Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Shrek »

kristofvt schreef: 17 feb 2022, 00:50
CFL 2000 heeft ETCS aan boord hoor, daar kan je het niet op steken. Ze beantwoorden gewoon niet meer aan de hedendaagse comforteisen.
Oei en toch al na iets meer dan 30 jaar afgeschreven.
Bij de NMBS heeft de helft van het park al de 30 overschreden en 10% van de voertuigen heeft al meer dan 40 jaar dienst en wachten ze op een vervanger. Er zal hier dus nog veel geïnvesteerd moeten worden indien men aan de "huidige" comforteisen wil voldoen.
De vereisten in België zijn anders dan die in Luxemburg ;)
Je zat er trouwens ook naast met de datum van 2025, het rijden onder ETCS is sinds 2018 al verplicht.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door kristofvt »

De CFL zal in 2025 afscheid nemen van de laatste locomotieven uit de 3000-serie. De locomotieven mogen vanaf 2025 niet meer ingezet worden in België en Luxemburg.
In 2023, 2024 en 2025 zullen ieder jaar 5 tot 7 locomotieven uit de roulatie gehaald worden, waardoor in 2025 voor het laatst de enkele dan nog resterende 3000’ers op het Luxemburgse spoor te zien zullen zijn
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/cfl- ... 000-serie/

Waarom mogen deze dan vanaf 2025 niet meer rijden tussen Belgie en Luxemburg als ETCS al verplicht is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Shrek »

kristofvt schreef: 17 feb 2022, 06:59 De CFL zal in 2025 afscheid nemen van de laatste locomotieven uit de 3000-serie. De locomotieven mogen vanaf 2025 niet meer ingezet worden in België en Luxemburg.
In 2023, 2024 en 2025 zullen ieder jaar 5 tot 7 locomotieven uit de roulatie gehaald worden, waardoor in 2025 voor het laatst de enkele dan nog resterende 3000’ers op het Luxemburgse spoor te zien zullen zijn
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/cfl- ... 000-serie/

Waarom mogen deze dan vanaf 2025 niet meer rijden tussen Belgie en Luxemburg als ETCS al verplicht is?
Het artikel zegt het toch? Ze moeten een revisie krijgen en die wil CFL niet meer betalen. Heeft dus niets met ETCS te maken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door LML »

4017-4018 schreef: 16 feb 2022, 22:06
LML schreef: 16 feb 2022, 21:40 Komen deze treinstellen niet in de plaats van de serie 2000 van de CFL...?
Jawel, staat in het Wikipedia-artikel:
Par cette commande, les CFL souhaitent remplacer toutes leurs automotrices de la série 2000,
Of
Met deze bestelling wil de CFL al hun treinstellen van de 2000-serie vervangen,
Ik heb via andere kanalen aan het opzoeken geweest op het net, in Nederlandse versie, en daar niets van terug gevonden. Daarom m'n vraag hier. Trouwens, wikipedia vermijd ik liever...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 17 feb 2022, 08:33
kristofvt schreef: 17 feb 2022, 06:59 De CFL zal in 2025 afscheid nemen van de laatste locomotieven uit de 3000-serie. De locomotieven mogen vanaf 2025 niet meer ingezet worden in België en Luxemburg.
In 2023, 2024 en 2025 zullen ieder jaar 5 tot 7 locomotieven uit de roulatie gehaald worden, waardoor in 2025 voor het laatst de enkele dan nog resterende 3000’ers op het Luxemburgse spoor te zien zullen zijn
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/cfl- ... 000-serie/

Waarom mogen deze dan vanaf 2025 niet meer rijden tussen Belgie en Luxemburg als ETCS al verplicht is?
Het artikel zegt het toch? Ze moeten een revisie krijgen en die wil CFL niet meer betalen. Heeft dus niets met ETCS te maken.
Ik ben wel benieuwd wat dat dan voor onze HLE 13 betekent, ik neem aan dat dit in krak hetzelfde geval zitten. Zal Lineas geneigd zijn al dat geld op tafel te leggen, aangezien ze toch een vrij grote vloot hebben die (zover ik weet) ook actief gebruikt wordt? En wat met de paar resterende exemplaren bij de NMBS, zeker als je weet dat die niet echt meer nodig zijn nu de HLE 18 toelating heeft voor Luxemburg en er ook een heel aantal M7 Bmx bijkomt als tractiematerieel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Shrek »

De NMBS gaat sowieso stoppen met de 13, maar Lineas kan nog niet direct zonder denk ik. Als je 60 locs hebt ipv 19 ziet de businesscase er natuurlijk wel anders uit.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Klassiekje »

De type 17 zal sowieso wel de doodsteek zijn voor de 13'en.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Steve »

Zo lang zal er ongetwijfeld niet eens gewacht hoeven te worden. Afgaand op Beluxtrains zijn er momenteel minder dan 10 HLE 13's tegelijkertijd actief en dat zou je wellicht nu al grotendeels kunnen opvangen met overtollige HLE 18/19. En zelfs mochten er (nog) niet genoeg daarvan op overschot zijn, zal dat door de instroom van M7 (Bmx) ongetwijfeld binnenkort al het geval zijn.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Klassiekje »

Ik dacht dat het einde voor de 13 toch nog voorzien was voor 2030 op dit moment.

