Spanningssluis HSL Nederland

Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Spanningssluis HSL Nederland

Bericht door dentheo »

Steven, was het gisteren een collega die een spanningssluis boven Breda blokkeerde voor ZES uur ?
Toch geen Benelux ? Alles weer over lijn 12..
Stond de geblokkeerde trein met zijn staart nog op HSL wissel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Spanningssluis HSL Nederland

Bericht door ReisThijs »

    https://nos.nl/artikel/2423112-reiziger ... n-en-balen

    Het was een IC richting Eindhoven. Geen Benelux dus, wel hetzelfde type materieel (Traxx+ICR+Traxx). Deze stond stil op een "ongelukkige plek" (de woorden van Prorail) op de HSL.
    Gebruikersavatar
    Steven
    Berichten: 22493
    Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
    Locatie: Opwijk

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Steven »

    Ik was gisteren niet aan het werk, op mijn vrije dagen volg ik minder snel storingen op. Jammer dat zo iets moest gebeuren en dan nog het bijkomende domino effect op lijn 12 er bij.

    Er zijn 2 opties , de trein stond stil in de fasescheiding wat heel lastig is. Maar jammer genoeg laat die zich vrij snel volgen door de spanningswissel van AC naar DC. Deze zone nabij lage Zwaluwe is bij iedere machinist bekend en zorgt voor heel wat onvrede. Het is 1 van de grote bloopers op HSL zuid. De ingenieur die dit op papier heeft gezet mogen ze danken (sarcastische modus aan).
    Je hebt daar dus 2 stukken zonder optie om te tractioneren die elkaar super snel opvolgen. Dus ja als je iets te fel gaat remmen om de verkeerde moment kan je op die plaatsen tot stilstand komen met alle gevolgen van dien. In de omschakelzone van AC naar DC is het iets eenvoudiger op te lossen aangezien deze uit 3 stukjes bestaat. Het middelste stuk van ongeveer 10m is 100% geaard, doch de 200m voor en na deze zone zijn geaarde zones die schakelbaar zijn. Met respectievelijk AC of DC naargelang de zone waarmee ze verbonden zijn., doch stranden in de zone met fasescheiding is veel lastiger omdat die anders is opgebouwd. Daarvoor moet heel het treinverkeer van de lijn stil gelegd worden en kan het andere stuk tijdelijk op dezelfde fase aangesloten worden om de trein alsnog weg te krijgen.
    jknockaert
    Berichten: 201
    Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door jknockaert »

    Bij die fasescheidingen en ook spanningswissels valt het me vaak op dat de tractie erg lang onderbroken wordt over een afstand die vele keren groter is dan de trein lang is. Is daar een specifieke reden voor? Gaat deze onderbreking automatisch, of moet de machinist manueel vanalles uit en weer aan zetten op het juiste moment op basis van bordjes langs het spoor en de kennis van de lengte van de trein (er ook rekening mee houdend dat er achteraan ook een loc hangt)? Mij lijkt het dat het korter moet kunnen, maar wellicht zie ik wel wat over het hoofd.

    Bij de keuze voor locaties voor deze scheidingen heb ik me wel vaker vragen gesteld. Ook op lijn 2 zit die vanuit Leuven in een lange helling waardoor (in combinatie met telkens lange onderbrekingen) de snelheid telkens erg afneemt...
    Gebruikersavatar
    Steven
    Berichten: 22493
    Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
    Locatie: Opwijk

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Steven »

