Toename reistijd Amsterdam-Luxemburg in bijna 60 jaar!
Geplaatst: 02 dec 2021, 15:48
Ik heb nog een oude NS-spoordienstregeling van zomer 1962.
De TEE Edelweiss (dat was een dieseltrein) deed toen 5 uur en 4 minuten over de afstand Amsterdam-Luxemburg of Luxemburg-Amsterdam. Nu geeft de DB-navigator mèt Thalys erbij een rijstijd van minimaal 5 uur en 34 minuten aan. Ik begrijp, die TEE had natuurlijk overal voorrang enz. enz. en reed maar één keer per dag. Toch sta ik van deze toename in rijtijd versteld nu mèt hogesnelheidslijnen tussen Amsterdam en Antwerpen. Bovendien deed die TEE maar 2 uur en 25 minuten over de rit tussen Brussel-Noord en Luxemburg.
In die tijd was het spreekwoord “met een sneltreinvaart” nog op zijn plaats. Er waren nog nauwelijks autosnelwegen bijvoorbeeld.
Thalys via Brussel-Zuid en IC vanaf Amsterdam via Brussel-Noord echter (6 uur 20 minuten).
TEE met stop in Namen en Aarlen.
De TEE Edelweiss (dat was een dieseltrein) deed toen 5 uur en 4 minuten over de afstand Amsterdam-Luxemburg of Luxemburg-Amsterdam. Nu geeft de DB-navigator mèt Thalys erbij een rijstijd van minimaal 5 uur en 34 minuten aan. Ik begrijp, die TEE had natuurlijk overal voorrang enz. enz. en reed maar één keer per dag. Toch sta ik van deze toename in rijtijd versteld nu mèt hogesnelheidslijnen tussen Amsterdam en Antwerpen. Bovendien deed die TEE maar 2 uur en 25 minuten over de rit tussen Brussel-Noord en Luxemburg.
In die tijd was het spreekwoord “met een sneltreinvaart” nog op zijn plaats. Er waren nog nauwelijks autosnelwegen bijvoorbeeld.
Thalys via Brussel-Zuid en IC vanaf Amsterdam via Brussel-Noord echter (6 uur 20 minuten).
TEE met stop in Namen en Aarlen.