Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rdv »

Over enkele weken doe ik (beroepsmatig) een rondje Balkan + retour Bonn.

Op zondag ICE naar München, daar EN naar Zagreb.
(Dan jammergenoeg per bus naar Belgrado, en vandaar met gedeelde mini-bus naar Wenen).
Op zaterdag Wenen - Gent.
Op maandag Gent-Bonn,
Op woensdag Bonn-Gent.

Het is budgettair kantje-boordje of een Global Interrail goedkoper is.
Maar de German Interrail Pass zou wel goedkoper zijn dan losse tickets.

Er is echter een onduidelijkheid waar ik hoop dat iemand hier het antwoord op kent (van Interrail krijg ik geen antwoord).
ICE Brussel-Köln wordt expliciet vermeld als inbegrepen in de German Interrail Pass, maar er staat ook bij dat je de German Interrail Pass niet mag gebruiken om van je eigen land naar Duitsland te rijden. Een Nederlander of Brit zou wel eerst naar Brussel mogen reizen, en dan de ICE naar Köln nemen, maar een Belg niet. Klopt mijn interpretatie?

Bijkomend vraag ik me af of de German Rail Pass voldoende is om aan Interrail tarief met de EN tot Zagreb te rijden. Voor een aantal internationale (nacht)treinen staat er bij dat het voldoende is om een Pass in land van aankomst of vertrek te hebben, maar bij de EN naar Zagreb wordt er niets vermeld.

Dank alvast voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door Portbou »

Beste,

Wat de EN naar Zagreb betreft kan ik alvast meegeven dat German Railpass hierop niet geldig is, zelfs niet op het traject München-Salzburg, dit is geen trein van de Duitse Spoorwegen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Op zondag ICE naar München, daar EN naar Zagreb.
(Dan jammergenoeg per bus naar Belgrado, en vandaar met gedeelde mini-bus naar Wenen).
Op zaterdag Wenen - Gent.
Op maandag Gent-Bonn,
Op woensdag Bonn-Gent.

Het is budgettair kantje-boordje of een Global Interrail goedkoper is.
Maar de German Interrail Pass zou wel goedkoper zijn dan losse tickets.

Er is echter een onduidelijkheid waar ik hoop dat iemand hier het antwoord op kent (van Interrail krijg ik geen antwoord).
ICE Brussel-Köln wordt expliciet vermeld als inbegrepen in de German Interrail Pass, maar er staat ook bij dat je de German Interrail Pass niet mag gebruiken om van je eigen land naar Duitsland te rijden. Een Nederlander of Brit zou wel eerst naar Brussel mogen reizen, en dan de ICE naar Köln nemen, maar een Belg niet. Klopt mijn interpretatie?
Niet helemaal: je mag hem gewoon gebruiken in de ICE vanaf Brussel.
rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Bijkomend vraag ik me af of de German Rail Pass voldoende is om aan Interrail tarief met de EN tot Zagreb te rijden.
Nee dat gaat niet. Zie ook de "productfiche" van de NMBS daarover.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 03 mei 2022, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 03 mei 2022, 03:07 Wat de EN naar Zagreb betreft kan ik alvast meegeven dat German Railpass hierop niet geldig is, zelfs niet op het traject München-Salzburg, dit is geen trein van de Duitse Spoorwegen.
Interrail en de German Rail Pass zijn bij heel veel spoorvervoerders in Duitsland geldig, ook bij de BRB tussen München en Salzburg.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 03 mei 2022, 09:30
rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Op zondag ICE naar München, daar EN naar Zagreb.
(Dan jammergenoeg per bus naar Belgrado, en vandaar met gedeelde mini-bus naar Wenen).
Op zaterdag Wenen - Gent.
Op maandag Gent-Bonn,
Op woensdag Bonn-Gent.

Het is budgettair kantje-boordje of een Global Interrail goedkoper is.
Maar de German Interrail Pass zou wel goedkoper zijn dan losse tickets.

Er is echter een onduidelijkheid waar ik hoop dat iemand hier het antwoord op kent (van Interrail krijg ik geen antwoord).
ICE Brussel-Köln wordt expliciet vermeld als inbegrepen in de German Interrail Pass, maar er staat ook bij dat je de German Interrail Pass niet mag gebruiken om van je eigen land naar Duitsland te rijden. Een Nederlander of Brit zou wel eerst naar Brussel mogen reizen, en dan de ICE naar Köln nemen, maar een Belg niet. Klopt mijn interpretatie?
Niet helemaal: je mag hem gewoon gebruiken in de ICE vanaf Brussel.
rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Bijkomend vraag ik me af of de German Rail Pass voldoende is om aan Interrail tarief met de EN tot Zagreb te rijden.
Nee dat gaat niet. Zie ook de "productfiche" van de NMBS daarover.

