Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Plaats reactie
maramsp
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2022, 17:25

Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door maramsp »

Hallo.

Ik ben nieuw hier, en zal me zo nog even voorstellen in een ander topic.

Maar binnenkort ga ik een reisje maken, en tijdens die reis (van unterharmersbach naar Thaflingen (bei ulm) ) kan ik kiezen voor zowel de schwarzwaldbahn van Offenburg naar Donaueschingen, of de Hollentalbahn van Freiburg naar Donaueschingen.

Beide lopen door het zwarte woud, en beide zijn echte toeristische routes.

Maar welke wordt over het algemeen als mooier ervaren, in de vorm van natuurschoon, tunnels, bruggen, en dergelijke?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Vriendelijke groet van Martijn
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door trainlovertje »

Welgekomen!
Ik kan alleen over de Schwarzwaldbahn spreken, de andere lijn heb ik nooit gedaan. En die was alleszins zeker de moeite. Voordeel daar is waarschijnlijk de aanwezigheid van dubbeldekrijtuigen, tenzij je niet graag bovenaan zit...
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door SteC »

Ze zijn eigenlijk alletwee heel mooi. Koop een BW ticket en doe ze alletwee ;).

Mijn eigen favoriet is eigenlijk de donautalbahn tussen Nendingen en Sigmaringen (vooral dan in de herfst als de bomen oranje worden.).
maramsp
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2022, 17:25

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door maramsp »

Zit ik ook aan te denken om ze allebei te doen.
Zit alleen met het probleem dat ik 's avonds in Stuttgart nog naar een kermis wil, en dat ik uiterlijk rond half 10 weer in de trein moet zitten om op tijd aan te komen in mijn hotel in Thaflingen.
Dus wellicht zou ik iets kunnen plannen dat ik ze alsnog allebei doe, maar aangezien ik dan op 1 traject zowel heen als terug moet, en ik ook nog de dreiseeenbahn wil doen, weet ik niet of ik ze alle twee mee kan pakken.
Wat betreft die donautalbahn, die doe ik ook zeker!, want om in Thaflingen te geraken, moet ik op Donaueschingen sowieso overstappen op de RE naar Ulm, en die volgt de Donau helemaal tot aan Ulm :)
Wat betreft dat BW ticket..
Ik krijg van mijn eerste hotel een Konus ticket dat mij tijdens mijn verblijf mij in heel het zwarte woud het recht geeft om gratis gebruik te maken van het OV. Deze is geldig tot aan Donaueschingen, maar ik heb al een ticket dat mij in eerste instantie via de Hollentalbahn richting Donaueschingen brengt, alvorens om in Ulm te geraken.
Nu zou ik dus deze konus kaart kunnen gebruiken om bijvoorbeeld eerst de Schwarzwaldbahn te doen, daarna de dreiseeenbahn, dan de Hollentalbahn, en dan naar Ulm af te reizen via de Donautalbahn.
Maar goed, dat moet ik toch maar even goed uitzoeken dan.
Maar stel dat ik wel moet kiezen, dan is het dus om het even, aangezien ze beide erg mooi zijn?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb redelijk recent (begin november 2021) nog de Hollentalbahn gedaan, met een tussenstop voor een bezoek van Titisee.
Ik vond het een zeer mooie spoorlijn, veel bruggen en tunnels heb je niet op dit traject, maar het is met momenten wel een zeer steil stukje spoor, vooral tussen Hinterzarten en Kirchzarten.
Het materieel dat er momenteel wordt ingezet (Coradia Continental) zijn ook redelijk modern en netjes, met de 2e klasse heb ik geen ervaring aangezien ik reisde met een 1e klasse Interrail-pas en de 1e klasse viel redelijk goed mee, en het was niet echt druk aan boord van de trein.
Voor een indruk te krijgen van deze spoorlijn kan je zeker eens de aflevering van "Rail Away" hierover bekijken op NPO Start: https://www.npostart.nl/rail-away/28-12 ... ON_1318097

Hier zijn trouwens ook een paar foto's die ik deze herfst had genomen: Afbeelding Afbeelding Afbeelding
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door SteC »

Als je de dreiseenbahn wil doen moet je sowieso via de Hollentalbahn tot in Titisee rijden. Dan kun je het mooiste stuk van de schwarzwaldlbahn tot in Donaueschingen doen en de helft van de hollentalbahn tot in titisee. Ik kan je aanraden om aan de titisee ook een wandelingetje te doen (als je tijd hebt).
maramsp
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2022, 17:25

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door maramsp »

Ik heb echt lopen passen en meten, maar als ik vanaf mijn hotel in Thaflingen 's avonds ook nog naat Stuttgart wil voor de voorjaarskermis daar, is het vrijwel onmogelijk, in ogenschouw houdend dat ik op tijd weer terug moet zijn voor de laatste trein, om alle 3 de routes te doen.
Het zou net aan kunnen, maar dan heb ik slechts een half uur in Thaflingen om 500 meter te lopen, in te checken in het hotel, en weer 500 meter te lopen naar het station.
Als alles mee zit kan het natuurlijk wel, maar dan nog.
Ik denk dus dat ik beter een compleet andere route kan doen, zonder de hollentalbahn en de dreiseenbahn.
Om die dreiseenbahn te compenseren, pak ik vanaf Villingen de trein naar Konstanz, zodat je toch nog een stuk langs het water rijd.
Om de hollentalbahn te compenseren heb je het de volledige schwarzwaldbahn en het stuk vanaf Donaueschingen tot Koblenz.
Welliswaar een stuk minder stijl dan dat de hollentalbahn is, maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, want die hele omgeving daar is super mooi toch?
Maar goed, dit wilde ik dus even kwijt :)
Kan ook nog zijn dat ik die hele kermis nog skip, maar dat ligt eraan wat er komt. Dus dat is even in de gaten houden :)
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Welke route moet ik kiezen? Schwarzwaldbahn of Hollentalbahn?

Bericht door SteC »

Villingen - Konstanz is (normaalgezien) eigenlijk gewoon de RE die over de donautalbahn rijdt (Karlsruhe - Konstanz).
Villingen zelf is mooi, de stadswallen staan er nog. Ook Donaueschingen is mooi.
Konstanz is ook de moeite, maar om verder te geraken richting Ulm moet je minstens tot Radolfzell (trein naar Friedrichshafen) of zelfs tot Singen (trein naar Tuttlingen voor de Donautalbahn) terugkeren.
Plaats reactie