    Het is semi automatisch. ETCS weet perfect waar die zones liggen, dus indien de machinist het vergeet komt de stroomafnemer automatisch naar benden. Doch niet aangeraden want niet gezond voor de hoofdschakelaar (uitschakeling onder belasting). De gezonde variant is dus vooraf de verbruikers (tractie en stroom rijtuigen) uit te schakelen, de hoofdschakelaar te openen en dan de stroomafnemer te bedienen. Dan pas je de spanning aan naar het juiste netwerk.
    ETCS weet ook hoe lang de trein is en verbied dus softwarematig het bedienen van de stroomafnemer en het sluiten van de hoofdschakelaar. Dus daar kan je als machinist niet anders dan wachten. Een deel van die omschakelzones zijn dan ook nog slecht geplaatst (licht tot matig bergop) waardoor de trein er niet doorgaat aan max snelheid. Hoe trager die snelheid is hoe meer tijd het vraagt voor je de hoofdschakelaar kan sluiten.
    Daar het bij de Benelux om 2 locomotieven gaat moeten deze ook op hetzelfde moment in dezelfde fase zijn. Dus de achterste locomotief moet zijn bevel ontvangen van de voorste en nadien terugmelden dat de opdracht is uitgevoerd. Vooral bij het inschakelen is dat belangrijk. Bij te snel handelen zal de achterste locomotief anders gewoonweg niets doen.
    jknockaert
    Berichten: 201
    Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door jknockaert »

    Steven schreef: 30 mar 2022, 13:31 Daar het bij de Benelux om 2 locomotieven gaat moeten deze ook op hetzelfde moment in dezelfde fase zijn. Dus de achterste locomotief moet zijn bevel ontvangen van de voorste en nadien terugmelden dat de opdracht is uitgevoerd. Vooral bij het inschakelen is dat belangrijk. Bij te snel handelen zal de achterste locomotief anders gewoonweg niets doen.
    Bij Thalys gaat het ook om twee locomotieven dus dat lijkt me niet anders. Bij Thalys is er ook nog een treinleiding dus lijkt het me een goed idee die locomotieven in dezelfde fase the houden (als ik me niet vergis kan bij een defecte pantograaf de loc altijd vanaf de andere loc gevoed worden). Maar hoe is dat eigenlijk bij de Benelux? Waarom moeten die locs in dezelfde fase zijn?
    Gebruikersavatar
    Steven
    Berichten: 22493
    Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
    Locatie: Opwijk

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Steven »

    Omdat uw terugstroom via de rails verloopt, je wil echt geen risico zoeken dat beide fase ook maar een fractie van een seconde met elkaar verbind. Daarbij komt nog dat je niet al rijdend kan kiezen dat 1 loc in dienst is en de andere niet. Beide locomotieven volgen dus altijd dezelfde bevelen op. Je hebt maar 1 knop stroomafnemer in de stuurpost die simultaan op beide locomotieven de stroomafnemer omhoog of omlaag beveelt. Idem voor de hoofdschakelaar te bedienen op elke locomotief. Ze werken dus als Siamese tweelingen. Wat ook het veiligste is.
    Gebruikersavatar
    DDietzen
    Berichten: 256
    Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
    Locatie: Apeldoorn (NL)

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door DDietzen »

    Bij Thalys heb je bovendien het voordeel dat die veel sneller door de fasescheiding heen gaat (aan 300 ipv 160 km/h) en dus langer tijd is om uit te rollen alvorens je tot stilstand komt. Bovendien hoeft Thalys niet direct voor/na de fasescheiding van Lage Zwaluwe ook nog door de spanningssluis van Zevenbergschen Hoek heen.
    maarten
    Berichten: 331
    Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door maarten »

    Steven schreef: 30 mar 2022, 13:31 Het is semi automatisch. ETCS weet perfect waar die zones liggen, dus indien de machinist het vergeet komt de stroomafnemer automatisch naar benden. Doch niet aangeraden want niet gezond voor de hoofdschakelaar (uitschakeling onder belasting). De gezonde variant is dus vooraf de verbruikers (tractie en stroom rijtuigen) uit te schakelen, de hoofdschakelaar te openen en dan de stroomafnemer te bedienen.
    En waarom zou ETCS dat niet kunnen doen. Serieuze vraag, dat hoef je maar te programmeren. ETCS weet met de snelheid precies hoe lang het duurt voor je bij de scheiding of wisseling komt en kan tractie wegnemen.
    dentheo
    Berichten: 8167
    Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
    Locatie: Kalmthout

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door dentheo »

    Steven schreef: 30 mar 2022, 10:44 Er zijn 2 opties , de trein stond stil in de fasescheiding wat heel lastig is. Maar jammer genoeg laat die zich vrij snel volgen door de spanningswissel van AC naar DC. Deze zone nabij lage Zwaluwe is bij iedere machinist bekend en zorgt voor heel wat onvrede. Het is 1 van de grote bloopers op HSL zuid. De ingenieur die dit op papier heeft gezet mogen ze danken (sarcastische modus aan).

