanuit Paris Nord en 24 vertrekkende naar Paris Nord .Idem tussen 19h00 en 20h00.
en 5 TGV naar Lille en 5 terug uit Lille.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 21 jul 2022, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

HLE18 schreef: 21 jul 2022, 11:16
nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:01
HLE18 schreef: 21 jul 2022, 10:45 En die TVGs kunnen niet via de sporen van de RER naar Paris-Nord rijden? Zodat het buitenste spoor vrij kan gemaakt worden?
heeft niemand beweerd,maar het probleem bij treinen is ,als je 1 trein op een spoor zet kan er geen tweede bij.
Dan wacht die TGV toch even tot de RER het station uit is.
was het maar zo eenvoudig, ik geef u de raad postuleer bij trafic control,ze gaan u met open armen ontvangen met deze visie.
Ik ken natuurlijk uw ervaringen niet. Toch maar proberen.
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door HLE18 »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:29
HLE18 schreef: 21 jul 2022, 11:16
nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:01
heeft niemand beweerd,maar het probleem bij treinen is ,als je 1 trein op een spoor zet kan er geen tweede bij.
Dan wacht die TGV toch even tot de RER het station uit is.
was het maar zo eenvoudig, ik geef u de raad postuleer bij trafic control,ze gaan u met open armen ontvangen met deze visie.
Ik ken natuurlijk uw ervaringen niet. Toch maar proberen.
Ja misschien niet, ben geen specialist. Mijn ervaring is dat de trein dikwijls op tijd is maar de laatste 500m voor de eindhalte nog 5 of 10 min. moet wachten om het station binnen te kunnen dus daardoor zie ik het probleem niet om die TVGs ook even te laten wachten :wink:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door rdv »

Hoe is de Thalys uiteindelijk weg geraakt?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 11:26 Voorbeeld tussen 18h00 en 19h00 zijn er 24 aankomende vanuit Paris Nord en 24 vertrekkende naar Paris Nord .Idem tussen 19h00 en 20h00.
en 5 TGV naar Lille en 5 terug uit Lille.
Goed, bedankt voor de info. Nu ga ik even rekenen en ik ga er voor het gemak van uit dat er drie sporen zijn voor binnenkomende binnenlandse treinen en drie om de stad te verlaten. Als je het perronspoor op de foto buiten dienst stelt heb je in één richting één spoor minder. Wegens het linksverkeer vermoed ik dat dit perron langs een spoor naar de stad ligt, dus tegen de richting van de avondspits. De sporen zonder perron laat ik even buiten beschouwing aangezien je lokaal tegenspoor kan rijden:

- 24 treinen op 1 uur tijd over 3 sporen = 8 treinen per spoor/uur = 1 trein per 7,5 minuten
- sper je één spoor, dan krijg je 12 treinen per spoor/uur = 1 trein per 5'

Nu weet ik niet hoelang de secties zijn op die plaats, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die 2 km lang zijn op een voorstadsnet. Als ik uitga van een naar boven afgeronde ontblokkingstijd van 4', lukt het dus perfect. Nu weet ik ook wel dat het in de praktijk niet zo mooi loopt als hier uitgetekend door bijkomende kruisingen en treinen die "op dubbel geel" (geen idee hoe ze dat in Frankrijk noemen) rijden. Toch zou duidelijk moeten zijn dat de hinder voor de forenzen al bij al beperkt zou zijn geweest.
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 21 jul 2022, 12:33 Hoe is de Thalys uiteindelijk weg geraakt?
Dat ik begrepen heb uit het nieuws hebben ze hem gekoppeld aan de eerste rit van de volgende dag. Maar met kapotte ramen lijkt mij dat nu ook niet echt logisch?

Wel goed dat de mensen die overnacht hebben een dekentje kregen tegen de kou :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door trainlovertje »

HLE18 schreef: 21 jul 2022, 13:31
rdv schreef: 21 jul 2022, 12:33 Hoe is de Thalys uiteindelijk weg geraakt?
Dat ik begrepen heb uit het nieuws hebben ze hem gekoppeld aan de eerste rit van de volgende dag. Maar met kapotte ramen lijkt mij dat nu ook niet echt logisch?

