IZY stopt

Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: IZY stopt

Bericht door Dewi »

jens123 schreef: 18 mei 2022, 11:21
jknockaert schreef: 18 mei 2022, 11:10
jens123 schreef: 18 mei 2022, 10:20 Er zijn ook heel veel reizigers die met de TGV naar Lille reizen en daar overstappen op een andere TGV naar Parijs. Dit is meestal een stuk goedkoper als de goedkope Thalys tickets zijn uitverkocht.
Goedkoper mogelijk wel, vooral als je minder dan twee weken voor vertrek boekt. Maar of het heel veel reizigers zijn, geen idee. Die aansluitingen in Rijsel zijn niet echt geoptimaliseerd.
Zeker op vrijdagavond en in het weekend zijn het vaak tientallen reizigers.
Inderdaad het probleem is indien er vertraging is vanuit Brussel de aansluiting niet gegarandeerd is, zeker als de andere trein vanuit Lille Flandres vertrekt.
Tijdens de week zie ik ook veel reizigers met koffers op doorreis, vooral dan als ik de trein neem die in Kortrijk vertrekt om 9u13. En die lijken me ook vaak van verder dan Kortrijk te komen. Het gebeurt wel dat de trein (1xMS96) reeds goed vol zit bij vertrek in Kortrijk.
Via Lille naar Parijs is in mijn ervaring ook meestal goedkoper dan met de Thalys, alleen beduidend minder vlot door de weinig optimale IC naar Lille en de overstap. Dit zeker in vergelijking met eerst reizen naar Brussel, dat uiteraard met gans het land zeer goed verbonden is. Ik denk dat Lille voor een breder publiek effectief wel een interessant alternatief zou kunnen zijn voor de Thalys (plus de TGVs naar andere grote Franse steden), indien de gekende pijnpunten van de IC naar Lille zouden kunnen worden weggewerkt (hogere commerciële snelheid, minder regelmatig vervangbussen door onderhoudswerken in FR, frequentere treinen).
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: IZY stopt

Bericht door Reuel »

Jammer nieuws, dat was een interessante optie voor reizigers met beperkt budget. Is die zwakke rentabiliteitdan ook de reden waarom de bar er uit gaat in de nieuwe Ruby-stellen? Om toch een tik extra paar zitplaatsen er bij te steken?

Nu, relatief grote schares Oost- en West-Vlamingen vindt wel vrij gemakkelijk de weg naar Rijsel om daar dan per TGV verder te rijzen naar alle uithoeken van Frankrijk. Dat trekt redelijk wat traffiek, de (duurdere) omweg via Brussel (en vaak lange stilstand in Lille)vermijdend.

Sowieso zijn er per gewone TGV wel altijd wat overstappers in Lille naar Parijs. Met de kortingskaarten van SNCF kan de overstap via Lille wel eens financieel de moeite zijn.

Maar wel niet zo voor de hand liggend voor minder geroutineerde treinreizigers, het blijft puzzelwerk en maakt het geheel voor heel wat gelegenheidsreizigers onaantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

Reuel schreef: 18 mei 2022, 14:09 Is die zwakke rentabiliteitdan ook de reden waarom de bar er uit gaat in de nieuwe Ruby-stellen? Om toch een tik extra paar zitplaatsen er bij te steken?
Ja, uiteraard. Elke zetel extra betekent extra inkomsten zonder extra kosten. Zeker omdat de bar een personeelslid bezig hield en dus ook redelijk wat kostte en ze er vanuitgaan dat het gros van de verkoop ook door automaten kan gebeuren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 11:43 Het probleem lijkt het monopolie, maar dat is het niet. Het echte probleem is dat de huidige Thalys-stellen (en de Izy dus ook) een vrij hoge kostprijs per reiziger hebben, voornamelijk door hun lage capaciteit.
In Frankrijk bieden de Ouigo's bodemprijzen aan op trajecten zonder concurrentie. Dit puur door de lage kostprijs voor SNCF, niet door concurrentie.
Ook op bijvoorbeeld Barcelona-Madrid komt SNCF op de proppen met een trein die per zetel een heel kage kost heeft en kan daardoor onder de prijs van renfe gaan.
Ik ben er dus van overtuigd dat als Thalys ook goedkopere treinen in handen krijgt, de prijs voor de reiziger beduidend kan zakken.
Anderzijds zal een concurrent die met gelijkaardige treinen rijdt niet veel kunnen doen aan de prijs, die zitten dan immers met juist dezelfde hoge kosten.
Ik betwijfel toch dat dat het enige probleem is. In Frankrijk rijden toch nog andere enkeldek TGV's die ze vooralsnog rond laten rijden. En ook de Frecciarossa Parijs - Milaan heeft geen geweldig veel grotere capaciteit.
Enfin, als dat het probleem is, dat die treinen te duur zijn, kan de komst van een nieuwe maatschappij met andere treinen Thalys verplichten te investeren om beter te worden, om niet helemaal kopje onder te gaan.
Groetjes vanuit die bovengenoemde Frecciarossa trouwens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 16:17 Ik betwijfel toch dat dat het enige probleem is. In Frankrijk rijden toch nog andere enkeldek TGV's die ze vooralsnog rond laten rijden. En ook de Frecciarossa Parijs - Milaan heeft geen geweldig veel grotere capaciteit.
Enfin, als dat het probleem is, dat die treinen te duur zijn, kan de komst van een nieuwe maatschappij met andere treinen Thalys verplichten te investeren om beter te worden, om niet helemaal kopje onder te gaan.
Groetjes vanuit die bovengenoemde Frecciarossa trouwens.
De Frecciarossa Parijs-Milaan is geen goed voorbeeld want dat is geen lowcosttrein, daarmee ga je het Izy-segment niet verleiden. Uiteraard zijn er andere redenen om de Freccia te nemen, maar prijsvergelijken met bussen is daar niet bij.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

