Bernina Express

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bernina Express

Bericht door Adler »

Voor de liefhebbers van de Rhätische Bahn: een mooie video van meer dan een uur van de Bernina Express op de Albulalijn van Chur naar Pontresina.

https://www.facebook.com/watch/?v=412030600284545
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bernina Express

Bericht door K V B »

Mooi filmpje. Maar de Bernina lijn begint natuurlij pas in Pontresina. Als je de Albulijn wil doen kan je beter een van de sneltreinen naar St. Moritz nemen. Zeker als je wil fotograferen of filmen. De nieuwe Alvra stellen hebben een speciaal fotografen compartiment.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Bernina Express

Bericht door HLE18 »

We willen binnenkort de Glaciër Express & Bernina Express eens verkennen (Zermatt -> St. Moritz -> Tirano).
2 personen hebben FIP-kaart, weet iemand wat de beste manier is om hiervoor te reserveren?

Ik dacht gewoon op https://shop.rhb.ch en zitplaats reservering te kopen, is dat voldoende?
Wat als je FIP 2e klasse hebt en je wil in 1e klasse reserveren, kan dat met een toeslag?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bernina Express

Bericht door Steven »

Ik koop die gewoon lokaal aan het loket. Je moet de toeslag kunnen betalen. Dat is een specifiek tarief.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Bernina Express

Bericht door HLE18 »

In Zwitserland of hier aan het loket? Gaat er dan nog plaats zijn als je op de dag zelf dat doet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bernina Express

Bericht door Steven »

Ik deed het telkens in Zwitserland zelf. De eerste maal aan het loket van Zermatt, 2 dagen voor de reis, de 2de maal werd het loket van Luzern gebruikt op 3 dagen voor de trip met de Glacier EXpress (GEX), de Bernina Express (BEX) heb ik nog niet gebruikt ondanks ik al tientallen keren over de lijn ben geweest met gewone treinen.

Alles hangt af van de grote van de groep. De eerste keer deed ik het alleen en de tweede keer was ik er met 2 andere reizigers.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bernina Express

Bericht door rvdborgt »

Ik vind het zelf een beetje zonde van het geld aangezien je die trajecten ook met gewone treinen kunt doen. Kost een paar overstaps maar amper meer tijd.
De reserveringen zijn zowel online als aan een Zwitsers loket mogelijk.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Bernina Express

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 27 mar 2022, 23:26 Ik vind het zelf een beetje zonde van het geld aangezien je die trajecten ook met gewone treinen kunt doen. Kost een paar overstaps maar amper meer tijd.
De reserveringen zijn zowel online als aan een Zwitsers loket mogelijk.

Groetjes,
Rian
Heb je ze ooit al eens gedaan? Ik heb de Glacier express gedaan net voor het COVID-tijdperk aanbrak en moet zeggen dat de sfeer en het comfort (zeg maar luxe, met x-aantal gangenmenu indien gewenst) vele malen hoger liggen dan in de gewone treinen die er rijden. Dat is zeker z'n geld waard, nmbm.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bernina Express

Bericht door Steven »

De glacier express is zijn geld zeker waard. Zeker als je blijft eten in de trein. De service aan boord is iets waar Thalys en Eurostar nog kunnen van leren. Tenminste een degelijke keuken met degelijk menu aan boord. De bediening aan tafel door het boord personeel is uitstekend. Je krijgt een warm bord waar alle ingrediënten afzonderlijk worden geserveerd. Dus geen fastfood schoteltje.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Bernina Express

Bericht door Paul »

De Zwitsers hebben een lange traditie van goede gastronomie op het spoor. De maaltijden in de Zwitserse restauratierijtuigen, destijds gerund door de Schweizerische Speisewagen Gesellschaft (SGG), waren bijzonder goed verzorgd. Je kon er ook in België van genieten; ik ben in de jaren '70-'80 meer dan eens voor het plezier rond het middaguur met de EC Brussel-Basel van Brussel naar Aarlen gespoord om onderweg, rijdend door onze mooie Condroz en Ardennen, eens lekker te eten in de Zwitserse restauratiewagen... Waar is de tijd!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Bernina Express

Bericht door treinbruno »

Op de Glacier Express is de nieuwe Excellence Class ook zeker de moeite
Met 420 CHF toeslag bovenop een 1e klasse pass/Spartageskarte is het niet goedkoop, maar de service en het 7-gangen menu zijn perfect, en het komt met champagne en aangepaste wijnen.

Uiteindelijk is het veel goedkoper dan een typische business class upgrade op een vergelijkbare vlucht van 8 uur, en doet het zeker niet onder tegenover de service die je op zo'n vlucht krijgt.

Kan het zeker aanraden als je iets speciaals te vieren hebt. De 1-1 seating maakt het vooral perfect voor koppels.
Was het hoogtepunt op onze trip van 4 weken door Europa.

Wel tijdig boeken want het is nu al vaak volboekt, en dit terwijl er nu nog minder intercontinentale toeristen dan gewoonlijk zijn.

Menu: https://www.glacierexpress.ch/fileadmin ... Men_22.pdf


De Bernina route is nu wel veel spectaculairder qua landschap dan de Glacier Express route. Best dus de Bernina als laaste doen.
Ze zijn beide combineerbaar op een dag. Direct na aankomst in St Moritz is er nog een laatste RE over de Bernina Pass naar Tirano.
Die trein met oude rijtuigen heeft ook zeker zijn charme met de ramen die half open kunnen, wat toch wel het beste blijft om foto's te maken.
Afbeelding
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Bernina Express

Bericht door HLE18 »

Klinkt de max maar ik denk dat we het bij 1e klasse zullen houden :)

We zouden eerst de Pilatus doen (Alpnachstad) dan naar Zermatt reizen en de Glaciër Express nemen naar St. Moritz en daar dan de Bernina pakken naar Tirano, Milaan en dan naar Brussel. Uiteraard overal 1 à 2 overnachtingen om de tandradbaan en bergen te verkennen :D

Hebben wij op al die tandradbaan treinen ook FIP korting?
Wat is het beste te nemen een Swiss pass of een Interrail voor wie geen FIP heeft?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bernina Express

Bericht door Steven »

Op de GornerGratBahn hebben we zeker korting, ik heb daar vorige keer 50% verkregen op vertoon van mijn FIP, geen idee of dat nog klopt of dat het nu gratis is met het FIP ticket van SP.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Bernina Express

Bericht door HLE18 »

Weet iemand waarom je op 26/6 (eigenlijk heel juni) niet van Tirano naar Milaan kan? Zijn er daar werken of staat die dienstregeling gewoon nog niet on-line.

De laatste dagen irriteren alle planners mij :lol: wat is de beste internationale planner tegenwoordig? Vroeger had ik zo'n link van de NS en daarmee kon je makkelijk zotte verbindingen zoals Brussel-Peking opzoeken, tegenwoordig kan je met moeite een station zoals Wesserling (FR) vinden :evil:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Bernina Express

Bericht door trainlovertje »

Misschien inderdaad nog niet gepubliceerd, omdat er aanpassingen worden verwacht bij de nieuwe dienstregeling vanaf half juni.
Ikzelf gebruik quasi steeds bahn.de of ÖBB Scotty voor internationale dienstregelingen.
Plaats reactie