Fusie Eurostar en Thalys?

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door FLV-FGSP »

"Het fusieproject van de twee Europese hogesnelheidsoperatoren Eurostar en Thalys was door de coronacrisis tijdelijk in de ijskast gezet, maar wordt nu officieel opnieuw gelanceerd. Dat schrijft de Franse krant Les Echos en het nieuws is door Thalys bevestigd aan Belga."
Het hele bericht staat hier:
https://www.demorgen.be/nieuws/dan-toch ... ~b0aa4c93/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Steven »

Wel verrassend dat ze voor de merknaam Eurostar gaan. Ik dacht eerst dat ze met iets nieuws gingen komen.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door wbrm »

"Eurostar" is bij wijze van spreken een samenvatting van hun netwerk dus dekt de lading goed.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Steve »

... en ook al langer een populaire naam voor HST's in Europa, denk maar aan de Italiaanse Frecce's die tot 2012 door het leven gingen als "Eurostar Italia" (ook al was er geen echte connectie met de noordelijke naamgenoot). Toch benieuwd of de merknaam nog sterk en actueel genoeg is als uithangbord voor een echt netwerk, zoveel jaar later.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door TimJ36 »

Zowel Thalys als Eurostar liggen goed in de markt, dus waarom geen tweemerkenstrategie hanteren? Zoiets ligt enorm gevoelig bij de consument.
Herinner de rebranding van TGV naar InOui wat op hevig protest stuitte, waardoor tegenwoordig in de communicatie wordt gesproken over 'TGV InOui'.

Ik kan nog een paar van dit soort (niet spoorweg gerelateerde) voorbeelden bedenken, zoals de rebranding van Quick naar Burger King, wat uiteindelijk niet is doorgegaan.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door wbrm »

Quick versus Burger King gaat veel verder aangezien ze andere producten leveren (weliswaar binnen de fastfood hamburgermarkt). Een Thalys met een Eurostar branding rijdt hoop ik nog steeds van Amsterdam naar Parijs. De hamburger is hetzelfde maar komt in een ander doosje.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door jan_olieslagers »

Er is ook een heel andere markt in beeld. "Schat, eten we vanavond bij de XXX of bij de ABC? Ach, ik heb dan liever de ABC" is iets heel anders dan "Schat we nemen de snelle trein naar Parijs - bwah, wat heeft Parijs nu? ik ga veel liever naar Berlijn!" - in het laatste geval doet het etiket er niet toe, in het eerste wel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Shrek »

Het enige wat natuurlijk echt telt is de schaalvergroting en de duidelijke voordelen die daaraan verbonden zijn. Het beheer van het rollend materieel, de treinbestuurders en -begeleiders, de instructeurs, de ticketverkoop,...
Zeker sinds er een rechtstreeks trein Londen-Amsterdam rijdt kan er daar wel wat synergie gevonden worden. Ook is een driehoeksinzet Brussel-Londen-Parijs-Brussel op sommige momenten misschien wel de meest efficiënte inzet van het materieel.
Het materiaaloverschot van Eurostar en het materiaaltekort bij Thalys worden hiermee ook mooi opgelost. Als de E300 op Brussel-Parijs gaan rijden komen er andere stellen vrij om de verbindingen vanuit Brussel richting Amsterdam en Keulen bijvoorbeeld te versterken.
De branding errond moet natuurlijk in orde zijn, maar daar zijn ze bij beide bedrijven goed in, dat zal wel geen probleem zijn.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door benimmeg »

Kunnen de treinstellen van Thalys eigenlijk naar Londen rijden? Waarschijnlijk zijn ze nu niet toegelaten maar kan dit in de toekomst wel gebeuren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 06 okt 2021, 10:36 Kunnen de treinstellen van Thalys eigenlijk naar Londen rijden? Waarschijnlijk zijn ze nu niet toegelaten maar kan dit in de toekomst wel gebeuren?
Neen, die mogen niet door de kanaaltunnel en zullen dat nooit mogen. Maar het materieelprobleem is omgekeerd: er zijn te veel treinen die wel naar londen kunnen en te weinig om parijs-brussel-amsterdam te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Steven »

En de toekomst gaan ze nog minder hebben, want de huidige THALYS PBA stellen gaan volledig terug naar SNCF om de TGV-R naar Brussel te vervangen (deze krijgen namelijk geen etcs). Dus heeft Thalys zeker nood aan flexibel inzetbare treinen. Daar zal de fusie dus deels een oplossing bieden.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door 4017-4018 »

Wat ik me af vraag, bij deze fusie: zal de nieuwe "Eurostar" nog stoppen in Antwerpen-Centraal?
Omdat er daar geen poortjes zijn
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 06 okt 2021, 13:18 Wat ik me af vraag, bij deze fusie: zal de nieuwe "Eurostar" nog stoppen in Antwerpen-Centraal?
Omdat er daar geen poortjes zijn
De treinen op de route Amsterdam-Parijs zullen daar uiteraard blijven stoppen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 06 okt 2021, 13:18 Wat ik me af vraag, bij deze fusie: zal de nieuwe "Eurostar" nog stoppen in Antwerpen-Centraal?
Omdat er daar geen poortjes zijn
Waarom zou je daar plotseling poortjes nodig hebben als de treinen anders gaan heten?

Groetjes,
Rian
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Fusie Eurostar en Thalys?

Bericht door 4303 »

Het project “green speed” gaat officieel van start. Het project is deze namiddag goed gekeurd door de Europese commissie. Er zou in April reeds werk gemaakt worden om de 2 maatschappijen onder te brengen in een overkoepelende firma… Brussel wordt de hoofdzetel van deze nieuwe firma.
Plaats reactie