incident Thalys Paris 19 juli

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

groentje schreef: 21 jul 2022, 15:28 Na een halfuur in deze hitte is een trein zonder airco onaangenaam heet. Na een uur begint het ondraaglijk te worden. Dat weet SNCF ook wel. Dus ja, wat mij betreft is dit grove nalatigheid van de betrokken diensten.
We onderschatten allemaal hoe snel de tijd vliegt, maar net bij dit weer had iemand sneller aan de alarmbel moeten trekken, lijkt me.
Hebben reizigers de brandweer gebeld?? Wel of niet? Het zou een gerechtvaardigde ingreep geweest zijn.
Hoeveel reizigers hebben aanspraak gemaakt op hun reisverzekering om zich verder te verplaatsen en/of confortabele overnachtings mogelijkheden??
Ik weeet het zijn vragen in de rand van het incident.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door ovspotter_be »

nighttrain schreef: 21 jul 2022, 15:45 Hoeveel reizigers hebben aanspraak gemaakt op hun reisverzekering om zich verder te verplaatsen en/of confortabele overnachtings mogelijkheden??
Ik weet dat die mevrouw die alles heeft gefilmd en doorgegeven aan VRT NWS en HLN de ochtend nadien een taxi heeft genomen van Parijs naar Antwerpen, zal wel een duur grapje geweest zijn als er niemand tussenkomt.
THALYS zal daar niet tussenkomen, tenzij ze hun reputatie willen herstellen want nog geen halfuur later vertrok de "vervangtrein" richting Brussel.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

ovspotter_be schreef: 21 jul 2022, 23:10
nighttrain schreef: 21 jul 2022, 15:45 Hoeveel reizigers hebben aanspraak gemaakt op hun reisverzekering om zich verder te verplaatsen en/of confortabele overnachtings mogelijkheden??
Ik weet dat die mevrouw die alles heeft gefilmd en doorgegeven aan VRT NWS en HLN de ochtend nadien een taxi heeft genomen van Parijs naar Antwerpen, zal wel een duur grapje geweest zijn als er niemand tussenkomt.
THALYS zal daar niet tussenkomen, tenzij ze hun reputatie willen herstellen want nog geen halfuur later vertrok de "vervangtrein" richting Brussel.
Waarschijnlijk zal alles geregeld en betaald zijn door haar persoonlijke reisverzekering of door de reisverzekering afgesloten bij aankoop van een treinticket via de SNCF. los daarvan als je een ticket koopt via uw creditcard ben ja daar automatisch verzekerd.
In Frankrijk heb je een reisverzekering via uw verzekering voor het huis(brandverzekering) ,verzekering auto en in het algemeen een verzekering via uw creditcard. Ongeacht of je wel of niet op verplaatsing bent met auto...(voor autoverzekering)


Voor zij die het incident willen opvolgen kunnen zich richten naar de volgende site :http://www.bea-tt.developpement-durable ... es-r9.html
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door Portbou »

nighttrain schreef: 22 jul 2022, 08:23 los daarvan als je een ticket koopt via uw creditcard ben ja daar automatisch verzekerd.
Dat is een gevaarlijke veralgemening. De meerderheid van de creditcards die in België in omloop zijn bieden geen of een heel erg beperkte reisbijstand en/of annulatieverzekering.

Ik denk ook niet dat dit soort verzekeringen in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze je taxikosten om thuis te geraken terugbetalen bij wanprestatie van je luchtvaartmaatschappij, treinmaatschappij, busmaatschappij,... etc.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door Adler »

Commentaar van Thalys op het incident:
‘Helaas waren we ook niet de enige partij die last had van de hittegolf: ook de NMBS moest noodgedwongen treinen annuleren.’

Van een vergelijking gesproken.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door jknockaert »

rdv schreef: 21 jul 2022, 09:49 In de TGVs van SNCF is er voor dergelijke gevallen een noodpakket aanwezig met eten en drinken voor de reizigers. Ik heb nog maar één keer zo een grote vertraging op TGV meegemaakt (bovenleidingsproblemen door brand bij Toulouse), en exact na één uur stilstand mocht iedereen in de bar om zo een pakket gaan. Zeker qua eten was dat zeer ruim.
De beruchte collation SNCF. Een snackpakket met een shelf life van vermoedelijk een paar jaar. Doet een beetje denken aan een field ration. Ik kwam ze eens tegen bij een urenlange vertraging; de TGV stond ellenlang stil in Bordeaux en daar hadden ze inderdaad een zeer ruime voorraad dergelijke pakketten. De dozen werden gewoon op de balkons geplaatst en je nam zoveel je wilde. Er was zelfs zoveel dat je je kieskeurig kon beperken tot de meer eetbare onderdelen van het pakket. Gegeven de omstandigheden was er niet veel slechts over te zeggen.
trainlovertje schreef: 21 jul 2022, 14:57 Het is het stel dat aan het perron stond in Paris-Nord waar de reizigers in konden overnachten dat werd meegesleept naar Brussel. Hoe het Thalys-stel in St-Denis werd weggesleept, weet ik niet.
Ook dat is een beruchte SNCF methode. Dreigt er een treinvol reizigers te stranden in Parijs, dan zetten ze gewoon een TGV stel à quai en mag je daarin slapen met de opmerking "dat er niet veel hotels in de buurt van het station zijn". Welja. Met wat geluk voorzien ze beveiliging, maar net zo goed staat dat stel met open deuren heel de nacht onbewaakt in een Parijs station. Verder mag je als reiziger je plan trekken. Ongeacht de omstandigheden valt daar wel wat op af te dingen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: incident Thalys Paris 19 juli

Bericht door nighttrain »

Voor zij die enige interesse hebben om dieper in te gaan betreffende "de gestion" van de "circulations" gedurende het incident of andere incidenten : https://www.sncf-reseau.com/sites/defau ... %C3%A9.pdf

Betreffende de verzekering en betaalkaarten,inderdaad niet alle banken in Belgie leveren dezelfde service,waarvoor mijn welgemeende excuses :https://www.tijd.be/netto/analyse/reize ... 13076.html
Plaats reactie