IZY stopt

Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

IZY stopt

Bericht door Davy »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/17 ... -tussen-b/

Hoe verpruts je treinreizen over de grens, deel zoveel.
Maargoed zal wel het plan zijn om iedereen de dure Thalys in te jagen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IZY stopt

Bericht door jan_olieslagers »

... en owee als iedereen dan toch maar terug liever de auto neemt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

Als Thalys dit nu opvangt met meer goedkope tickets op de normale treinen is er niets aan de hand. Maar is dat ook zo?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IZY stopt

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is inderdaad de vraag van zes miljoen ;) Iets zegt me dat een positief antwoord nog niet voor morgen zal zijn. Maar ja, hoop doet altijd leven...

Het dient ook gezegd dat deze supersnelle treinen niet genieten van overheidssubsidie (of heb ik iets gemist?) en dat de bomen nu eenmaal niet tot in de hemel groeien. Dat niet-rendabele diensten worden opgeheven kan men niemand kwalijk nemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: IZY stopt

Bericht door Davy »

Er was al gesnoeid in het aanbod.
Het is de bekende truc: schaf de trein niet meteen af maar pest de reizigers die trein uit zodat deze vanzelf onaantrekkelijk wordt en men kan besluiten de dienst op te heffen wegens "niet rendabel". Zo is het al vaak gegaan.

Nu komen ze met wat lokkertjes af maar op termijn mag iedereen gewoon de veel te dure Thalys in. Zo wordt de auto inderdaad weer een beter idee denk ik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

Daarmee klinkt de roep naar een klassieke trein als alternatief naar Parijs wel weer dat tikje luider...
Nu, de IZY was de facto al even een gewone (maar geoluimde) Thalys is mijn indruk. Ze reden zelfs niet meer via de klassieke lijn in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door Joris »

Gohja, gewoon ineens direct Flixbus boeken. Comfortabel, goedkoop, altijd erg goede ervaringen mee gehad. Naar Parijs neem ik bijna enkel nog de bus. Misschien hopen dat Flixtrain toch ooit van de grond komt tussen Brussel en Paris?
Misschien strooien ze deze zomer met wat goedkope tickets voor jongeren (hoera, de rest valt uit de boot dan), geraak er maar eens aan. En daarna? Triest dat ze er de brui aan geven, mabon, dat maakt het boeken van een Parisreis weer wat sneller en wat groener.
Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door trainlovertje »

Davy schreef: 17 mei 2022, 18:10 Hoe verpruts je treinreizen over de grens, deel zoveel.
Maargoed zal wel het plan zijn om iedereen de dure Thalys in te jagen.
Joris schreef: Misschien strooien ze deze zomer met wat goedkope tickets voor jongeren (hoera, de rest valt uit de boot dan), geraak er maar eens aan. En daarna? Triest dat ze er de brui aan geven, mabon, dat maakt het boeken van een Parisreis weer wat sneller en wat groener.
Je kan nu toch moeilijk boos zijn op THI factory/Thalys dat ze een niet-rendabele trein afschaffen? Uiteraard komt dit hen financieel ten goede, omdat de doorsnee reiziger meer zal betalen. Dat is net omdat de prijzen misschien wel té laag waren, zeker met de stijgende energiekosten. En dat hele COVID gedoe zal er ook wel voor iets tussen zitten, want er is nog steeds minder vraag dan in 2019.

Aanvullend artikel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/17 ... izy-trein/
Het 'probleem' lijkt dus dat Thalys op dat traject een monopolie heeft, toch voor de rechtstreekse treinen tussen beide stadscentra. Moest er nu een concurrent komen tussen Brussel-Zuid en Paris-Nord, dan zal er zich waarschijnlijk een prijzenoorloog ontwikkelen - wat ik eigenlijk wel eens graag zie gebeuren - naar lagere prijzen, maar niet overdreven laag zoals bij Izy het geval was. Izy werd waarschijnlijk voor een groot stuk gesubsidieerd door de Thalys-reizigers, die meer betaalden dan de Izy-reizigers. Het voordeel van die Izy-trein voor Thalys was natuurlijk dat ze controle en inzicht kregen over een andere markt: de low budget reizigers. Dat lijken ze nu weer op te geven, vermoedelijk omdat die markt niet meer/nog niet zo aanwezig is als voor de pandemie.
Italië is een heel goed voorbeeld van rechtstreekse concurrenten in het HST-verkeer met de komst van .Italo. Dat lijkt naast de prijzen ook het reizigerscomfort zeker ten goede te komen. Trenitalia rijdt sinds december ook tussen Parijs en Milaan, net zoals de InOui TGV, en ook op dat traject zijn de prijzen gevoelig gezakt. Morgen neem ik toevallig de Frecciarossa van Parijs naar Milaan, €79 was de goedkoopste prijs die mij gisteren werd aangeboden, 48u voor vertrek. Als dat niet goedkoop is voor een last minute prijs... En toch heb ik wat meer betaald: €165 voor een reis in de executive class. Degenen die weten wat de executive class inhoudt, zullen ook meteen doorhebben dat dat weinig geld is, zeker als je maar 48 uur op voorhand boekt.