Geen low-cost, nee, maar het heeft wel z'n invloed gehad op de prijzen naar Milaan. Nog niet zolang geleden was 80 EUR zowat een bodemprijs.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 16:17 Ik betwijfel toch dat dat het enige probleem is. In Frankrijk rijden toch nog andere enkeldek TGV's die ze vooralsnog rond laten rijden.
De enkeldeks rijden als TGV InOui, daar betaal je prijzen in dezelfde grootte-orde als Thalys hoor. De goedkope OuiGo zijn allemaal dubbeldekkers met hoge dichtheid zetels. Dat is dan ook wat je nodig hebt om op Brussel-Parijs bodemprijzen aan te bieden, wie ook de operator mag zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Het gaat me niet om de OuiGo of Izy en hun soms belachelijk lage prijzen, maar wel om prijsonderdrukking van de duurdere merken owv de komst van concurrentie. Toen ik eergisteren de Frecciarossa naar Milaan boekte, zag ik eveneens dat de SNCF voor een InOui TGV een half uur eerder ook een prijs rond de €75 aanbood, en dat was ook een enkeldekstel (daarstraks zien vertrekken in Paris Gare de Lyon).
Dat zou dus ook kunnen gebeuren met de Thalys-prijzen, moest de Frecciarossa rijden tussen Brussel-Zuid en Paris-Nord, bijvoorbeeld (en dat is misschien nog niet zo gek, want Trenitalia verzorgt nu ook diensten Parijs - Lyon-Perrache, zonder verder te rijden naar Italië).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 17:59 Het gaat me niet om de OuiGo of Izy en hun soms belachelijk lage prijzen
Daarom ook dat wat jij hier post niet zo relevant is om de Izy-reizigers op te vangen, die willen immers wel voor 15€ naar Parijs kunnen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 18:20
trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 17:59 Het gaat me niet om de OuiGo of Izy en hun soms belachelijk lage prijzen
Daarom ook dat wat jij hier post niet zo relevant is om de Izy-reizigers op te vangen, die willen immers wel voor 15€ naar Parijs kunnen.
Maar alsnog zouden concurrerende maatschappijen tussen Brussel en Parijs voor lagere prijzen kunnen zorgen die wel eens het beste alternatief zouden kunnen zijn voor de Izy-reizigers. Dat is wat ik wil zeggen. Die prijzen zullen nooit de goedkoopste Izy-tarieven benaderen (€10 zonder zitplaatsgarantie), maar kunnen wel in de buurt komen (ca €25 voor een stoel in tweede klasse).
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IZY stopt

Bericht door jan_olieslagers »

om de Izy-reizigers op te vangen, die willen immers wel voor 15€ naar Parijs kunnen.
Die 15€ staan niet in steen gebeiteld, er is een markt voor een goedkoop aanbod met overeenkomstig beperkt comfort en garanties.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: IZY stopt

Bericht door desirootje »

Renfe probeert toch nog een deel van de low cost reizigers op te vangen met hun enkeldeks Avlo. Ik weet niet hoe zwaar die gesubsidieerd worden door duurdere reizen maar het ziet er toch uit als iets doenbaars. Zijn dubbeldeks beter hiervoor, zeker maar het is zeker niet de end all be all, en men wilt goedkoper naar Parijs, of het nu €15 of 30 is maakt niet zoveel uit maar het moet toch betaalbaarder dan dit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 18:37 Maar alsnog zouden concurrerende maatschappijen tussen Brussel en Parijs voor lagere prijzen kunnen zorgen die wel eens het beste alternatief zouden kunnen zijn voor de Izy-reizigers. Dat is wat ik wil zeggen. Die prijzen zullen nooit de goedkoopste Izy-tarieven benaderen (€10 zonder zitplaatsgarantie), maar kunnen wel in de buurt komen (ca €25 voor een stoel in tweede klasse).
Ik denk dat je dat effect toch stevig overschat hoor. Thalys kan helemaal geen goedkopere zitjes aanbieden zonder in de rode cijfers te gaan. Een andere aanbieder met gelijkaardige treinen en een gelijkaardige kostenstructuur (en Thalys is al een heel efficiënt bedrijf) gaat dat ook niet kunnen.

