IZY stopt

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jun 2022, 00:09
Shrek schreef: 08 jun 2022, 19:43
rvdborgt schreef: 08 jun 2022, 18:58 En in welke mate leidt dat dan tot meetbaar minder reizigers als er tegelijk meer treinen zijn waarvoor die lokale treinen als aansluiting dienen (met dus meer potentie)? Dat lijkt me niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Maar wie heeft het over aansluitingen? De geldstromen gaan van pakweg de TGV Parijs-Lyon naar de TER Albi-Rodez. Buiten de financiën en de operator is er geen enkele link.
Je stelling ging over al dan niet meer reizigers: "Dat meer/betere treinen automatisch leidt tot meer reizigers op lokale treinen is dan weer niet waar."
Aansluitingen zijn dus wel degelijk van belang.
Je mag het ook zeggen als je geen verder onderbouwing hebt. Maar het zou je sieren als je stellingen dan niet als feit presenteert.
Ik denk dat je een beetje in de war bent. Het gaat mij helemaal niet om aansluitingen op goed bediende TGV-stations, het gaat net om treinen die in het midden van nergens rijden. Er zal geen kat extra op Millau-Neussargues rijden als Lyon-Part-Dieu 30 ipv 24 treinen stoppen en daar aansluitingen geven.
Want dat is net wat open-acces cherrypicking doet: de al goede verbindingen nog beter maken en de rest laten verkommeren.
Dus ik blijf bij mijn stelling: Meer/betere treinen op TGV-verbindingen (zoals Paris-Lyon) leidt absoluut niet tot meer reizigers op lokale treinen (zoals Millau-Neussargues).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 09 jun 2022, 09:19 Als we jouw uitleg zouden moeten volgen, dan werd er voor de prijs van een rijpad gewoon een Europese formule gepubliceerd die overal hetzelfde is en waarbij een operator zelf kan berekenen wat een rijpad kost, maar dat is dus expliciet niet het geval.
Dat is nochthans exact waar Europa naar streeft en gelukkig ook maar. Zo'n level playing field is voor de goederenoperatoren immers wel belangrijk.
pietje schreef: 09 jun 2022, 09:19 Ik blijf er dus van overtuigd: de overheid moet die kruissubsidiëring niet wegmoffelen binnen de financiering van een operator, maar zou er beter aan doen om dit via de prijs van het gebruik van infra te regelen.
Met de prijs van de infra kom je er helemaal niet hoor. Landelijke treindiensten maken veel meer verlies dan de kost van het rijpad. Zonder bijkomende subsidies is het gewoon onmogelijk om in landelijke gebieden spoorwegen aan te bieden. Dat hoeft geen probleem te zijn als de staat bijspringt - wat in België bijvoorbeeld gebeurt. Maar als de staat het geld niet heeft, zoals in Spanje, moet het geld uit TGV-winsten komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 09 jun 2022, 11:27 Ja dat zal wel. Maar zelfs met een gemiddelde productiekost van 15€ per km (daar moet het wel voor lukken?) zitten er dan nog maar gemiddeld 24 reizigers in zo'n trein. Als er een trein naar de stad tussen zit met 100 reizigers, moeten er 9 andere treinen met gemiddeld 14 reizigers rondrijden om aan een totaal gemiddelde van 24 te komen. Is het echt zinvol om de TGV reizigers hiervoor te laten opdraaien met hogere tarieven? Zou het kunnen dat je met concurrentiële (dus lagere) TGV tarieven meer reiziger wint dan je uit die TER kan weghalen (nog los van de optie om die TER reizigers voor hun eigen kosten te laten opdraaien)?
Dat is een goede vraag, voor buitenlanders is het zeker beter om lagere TGV-tarieven te hebben. Maar zoals nighttrain al aangaf zit er ook nog politiek tussen, die bezien dat anders.