Dat gezegd zijnde, ik denk dat Trenitalia en/of Renfe al heeft laten verstaan dat ze interesse hebben om hier te komen concurreren. Ik zie ze alleszins graag komen! De promotieprijzen die af en toe te vinden zijn bij Thalys zouden dan wel eens de norm kunnen worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 17 mei 2022, 20:50 Daarmee klinkt de roep naar een klassieke trein als alternatief naar Parijs wel weer dat tikje luider...
Maar neen, wat er nodig is zijn dubbeldekkers die aan een beduidend lagere kost per reiziger maar met dezelfde reistijd als Thalys de reizigers naar Parijs kunnen brengen. Dan kan je potten breken, niet met klassieke treinen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: IZY stopt

Bericht door jens123 »

Er zijn ook heel veel reizigers die met de TGV naar Lille reizen en daar overstappen op een andere TGV naar Parijs. Dit is meestal een stuk goedkoper als de goedkope Thalys tickets zijn uitverkocht.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: IZY stopt

Bericht door jknockaert »

jens123 schreef: 18 mei 2022, 10:20 Er zijn ook heel veel reizigers die met de TGV naar Lille reizen en daar overstappen op een andere TGV naar Parijs. Dit is meestal een stuk goedkoper als de goedkope Thalys tickets zijn uitverkocht.
Goedkoper mogelijk wel, vooral als je minder dan twee weken voor vertrek boekt. Maar of het heel veel reizigers zijn, geen idee. Die aansluitingen in Rijsel zijn niet echt geoptimaliseerd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 08:19
groentje schreef: 17 mei 2022, 20:50 Daarmee klinkt de roep naar een klassieke trein als alternatief naar Parijs wel weer dat tikje luider...
Maar neen, wat er nodig is zijn dubbeldekkers die aan een beduidend lagere kost per reiziger maar met dezelfde reistijd als Thalys de reizigers naar Parijs kunnen brengen. Dan kan je potten breken, niet met klassieke treinen.
Vanuit Brussel, misschien, maar ik blijf geloven in een IC-achtige verbinding naar Charleroi en Namen, met enkele weldoordachte haltes tussenin.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: IZY stopt

Bericht door jens123 »

jknockaert schreef: 18 mei 2022, 11:10
jens123 schreef: 18 mei 2022, 10:20 Er zijn ook heel veel reizigers die met de TGV naar Lille reizen en daar overstappen op een andere TGV naar Parijs. Dit is meestal een stuk goedkoper als de goedkope Thalys tickets zijn uitverkocht.
Goedkoper mogelijk wel, vooral als je minder dan twee weken voor vertrek boekt. Maar of het heel veel reizigers zijn, geen idee. Die aansluitingen in Rijsel zijn niet echt geoptimaliseerd.
Zeker op vrijdagavond en in het weekend zijn het vaak tientallen reizigers.
Inderdaad het probleem is indien er vertraging is vanuit Brussel de aansluiting niet gegarandeerd is, zeker als de andere trein vanuit Lille Flandres vertrekt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 mei 2022, 00:31 Het 'probleem' lijkt dus dat Thalys op dat traject een monopolie heeft, toch voor de rechtstreekse treinen tussen beide stadscentra. Moest er nu een concurrent komen tussen Brussel-Zuid en Paris-Nord, dan zal er zich waarschijnlijk een prijzenoorloog ontwikkelen - wat ik eigenlijk wel eens graag zie gebeuren - naar lagere prijzen, maar niet overdreven laag zoals bij Izy het geval was. Izy werd waarschijnlijk voor een groot stuk gesubsidieerd door de Thalys-reizigers, die meer betaalden dan de Izy-reizigers. Het voordeel van die Izy-trein voor Thalys was natuurlijk dat ze controle en inzicht kregen over een andere markt: de low budget reizigers. Dat lijken ze nu weer op te geven, vermoedelijk omdat die markt niet meer/nog niet zo aanwezig is als voor de pandemie.
Italië is een heel goed voorbeeld van rechtstreekse concurrenten in het HST-verkeer met de komst van .Italo. Dat lijkt naast de prijzen ook het reizigerscomfort zeker ten goede te komen. Trenitalia rijdt sinds december ook tussen Parijs en Milaan, net zoals de InOui TGV, en ook op dat traject zijn de prijzen gevoelig gezakt.
Het probleem lijkt het monopolie, maar dat is het niet. Het echte probleem is dat de huidige Thalys-stellen (en de Izy dus ook) een vrij hoge kostprijs per reiziger hebben, voornamelijk door hun lage capaciteit.
In Frankrijk bieden de Ouigo's bodemprijzen aan op trajecten zonder concurrentie. Dit puur door de lage kostprijs voor SNCF, niet door concurrentie.
Ook op bijvoorbeeld Barcelona-Madrid komt SNCF op de proppen met een trein die per zetel een heel kage kost heeft en kan daardoor onder de prijs van renfe gaan.
Ik ben er dus van overtuigd dat als Thalys ook goedkopere treinen in handen krijgt, de prijs voor de reiziger beduidend kan zakken.
Anderzijds zal een concurrent die met gelijkaardige treinen rijdt niet veel kunnen doen aan de prijs, die zitten dan immers met juist dezelfde hoge kosten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IZY stopt

Bericht door Steven »

Thalys heeft geen budget voor nieuwe treinen, daar zit nog wat Coronavirus voor iets tussen (denk aan de financiële zorgen bij zowel Thalys als Eurostar de voorbije 2jaar). Het is zelfs lastig om het huidige park aan treinen in topvorm te houden. Nu er weer meer treinen rijden zijn er weer heel wat stellen met beperkingen. Afwachten dus wat de toekomst brengt.
Plaats reactie