IZY stopt

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 sep 2022, 20:29
rvdborgt schreef: 01 sep 2022, 20:17 TGV en TER zijn 2 gescheiden segmenten: TGV's moeten in Frankrijk bij mijn weten zelfbedruipend zijn; misschien niet iedere TGV op zich maar wel alles bij elkaar. TER's rijden onder openbaredienstcontracten. Geldtransfers daartussen zouden illegaal zijn: openbaredienstcontracten zijn verplicht boekhoudkundig gescheiden van de rest.
Ja zo gaat het officieel, maar de realiteit is dat er wel heel grote transfers zijn.
Stom voorbeeld: als de grafische afdeling één affiche maakt voor TER en één voor TGV hebben ze zogezegd 4 uur gewerkt aan de TER-affiche en de rest van de week aan die van TGV. Het TGV-budget betaalt 90%, TER betaalt 10% en niemand kan het controleren...
Dus je veronderstelt toch illegale transfers.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 sep 2022, 22:55
Portbou schreef: 01 sep 2022, 22:37 Hoe zit dat eigenlijk met de winst die NMBS als aandeelhouder haalt uit Thalys International (Westrail) en THI Factory ? Wordt die ook op één of andere manier getransfereerd naar de L-treinen ?
Ja uiteraard, de winst die de NMBS daarop maakt wordt gewoon geïnvesteerd in de andere activiteiten.
In de pré-corona jaren verdiende de NMBS +-10M€ per jaar aan Thalys.

Je kan dus stellen dat als er concurrentie komt op Brussel-Parijs waardoor de winst van Thalys halveert, er in het binnenlands verkeer ergens 5M€ bespaard moet worden.
De NMBS mag die winst gebruiken voor andere activiteiten, zo lang die buiten het openbaredienstcontract vallen. Als je stelt dat de NMBS bij lagere Thalys-winst op de binnenlandse dienst moet besparen, dan veronderstel je dus ook illegale transfers.
Maar ik zou graag terug naar de feiten gaan: waaruit zou blijken dat de NMBS die winst in de binnenlandse dienst stopt?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 01 sep 2022, 23:57
Shrek schreef: 01 sep 2022, 20:29
rvdborgt schreef: 01 sep 2022, 20:17 TGV en TER zijn 2 gescheiden segmenten: TGV's moeten in Frankrijk bij mijn weten zelfbedruipend zijn; misschien niet iedere TGV op zich maar wel alles bij elkaar. TER's rijden onder openbaredienstcontracten. Geldtransfers daartussen zouden illegaal zijn: openbaredienstcontracten zijn verplicht boekhoudkundig gescheiden van de rest.
Ja zo gaat het officieel, maar de realiteit is dat er wel heel grote transfers zijn.
Stom voorbeeld: als de grafische afdeling één affiche maakt voor TER en één voor TGV hebben ze zogezegd 4 uur gewerkt aan de TER-affiche en de rest van de week aan die van TGV. Het TGV-budget betaalt 90%, TER betaalt 10% en niemand kan het controleren...
Dus je veronderstelt toch illegale transfers.

Groetjes,
Rian
Sorry dat ik in de echte wereld leef en niet in de theoretische wereld waarin jij de spoorwegen ziet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 00:03
Shrek schreef: 01 sep 2022, 22:55
Portbou schreef: 01 sep 2022, 22:37 Hoe zit dat eigenlijk met de winst die NMBS als aandeelhouder haalt uit Thalys International (Westrail) en THI Factory ? Wordt die ook op één of andere manier getransfereerd naar de L-treinen ?
Ja uiteraard, de winst die de NMBS daarop maakt wordt gewoon geïnvesteerd in de andere activiteiten.
In de pré-corona jaren verdiende de NMBS +-10M€ per jaar aan Thalys.

Je kan dus stellen dat als er concurrentie komt op Brussel-Parijs waardoor de winst van Thalys halveert, er in het binnenlands verkeer ergens 5M€ bespaard moet worden.
De NMBS mag die winst gebruiken voor andere activiteiten, zo lang die buiten het openbaredienstcontract vallen. Als je stelt dat de NMBS bij lagere Thalys-winst op de binnenlandse dienst moet besparen, dan veronderstel je dus ook illegale transfers.
Maar ik zou graag terug naar de feiten gaan: waaruit zou blijken dat de NMBS die winst in de binnenlandse dienst stopt?

Groetjes,
Rian
Wat moeten ze anders met dat geld doen? Weggooien? :roll:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 01 sep 2022, 22:55 Je kan dus stellen dat als er concurrentie komt op Brussel-Parijs waardoor de winst van Thalys halveert, er in het binnenlands verkeer ergens 5M€ bespaard moet worden.
Is Thalys dan echt zo'n slechte dienstverlener dat ze direct de helft van hun klanten zouden verliezen aan een concurrent ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 02 sep 2022, 00:23
Shrek schreef: 01 sep 2022, 22:55 Je kan dus stellen dat als er concurrentie komt op Brussel-Parijs waardoor de winst van Thalys halveert, er in het binnenlands verkeer ergens 5M€ bespaard moet worden.
Is Thalys dan echt zo'n slechte dienstverlener dat ze direct de helft van hun klanten zouden verliezen aan een concurrent ?
Zo werkt winst niet hè. Een relatief kleine daling in omzet kan een grote daling in de winst veroorzaken.
Je kan met 5% minder klanten 50% minder winst maken, zeker als dat de 5% duurste plaatsen zijn die leeg blijven.
Zelfs zonder daling in aantal klanten maar met een (door de markt verplichte) daling van de ticketprijzen kan concurrentie desastreus zijn voor de winstmarge.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 sep 2022, 00:19
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 00:03
Shrek schreef: 01 sep 2022, 22:55 Ja uiteraard, de winst die de NMBS daarop maakt wordt gewoon geïnvesteerd in de andere activiteiten.
In de pré-corona jaren verdiende de NMBS +-10M€ per jaar aan Thalys.
De NMBS mag die winst gebruiken voor andere activiteiten, zo lang die buiten het openbaredienstcontract vallen. Als je stelt dat de NMBS bij lagere Thalys-winst op de binnenlandse dienst moet besparen, dan veronderstel je dus ook illegale transfers.
Maar ik zou graag terug naar de feiten gaan: waaruit zou blijken dat de NMBS die winst in de binnenlandse dienst stopt?
Wat moeten ze anders met dat geld doen? Weggooien? :roll:
Laat ik het anders vragen: hoe wordt dat geld besteed of waar kunnen we dat zien? Blijkbaar weet je dat.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 01:41
Shrek schreef: 02 sep 2022, 00:19
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 00:03
De NMBS mag die winst gebruiken voor andere activiteiten, zo lang die buiten het openbaredienstcontract vallen. Als je stelt dat de NMBS bij lagere Thalys-winst op de binnenlandse dienst moet besparen, dan veronderstel je dus ook illegale transfers.
Maar ik zou graag terug naar de feiten gaan: waaruit zou blijken dat de NMBS die winst in de binnenlandse dienst stopt?
Wat moeten ze anders met dat geld doen? Weggooien? :roll:
Laat ik het anders vragen: hoe wordt dat geld besteed of waar kunnen we dat zien? Blijkbaar weet je dat.

Groetjes,
Rian
Geloof jij nu echt dat er voor elke inkomst een specifieke uitgave is? Dat gaat gewoon in de algemene pot, hoe meer daar in zit hoe meer treinen er kunnen rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 sep 2022, 02:02
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 01:41
Shrek schreef: 02 sep 2022, 00:19 Wat moeten ze anders met dat geld doen? Weggooien? :roll:
Laat ik het anders vragen: hoe wordt dat geld besteed of waar kunnen we dat zien? Blijkbaar weet je dat.
Geloof jij nu echt dat er voor elke inkomst een specifieke uitgave is? Dat gaat gewoon in de algemene pot, hoe meer daar in zit hoe meer treinen er kunnen rijden.
Dus het is weer maar een veronderstelling, een bewering. Het zou je echt sieren als je die niet voortdurend als feit zou weergeven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 02:04
Shrek schreef: 02 sep 2022, 02:02
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 01:41
Laat ik het anders vragen: hoe wordt dat geld besteed of waar kunnen we dat zien? Blijkbaar weet je dat.
Geloof jij nu echt dat er voor elke inkomst een specifieke uitgave is? Dat gaat gewoon in de algemene pot, hoe meer daar in zit hoe meer treinen er kunnen rijden.
Dus het is weer maar een veronderstelling, een bewering. Het zou je echt sieren als je die niet voortdurend als feit zou weergeven.

