IZY stopt

thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door thejay »

jknockaert schreef: 09 jun 2022, 09:33
nighttrain schreef: 09 jun 2022, 09:27 [Rapport van de Franse rekenkamer (Vertaling uit het Frans):
De Rekenkamer heeft in oktober 2019 een rapport over TER's gepubliceerd waaruit blijkt dat de totale kosten van de TER (exploitatie, investeringen, pensioenkosten, enz.) 8,5 miljard euro bedragen, waarvan 88% gedekt wordt door overheidssubsidies: dwz 3,9 miljard betaald door de regio's en 2 miljard voor de staat. De opkomst is sinds 2012 aan het afnemen. Het rapport stelt vast dat 285 stations gemiddeld minder dan drie passagiers per dag verwelkomen, waardoor de treinen gedwongen worden talloze, vaak overbodige stops te maken, en dat de agenten 3 uur 28 effectief commercieel rijden per dag op een gemiddelde werktijd van 6:21 uur, met een jaarlijkse diensttijd van 176 dagen. Concluderend: "de gemiddelde kost per passagier bedraagt ​​61 cent per passagierskilometer, waarmee de TER het duurste vervoermiddel is, met uitzondering van de taxi van één of twee passagiers".
Samengevat: veel van die TER treinen worden betaald door de staat, de regio's, en de TGV-reizigers die door het SNCF-monopolie teveel betalen. Eigenlijk door iedereen, behalve dan de reizigers van die TER treinen, want die zijn er nauwelijks. Kan iemand me uitleggen wie hier beter van wordt?
Zeer interessant ja.
Over "overbodige" stops: Wie is de opdrachtgever in welke (overbodige) stations TER's moeten stoppen en op welke uren? Of bedenkt de SNCF dat zelf in functie van rijpaden, infravergoedingen, het verleden, etc.?
Wat ik bedoel te zeggen is: stemmen die geplande stops (nog) wel overeen met de passagiersvraag?


PS.
We wijken wel een beetje af van het onderwerp ondertussen ;)
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: IZY stopt

Bericht door jknockaert »

nighttrain schreef: 09 jun 2022, 11:10 In bepaalde regions/departements zijn die goed gevuld.
Ja dat zal wel. Maar zelfs met een gemiddelde productiekost van 15€ per km (daar moet het wel voor lukken?) zitten er dan nog maar gemiddeld 24 reizigers in zo'n trein. Als er een trein naar de stad tussen zit met 100 reizigers, moeten er 9 andere treinen met gemiddeld 14 reizigers rondrijden om aan een totaal gemiddelde van 24 te komen. Is het echt zinvol om de TGV reizigers hiervoor te laten opdraaien met hogere tarieven? Zou het kunnen dat je met concurrentiële (dus lagere) TGV tarieven meer reiziger wint dan je uit die TER kan weghalen (nog los van de optie om die TER reizigers voor hun eigen kosten te laten opdraaien)?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

jknockaert schreef: 09 jun 2022, 11:27
nighttrain schreef: 09 jun 2022, 11:10 In bepaalde regions/departements zijn die goed gevuld.
Ja dat zal wel. Maar zelfs met een gemiddelde productiekost van 15€ per km (daar moet het wel voor lukken?) zitten er dan nog maar gemiddeld 24 reizigers in zo'n trein. Als er een trein naar de stad tussen zit met 100 reizigers, moeten er 9 andere treinen met gemiddeld 14 reizigers rondrijden om aan een totaal gemiddelde van 24 te komen. Is het echt zinvol om de TGV reizigers hiervoor te laten opdraaien met hogere tarieven? Zou het kunnen dat je met concurrentiële (dus lagere) TGV tarieven meer reiziger wint dan je uit die TER kan weghalen (nog los van de optie om die TER reizigers voor hun eigen kosten te laten opdraaien)?
Beste, U moet Frankrijk kennen en begrijpen.