Maar als je die vraag stelt moet je natuurlijk ook akkoord gaan met de gevolgen: wie hier pleit voor lagere TGV-tarieven moet absoluut niet zagen als de SNCF diensten als Jeumont-Parijs niet meer onder Intercités-vlag wil doen en er allemaal stoptreintjes van maakt (of nog erger...). Je kan nu éénmaal niet alles willen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 09 jun 2022, 09:27 Rapport van de Franse rekenkamer (Vertaling uit het Frans):
De Rekenkamer heeft in oktober 2019 een rapport over TER's gepubliceerd waaruit blijkt dat de totale kosten van de TER (exploitatie, investeringen, pensioenkosten, enz.) 8,5 miljard euro bedragen, waarvan 88% gedekt wordt door overheidssubsidies: dwz 3,9 miljard betaald door de regio's en 2 miljard voor de staat. De opkomst is sinds 2012 aan het afnemen. Het rapport stelt vast dat 285 stations gemiddeld minder dan drie passagiers per dag verwelkomen, waardoor de treinen gedwongen worden talloze, vaak overbodige stops te maken, en dat de agenten 3 uur 28 effectief commercieel rijden per dag op een gemiddelde werktijd van 6:21 uur, met een jaarlijkse diensttijd van 176 dagen. Concluderend: "de gemiddelde kost per passagier bedraagt ​​61 cent per passagierskilometer, waarmee de TER het duurste vervoermiddel is, met uitzondering van de taxi van één of twee passagiers".
Zeggen ze ook iets over de "trains d’équilibre du territoire"? Die zijn volgens mij nog het meest bedreigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 12 jun 2022, 13:20 Maar het is niet omdat vandaag heel wat TERs relatief duur zijn en relatief weinig reizigers tellen, dat dat moet betekenen dat je het Franse platteland zomaar kan opgeven. Zelfs vandaag zijn er mensen die ervan afhankelijk zijn, omdat ze niet kunnen of mogen rijden, omdat ze een auto niet kunnen betalen, etc. We hebben ook in België kunnen vaststellen wat een gedwongen verbussing vaak betekent, na een eventuele tijdelijke stijging van het aantal ritten komt men al snel tot de constatering dat de reizigers niet volgen, de subsidie per reiziger amper lager is, en wordt het busaanbod op zijn beurt uitgekleed.
Ook in België zijn er lijnen waar men dacht of denkt aan sluiting. Amper 10 jaar geleden wou men de lijn 52 sluiten, wegens te weinig reizigers. Er waren gaten in de avonddienstregeling, in het weekend reed er helemaal niets, en de treinen reden meer leeg dan vol. Wat is er gebeurd? Men verhoogde de frequentie en begon ook in het weekend te rijden. De treinen rijden vandaag niet meer leeg...
Zelfs als dat niet opgaat voor elke Franse nevenlijn, ben ik ervan overtuigd dat het voor heel wat lijnen wel kan lukken om ze succesvol te maken, net door de dienstregeling uit te breiden. Dan staan die treinstellen geen halve dag werkloos in een bundel, moet het personeel niet even lang koffie drinken, en krijg je een frequentie waar je iets mee bent, ook als niet-schoolgaande jeugd.
Je kan lijn 52 echt niet vergelijken met het Franse platteland. Langs 52 wonen effectief tienduizenden mensen, zijn er scholen en bedrijven en ze eindigt in een stad waar veel te beleven valt en biedt voor dit alles een heel mooie reistijd.
De doorsnee Franse plattelandslijntjes hebben dit allemaal niet, de snelheid is er laag en er zijn geen attractiepolen. Snelheid verhogen kost miljoenen (die er niet zijn) en de inwoners langs de lijn verminderen in aantal eerder dan dat er bijkomen. In zo'n scenario is het optimistische geval dat je schetst helaas niet realistisch.
Ofwel laat je, bijna 100% betaald door een ander, enkele treinen per dag rijden voor de mensen die echt geen keuze hebben, ofwel sluit je alles.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 15 jun 2022, 20:37
