Basel naar Straatsburg, met TER

Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door Metoyou »

Hoi!

Is er enige controle om op het perron te komen als je reist vanuit Basel naar Straatsburg, met de TER ?

Versta, moet je 30 minuten voor vertrek richting het perron gaan zodat je de trein niet mist ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door Steven »

Waarom zou je zoveel vroeger op het perron moeten zijn. de TER trein is een gewone trein zonder speciale controle. Je reist ook in een Schengen gebied dus ook om die reden is er geen controle. In de trein is er soms wel douane of politie controle maar dat is vooral met het oog op illegale migratie.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door Metoyou »

Steven schreef: 19 jul 2022, 20:08 Waarom zou je zoveel vroeger op het perron moeten zijn. de TER trein is een gewone trein zonder speciale controle. Je reist ook in een Schengen gebied dus ook om die reden is er geen controle. In de trein is er soms wel douane of politie controle maar dat is vooral met het oog op illegale migratie.
Het is een open vraag omdat je vanuit Zwitserland naar Frankrijk reist ...

Als je vanuit Frankrijk, Zwitserland binnenkomt met de trein, dan is er ook controle in Geneve. Vandaar m'n vraag of mensen weten of er in Basel SBB controle is naar de toegang op het perron.

Het perron is ook 'ver' gelegen van de treinen die rijden binnen Zwitserland, zie ik. Perron nummer 31.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door Steven »

Het station in Basel heeft 2 delen, een SBB deel en een SNCF deel. De TER treinen stoppen in het SNCF deel, gekenmerkt door perronnummers in de 30. Vanuit de hoofdingang moet je dan gewoon naar rechts. Er kan een controle zijn maar meestal niet. Dat zijn steekproeven, maar zoals ik al zei doen ze die tegenwoordig veelal in de treinen.
Dus neen er is geen vaste controle van douane net omdat Zwitserland Schengengebied is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door groentje »

Dit is ook mijn ervaring, de laatste grenscontrole die ik in Basel meemaakte dateert van voor Zwitserland bij Schengen zat, ondertussen een 15 jaar geleden. Een beetje buffer inbouwen kan nooit kwaad, maar dan reken ik eerder in 10-15', ook om vertraging op te vangen, geen 30'.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door Metoyou »

Steven schreef: 19 jul 2022, 21:15 Het station in Basel heeft 2 delen, een SBB deel en een SNCF deel. De TER treinen stoppen in het SNCF deel, gekenmerkt door perronnummers in de 30. Vanuit de hoofdingang moet je dan gewoon naar rechts. Er kan een controle zijn maar meestal niet. Dat zijn steekproeven, maar zoals ik al zei doen ze die tegenwoordig veelal in de treinen.
Dus neen er is geen vaste controle van douane net omdat Zwitserland Schengengebied is.
Hartelijk dank voor de zeer duidelijke uitleg! :D
Nu ben ik veel geruster.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door HLE18 »

Vorige maand ~10min. overstaptijd in Basel waarvan 5min staan wachten om het station binnen te kunnen, overstap nog net gehaald.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Basel naar Straatsburg, met TER

Bericht door K V B »

Ik reis regelmatig tussen Zwitserland en Frankrijk, en dat zowel via Geneva als via Basel.

in Genève moet je inderdaad nog door een relatief smalle gang als je naar de Franse sector gaat, en daar staan dan douaniers je aan te staren. Ik ben echter nog nooit gecontroleerd. Het grootste probleem daar is dat de SNCF veel te weinig treinen tussen Geneve en Lyon laat rijden. (Er is daar voldoende vraag om elk halfuur te rijden...)
In Basel is recent de France sector gerenoveerd. De verbindingshal tussen de SBB en de SNFC hal is een stuk aantrekkelijke geworden nu men al de bouwzonden uit de jaren 70 weggehaald heeft. En je loopt nu gewoon direct naar de vertreksporen van de TER Treinen. Er is wel nog een douanepost, maar geen barrières. Dus ja kan in principe in een paar minuten overstappen van een Zwitserse naar een Franse trein.
Plaats reactie