ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland
Geplaatst: 12 dec 2021, 00:41
Ik was zonet de actualiteit van de Duitse spoorwegen aan het doorlezen op de Drehscheibe. Daar kwam ik volgend nieuwsbericht tegen:
PM: Expressverkehr Ostbayern Übergang soll an DB und Allegra Deutschland gehen
Ik klikte het meteen open, want "Allegra", dat zei me helemaal niks. Blijkt dat het de ÖBB is die een dochteronderneming 'Allegra Deutschland GmbH' heeft opgericht en zich zich gaat mengen in de strijd om het bemachtigen van aanbestedingen in het Duitse regionale spoorverkeer. Interessant, ik kijk er al naar uit. Het betreft de regionale lijn tussen München en Praag via Regensburg en Plzeň.
Zo komt er trouwens een einde aan alex (een onderdeel van Die Länderbahn, dochteronderneming van Netinera, dat zelf dochteronderneming is van de Italiaanse staatsspoorwegen FS), nadat ze ook de lijn München - Kempten - Lindau/Oberstdorf kwijtspeelden. Erg vind ik dat niet, want die treinen heb ik nooit comfortabel gevonden.
Weer een nieuwe speler op de markt die afstamt van een nationaal Europees spoorbedrijf. NS heeft Abellio, SNCF heeft Keolis, DB heeft Arriva, FS heeft Netinera en nu dus ook ÖBB met Allegra. Zou er misschien op middenlange termijn een buitenlandse afdeling van de NMBS voor regionaal reizigersverkeer komen? Als NMBS haar binnenlandse monopolie verliest, zal het bedrijf er volgens mij op z'n minst interesse voor kunnen hebben. Al blijft dat vooral ook een politieke keuze, vermoed ik. Zal het zomaar mogen meedingen voor contracten in het buitenland, zonder politieke toestemming?
PM: Expressverkehr Ostbayern Übergang soll an DB und Allegra Deutschland gehen
Ik klikte het meteen open, want "Allegra", dat zei me helemaal niks. Blijkt dat het de ÖBB is die een dochteronderneming 'Allegra Deutschland GmbH' heeft opgericht en zich zich gaat mengen in de strijd om het bemachtigen van aanbestedingen in het Duitse regionale spoorverkeer. Interessant, ik kijk er al naar uit. Het betreft de regionale lijn tussen München en Praag via Regensburg en Plzeň.
Zo komt er trouwens een einde aan alex (een onderdeel van Die Länderbahn, dochteronderneming van Netinera, dat zelf dochteronderneming is van de Italiaanse staatsspoorwegen FS), nadat ze ook de lijn München - Kempten - Lindau/Oberstdorf kwijtspeelden. Erg vind ik dat niet, want die treinen heb ik nooit comfortabel gevonden.
Weer een nieuwe speler op de markt die afstamt van een nationaal Europees spoorbedrijf. NS heeft Abellio, SNCF heeft Keolis, DB heeft Arriva, FS heeft Netinera en nu dus ook ÖBB met Allegra. Zou er misschien op middenlange termijn een buitenlandse afdeling van de NMBS voor regionaal reizigersverkeer komen? Als NMBS haar binnenlandse monopolie verliest, zal het bedrijf er volgens mij op z'n minst interesse voor kunnen hebben. Al blijft dat vooral ook een politieke keuze, vermoed ik. Zal het zomaar mogen meedingen voor contracten in het buitenland, zonder politieke toestemming?