rvdborgt schreef: 09 jun 2022, 00:09
Shrek schreef: 08 jun 2022, 19:43 Maar wie heeft het over aansluitingen? De geldstromen gaan van pakweg de TGV Parijs-Lyon naar de TER Albi-Rodez. Buiten de financiën en de operator is er geen enkele link.
Je stelling ging over al dan niet meer reizigers: "Dat meer/betere treinen automatisch leidt tot meer reizigers op lokale treinen is dan weer niet waar."
Aansluitingen zijn dus wel degelijk van belang.
Je mag het ook zeggen als je geen verder onderbouwing hebt. Maar het zou je sieren als je stellingen dan niet als feit presenteert.
Het gaat mij helemaal niet om aansluitingen op goed bediende TGV-stations, het gaat net om treinen die in het midden van nergens rijden. Er zal geen kat extra op Millau-Neussargues rijden als Lyon-Part-Dieu 30 ipv 24 treinen stoppen en daar aansluitingen geven.
Want dat is net wat open-acces cherrypicking doet: de al goede verbindingen nog beter maken en de rest laten verkommeren.
Dus ik blijf bij mijn stelling: Meer/betere treinen op TGV-verbindingen (zoals Paris-Lyon) leidt absoluut niet tot meer reizigers op lokale treinen (zoals Millau-Neussargues).
Er zijn natuurlijk altijd wel lokale lijnen te vinden die niet van bepaalde verbeteringen in het langeafstandsverkeer profiteren. Je hebt een algemene stelling geponeerd ("Dat meer/betere treinen automatisch leidt tot meer reizigers op lokale treinen is dan weer niet waar.") en dat probeer je nu te onderbouwen door "lokale treinen" veel nauwer te herdefiniëren. Zo is het moeilijk discussiëren natuurlijk. Er zijn immers ook lokale treinen, bv. die naar Lyon in jouw voorbeeld, die wel van verbeteringen zullen profiteren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 jun 2022, 01:33 Er zijn natuurlijk altijd wel lokale lijnen te vinden die niet van bepaalde verbeteringen in het langeafstandsverkeer profiteren. Je hebt een algemene stelling geponeerd ("Dat meer/betere treinen automatisch leidt tot meer reizigers op lokale treinen is dan weer niet waar.") en dat probeer je nu te onderbouwen door "lokale treinen" veel nauwer te herdefiniëren. Zo is het moeilijk discussiëren natuurlijk. Er zijn immers ook lokale treinen, bv. die naar Lyon in jouw voorbeeld, die wel van verbeteringen zullen profiteren.
Die vernauwing deed ik reeds op pagina 2 van dit topic, maar niet erg hoor, iedereen kan wel eens ergens overheen lezen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 jun 2022, 08:43
rvdborgt schreef: 16 jun 2022, 01:33 Er zijn natuurlijk altijd wel lokale lijnen te vinden die niet van bepaalde verbeteringen in het langeafstandsverkeer profiteren. Je hebt een algemene stelling geponeerd ("Dat meer/betere treinen automatisch leidt tot meer reizigers op lokale treinen is dan weer niet waar.") en dat probeer je nu te onderbouwen door "lokale treinen" veel nauwer te herdefiniëren. Zo is het moeilijk discussiëren natuurlijk. Er zijn immers ook lokale treinen, bv. die naar Lyon in jouw voorbeeld, die wel van verbeteringen zullen profiteren.
Die vernauwing deed ik reeds op pagina 2 van dit topic, maar niet erg hoor, iedereen kan wel eens ergens overheen lezen.
Daar lees ik: "[...] de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten."
Enerzijds vernauw je daar je definitie niet bepaald: lokale diensten kunnen overal zijn, niet alleen op het platteland.
Anderzijds suggereer je dat de SNCF onder concurrentie zou gaan bezuinigen op boekhoudkundig gescheiden segmenten. Het lijkt me wat ver gaan om illegaal gedrag te veronderstellen. Want hoe zou dat moeten werken dan? Of kun je een voorbeeld geven?

