Geen treinen bij NS vandaag

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door overweg13 »

In Nederland wordt een en ander als volgt geformuleerd: NS deed tijdens IT-storing "enorm beroep" op begrip en zelfredzaamheid van de reizigers.
In Bekgië zou men dat ongetwijfeld anders formuleren...
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door rvdborgt »

Lynx schreef: 04 apr 2022, 10:26 En inderdaad rest ook mij de vraag: had dit ook kunnen gebeuren als de bijstuurders niet gecentraliseerd waren geweest? Sinds februari zit nu iedereen in Utrecht, in plaats van op een aantal locaties verspreid door het land. En als inderdaad blijkt dat met een gedecentraliseerde bijsturing het probleem minder groot was geweest, wordt die centralisatie dan weer teruggedraaid?
Voor zover ik weet is het bijsturingssysteem dubbel en geografisch redundant uitgevoerd. De vraag is dus ook waardoor het backupsysteem niet heeft gewerkt. En zonder de dieperliggende oorzaken te weten, kunnen we natuurlijk niets zeggen over mogelijke oplossingen, zoals de centralisatie geheel of gedeeltelijk terugdraaien.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steven »

Bijsturing internationaal zit in Amsterdam :wink: alles wat machinisten en trein begeleiding moeten weten komt van daar uit en passen ze daar aan.
Dit is zo voor Thalys, Eurostar, ICE, Benelux, IC Berlijn, nightjet
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door jpvdveer »

rvdborgt schreef: 04 apr 2022, 12:04 Voor zover ik weet is het bijsturingssysteem dubbel en geografisch redundant uitgevoerd.
Is het niet. NS heeft in de media gezegd dat er geen tweede systeem is dat op de achtergrond meedraait en in real-time kan inspringen als het primaire systeem uitvalt. Er worden wel backups gemaakt, maar de backup kon gisteren pas worden teruggezet toen het planningssysteem weer operationeel was. Dat was pas 8 uur later waardoor de backup achterhaald was en niet meer met de realiteit overeenstemde.

https://nos.nl/artikel/2423892-bijna-de ... echt-nodig
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Adler »

Volgens de NS is er wel een backup systeem maar ook dit heeft niet gewerkt.
Staatssecretaris Heynen laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat zij een onafhankelijk onderzoek wil o.a. waarom ook het backup systeem heeft gefaald.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ystemen-ns
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door ovspotter_be »

Momenteel is er weer een storing in het "Trein Verkeersleiding Systeem" waardoor er in grote delen van West-Nederland geen treinen rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steven »

In Rotterdam en Dordrecht beweegt er niets. Ik sta met E9268 aan de uitrit van de HSL om Rotterdam binnen te rijden. Momenteel heeft men geen treinterugmelding. Kortweg alles staat blind.
Bijlagen
F7948752-BD72-449C-A6F1-F2EB32CFBC57.jpeg
BFA40B3C-7E31-43A2-8C8B-EE2AE628BF02.jpeg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steven »

Mijn actuele vertraging bedraagt al 81 minuten.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door ovspotter_be »

Ik mag hopen dat je een dienst met overnachting hebt, anders gaat het wel zeer laat worden.
En klein vraagje moest je een dienst hebben met overnachting: waar vind die overnachting dan plaats, is dat een hotelkamer dat je kosteloos krijgt aangeboden of ergens een kamer met een bed in het personeelsgedeelte van het station?

EDIT: laat maar, my bad, had niet gezien dat de 9268 ééntje richting Brussel is.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Commendatore »

Steven schreef: 31 jul 2022, 22:30 Mijn actuele vertraging bedraagt al 81 minuten.
Een beetje aansluitend op mijn voorganger: hoe gaat dit dan voor jou en ander treinpersoneel, mocht je met je trein niet meer terug kunnen komen? Wordt er dan een hotelkamer geregeld of een taxi?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steven »

Uiteindelijk zijn ik en mijn collega’s met een taxi vertrokken om 0.50 na lang wachten. Mijn dienst einde was om 23.35 en dan is het gedaan met rijden.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door ovspotter_be »

Thalys heeft gisteren tijdens de storing gekozen voor een exotische route richting Amsterdam (via 's-Hertogenbosch en Arnhem), met natuurlijk de nodige vertraging.
De rest van de gestrande reizigers kreeg een voucher ter waarde van €200 aangeboden waarmee ze een hotelovernachting konden boeken.
Schermafbeelding 2022-08-01 232652.png
Schermafbeelding 2022-08-01 232652.png (30.95 KiB) 1288 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steven »

Ik vraag mij af wat ze in Rotterdam gedaan hebben met de reizigers die na middernacht nog steeds op het perron stonden te wachten, daar waren ook Belgen bij. Hopelijk hebben ze die ook een taxi bezorgd.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Lynx »

De overgebleven reizigers die er nog waren nadat de laatste treinen vertrokken waren hebben allemaal een hotelkamer aangeboden gekregen.
Plaats reactie