Wel goed dat de mensen die overnacht hebben een dekentje kregen tegen de kou :mrgreen:
Het is het stel dat aan het perron stond in Paris-Nord waar de reizigers in konden overnachten dat werd meegesleept naar Brussel. Hoe het Thalys-stel in St-Denis werd weggesleept, weet ik niet.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door trainlovertje »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 10:16 beste ik denk niet dat ik ga zeggen dat je er niets van kent.
Ik heb gewoon willen duiden dat het aantal buiten dienst te nemen sporen 2 of 3 waarschijnlijk te veel was om het forenzen verkeer stil te leggen in en rond Saint Denis, alsook de TGV van en naar Paris Nord. Dit is een afweging zoals gebeurd enkele jaren geleden in London.
We weten ook niet wat de communicatie was tussen de IM en de TOC zoals eerder vermeld. Moest Thalys een vervangstel + personneel aanbieden voor de evacuatie? Ik weet het niet.
u schreef "Sorry, maar dat is onzin. Er lag heel precies 1 spoor tussen de Thalys en het perron. " wel inderdaad,en dat was het doorgaand snelspoor voor de TGV's. Dus dat spoor moest buiten dienst om de reizigers erover te laten gaan naar het perron. Of er moest een noodstel geplaatst worden om de reizigers via de noodladders te laten overstappen, voor zover dat het gabarit OK was e de noodladders intakt waren..
Daarom raad ik U aan mijn eerste post te lezen bij dit topic.
Het spoor dat diende overgestoken te worden om aan het perron te geraken, was ofwel een HSL-spoor ('voie 1' aan de oostzijde van de Thalys, daar ligt wél een ongebruikt perron), ofwel het RER D-spoor richting Parijs ('voie 2' aan de westzijde van de Thalys). Je had dus eigenlijk zelfs twee opties, zoals je zelf het sporenoverzicht in St-Denis schetste.

Men spreekt van 4 uur, maar of de trein dan werkelijk zo lang in St-Denis heeft gestaan in de hitte, is mij niet duidelijk; is dat defect met een uur stilstand in het Noordstation ook in die 4 uur gerekend?
Ik kan me voorstellen dat men even gewacht heeft met evacueren omdat de bestuurder er een goed zicht op had om de trein binnen aanvaardbare termijn weer aan de praat te krijgen, alleen bleek dat dan wel een foute inschatting. Daarbij heeft men mogelijks onderschat dat de temperaturen dusdanig snel opliepen. Hoe lang men dan effectief van de vraag tot evacuatie tot de effectieve evacuatie heeft moeten wachten, is dan helemaal onduidelijk.
Daarmee wil ik niets goedpraten en tegelijk ook noch Thalys noch SNCF Infra de schuld geven, net omdat ik niet weet wat er achter de schermen is gebeurd. Wel is duidelijk dat dit als reiziger zijnde verschrikkelijk moet zijn, om in zo'n hitte gevangen te zitten. En ik weet waarover ik spreek, want ik heb ooit eens meegemaakt dat de airco net voor vertek was uitgevallen net voor het vertrek in Parijs, waar het 35 graden was. De reis naar Guingamp duurde 2,5 uur... TGV was volgeboekt, dus een andere zitplaats krijgen was niet mogelijk.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door groentje »

Na een halfuur in deze hitte is een trein zonder airco onaangenaam heet. Na een uur begint het ondraaglijk te worden. Dat weet SNCF ook wel. Dus ja, wat mij betreft is dit grove nalatigheid van de betrokken diensten.
We onderschatten allemaal hoe snel de tijd vliegt, maar net bij dit weer had iemand sneller aan de alarmbel moeten trekken, lijkt me.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

Men spreekt van 4 uur, maar of de trein dan werkelijk zo lang in St-Denis heeft gestaan in de hitte, is mij niet duidelijk; is dat defect met een uur stilstand in het Noordstation ook in die 4 uur gerekend?
Ik kan me voorstellen dat men even gewacht heeft met evacueren omdat de bestuurder er een goed zicht op had om de trein binnen aanvaardbare termijn weer aan de praat te krijgen, alleen bleek dat dan wel een foute inschatting. Daarbij heeft men mogelijks onderschat dat de temperaturen dusdanig snel opliepen. Hoe lang men dan effectief van de vraag tot evacuatie tot de effectieve evacuatie heeft moeten wachten, is dan helemaal onduidelijk.
Daarmee wil ik niets goedpraten en tegelijk ook noch Thalys noch SNCF Infra de schuld geven, net omdat ik niet weet wat er achter de schermen is gebeurd. Wel is duidelijk dat dit als reiziger zijnde verschrikkelijk moet zijn, om in zo'n hitte gevangen te zitten. En ik weet waarover ik spreek, want ik heb ooit eens meegemaakt dat de airco net voor vertek was uitgevallen net voor het vertrek in Parijs, waar het 35 graden was. De reis naar Guingamp duurde 2,5 uur... TGV was volgeboekt, dus een andere zitplaats krijgen was niet mogelijk.
[/quote]



Daarom heilig ik het principe de bestuurder 15 of 20 minuten gerust te laten en dan neemt de IM over en mag er niet meer bewogen worden zonder toelating van de IM.
Tijdens die tijd moet er wel al initiatief genomen worden door de IM en de on-call manager van Thalys. En daar kan het schorten.
De ene wil vooruit en de andere twijfelt altijd.....bijkomende kosten enz.
Ben wel benieuwd te weten welke panne het was.
Inderdaad de tijd dat we een trein terug aan de praat kregen met hamer,wasspelden of houten spie.... die ligt ver achter ons.
Plaats reactie