Groetjes,
Rian
Dankjewel Rian. Ik zou de ICE Brussel 4x gebruiken in de geldigheidsperiode - dat zou dus mogen?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 03 mei 2022, 09:34 Interrail en de German Rail Pass zijn bij heel veel spoorvervoerders in Duitsland geldig, ook bij de BRB tussen München en Salzburg.
Wordt deze EuroNight niet gereden door de ÖBB tussen München en Salzburg, de BRB doet enkel de RB/RE-treintjes op dit traject als ik me niet vergis.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door jpvdveer »

Correct - en de German Railpass is op geen enkele nachttrein binnen Duitsland geldig. Maar de pas lijkt in het algemeen wel geldig op alle andere DB-treinen (incl. BRB) tussen München en Salzburg. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen als het om de vraag gaat of dit tot Salzburg zelf is of slechts tot aan de grens.

https://www.interrail.eu/en/interrail-p ... -rail-pass (tot aan de grens)
https://www.bahn.com/en/offers/passes/german-rail-pass (tot Salzburg)

Ik heb de documentatie er ook nog eens op nageplozen en mijn indruk is eveneens dat de German Railpass geldig is voor een onbeperkt aantal ritten tussen Brussel en Köln. Er is weliswaar ook een algemene opmerking dat de German Railpass niet geldig is om van je eigen woonplaats naar Duitsland te reizen maar dat slaat m.i. duidelijk op alle andere gevallen (bv. Amsterdam - Köln) waar de German Railpass niet geldig is.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 03 mei 2022, 11:05
rvdborgt schreef: 03 mei 2022, 09:34 Interrail en de German Rail Pass zijn bij heel veel spoorvervoerders in Duitsland geldig, ook bij de BRB tussen München en Salzburg.
Wordt deze EuroNight niet gereden door de ÖBB tussen München en Salzburg, de BRB doet enkel de RB/RE-treintjes op dit traject als ik me niet vergis.
Neen, de EN is een dienst van de HŽPP, de Kroatische spoorwegen. Welke locomotief of van welk bedrijf de bestuurder op die sectie is, doet er weinig toe; het is een dienst die volledig onder Kroatische tarieven valt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door trainlovertje »

jpvdveer schreef: 03 mei 2022, 11:29 Correct - en de German Railpass is op geen enkele nachttrein binnen Duitsland geldig. Maar de pas lijkt in het algemeen wel geldig op alle andere DB-treinen (incl. BRB) tussen München en Salzburg. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen als het om de vraag gaat of dit tot Salzburg zelf is of slechts tot aan de grens.
Het grenstariefpunt ligt in het station van Salzburg, dus je mag altijd tot Salzburg rijden met DB-treinen, en blijkbaar dus ook met de BRB-treinen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rdv »

Antwoord gekregen van Interrail dat de One Country Interrail Pass voor Duitsland enkel geldig is binnen Duitsland, en dus niet op de ICE Brussel-Köln. Toch maar een screenshotje van hun eigen site teruggestuurd.

Doordat de German Rail Pass niet bruikbaar is voor de EN naar Kroatië, heeft de pass voor mij weinig zin voor deze reis.
Maar voor later kan het mss wel relevant zijn. Een enkele reis van Bonn naar Gent aan Flextarief kost 68 EUR (met BC25; op piekmomenten zelfs 75 EUR of meer), dus 4 dagen (binnen 1 maand) met German Rail Pass (218 EUR) is al goedkoper dan losse tickets kopen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door kika »

rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Er is echter een onduidelijkheid waar ik hoop dat iemand hier het antwoord op kent (van Interrail krijg ik geen antwoord).
ICE Brussel-Köln wordt expliciet vermeld als inbegrepen in de German Interrail Pass, maar er staat ook bij dat je de German Interrail Pass niet mag gebruiken om van je eigen land naar Duitsland te rijden. Een Nederlander of Brit zou wel eerst naar Brussel mogen reizen, en dan de ICE naar Köln nemen, maar een Belg niet. Klopt mijn interpretatie?
Vroeger ging het om je eerste woonplaats, niet je nationaliteit. Op een Belgische ID staat er geen woonplaats (ik heb het digitale deel ook nooit geactiveerd, reispas weet ik even niet of daar de woonplaats op staat). In de realiteit was het altijd zo dat het boordpersoneel, als ze er al wat over zeiden, je gewoon dat aanhaalt. Wens je alvast aangename reis toe!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gebruik German Rail Pass met vertrek in België e.a. vragen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 05 mei 2022, 19:01
rdv schreef: 02 mei 2022, 21:37 Er is echter een onduidelijkheid waar ik hoop dat iemand hier het antwoord op kent (van Interrail krijg ik geen antwoord).
ICE Brussel-Köln wordt expliciet vermeld als inbegrepen in de German Interrail Pass, maar er staat ook bij dat je de German Interrail Pass niet mag gebruiken om van je eigen land naar Duitsland te rijden. Een Nederlander of Brit zou wel eerst naar Brussel mogen reizen, en dan de ICE naar Köln nemen, maar een Belg niet. Klopt mijn interpretatie?
Vroeger ging het om je eerste woonplaats, niet je nationaliteit.
Dat is nog steeds zo, d.w.z. het gaat om je woonland. Nationaliteit is niet relevant.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie