Geen treinen bij NS vandaag

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Adler »

Door een software storing rijden er de hele dag al geen treinen bij NS.
Pas morgen zou er weer kunnen gereden worden.

NS.NL:
Door de enorme impact van de storing aan het IT-systeem is het helaas niet mogelijk om vandaag nog treinen te rijden. Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdate worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht. De verwachting is dat morgenochtend grotendeels de normale dienstregeling kan worden opgestart. Aan het einde van de ochtend trad de IT-storing op. Deze had invloed op het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Dit systeem is belangrijk om veilig en volgens dienstregeling te rijden: wanneer er ergens een incident optreedt, dan past het systeem zich daarop aan. Dat was door de storing niet mogelijk. De internationale treinen ondervinden geen hinder van deze storing. Voor informatie over de dienstregeling van andere vervoerders kunnen reizigers de websites van deze vervoerders raadplegen. De reisplanner voor morgenochtend wordt op dit moment bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Adler »

Op verschillende stations is er chaos door gestrande reizigers.
De NS kan zelf geen bussen inleggen en de bussen van andere vervoerders zitten overvol.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door trainlovertje »

Iemand die meer details heeft over het exacte probleem?
In België heb ik zoiets nooit geweten, terwijl dit niet de eerste keer is in Nederland; een aantal jaar geleden was er een gelijkaardige IT-storing waardoor geen enkele trein nog kon rijden. Zou dit bij ons ook kunnen?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 03 apr 2022, 21:56 Iemand die meer details heeft over het exacte probleem?
In België heb ik zoiets nooit geweten, terwijl dit niet de eerste keer is in Nederland; een aantal jaar geleden was er een gelijkaardige IT-storing waardoor geen enkele trein nog kon rijden. Zou dit bij ons ook kunnen?
Ja best eng trouwens, doe dit in de week midden in de ochtendspits en je hebt een goede cyberaanval, zeker als je het op DB of SNCF gemunt hebt, de chaos zou enorm zijn.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door dantjebram72 »

Voor zover ik de situatie ken lijkt het mij een ver doorgedreven centralisatie van kritische systemen en besparingen op redundantie. In Nederland besteden ze ook bijna alles uit waardoor Prorail en de vervoerder meestal niet zelf de kennis in huis hebben om problemen snel op te lossen.

Dat is in Belgie wel een pak beter geregeld. Infrabel en Nmbs zijn een pak minder gecentraliseerd en het personeel kan zeer veel zelf oplossen. In het ergste geval kan een volledig onderstation, een RBC of een heel seinhuis wegvallen. Maar in dat ergste geval is dat nog steeds maar 1 provincie dat tot stilstand komt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Shrek »

Bij Infrabel is inderdaad alles redundant en is er een zeer doorgedreven bescherming tegen cyberaanvallen.
Al zou het mij wel sterk lijken moest dit hier het resultaat zijn van een aanval.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door ronny »

Mijn vooroordeel dat in Nederland alles beter geregeld is krijgt een knauw. De toeslagenaffaire en nog andere problemen met jeugdzorg en nu dit.
Dat zelfs het personeel van NS niet meer weet welke diensten ze moeten doen in de loop van de dag omdat een systeem uitvalt. onwerkelijk
Maar de internationale treinen reden wel. De Amsterdam-Brussel trein zal dan wel goed vol gezeten hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 04 apr 2022, 09:33 Bij Infrabel is inderdaad alles redundant en is er een zeer doorgedreven bescherming tegen cyberaanvallen.
Al zou het mij wel sterk lijken moest dit hier het resultaat zijn van een aanval.
De vraag is hier echter in hoeverre het met de infrastructuurbeheerder te maken heeft, als je leest dat internationele treinen en treinen van andere vervoerders wel gewoon konden rijden? Mij lijkt het alsof een intern systeem van de NS zelf eruit lag en dat ze gewoonweg niet wisten welke trein waar moest zijn en wie daar dan mee moest rijden, ook al was de infrastructuur gewoon beschikbaar. Vrij hallucinant allemaal en ik ben ook benieuwd wat de aansprakelijkheid van de NS zou zijn (denk alleen al aan al die ongetwijfeld gemiste vluchten op Schiphol en elders...), dit kun je toch moeilijk wegzetten als eenvoudige overmacht.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door jknockaert »

ronny schreef: 04 apr 2022, 09:38 Maar de internationale treinen reden wel. De Amsterdam-Brussel trein zal dan wel goed vol gezeten hebben.
Stel je er niet te veel bij voor. Wegens werken aan de oostkant van Amsterdam-Centraal (denk eraan dat ook de verbinding met de Watergraafsmeer eruit lag) en ook ergens tussen Arnhem en Duisburg was er sowieso op voorhand al flink gesnoeid in dat internationale treinverkeer.
Laatst gewijzigd door jknockaert op 04 apr 2022, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door jknockaert »