Antwoord op de organisatie van TER:Het conseil regionale beslist waar en hoe,maar natuurlijk met SNCF voor rijpaden
IZY is op de markt gekomen onder Pepy die een ander verleden en opleiding(ENA) heeft gekregen dan Farandou(Mines),zeer belangrijk om alles te begrijpen,ik weet vanuit Belgie is dit abstract, die hebben een andere kijk op Europa.

U moet begrijpen dat Frankrijk een sterk "communistische" stempel draagt in de algemene organisatie van het dagelijkse leven en zeer op zijn eigen navel is gericht. tuurlijk loopt niet iedereen met de hamer en sikkel te zwaaien.
Als ze niks kunnen winnen bij de "Europese" gedachte dan laten ze het vallen,of als alle bronnen zijn uitgeput.
Er zijn heel sterke cooporatistische stromingen aanwezig in de Franse maatschapij.
Nogmaals moeilijk uit te leggen en te begrijpen voor een Belg/vlaming.
De geografische situatie is ook sterk verschillend tussen de regios,maar ze hebben allen recht op het basis aanbod.
Ook niet te vergeten betreffende de TER's is dat er een zeer grote druk is vanuit de zeer sterke SNCF syndicaten (CGT/SUD) om die lijnen te blijven bedienen en ook natuurlijk vanuit de gebruikers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IZY stopt

Bericht door dentheo »

Nog een kleine bijdrage in de discussie deze week ergens een stuk tekst gelezen over de reductie die SNCF reseau gegeven heeft aan FS op het Franse net voor de introductie van de Fressiarossa (?) eerste jaar -30%, dan 20% dan 10%, dan 0% of zoiets..... vraagtekens van SNCF en vakbonden....
Dat kan dus ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: IZY stopt

Bericht door stijn »

dentheo schreef: 09 jun 2022, 19:19 Nog een kleine bijdrage in de discussie deze week ergens een stuk tekst gelezen over de reductie die SNCF reseau gegeven heeft aan FS op het Franse net voor de introductie van de Fressiarossa (?) eerste jaar -30%, dan 20% dan 10%, dan 0% of zoiets..... vraagtekens van SNCF en vakbonden....
Dat kan dus ook.
In de luchtvaart de normaalste zaak van de wereld dat een luchthaven die een bepaalde route graag heeft korting geeft de eerste jaren om de lage bezettingsgraden die meestal gepaard gaan met een nieuwe route wat te compenseren.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: IZY stopt

Bericht door BlackEagle »

Feit is dat men in Frankrijk nooit een 'IC-IR' heeft gehad waarbij alle minuscule stations er uit gehaald zijn. Voordien waren er in België (met name in de Ardennen) heel wat stations met hoogstens enkele tientallen reizigers. Ik grijp terug naar het voorbeeld in de regio Maubeuge-Hautmont-Aulnoye-Aymeries dat ik een tijdje geleden opzocht: vier stations (Sous-le-Bois, Louvroil, Les Bons Pères, Recquignies) worden daar hooguit enkele keren per dag bediend. En die worden ook amper gebruikt omdat zelfs mensen die de auto niet nemen vaak aan de bus een alternatief hebben dat beter op de noden is afgestemd (bv. schoolkinderen die wel voor de deur van hun school worden afgezet).

Het enige dat zou kunnen werken in de landelijke regio's van Frankrijk is inzetten op een beperkt aantal stations in de grotere dorpen/kleinere steden waar dan een P+R aan gekoppeld wordt met een kwalitatief (minstens 1x/u) aanbod naar de grote steden of naar een TGV-station. Want je kan er niet om heen dat élke plattelandbewoner die het kan betalen een auto heeft en die voor 99% van zijn/haar verplaatsingen zal gebruiken. Die paar treinen per dag gaan daar niets aan veranderen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

BlackEagle schreef: 10 jun 2022, 09:12 Feit is dat men in Frankrijk nooit een 'IC-IR' heeft gehad waarbij alle minuscule stations er uit gehaald zijn. Voordien waren er in België (met name in de Ardennen) heel wat stations met hoogstens enkele tientallen reizigers. Ik grijp terug naar het voorbeeld in de regio Maubeuge-Hautmont-Aulnoye-Aymeries dat ik een tijdje geleden opzocht: vier stations (Sous-le-Bois, Louvroil, Les Bons Pères, Recquignies) worden daar hooguit enkele keren per dag bediend. En die worden ook amper gebruikt omdat zelfs mensen die de auto niet nemen vaak aan de bus een alternatief hebben dat beter op de noden is afgestemd (bv. schoolkinderen die wel voor de deur van hun school worden afgezet).