Daarnaast is een geforceerde prijsverlaging op een bepaalde lijn ook niet noodzakelijk een goede zaak voor het hele netwerk. Als nu SNCF met hun lowcost-treinen een deel van de markt van Renfe afsnoept waardoor die laatste veel minder winst maakt op die as, betekent dat ook dat Renfe minder geld kan transfereren van die hoofdas naar hun andere lijnen. Er bestaat geen enkel compensatiemechanisme om de winst die SNCF in Spanje maakt ook in Spanje te investeren, dus globaal voor de Spaanse reiziger is de balans van het SNCF-avontuur daar hoogstwaarschijnlijk negatief.
Hetzelfde geldt trouwens ook in Frankrijk: de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten. Er is namelijk geen enkel mechanisme dat Trenitalia dwingt te investeren in lokale treinen zoals de SNCF dat nu wel doet.
Dit alles om maar aan te tonen dat de meeste marktprincipes niet opgaan voor reizigersdiensten en dat concurrentie zeker niet altijd een goede zaak is.
Het beste voorbeeld van goede langeafstandstreinen in Europa zijn onze Zwitserse vrienden en die slagen er -zonder de minste vorm van concurrentie op het hoofdnet- in om de kwaliteit top te houden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 23:21
Daarnaast is een geforceerde prijsverlaging op een bepaalde lijn ook niet noodzakelijk een goede zaak voor het hele netwerk. Als nu SNCF met hun lowcost-treinen een deel van de markt van Renfe afsnoept waardoor die laatste veel minder winst maakt op die as, betekent dat ook dat Renfe minder geld kan transfereren van die hoofdas naar hun andere lijnen. Er bestaat geen enkel compensatiemechanisme om de winst die SNCF in Spanje maakt ook in Spanje te investeren, dus globaal voor de Spaanse reiziger is de balans van het SNCF-avontuur daar hoogstwaarschijnlijk negatief.
Hetzelfde geldt trouwens ook in Frankrijk: de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten. Er is namelijk geen enkel mechanisme dat Trenitalia dwingt te investeren in lokale treinen zoals de SNCF dat nu wel doet.
Dit alles om maar aan te tonen dat de meeste marktprincipes niet opgaan voor reizigersdiensten en dat concurrentie zeker niet altijd een goede zaak is.
Het beste voorbeeld van goede langeafstandstreinen in Europa zijn onze Zwitserse vrienden en die slagen er -zonder de minste vorm van concurrentie op het hoofdnet- in om de kwaliteit top te houden.
Maar waarom zou OuiGo dan wel in godsnaam gaan 'afsnoepen' in Spanje of Trenitalia in Frankrijk? Omdat ze er dus wel degelijk winst in zien, want ze moeten het alleszins niet uitvoeren in opdracht van de staat. Aangezien ze allemaal bij elkaar gaan 'cherrypicken', zal er wel degelijk voordeel in lijken te zitten voor iedereen. Als dat niet zo zou zijn, was men er waarschijnlijk nooit aan begonnen en zou er soort van stilzwijgende afspraak bestaan hebben om niet te 'cherrypicken' op elkaars netwerk.

Dat komt zeker wel veel reizigers ten goede, want op die grote assen zijn er nu eenmaal veel reizigers en die betalen allemaal minder, maar het kan ook negatieve gevolgen hebben voor andere lijnen, ja. Maar dat zou niet mogen; de financiering van het langsafstandsverkeer en het regionale verkeer hoort nmbm verschillend te zijn: HST's en dergelijke een open markt, de regionale treinen met aanbestedingen die de overheid toekent en subsidieert. Infrastructuur en de uitbouw daarvan wordt al helemaal anders gefinancierd.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: IZY stopt

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 17:13De enkeldeks rijden als TGV InOui, daar betaal je prijzen in dezelfde grootte-orde als Thalys hoor.
Echt niet hoor. Misschien lijken de tarieftabellen op elkaar, maar probeer bij Thalys maar eens een goedkoop tarief te vinden minder dan een maand voor vertrek. De beschikbaarheid van de goedkope tarieven is bij Thalys beduidend lager (en de voorwaarden voor annulering/omwisseling veel slechter).
Plaats reactie