Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Plaats reactie
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door dantjebram72 »

In ons land zijn het nog de M4, M5 rijtuigen, de reeks 75, 80 en 86 en de klassieke motorstellen die geen airco hebben. Lijkte eerder het gevolg van zeer oude treinen toch nog zwaar te renoveren ipv te vervangen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door HLE18 »

dantjebram72 schreef: 11 dec 2021, 00:15 Lijkte eerder het gevolg van zeer oude treinen toch nog zwaar te renoveren ipv te vervangen.
Renoveren zonder airco te installeren :|
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door VDL Sitea »

Misschien een stomme vraag, maar bij de MS80, tussen de raam en het tafeltje, daar is toch die rooster met vierkantjes waaruit lucht komt.
Is dat niet airco?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door trainlovertje »

VDL Sitea schreef: 11 dec 2021, 13:43 Misschien een stomme vraag, maar bij de MS80, tussen de raam en het tafeltje, daar is toch die rooster met vierkantjes waaruit lucht komt.
Is dat niet airco?
Nee, dat is gewoon een verluchtingsrooster.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door JHS2013 »

De MR80 heeft wel airco maar alleen in de stuurcabine :wink:
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door desirootje »

Zo een ramp lijkt me dat toch niet dat wij nog treinen hebben zonder airco. De klassiekjes en M4's gaan er toch binnen 4 jaar uit en de MS75 en M5 zijn kleine reeksen die behalve voor de S32 voornamelijk richting P-treinen zullen gaan (hoop ik), en dus weinig zullen reizen op het heetste van de dag. Van de breaks en duikbrillen is dat jammer, maar die laatste is een kleine reeks die op zijn goedkoopst gemaakt is.
Sta er ook bij stil dat airco zeer zelden noodzakelijk is buiten de zomervakantie, als men de vakantiesamenstellingen slim aanpakt en al dat materiaal van de treinen richting de kust afhaalt dan zal het verminderd aantal reizigers op de overige treinen zonder airco moeten zitten, wat jammer is maar toch minder jammer dan het had kunnen zijn.
Ik vind het eerder een schande dat de NS zo lang nog treinen zonder wc heeft laten rondrijden en zelfs nog enkele jaren geleden nieuwe treinen had besteld zonder wc. Airco is een luxe, een toiletbezoek niet...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 12 dec 2021, 15:57 richting P-treinen zullen gaan (hoop ik), en dus weinig zullen reizen op het heetste van de dag.
Die reizen precies wel op het heetste van de dag, dat hier in België, mede door de zomertijd rond 16-17:00 valt. Neem daar nog bij dat deze rijtuigen meestal de hele dag in de zon staan en je weet meteen waarom je redenering geen steek houdt.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door jpvdveer »

desirootje schreef: 12 dec 2021, 15:57 Ik vind het eerder een schande dat de NS zo lang nog treinen zonder wc heeft laten rondrijden en zelfs nog enkele jaren geleden nieuwe treinen had besteld zonder wc. Airco is een luxe, een toiletbezoek niet...
In bussen heb je ook geen wc, en de gemiddelde reisduur in de sprinters waar het hier om gaat wijkt denk ik niet af van die in bussen. Op zich valt er dus best iets voor het weglaten van een toilet te zeggen, zeker gelet op het stevige aantal zitplaatsen dat je voor een (rolstoeltoegankelijk) toilet moet opofferen. Maar de politiek besliste uiteindelijk anders.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 12 dec 2021, 17:03 In bussen heb je ook geen wc, en de gemiddelde reisduur in de sprinters waar het hier om gaat wijkt denk ik niet af van die in bussen. Op zich valt er dus best iets voor het weglaten van een toilet te zeggen, zeker gelet op het stevige aantal zitplaatsen dat je voor een (rolstoeltoegankelijk) toilet moet opofferen. Maar de politiek besliste uiteindelijk anders.
Je zou dit eens moeten verkondigen bij zestigplussers. Ik ben zelf 68 en kan de plas desnoods enkele uren ophouden, maar ik ken mensen die wel degelijk rekening moeten houden met de duur van bustrajecten en preventief een plasgelegenheid zoeken.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik het spoorbedrijf was, ik zou nogal gauw zijn om te repliceren dat de taak is om mensen te vervoeren, niet om in hun behoeften (sanitaire en andere) te voorzien. Eigenlijk is het oneerlijke concurrentie dat er op (bv.) de S-treinen wél voorzieningen moeten zijn, maar op bus en tram niet. Inderdaad zal men op geen van beide meer dan een uur doorbrengen, normaliter - en zoveel kan deze 1954'er nog best aan. Enige planning is wel vereist, ja, dat wel; maar dat hoort er sowieso bij als men een dagske ouder wordt.

De diverse overheden maken het zich nmbm nogal gemakkelijk (en goedkoop) door verplichtingen af te schuiven naar het spoorbedrijf die ze eigenlijk zelf zouden moeten invullen.