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IZY stopt

Bericht door kika »

jpvdveer schreef: 19 mei 2022, 16:04 Ik denk dat SNCF met Izy, en ook Ouigo, vooral potentiële concurrenten aan de onderkant van de markt de wind uit de zeilen wil nemen. Als Ouigo al op de markt is zal een potentiële concurrent wel twee keer nadenken alvorens de investering in toetreding te overwegen. En het is voor SNCF voldoende om hiermee te kunnen dreigen, mits deze dreiging geloofwaardig is. Zodra er een concurrent op Parijs-Brussel verschijnt kan Izy binnen de kortste keren terugkeren. En juist de wetenschap dat Izy elk moment terug kan keren maakt het voor potentiële concurrenten op de route moeilijk om daadwerkelijk toe te treden.
De onderkant van de markt is de bus. Die heeft de laatste 10 jaar een revolutie doorgemaakt: DB is er mee begonnen, weer mee gestopt, ÖBB heeft het verkocht, Eurolines en Postbus overgenomen door Flixbus, treindiensten begonnen… die hebben denk ik een prima beeld van de onderkant van de markt. De investeerders lijken bodemloze zakken te hebben om de rest weg te concurreren of over te kopen. Hoe de intercity/interregionale/internationale markt er globaal uitziet lijkt me ook best interessant. Bij de kosten die zelden genoemd worden (onzichtbare subsidie) zit de trein aan de onderkant en zijn vliegtuigen en auto's heel wat slechter (wegenonderhoud, klimaatinvloed,…).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 19 jun 2022, 16:19 Daar lees ik: "[...] de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten."
Enerzijds vernauw je daar je definitie niet bepaald: lokale diensten kunnen overal zijn, niet alleen op het platteland.
Anderzijds suggereer je dat de SNCF onder concurrentie zou gaan bezuinigen op boekhoudkundig gescheiden segmenten. Het lijkt me wat ver gaan om illegaal gedrag te veronderstellen. Want hoe zou dat moeten werken dan? Of kun je een voorbeeld geven?
Ik heb het nog eens nagevraagd bij enkele Franse collega's die het kunnen weten en die bevestigen toch ook dat SNCF grotendeels draait op TGV-winst.
Dat is ook niet zo vreemd en zeker niet illegaal, overal zijn er winstgevende en verlieslatende lijnen. Ook bij ons draait de NMBS vooral op de winst van de drukke IC's en kosten de L-treinen hopen geld (meer nog dan dat er subsidie voor gegeven wordt). Transfers zijn er en daar is op zich helemaal niets mis mee. Als je enkel de markt laat spreken hou je enkel de hoofdverbindingen over met zeer goedkope tickets. Transfers zorgen dat er ook elders treinen kunnen rijden.
Dit fenomeen speelt trouwens niet enkel bij staatsmonopolisten, ook bij aanbestede verbindingen kunnen die open-acces treinen voor veel schade zorgen.
Een mooi voorbeeld is Lumo, een nieuwe operator die rechtstreekse treinen Londen-Edinburgh aanbiedt aan bodemprijzen. Voor reizigers tussen Londen en Schotland is dit uiteraard een heel goede zaak, het aantal reizigers op deze verbinding zal zeker en vast stijgen hierdoor.
Maar...
Tot voor kort was Londen-Edinburgh de grote melkkoe van de East-Coast concessie. De concessiehouder kon dankzij de relatief grote winstmarges op Londen-Edinburgh rekenen op een stabiele inkomstenbron voor de rest van de concessie. Die valt nu weg dus zijn er twee opties: ofwel gaat de volgende concessiehouder moeten besparen op zijn verlieslatende plattelandslijnen ofwel zal de staat een pak minder geld krijgen voor de concessie dan wat ze tot nu toe kregen. In het eerste geval betalen de reizigers in landelijke gebieden het gelach, in het tweede geval betalen alle Britten ervoor.
Kort gezegd: open acces zorgt altijd voor verliezers, het is geen wondermiddel om opeens iedereen de trein in te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY stopt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 sep 2022, 19:57
rvdborgt schreef: 19 jun 2022, 16:19 Daar lees ik: "[...] de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten."
Enerzijds vernauw je daar je definitie niet bepaald: lokale diensten kunnen overal zijn, niet alleen op het platteland.
Anderzijds suggereer je dat de SNCF onder concurrentie zou gaan bezuinigen op boekhoudkundig gescheiden segmenten. Het lijkt me wat ver gaan om illegaal gedrag te veronderstellen. Want hoe zou dat moeten werken dan? Of kun je een voorbeeld geven?
Ik heb het nog eens nagevraagd bij enkele Franse collega's die het kunnen weten en die bevestigen toch ook dat SNCF grotendeels draait op TGV-winst.
Dat is ook niet zo vreemd en zeker niet illegaal, overal zijn er winstgevende en verlieslatende lijnen.
TGV en TER zijn 2 gescheiden segmenten: TGV's moeten in Frankrijk bij mijn weten zelfbedruipend zijn; misschien niet iedere TGV op zich maar wel alles bij elkaar. TER's rijden onder openbaredienstcontracten. Geldtransfers daartussen zouden illegaal zijn: openbaredienstcontracten zijn verplicht boekhoudkundig gescheiden van de rest.
De NMBS rijdt de hele binnenlandse treindienst onder 1 concessie. Daarbinnen kunnen dus prima verlieslatende treinen zijn en winstgevende.
Shrek schreef: 01 sep 2022, 19:57 Een mooi voorbeeld is Lumo, een nieuwe operator die rechtstreekse treinen Londen-Edinburgh aanbiedt aan bodemprijzen. Voor reizigers tussen Londen en Schotland is dit uiteraard een heel goede zaak, het aantal reizigers op deze verbinding zal zeker en vast stijgen hierdoor.
Maar...
Tot voor kort was Londen-Edinburgh de grote melkkoe van de East-Coast concessie. De concessiehouder kon dankzij de relatief grote winstmarges op Londen-Edinburgh rekenen op een stabiele inkomstenbron voor de rest van de concessie. Die valt nu weg dus zijn er twee opties: ofwel gaat de volgende concessiehouder moeten besparen op zijn verlieslatende plattelandslijnen ofwel zal de staat een pak minder geld krijgen voor de concessie dan wat ze tot nu toe kregen. In het eerste geval betalen de reizigers in landelijke gebieden het gelach, in het tweede geval betalen alle Britten ervoor.
Als de effecten zo groot zijn als je nu stelt, dan is er bij de toelating iets niet goed gedaan. Het is niet voor niets dat er onder EU-wetgeving door belanghebbenden een analyse van het economisch evenwicht kann worden afgedongen, om zo te grote effecten op bestaande openbaredienstcontracten te voorkomen.
Shrek schreef: 01 sep 2022, 19:57 Kort gezegd: open acces zorgt altijd voor verliezers, het is geen wondermiddel om opeens iedereen de trein in te lokken.
Niemand heeft beweerd dat het een wondermiddel is en volledige open toegang zonder beperkingen lijkt me ook geen goed idee. Maar ik zoek nog wel de verliezers van de open toegang op bv. Wenen - Salzburg of op de Italiaanse HSL's (buiten Alitalia dan...).