    Fasewissel 0,5km opschuiven richting België is waarschijnlijk goedkoopste oplossing...dat zal het evenwicht op het net niet zo sterk beïnvloeden...
    Theo
    Groeten vanop de Heide
    Gebruikersavatar
    Shrek
    Berichten: 12624
    Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Shrek »

    maarten schreef: 31 mar 2022, 08:19
    Steven schreef: 30 mar 2022, 13:31 Het is semi automatisch. ETCS weet perfect waar die zones liggen, dus indien de machinist het vergeet komt de stroomafnemer automatisch naar benden. Doch niet aangeraden want niet gezond voor de hoofdschakelaar (uitschakeling onder belasting). De gezonde variant is dus vooraf de verbruikers (tractie en stroom rijtuigen) uit te schakelen, de hoofdschakelaar te openen en dan de stroomafnemer te bedienen.
    En waarom zou ETCS dat niet kunnen doen. Serieuze vraag, dat hoef je maar te programmeren. ETCS weet met de snelheid precies hoe lang het duurt voor je bij de scheiding of wisseling komt en kan tractie wegnemen.
    ETCS is een veiligheidssysteem, geen systeem voor automatische operatie. Dit soort automatisaties worden, op verschillende punten, niet in ETCS behandeld. Er is een interoperabele ATO-laag in ontwikkeling die dat soort functionaliteiten wel bevat en zorgt dat treinen die wel uitvoeren.
    Gebruikersavatar
    Steven
    Berichten: 22493
    Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
    Locatie: Opwijk

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Steven »

    dentheo schreef: 31 mar 2022, 11:29
    Steven schreef: 30 mar 2022, 10:44 Er zijn 2 opties , de trein stond stil in de fasescheiding wat heel lastig is. Maar jammer genoeg laat die zich vrij snel volgen door de spanningswissel van AC naar DC. Deze zone nabij lage Zwaluwe is bij iedere machinist bekend en zorgt voor heel wat onvrede. Het is 1 van de grote bloopers op HSL zuid. De ingenieur die dit op papier heeft gezet mogen ze danken (sarcastische modus aan).

    Fasewissel 0,5km opschuiven richting België is waarschijnlijk goedkoopste oplossing...dat zal het evenwicht op het net niet zo sterk beïnvloeden...
    Maar vergt veel geld om dit nu te realiseren en daar kijkt ProRail met tegenzin tegenaan. Het zal nog niet voor morgen zijn dat de fasescheiding aan Lage Zwaluwe opschuift tot voorbij aansluiting (vertakking) Zevenberghse Hoek.
    Lynx
    Berichten: 146
    Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

    Re: Spanningssluis HSL Nederland

    Bericht door Lynx »

    ProRail heeft helaas geen zeggenschap over de HSL. InfraSpeed (een consortium van Siemens en BAM) beheert de HSL. Op dit moment wordt er gekeken naar het volledig opheffen van de fasescheiding. De spanningsval zou, zelfs met de plannen voor de toekomst, nog acceptabel zijn als het één lange fase wordt.
    De fysieke verwijdering zou al volgend jaar moeten gebeuren als ik het goed begrepen heb, alleen het aanpassen van het ETCS systeem zal langer duren, omdat ze dat willen laten samenvallen met een andere wijziging die nodig is voor het verplaatsen van een sein voor het oprijden van de HSL vanuit Breda, waardoor er minder risico zou moeten zijn op stranding in de spanningssluis daar. Dat zou in 2025 gaan gebeuren, omdat er daarmee ook wijzigingen aan de seingeving en interlocking moet gebeuren op het normale spoor.
    Er is ook nog sprake geweest van het verwijderen van het vreemde stukje Level 1 (en daarmee de volledige mogelijkheid om de baan om te schakelen naar Level 1), maar ik durf niet te zeggen in hoeverre dat werkelijk gaat gebeuren. Dat is mij niet helemaal duidelijk.
    Plaats reactie