Het enige dat zou kunnen werken in de landelijke regio's van Frankrijk is inzetten op een beperkt aantal stations in de grotere dorpen/kleinere steden waar dan een P+R aan gekoppeld wordt met een kwalitatief (minstens 1x/u) aanbod naar de grote steden of naar een TGV-station. Want je kan er niet om heen dat élke plattelandbewoner die het kan betalen een auto heeft en die voor 99% van zijn/haar verplaatsingen zal gebruiken. Die paar treinen per dag gaan daar niets aan veranderen.
Ik begrijp niet goed wat U wilt zeggen of waar hier het probleem is. U moet goed weten wat de regio's aanbieden aan steunmaatregelen/middelen voor de mobiliteit van de mensen. bv het huren van autos aan 1 euro per dag BV carte TER aan 30 euro per jaar om permanent 50% vermindering te hebben(15 voor -26 jarigen) enz enz. zie de gids : https://guide-aides.hautsdefrance.fr/
En hetIC/IR plan dateert al van juni 84,en sindsdien is er al veel aangepast in het stations aanbod denk ik.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 09 jun 2022, 19:19 Nog een kleine bijdrage in de discussie deze week ergens een stuk tekst gelezen over de reductie die SNCF reseau gegeven heeft aan FS op het Franse net voor de introductie van de Fressiarossa (?) eerste jaar -30%, dan 20% dan 10%, dan 0% of zoiets..... vraagtekens van SNCF en vakbonden....
Dat kan dus ook.
En nog wat euros steun voor de Italianen ......687 miljoen , ze hebben wel eventjes de wetgeving moeten aanpassen ... https://www.railtech.be/fr/politique/20 ... dpr=accept
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: IZY stopt

Bericht door stijn »

To quote myself in another topic...
stijn schreef: 31 mei 2022, 10:46 Overigens... de meeste grote Europese landen redeneren zo... Vrije handel ja, maar als het er op aan komt maakt men toch een uitzondering voor de grote landen. Vergelijk Sabena maar met Alitalia...
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: IZY stopt

Bericht door BlackEagle »

nighttrain schreef: 10 jun 2022, 10:13 Ik begrijp niet goed wat U wilt zeggen of waar hier het probleem is. U moet goed weten wat de regio's aanbieden aan steunmaatregelen/middelen voor de mobiliteit van de mensen. bv het huren van autos aan 1 euro per dag BV carte TER aan 30 euro per jaar om permanent 50% vermindering te hebben(15 voor -26 jarigen) enz enz. zie de gids : https://guide-aides.hautsdefrance.fr/
En hetIC/IR plan dateert al van juni 84,en sindsdien is er al veel aangepast in het stations aanbod denk ik.
Mijn punt is dat er zinnigere manieren zijn om mobiliteit te ondersteunen dan het TER-aanbod dat niet of amper gebruikt wordt, veel geld kost en een zeer inefficiënte organisatie heeft...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 14:55
nighttrain schreef: 10 jun 2022, 10:13 Ik begrijp niet goed wat U wilt zeggen of waar hier het probleem is. U moet goed weten wat de regio's aanbieden aan steunmaatregelen/middelen voor de mobiliteit van de mensen. bv het huren van autos aan 1 euro per dag BV carte TER aan 30 euro per jaar om permanent 50% vermindering te hebben(15 voor -26 jarigen) enz enz. zie de gids : https://guide-aides.hautsdefrance.fr/
En hetIC/IR plan dateert al van juni 84,en sindsdien is er al veel aangepast in het stations aanbod denk ik.
Mijn punt is dat er zinnigere manieren zijn om mobiliteit te ondersteunen dan het TER-aanbod dat niet of amper gebruikt wordt, veel geld kost en een zeer inefficiënte organisatie heeft...
Ben blij dat U zo een goede kijk hebt op de organistatie , plaatselijke noden en regionale gevoeligheden van de TER in de 13 regions en daarin 101 départements.
Het is de regionale politiek die een aanbod doet aan zijn inwoners via de druk van één van de 34955 burgemeesters en een oppervlakte van 544000 Km².
Je hebt ook de economische druk van de spoorweg gerelateerde bedrijven, die hebben ook inkomsten nodig
En onder Macron maken we ons geen zorgen over geld........die laat het maar bijdrukken in China....
Eenmaal je in een ander land hebt gewoond, gewekt en geleefd dan pas begin je een land te kennen,en dan pas kan jet het totaal plaatje beseffen en begrijpen.
Ik wil niet zeggen dat ik alles beter ken,maar heb mijn praktische ervaring mee.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: IZY stopt

