Hallo,
Ik vindt de nummering van de ICE-4 stellen heel gaotisch:
Op de tracker van DBF: https://dbf.finalrewind.org/
kwam ik een paar ICE-4 stellen tegen.
Bij de samenstelling staat een UIC-nummering.
Op de Duitstalige Wikipedia vindt ik dat de stellen in de 9000 serie genummerd worden.
Maar bij die UIC-nummering, daar loop ik vast:
De kop rijtuigen zijn bv. 808 075 genummerd, en de aangedreven tussen rijtuigen 412 075
hoe maak je van die UIC-nummering dan een 9000 nummer?
Kan iemand wat meer uitleg hierover geven?
Bedankt
Nummering ICE-4 stellen
Re: Nummering ICE-4 stellen
Wikipedia uw vriend kan al eens helpen.
De ICE 4-rijtuigen krijgen nummeringen in de BR 412- en 812-serie. De treinstellen zelf krijgen nummers in de 9xxx-serie, wat ongebruikelijk is voor DB-materieel.
De ICE 4-rijtuigen krijgen nummeringen in de BR 412- en 812-serie. De treinstellen zelf krijgen nummers in de 9xxx-serie, wat ongebruikelijk is voor DB-materieel.
Re: Nummering ICE-4 stellen
Iets vergelijkbaars schreef ik toch ook?
Mijn vraag was hoe je van de UIC-nummering van zo'n stel, de 9XXX nummer kon krijgen.
BV. bij de br 406 kan je dit wel:
als de UIC-nummer 93 80 5 406 503 3 is, gaat het om stel 4603
Maar bij de ICE-4 gaat dat toch nie?:
Als de UIC 93 80 0 812 051 2 is, wat is dan de 9xxx nummer?
Re: Nummering ICE-4 stellen
Ik heb op Youtube de zoekterm "db ice 4" ingetypt en kwam uit op volgend filmpje: https://youtu.be/wmRFU9QuJGM?t=104. Op minuut 1:44 zie je dat stel 9214 rijdt en op minuut 1:46 zie je het UIC-nummer. 9380 is blijkbaar weggelaten (betekenis: Duits hogesnelheidstreinstel; https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC), maar daarachter staat bij het eerste rijtuig 6812 214-3. Dus het nummer is vrij logisch opgebouwd.
Re: Nummering ICE-4 stellen
Ik blijf het ingewikkeld vinden, toch bedankt om het te proberen om het uit te leggen.
Gelukkig staat de korte nummer er op.
Weet er iemand of dit ook bij de andere ICE-treinen zo is (dat de korte nummer er op staat (van de BR 406 weet ik dat zelf, maar bv. de ICE 1/2 weet ik dat niet))?
Gelukkig staat de korte nummer er op.
Weet er iemand of dit ook bij de andere ICE-treinen zo is (dat de korte nummer er op staat (van de BR 406 weet ik dat zelf, maar bv. de ICE 1/2 weet ik dat niet))?
Re: Nummering ICE-4 stellen
De ICE 4 is een beetje 'lastig', omdat het een treinstel is dat is opgebouwd uit losse bakken die technisch ook nog eens uitwisselbaar zijn. Bij een ICE 3 kun je een beschadigde bak niet uitnemen, omdat deze nodig is voor het functioneren van de hele trein. Bij een ICE 4 kan dit wel, en dat heeft gevolgen voor de manier waarop de individuele bakken zijn genummerd.
Iedere ICE 4 bestaat uit meerdere bakken, die elk hun eigen voertuignummer (EVN-nummer) hebben. Treinstel 9472 is het als volgt opgebouwd:
93 80 5 812 072-7 Bpmdzf
93 80 2 412 872-1 Bpmz
93 80 2 412 572-7 Bpmz
93 80 2 412 772-3 Bpmz
93 80 4 812 072-0 Bpmz
93 80 2 412 372-2 Bpmz
93 80 2 412 072-8 Bpmz
93 80 9 812 072-9 Bpmz
93 80 6 412 072-9 Bpmbsz
93 80 8 812 072-1 ARmz
93 80 1 412 072-0 Apmz
93 80 1 812 072-6 Apmz
93 80 0 812 072-8 Apmzf
Deze nummers zijn dan weer te verklaren als:
Type trein = 93 = hogesnelheidstrein
Land van inschrijving = 80 = Duitsland
Soort rijtuig = 0 = stuurrijtuig 1e klasse; 1 = 1e klasse; 2 = 2e klasse; 4 = stroomafnemer; 5 = stuurrijtuig 2e klasse; 6 = servicewagen; 8 = restaurant; 9 = 2e klasse
412/812 = baureihe = aangedreven (412) / niet aangedreven (812)
x72 = Uniek rijtuignummer, met volgnummer. Indien er meerdere rijtuigen van hetzelfde type in de samenstelling voorkomen, loopt het nummer op. Hiermee is ruimte voor verlenging in de toekomst.
-x = controlegetal volgens Luhn-formule (elfproef)
De lettervermicelli ernaast = omschrijving van het rijtuig volgens UIC-standaarden
Om het geheel toch nog een beetje "één nummer" te kunnen geven, is de 9x-reeks bedacht. De 9 is vast, het aantal rijtuigen bepaalt het 2e getal.
90xx = zevendelig
92xx = twaalfdelig
94xx = dertiendelig
Je ziet al, bij de eerder genoemde 9472 komt de '72' terug in elk baknummer (de 2 cijfers voor het controlegetal).
Iedere ICE 4 bestaat uit meerdere bakken, die elk hun eigen voertuignummer (EVN-nummer) hebben. Treinstel 9472 is het als volgt opgebouwd:
93 80 5 812 072-7 Bpmdzf
93 80 2 412 872-1 Bpmz
93 80 2 412 572-7 Bpmz
93 80 2 412 772-3 Bpmz
93 80 4 812 072-0 Bpmz
93 80 2 412 372-2 Bpmz
93 80 2 412 072-8 Bpmz
93 80 9 812 072-9 Bpmz
93 80 6 412 072-9 Bpmbsz
93 80 8 812 072-1 ARmz
93 80 1 412 072-0 Apmz
93 80 1 812 072-6 Apmz
93 80 0 812 072-8 Apmzf
Deze nummers zijn dan weer te verklaren als:
Type trein = 93 = hogesnelheidstrein
Land van inschrijving = 80 = Duitsland
Soort rijtuig = 0 = stuurrijtuig 1e klasse; 1 = 1e klasse; 2 = 2e klasse; 4 = stroomafnemer; 5 = stuurrijtuig 2e klasse; 6 = servicewagen; 8 = restaurant; 9 = 2e klasse
412/812 = baureihe = aangedreven (412) / niet aangedreven (812)
x72 = Uniek rijtuignummer, met volgnummer. Indien er meerdere rijtuigen van hetzelfde type in de samenstelling voorkomen, loopt het nummer op. Hiermee is ruimte voor verlenging in de toekomst.
-x = controlegetal volgens Luhn-formule (elfproef)
De lettervermicelli ernaast = omschrijving van het rijtuig volgens UIC-standaarden
Om het geheel toch nog een beetje "één nummer" te kunnen geven, is de 9x-reeks bedacht. De 9 is vast, het aantal rijtuigen bepaalt het 2e getal.
90xx = zevendelig
92xx = twaalfdelig
94xx = dertiendelig
Je ziet al, bij de eerder genoemde 9472 komt de '72' terug in elk baknummer (de 2 cijfers voor het controlegetal).