Bernina Express

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bernina Express

Bericht door groentje »

Goh, éénmaal in naburig Piemonte een Trenordtrein genomen die stond aangekondigd als Trenitalia, verder heb ik gewoon netjes een ticket gekocht. Enkeltje Milaan-Tirano was dacht ik een 15 euro.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bernina Express

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 30 mei 2022, 18:21 Inderdaad, eindelijk :) Eigenaardig is wel dat ze op Trenitalia staan maar op Trenord zelf niet.

FIP is niet geldig op Trenord had ik ergens gelezen, iemand ervaring mee? Kost nu wel 2 keer niets voor een ticket dus is niet zo erg.
Trenord is een joint venture tussen Trenitalia en FNM. Zou het kunnen dat dus FIP wel geldig is op Trenord lijnen die tot het Trenitalia net horen, maar niet op het FNM net?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bernina Express

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 01 jun 2022, 14:54
HLE18 schreef: 30 mei 2022, 18:21 Inderdaad, eindelijk :) Eigenaardig is wel dat ze op Trenitalia staan maar op Trenord zelf niet.

FIP is niet geldig op Trenord had ik ergens gelezen, iemand ervaring mee? Kost nu wel 2 keer niets voor een ticket dus is niet zo erg.
Trenord is een joint venture tussen Trenitalia en FNM. Zou het kunnen dat dus FIP wel geldig is op Trenord lijnen die tot het Trenitalia net horen, maar niet op het FNM net?
Nee, FIP geldt op geen enkele trein die door Trenord wordt gereden. Maar het kan zijn dat ze buiten Lombardije onder Trenitalia rijden (bij grensoverschrijdende treindiensten). Of het personeel vindt het geen probleem (kan ik me voorstellen als het ex-Trenitalia is).

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bernina Express

Bericht door dentheo »

Was er geen sprake van dat Trenord door FS opgegeten zou worden ? Is dat totaal niet door gegaan of is het al teruggedraaid ?
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bernina Express

Bericht door K V B »

Ik moest gewoon denken aan de vergelijkbare situatie die in Zwitserland bestaat waar FIP op sommige BLS lijnen wel, en sommige niet geldt. En dat had alles te maken met wie die lijn uitbaatte voordat die in de BLS opging.
Was vroeger ook een probleem bij interrail, want er waren BLS lijnen waar interrail niet geldig was waar dat niet onmiddellijk duidelijk was..
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Bernina Express

Bericht door HLE18 »

Het is een soepje met al die operatoren en regeltjes...
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Bernina Express

Bericht door ovspotter_be »

Heeft iemand ervaring met de stiptheid van de treinen op de Berninabahn en de lay-out van het station van Tirano?
Ik ben namelijk van plan de Albula- en Berninabahn te doen met de gewone regionale treinen, en nadien verder via Monza naar de eindbestemming voor die reisdag: Locarno.
Iemand die mij kan vertellen of 8min. voldoende overstaptijd is vanuit de Rhätische Bahn richting de Italiaanse trein naar Milaan?
En heeft iemand ook ervaring met de drukte in februari op een gewone weekdag (dinsdag), ik reis namelijk 1e klasse en zou heel graag ook daar zitten, de vorige reis heb ik namelijk zeer vaak in 2e klasse gezeten omdat de 1e gewoonweg vol was gereserveerd.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Bernina Express

Bericht door Lynx »

Ik was er toevallig een paar weken terug en het was prima. Geen vertraging gehad en ook totaal geen drukte ervaren (eveneens doordeweeks). Het viel mij wel op dat richting Tirano de achterste rijtuigen volledig vol zaten, maar als je naar voren loopt naar de trekkende motorwagens/motorstel, dan is die zo goed als leeg. In zowel de oude motorwagens als de modernere motorstellen is zowel 1e als 2e klas aanwezig. Tijdens mijn reizen zat enkel de begeleider in de 1e klas. Heerlijk rustig dus.
Laatst gewijzigd door Lynx op 07 jan 2023, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bernina Express

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef:de lay-out van het station van Tirano?
Beide stations (RhB en FS) liggen vlak naast elkaar, reken op ongeveer 200m wandelen van trein naar trein.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Bernina Express

Bericht door ovspotter_be »

Allen bedankt voor de handige informatie, nu ben al iets zekerder dat de aansluiting van 8 minuten zeker haalbaar is.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bernina Express

Bericht door Portbou »

Oei, 8 minuten is misschien wel heel kort.

Er is wel wat horeca op het stationsplein om een uurtje te overbruggen… met bovendien erg aangename prijzen als je pas uit Zwitserland komt.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Bernina Express

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 07 jan 2023, 22:47 Oei, 8 minuten is misschien wel heel kort.

Er is wel wat horeca op het stationsplein om een uurtje te overbruggen… met bovendien erg aangename prijzen als je pas uit Zwitserland komt.
Spijtig genoeg hebben we die tijd niet, anders had ik zeer zeker wat langer in Tirano gebleven.
We arriveren in Tirano vanuit Pontresina (waar we weer kwamen vanuit Chur via Samedan) om 13:00, en om 13:08 gaat de trein naar Milaan.
Normaal rijdt de trein naar Milaan ieder uur, maar om één of andere reden ontbreekt er een rit met vertrek in Tirano om 14:08.
Dus gaan we proberen die van 13:08 te halen, want met die van 15:08 zijn we ineens pas om 19:35 in Locarno ipv 17:35 (+ de trein van 15:08 heeft geen 1e klasse, en dat is wel zonde als je dat beetje extra betaald voor een 1e klasse Interrail-pas).
Plaats reactie