Groetjes,
Rian
Als je zo vermoeiend blijft doen zal je inderdaad niet veel bijleren over hoe spoorwegen echt werken, blijf dan maar bij je theoretische modellen, die zijn inderdaad eenvoudiger.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

Maar hij heeft wel gelijk, je gaat uit van een massa aannames, maar kan die op geen enkele wijze hardmaken. Misschien heb je gelijk, maar bewezen nog lang niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 02 sep 2022, 02:23 Maar hij heeft wel gelijk, je gaat uit van een massa aannames, maar kan die op geen enkele wijze hardmaken. Misschien heb je gelijk, maar bewezen nog lang niet.
Ja kijk, als jullie niet willen geloven dat de 10M€, die de NMBS jaarlijks ontvangt van Thalys, de gewone binnenlandse reiziger ten goede komt dan is dat jullie goed recht. Maar ik ga in ieder geval niet de moeite doen om dat te gaan bewijzen. Je kan ook gaan vragen om te bewijzen dat rails van staal zijn of dat water nat is :roll:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Je kan in dit geval van een geldtransfer spreken als dat geld dat werd opgebracht door de spoorwegen uit die grote pot (de staatskas eigenlijk) terugvloeit naar de spoorwegen. Maw: als de winsten van onder meer Thalys ervoor zorgen dat de overheid meer geld ter beschikking stelt voor de binnenlandse diensten, dan is er een 'transfer' gebeurd. Anderzijds kan de overheid de gebruikelijke dotatie verlagen, omdat het op die Thalys-winst rekent. Maar dat zou niet dus niet mogen, als ik het goed begrijp.

Het hangt er dus allemaal van af wat de politiek beslist, met name in de begroting. Daar wordt vooraf bepaald hoeveel geld er naar het spoor zou doorstromen. Geen idee of men daarbij alles wat met spoorwegen op een hoop gooit en daar een bedrag op gaat plakken, maar ik hoop alvast van niet. Men zou elke tak afzonderlijk een aparte dotatie moeten voorzien, onafhankelijk van de winsten op bepaalde diensten. Maar dat is slechts gewoon mijn mening.

Valt het überhaupt ergens uit af te leiden of men de dotatie voor het binnenland doet afhangen van de winstgevende internationale sector?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 02 sep 2022, 00:27 Zo werkt winst niet hè. Een relatief kleine daling in omzet kan een grote daling in de winst veroorzaken.
Je kan met 5% minder klanten 50% minder winst maken, zeker als dat de 5% duurste plaatsen zijn die leeg blijven.
Ja, ok, dat klopt. Maar ik vind je toch erg pessimistisch...
Shrek schreef: 02 sep 2022, 00:27 Zelfs zonder daling in aantal klanten maar met een (door de markt verplichte) daling van de ticketprijzen kan concurrentie desastreus zijn voor de winstmarge.
Het zou ook zomaar kunnen dat de dienstverlening dankzij concurrentie zodanig sterk verbetert dat er dubbel zoveel klanten komen.

Al die klanten die nu in de Flixbus zitten bijvoorbeeld. Of al die groepen die vandaag nog steeds per privé-autocar naar Parijs gaan omdat Thalys geen aangepast groepsaanbod heeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 02 sep 2022, 11:54 Het zou ook zomaar kunnen dat de dienstverlening dankzij concurrentie zodanig sterk verbetert dat er dubbel zoveel klanten komen.

Al die klanten die nu in de Flixbus zitten bijvoorbeeld. Of al die groepen die vandaag nog steeds per privé-autocar naar Parijs gaan omdat Thalys geen aangepast groepsaanbod heeft.
Dat zou niet enkel kunnen, dat is zelfs heel waarschijnlijk. Alleen zijn dat klanten die nooit de huidige tarieven zullen betalen, maar enkel meegaan als er flinterdunne winstmarges zijn en ze de laagst mogelijke prijs betalen. Daar kan Thalys nooit ofte nimmer dezelfde winst op halen als op een kleiner contingent reizigers die gemakkelijk 80€ voor een ticket betalen.
Plaats reactie