Steve schreef: 04 apr 2022, 10:11 De vraag is hier echter in hoeverre het met de infrastructuurbeheerder te maken heeft, als je leest dat internationele treinen en treinen van andere vervoerders wel gewoon konden rijden? Mij lijkt het alsof een intern systeem van de NS zelf eruit lag en dat ze gewoonweg niet wisten welke trein waar moest zijn en wie daar dan mee moest rijden, ook al was de infrastructuur gewoon beschikbaar. Vrij hallucinant allemaal en ik ben ook benieuwd wat de aansprakelijkheid van de NS zou zijn (denk alleen al aan al die ongetwijfeld gemiste vluchten op Schiphol en elders...), dit kun je toch moeilijk wegzetten als eenvoudige overmacht.
Ergens rond 10h, toen de NS treinen nog reden, lag alle reisinformatie op de stations eruit, en dat is toch echt iets van Prorail. Maar de andere vervoerders bleven inderdaad gewoon rijden de rest van de dag.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Steve »

Dat wil ik toch nog zien: als de vervoerder die actief is in die stations geen data aanlevert (omdat hun eigen systeem op z'n gat ligt), lijkt het me goed te verklaren dat de schermen niets zinnigs kunnen tonen. Als internationale treinen en treinen van andere vervoerders kunnen blijven rijden, is er haast per definitie toch geen probleem met de infrastructuur?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Lynx »

Dit was inderdaad een intern bijsturingssysteem van NSR, waardoor andere vervoerders en NS Int er ook geen last van hadden, buiten misschien wat opstoppingen die ontstonden door NSR (de systemen van de vervoerders zijn gescheiden).
Er waren in de ochtend ook al problemen, maar het ging goed tot er meerdere verstoringen optraden waardoor personeel en materieel niet was waar het zijn moest. Stations begonnen vol te stromen met treinen omdat personeel niet meer bijgestuurd kon worden en andere treinen moesten noodgedwongen bij een klein station blijven staan. Daarop is besloten om het treinverkeer helemaal stil te leggen.

De verdere afhandeling verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs, zachtst gezegd. Zelfs toen het systeem weer werkte heeft men het niet eens voor elkaar gekregen om toch nog een beperkte treindienst op te starten om in ieder geval de reizigers nog thuis te brengen. Niet alleen is dat, volgens mij, een overtreding van zowel de concessie die NS heeft, maar ook een overtreding van de EU plichten die spoorvervoerders hebben.
Als rijdend personeel schaam ik mij diep dat dit heeft kunnen gebeuren en ik hoop van harte dat er een diepgaand onderzoek komt. Niet alleen om te weten wat er nu mis ging, maar ook om een plan op te zetten dat gebruikt kan worden als er toch weer een grote verstoring met landelijke uitstraling optreed.

En inderdaad rest ook mij de vraag: had dit ook kunnen gebeuren als de bijstuurders niet gecentraliseerd waren geweest? Sinds februari zit nu iedereen in Utrecht, in plaats van op een aantal locaties verspreid door het land. En als inderdaad blijkt dat met een gedecentraliseerde bijsturing het probleem minder groot was geweest, wordt die centralisatie dan weer teruggedraaid?

Zomaar wat vragen...

Reisinformatie ligt overigens bij NS, niet bij ProRail. Die werd even na het middaguur weer hersteld.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door jknockaert »

Steve schreef: 04 apr 2022, 10:25 Dat wil ik toch nog zien: als de vervoerder die actief is in die stations geen data aanlevert (omdat hun eigen systeem op z'n gat ligt), lijkt het me goed te verklaren dat de schermen niets zinnigs kunnen tonen.
Nee hoor, rond 10h lag het systeem dat de schermen aanstuurt er écht helemaal uit, voor alle vervoerders. De schermen toonden nog wel tekst, maar de berichten waren niet correct en werden ook niet meer bijgewerkt.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door jknockaert »

Lynx schreef: 04 apr 2022, 10:26 De verdere afhandeling verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs, zachtst gezegd. Zelfs toen het systeem weer werkte heeft men het niet eens voor elkaar gekregen om toch nog een beperkte treindienst op te starten om in ieder geval de reizigers nog thuis te brengen. Niet alleen is dat, volgens mij, een overtreding van zowel de concessie die NS heeft, maar ook een overtreding van de EU plichten die spoorvervoerders hebben.
De bijstand aan de reizigers was beschamend. Er werd gewoon geadviseerd om niet op reis te gaan of alternatieven te zoeken, en dat was het dan.

De onmogelijkheid om een beperkte treindienst te starten heeft me ook wat verrast. Bij een eerdere grote storing herinner ik me dat men rond 21:00 dan maar met 12 bakken VIRM ad hoc stopdiensten ging rijden op de grote assen. Pokketraag, maar je kwam wel nog op je bestemming op die manier.
Lynx schreef: 04 apr 2022, 10:26 Reisinformatie ligt overigens bij NS, niet bij ProRail. Die werd even na het middaguur weer hersteld.
Ik moet toegeven dat ik geen goed overzicht heb van wat waar ligt. Die reisinformatie waar ik op doelde zijn de schermen die je in alle stations ziet, ook deze waar NS helemaal niet komt.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Geen treinen bij NS vandaag

Bericht door Lynx »

Ja, ook die schermen liggen bij NS.
Plaats reactie