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 01 sep 2022, 20:17 TGV en TER zijn 2 gescheiden segmenten: TGV's moeten in Frankrijk bij mijn weten zelfbedruipend zijn; misschien niet iedere TGV op zich maar wel alles bij elkaar. TER's rijden onder openbaredienstcontracten. Geldtransfers daartussen zouden illegaal zijn: openbaredienstcontracten zijn verplicht boekhoudkundig gescheiden van de rest.
Ja zo gaat het officieel, maar de realiteit is dat er wel heel grote transfers zijn.
Stom voorbeeld: als de grafische afdeling één affiche maakt voor TER en één voor TGV hebben ze zogezegd 4 uur gewerkt aan de TER-affiche en de rest van de week aan die van TGV. Het TGV-budget betaalt 90%, TER betaalt 10% en niemand kan het controleren...
rvdborgt schreef: 01 sep 2022, 20:17 Als de effecten zo groot zijn als je nu stelt, dan is er bij de toelating iets niet goed gedaan. Het is niet voor niets dat er onder EU-wetgeving door belanghebbenden een analyse van het economisch evenwicht kann worden afgedongen, om zo te grote effecten op bestaande openbaredienstcontracten te voorkomen.
Dat is natuurlijk het grote probleem met die open-acces: niemand kan dat correct inschatten. Misschien valt de schade pas over een paar jaar op, misschien meteen en misschien blijkt de Lumo wel een flop en verandert er niets.
Met een staatsmonopolie of vaste aanbestedingen heb je dat allemaal in de hand, met openaccess kan het alle kanten op gaan. Maar als er een operator failliet gaat of het dienstcontract eenzijdig beëindigd (cfr Virgin) dan is het wel de staat die met geld over de brug mag komen. Geld dat uiteraard anders in veel interessantere spoorprojecten kon gestoken worden.
Shrek schreef: 01 sep 2022, 19:57 Niemand heeft beweerd dat het een wondermiddel is en volledige open toegang zonder beperkingen lijkt me ook geen goed idee. Maar ik zoek nog wel de verliezers van de open toegang op bv. Wenen - Salzburg of op de Italiaanse HSL's (buiten Alitalia dan...).
De situatie daar ken ik niet goed genoeg om daar een gegronde uitspraak over te kunnen doen. Buiten dan dat ook Lufthansa en Air France heel veel reizigers aan HST's verloren hebben zonder dat daar een greintje open-acces in het spel was.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY stopt