Ik zou er best kunnen mee leven als er op de Desiro's geen toilet was - en daarmee waren ze gelijk van de IC-diensten weg, ook +: Want daar is een toilet wel een vereiste, toegegeven. Zoals er eigenlijk ook wel eens automaten voor drank en voor knabbel mochten zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door AlexNL »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2021, 19:12 Als ik het spoorbedrijf was, ik zou nogal gauw zijn om te repliceren dat de taak is om mensen te vervoeren, niet om in hun behoeften (sanitaire en andere) te voorzien. (...)
Dat dacht NS in 2005 ook, toen zij een bestelling plaatste voor 131 elektrische treinstellen van het type SLT (Sprinter Light Train). Deze werden geleverd zonder toilet en zouden, volgens NS, voornamelijk voor korte afstanden in de brede Randstad gebruikt worden. De redenering van NS was: de afstanden tussen stations zijn kort en de gemiddelde reiziger brengt een kwartier in een SLT door, dus een toilet is niet nodig.

Al snel na de introductie in 2008 kwam er kritiek vanuit zowel reizigers als personeel: het materieel werd toch anders ingezet dan vooraf bedacht, waardoor reizigers er dus ook langer in zaten. Ook het treinpersoneel was ontevreden, met als dieptepunt de plaszak.

De politiek begon zich inmiddels ook te roeren, en vroeg zich af hoe het heeft kunnen gebeuren dat deze treinen besteld zijn zonder toilet. Maar al vrij snel werd duidelijk dat het leveren van een toilet aan boord van de trein helemaal niet was opgenomen in het contract dat de Staat met NS had gesloten voor de periode 2005-2015. Er werd een motie ingediend, en aangenomen, om een toilet in elke trein te verplichten in het contract voor de periode 2015-2025. En zo geschiedde, al werd er wel een overgangsregeling afgesproken i.o.m. NS: bestaand toiletloos materieel zou tot en met 2021 ingezet mogen worden.

In de periode 2018 - 2021 heeft NS vervolgens alle toiletloze SLTs terug naar Aken gestuurd, waar ze alsnog zijn voorzien van een toilet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door groentje »

Dat wordt inderdaad al wel eens vergeten, zelfs als de gemiddelde reiziger slechts voor een paar 10-tal minuten op de trein zit, het treinpersoneel zit wél heel de dag op de trein, en moet ook kunnen gaan. Dat éne toilet in een Desiro is nu al vaak te weinig, blijkt, hoe vaak is het niet defect (door gebrek aan water, een volle opvangbak, etc), waardoor treinen onverrichterzake moeten pauzeren om het personeel op een station naar het toilet te kunnen laten gaan?
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door Zwoopaman »

groentje schreef: 15 jan 2022, 16:54 Dat wordt inderdaad al wel eens vergeten, zelfs als de gemiddelde reiziger slechts voor een paar 10-tal minuten op de trein zit, het treinpersoneel zit wél heel de dag op de trein, en moet ook kunnen gaan. Dat éne toilet in een Desiro is nu al vaak te weinig, blijkt, hoe vaak is het niet defect (door gebrek aan water, een volle opvangbak, etc), waardoor treinen onverrichterzake moeten pauzeren om het personeel op een station naar het toilet te kunnen laten gaan?
Dat is puur de schuld van de NMBS zelf. In sommige bundels zijn geen voorzieningen of personeel om die wc's leeg te maken en het water aan te vullen. Als die dan meerdere dagen in bijvoorbeeld de bundel van Essen worden geparkeerd 's nachts dan weet je dat dit problemen gaat geven. Vooral in het weekend is het daar vaak prijs.
In Roosendaal heb ik al af en toe een mobiele machine gezien die deze taken ook kan doen, dat wordt dan gewoon aan het perron gedaan.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nederlandse spoorwegen nemen afscheid van laatste trein zonder airco en wc

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2021, 19:12Ik zou er best kunnen mee leven als er op de Desiro's geen toilet was - en daarmee waren ze gelijk van de IC-diensten weg, ook +: Want daar is een toilet wel een vereiste, toegegeven. Zoals er eigenlijk ook wel eens automaten voor drank en voor knabbel mochten zijn.

Als je ziet waarvoor Desiro's tegenwoordig zoal gebruikt worden, dan is dat ene toilet voor drie rijtuigen zéker geen overbodige luxe. Eerder (veel) te weinig. Maar zelfs als ze enkel voor stoptreinen zouden gebruikt worden, dan nog zou een toilet zeer welkom zijn. Ook op stoptreinen zit je nog wel eens een stuk langer dan tien minuten. Ga eens van Leuven naar Ottignies (40 minuten), van Luik naar Marloie of van Dinant naar Bertrix (beide 67 minuten): je hebt hoe dan ook een L- of S-trein aan je been.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie