Luxemburg: verstoord verkeer

jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door jpvdveer »

Er is een uitgebreide veiligheidsperimeter ingesteld tot achter het CFL-hoofdkantoor. Ik neem aan dat dat laatste dus ook ontruimd moest worden. Op dat moment ben je ook de coördinatie over het treinverkeer kwijt en is het dus beter om alles stil te leggen. Hetzelfde gebeurde in Nederland vorige week toen het betreffende personeel op het hoofdkantoor aan de staking deelnam.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Steve »

Een bijkomend element in Luxemburg is dat bijna alle verbindingen via de hoofdstad lopen, het CFL-net is eigenlijk het schoolvoorbeeld van een stervormig net. In de meeste Belgische provincies is zelfs dat niet het geval (bij uitval van Brugge zou een Poperinge - Kortrijk of De Panne - Gent bijvoorbeeld perfect kunnen blijven rijden).
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door ovspotter_be »

Oké, ik wist niet dat het hoofdkantoor ook ontruimd moest worden, dan begrijp ik wel dat men het hele land platgooit.
Maar moest het niet zo zijn zie ik niet waarom ze de treinen niet gewoon laten keren op bijvoorbeeld (voor de treinen uit Liège en Troisvierges) Pfaffenthal-Kirchberg, en dat men reizigers daar de tram op stuurt.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door jpvdveer »

Zie hierboven - treinen uit Luik kunnen Luxemburg momenteel sowieso niet bereiken door de ingestorte tunnel. Dat heeft wellicht meegespeeld bij de beslissing.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door joverwimp »

ovspotter_be schreef: 07 sep 2022, 12:58 Wegens de vondst van een bom uit de 2e Wereldoorlog aan het hoofdstation van Luxembourg is het treinverkeer momenteel onderbroken in het volledige Groothertogdom.
CFL is precies, net zoals de NS, ook fan van gewoon een heel land plat te leggen.
Drie uur later was het gevaar geweken en vanaf 18u werd het verkeer progressief hervat
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door joverwimp »

ovspotter_be schreef: 06 sep 2022, 13:37 Ondertussen is het duidelijk dat de verstoring al zeker tot december zal duren.
De CFL rijdt vervangbussen tussen Clervaux en Ettelbruck.
Tussen (Luik), Troisvierges en Clervaux rijdt enkel de IC-trein, dit wilt zeggen een halvering van de frequentie (tijdens de week ieder uur en in het weekend iedere 2u).
De minister van mobiliteit (François Bausch) liet weten dat de heropening is uitgesteld naar een onbepaalde datum.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 257
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door DDietzen »

Een dag later heeft Bausch al verklaard dat hij zich verkeerd had uitgedrukt: de opening staat nog altijd gepland op 11 december. Bron
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door trainlovertje »

Iemand die weet wanneer de sporen 13 en 14 in station Luxemburg in dienst gaan? Deze lijken klaar te zijn, maar zijn waarschijnlijk nog niet goed verbonden met de rest van het net. Ze zouden gebruikt worden voor treinen richting Bettembourg en Esch (https://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_L ... on_en_2021). Ik vermoed dat het te maken heeft met de bouw van de nieuwe lijn naar Bettembourg.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 30 okt 2022, 12:14 Iemand die weet wanneer de sporen 13 en 14 in station Luxemburg in dienst gaan? Deze lijken klaar te zijn, maar zijn waarschijnlijk nog niet goed verbonden met de rest van het net. Ze zouden gebruikt worden voor treinen richting Bettembourg en Esch (https://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_L ... on_en_2021). Ik vermoed dat het te maken heeft met de bouw van de nieuwe lijn naar Bettembourg.
Op 20 november zouden de werken in station Luxemburg klaar zijn (https://www.wort.lu/fr/luxembourg/a-la- ... 9236904147)
https://blogcfl.lu/fr/travauxprojets/le ... s-cfl#gare
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door trainlovertje »

Ik ga daar meteen een vraag aan toevoegen: zouden bij de indienstname van die sporen andere sporen vrijkomen, waardoor er langere treinen uit België ontvangen kunnen worden? Dan vervalt eindelijk die vervelende overstap in Arlon wanneer het een lange stam M6-rijtuigen betreft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Shrek »

Het is te hopen, al die moeite om L162 te upgraden voor wat tijdswinst wordt anders deels teniet gedaan met die overstap :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Steven »

En nu alles daar 25kV is kan dat geen excuus zijn zoals vroeger met de 3kV bovenleiding.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Malista »

Ik maak regelmatig gebruik van deze lijn (joepie, opnieuw vervangbussen deze week) en ik stel vast dat in de meeste gevallen treinen richting Aarlen vertrekken van perron 1 (NMBS) en perron 2 (CFL) en ik heb ook al een piekuur trein gezien van de NMBS op perron 3. Op perron 3 stoppen meestal de treinen richting Athus of Longwy aan de zuikant en treinen richting Luik aan de noordkant. Ik vermoed dat beide treinen dan naar perron 4 moeten.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Malista »

Voor de liefhebbers heb ik wat verder gezocht en de toekomstige perronindeling teruggevonden!
Bron: https://gouvernement.lu/dam-assets/documents/actualites/2022/01-janvier/06-bausch-travaux-ligne-ferroviaire/Dossier-de-presse.pdf
Bron: https://gouvernement.lu/dam-assets/documents/actualites/2022/01-janvier/06-bausch-travaux-ligne-ferroviaire/Dossier-de-presse.pdf
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxemburg: verstoord verkeer

Bericht door Malista »

In 2023 bij Pasen viert met niet enkel de verrijzenis van jezus maar ook van de trein tussen Luik en Luxemburg.
Bron: CFL
Plaats reactie