Bericht door BlackEagle »

nighttrain schreef: 11 jun 2022, 21:19
BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 14:55
nighttrain schreef: 10 jun 2022, 10:13 Ik begrijp niet goed wat U wilt zeggen of waar hier het probleem is. U moet goed weten wat de regio's aanbieden aan steunmaatregelen/middelen voor de mobiliteit van de mensen. bv het huren van autos aan 1 euro per dag BV carte TER aan 30 euro per jaar om permanent 50% vermindering te hebben(15 voor -26 jarigen) enz enz. zie de gids : https://guide-aides.hautsdefrance.fr/
En hetIC/IR plan dateert al van juni 84,en sindsdien is er al veel aangepast in het stations aanbod denk ik.
Mijn punt is dat er zinnigere manieren zijn om mobiliteit te ondersteunen dan het TER-aanbod dat niet of amper gebruikt wordt, veel geld kost en een zeer inefficiënte organisatie heeft...
Ben blij dat U zo een goede kijk hebt op de organistatie , plaatselijke noden en regionale gevoeligheden van de TER in de 13 regions en daarin 101 départements.
Het is de regionale politiek die een aanbod doet aan zijn inwoners via de druk van één van de 34955 burgemeesters en een oppervlakte van 544000 Km².
Je hebt ook de economische druk van de spoorweg gerelateerde bedrijven, die hebben ook inkomsten nodig
En onder Macron maken we ons geen zorgen over geld........die laat het maar bijdrukken in China....
Eenmaal je in een ander land hebt gewoond, gewekt en geleefd dan pas begin je een land te kennen,en dan pas kan jet het totaal plaatje beseffen en begrijpen.
Ik wil niet zeggen dat ik alles beter ken,maar heb mijn praktische ervaring mee.
Ik begrijp de politieke logica die achter de subsidiestroom naar de TER's zit.
Dat betekent niet dat ik het daarmee eens ben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

Maar het is niet omdat vandaag heel wat TERs relatief duur zijn en relatief weinig reizigers tellen, dat dat moet betekenen dat je het Franse platteland zomaar kan opgeven. Zelfs vandaag zijn er mensen die ervan afhankelijk zijn, omdat ze niet kunnen of mogen rijden, omdat ze een auto niet kunnen betalen, etc. We hebben ook in België kunnen vaststellen wat een gedwongen verbussing vaak betekent, na een eventuele tijdelijke stijging van het aantal ritten komt men al snel tot de constatering dat de reizigers niet volgen, de subsidie per reiziger amper lager is, en wordt het busaanbod op zijn beurt uitgekleed.
Ook in België zijn er lijnen waar men dacht of denkt aan sluiting. Amper 10 jaar geleden wou men de lijn 52 sluiten, wegens te weinig reizigers. Er waren gaten in de avonddienstregeling, in het weekend reed er helemaal niets, en de treinen reden meer leeg dan vol. Wat is er gebeurd? Men verhoogde de frequentie en begon ook in het weekend te rijden. De treinen rijden vandaag niet meer leeg...
Zelfs als dat niet opgaat voor elke Franse nevenlijn, ben ik ervan overtuigd dat het voor heel wat lijnen wel kan lukken om ze succesvol te maken, net door de dienstregeling uit te breiden. Dan staan die treinstellen geen halve dag werkloos in een bundel, moet het personeel niet even lang koffie drinken, en krijg je een frequentie waar je iets mee bent, ook als niet-schoolgaande jeugd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