Ik zou het in ieder geval jammer vinden :mrgreen:
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door Terminus »

kristofvt schreef: 16 feb 2022, 19:31
Shrek schreef: 16 feb 2022, 18:55 Sowieso al tot Arlon en Athus, maar ik hoop alvast dat ze de treinen naar Virton weer invoeren en ze dus ook tot daar gaan komen.
Ze zullen op de lijn van naar
* Arlon-Luxemburg van pas komen om de 3* CFL dosto + cfl 3000 en op
* Athus-Luxemburgs 5* cfl dosto en+CFL 3000 te vervangen aangezien de reeks 3000 (bij NMBS hle reeks 13) vanaf 2025 uit dienst gaat bij de Luxemburgse spoorwegen.
*Gouvy - Luxembourg kan ook als alternatief voor de MS08 vandaag door de NMBS.
*andere lijnen in toekomst?
Staat de verbinding Luxemburg-Luik niet op het lijstje? Ik meende dat de Luxemburgers niet zo enthousiast waren over het huidige 'IC-materieel' op deze verbinding. (zonder de discussie over de inzet van Desiro's op IC-verbindingen opnieuw te voeren)
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door desirootje »

Terminus schreef: 19 feb 2022, 16:36
kristofvt schreef: 16 feb 2022, 19:31
Shrek schreef: 16 feb 2022, 18:55 Sowieso al tot Arlon en Athus, maar ik hoop alvast dat ze de treinen naar Virton weer invoeren en ze dus ook tot daar gaan komen.
Ze zullen op de lijn van naar
* Arlon-Luxemburg van pas komen om de 3* CFL dosto + cfl 3000 en op
* Athus-Luxemburgs 5* cfl dosto en+CFL 3000 te vervangen aangezien de reeks 3000 (bij NMBS hle reeks 13) vanaf 2025 uit dienst gaat bij de Luxemburgse spoorwegen.
*Gouvy - Luxembourg kan ook als alternatief voor de MS08 vandaag door de NMBS.
*andere lijnen in toekomst?
Staat de verbinding Luxemburg-Luik niet op het lijstje? Ik meende dat de Luxemburgers niet zo enthousiast waren over het huidige 'IC-materieel' op deze verbinding. (zonder de discussie over de inzet van Desiro's op IC-verbindingen opnieuw te voeren)
Deze treinstellen kunnen enkel rijden onder 25 kV AC, dus tenzij men deze wilt laten slepen door een HLE18 geraakt die niet verder dan Aywaille voor de voorziene toekomst. Mss dat men kan smeken voor M7's, maar dat zal nog even duren.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door DDietzen »

Als de Luxemburgers (of wie dan ook) graag iets anders op de Luik-Luxemburg zien, lijkt MS96 met 25kV en ETCS me de enige logische optie, gezien de lopende bestellingen.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 19 feb 2022, 22:23 Als de Luxemburgers (of wie dan ook) graag iets anders op de Luik-Luxemburg zien, lijkt MS96 met 25kV en ETCS me de enige logische optie, gezien de lopende bestellingen.
Ik denk niet dat CFL die terug in Luxemburg wilt zien voordat ze een multifunctionele ruimte hebben, dat is toch wel een van de grootste problemen met die stellen, naast de lage capaciteit, maar in Luxemburg lijkt dat niet zo een groot probleem.
Nu dat alle varkensneuzen gemoderniseerd zijn of bezig zijn met de modernisatie, moet dat nu toch ook bijna mogelijk zijn om aan te beginnen?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door jan_olieslagers »

De keuze van materiaal voor L42, en waarom reeks 96 daar niet zo geschikt voor is, werd reeds in het lang en in het breed besproken. Zie https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=44&t=14948
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450

Bericht door DDietzen »

Hoe voorziet men de bediening van lijn 1b (Kautenbach-Wiltz) eer de serie 2400 instroomt en de serie 2000 vervangt?
Volgens Google Maps-satellietbeelden zijn de perrons van Merkholtz en Paradiso immers maar zo'n 50 à 60 meter lang. De serie 2000 is zo'n 50 meter lang en dus perfect voor die perrons, maar de driedelige serie 2400 (evenals de 2200 en 2300) is zo'n 80 meter en past dus bij lange na niet langs het perron. Waarbij beide haltes bovendien strak naast een overweg liggen, zodat je niet zomaar een deurloos uiteinde van de trein buiten het perron kunt laten bungelen, althans niet aan die kant.
Hoe wil men dat oplossen? Gaat CFL die perrons verlengen, de haltes opheffen, beginnen met gepland passagiersdeuren buiten het perron te laten halteren (zoals in België gebruikelijk), pendelen met een loc en een enkel stuurrijtuig, korte stellen uit een buurland lenen...?
Plaats reactie