Bericht door groentje »

LNER is een concessie zonder veel andere routes, enkele treinen naar Leeds en Harrogate, een enkele trein die doorgetrokken wordt naar Aberdeen, dan heb je het wel gehad. Bovendien heb ik nog niet echt gehoord dat hun treinen veel kalmer zijn dan vroeger. Het was sowieso afgesproken dat ze hun frequentie zouden opdrijven, net omdat de vraag groter was dan wat de capaciteit is. LUMO is gewoon in dat gat gesprongen.
In principe is LNER een concessie die geen subsidie kreeg, maar net een vergoeding betaalt voor het recht om ze uit te baten (waarmee dan inderdaad verlieslatende concessies, zoals Northern, een subsidie kunnen krijgen) De twee voorbije concessionarissen hebben er allebei voortijdig de brui aan gegeven omdat de opbrengsten tegenvielen omdat Network Rail enkele beloofde verbeteringen niet, te laat of onvoldoende heeft uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY stopt

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 01 sep 2022, 19:57 Ook bij ons draait de NMBS vooral op de winst van de drukke IC's en kosten de L-treinen hopen geld (meer nog dan dat er subsidie voor gegeven wordt). Transfers zijn er en daar is op zich helemaal niets mis mee. Als je enkel de markt laat spreken hou je enkel de hoofdverbindingen over met zeer goedkope tickets. Transfers zorgen dat er ook elders treinen kunnen rijden.
Hoe zit dat eigenlijk met de winst die NMBS als aandeelhouder haalt uit Thalys International (Westrail) en THI Factory ? Wordt die ook op één of andere manier getransfereerd naar de L-treinen ?

(Door de aankomende fusie met Eurostar naar Green Speed is de juridische structuur van Thalys misschien recent veranderd maar dat verandert niets aan mijn vraag.)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY stopt

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 sep 2022, 22:37 Hoe zit dat eigenlijk met de winst die NMBS als aandeelhouder haalt uit Thalys International (Westrail) en THI Factory ? Wordt die ook op één of andere manier getransfereerd naar de L-treinen ?

(Door de aankomende fusie met Eurostar naar Green Speed is de juridische structuur van Thalys misschien recent veranderd maar dat verandert niets aan mijn vraag.)
Ja uiteraard, de winst die de NMBS daarop maakt wordt gewoon geïnvesteerd in de andere activiteiten.
In de pré-corona jaren verdiende de NMBS +-10M€ per jaar aan Thalys.

Je kan dus stellen dat als er concurrentie komt op Brussel-Parijs waardoor de winst van Thalys halveert, er in het binnenlands verkeer ergens 5M€ bespaard moet worden.
Plaats reactie