BlackEagle schreef: 12 jun 2022, 11:04
nighttrain schreef: 11 jun 2022, 21:19
BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 14:55

Mijn punt is dat er zinnigere manieren zijn om mobiliteit te ondersteunen dan het TER-aanbod dat niet of amper gebruikt wordt, veel geld kost en een zeer inefficiënte organisatie heeft...
Ben blij dat U zo een goede kijk hebt op de organistatie , plaatselijke noden en regionale gevoeligheden van de TER in de 13 regions en daarin 101 départements.
Het is de regionale politiek die een aanbod doet aan zijn inwoners via de druk van één van de 34955 burgemeesters en een oppervlakte van 544000 Km².
Je hebt ook de economische druk van de spoorweg gerelateerde bedrijven, die hebben ook inkomsten nodig
En onder Macron maken we ons geen zorgen over geld........die laat het maar bijdrukken in China....
Eenmaal je in een ander land hebt gewoond, gewekt en geleefd dan pas begin je een land te kennen,en dan pas kan jet het totaal plaatje beseffen en begrijpen.
Ik wil niet zeggen dat ik alles beter ken,maar heb mijn praktische ervaring mee.
Ik begrijp de politieke logica die achter de subsidiestroom naar de TER's zit.
Dat betekent niet dat ik het daarmee eens ben.
Dat is uw recht, maar ik denk "om daarmee eens te zijn" denk ik dat je beter hier dan komt wonen/werken, uw belastingen komt betalen en dan gaat kiezen voor uw burgemeester om uw democratische stem te verheffen. Want buiten de europeese kan je aan geen andere verkiezingen deelneming, t Is toch een begin. En zoals ze hier zeggen na twee ricards "Egalité,fraternité en liberté", en tot genoegen maar Ik apprécier uw mening.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY stopt

Bericht door nighttrain »

groentje schreef: 12 jun 2022, 13:20 Maar het is niet omdat vandaag heel wat TERs relatief duur zijn en relatief weinig reizigers tellen, dat dat moet betekenen dat je het Franse platteland zomaar kan opgeven. Zelfs vandaag zijn er mensen die ervan afhankelijk zijn, omdat ze niet kunnen of mogen rijden, omdat ze een auto niet kunnen betalen, etc. We hebben ook in België kunnen vaststellen wat een gedwongen verbussing vaak betekent, na een eventuele tijdelijke stijging van het aantal ritten komt men al snel tot de constatering dat de reizigers niet volgen, de subsidie per reiziger amper lager is, en wordt het busaanbod op zijn beurt uitgekleed.
Ook in België zijn er lijnen waar men dacht of denkt aan sluiting. Amper 10 jaar geleden wou men de lijn 52 sluiten, wegens te weinig reizigers. Er waren gaten in de avonddienstregeling, in het weekend reed er helemaal niets, en de treinen reden meer leeg dan vol. Wat is er gebeurd? Men verhoogde de frequentie en begon ook in het weekend te rijden. De treinen rijden vandaag niet meer leeg...
Zelfs als dat niet opgaat voor elke Franse nevenlijn, ben ik ervan overtuigd dat het voor heel wat lijnen wel kan lukken om ze succesvol te maken, net door de dienstregeling uit te breiden. Dan staan die treinstellen geen halve dag werkloos in een bundel, moet het personeel niet even lang koffie drinken, en krijg je een frequentie waar je iets mee bent, ook als niet-schoolgaande jeugd.
Hier kan je de cijfers bekijken van het transport per spoor in Frankrijk. Waarom niet 2019 enz... gezien de impact van de sociale problemen in het land,stakingen , gilets jaunes enz.
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... 5-2016.pdf
https://www.autorite-transports.fr/comm ... pour-2020/
Plaats reactie