Euro Night Sprinter Visie 2030+

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hm, hhhhmmmmmmm ;)

Het lijkt me heel duidelijk dat er bij de diverse spoorbedrijven heel wat competente lieden rondlopen, en ook goed werk afleveren; ik zie daar geen incompetentie maar eerder conservatisme (ook genoemd "koudwatervrees"), en gebrek aan visie. Over de vakbonden zeg ik liever helemaal niks, ik heb al genoeg op mijn kop gekregen.

Maar ik ben niet akkoord met uw suggestie dat er onvoldoende verkoopkanalen zijn. Passagiersvluchten kan men inderdaad vlotjes boeken maar dat is reeds enkele decennia zo. Er zijn toch drie grote systemen/aanbieders voor die dienst, en minstens een van die drie biedt ook boekingen aan op de Thalys/TGV, ik dacht Amadeus? En wellicht ook Galileo. Niets belet om ook de nachttreinen op die manier aan te bieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door jan_olieslagers »

En wat betreft Eurofima: dat was inderdaad een initiatief van de EU, maar het betrof toch niet meer dan het vastleggen van (rekbare) normen, en het bouwen van 10 prototypes? Waarna de diverse operatoren materiaal konden aanschaffen dat waarborgen bood inzake uitwisselbaarheid?
Het valt me trouwens op dat dit initiatief eenmalig is gebleven, blijkbaar vond "men" het geen succes.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door groentje »

Eurofima is van voor de EU, blijkbaar, ontstaan in 1956. En gezien de aandeelhouders, lijkt het me eerder te passen binnen de CER.
https://www.eurofima.org/about-us/

Dat er conservatisme heerst bij het spoor, valt moeilijk te ontkennen. Zeker in ticketing bewaakt iedereen liever z'n eigen domeintje. Toch zijn er daar ook al wel wat innovatieve evoluties bezig, ik hoop dan ook dat er daar beterschap op komst is.
De leasefirma's hebben vandaag weinig nachttreinmaterieel in stock, en wat ze hebben, is vaak sterk verouderd. Voor een chartertrein kan dat nog werken, maar op langere termijn is er gewoon nieuw materieel nodig om toekomstvast te zijn, en zonder ietwat zekerheid dat de renaissance zal blijven, zie ik de leasefirma's niet investeren in dit nicheproduct. Nu, ik zie de EU nog wel een systeem ontwikkelen waarin ze niet zelf investeren, maar de leasefirma's een garantie geven op hun investering, bijvoorbeeld. Zou ik ook mee kunnen leven.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door jan_olieslagers »

Graag akkoord: het verlenen van waarborg voor investeringen is wel een typische taak en verantwoordelijkheid voor de overheid. Op die manier kan ze inderdaad de markt aansturen en stimuleren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2021, 14:37 Maar ik ben niet akkoord met uw suggestie dat er onvoldoende verkoopkanalen zijn. Passagiersvluchten kan men inderdaad vlotjes boeken maar dat is reeds enkele decennia zo. Er zijn toch drie grote systemen/aanbieders voor die dienst, en minstens een van die drie biedt ook boekingen aan op de Thalys/TGV, ik dacht Amadeus? En wellicht ook Galileo.
Ok. Waar kan ik een kaartje Aalter - Taragona kopen?
Niets belet om ook de nachttreinen op die manier aan te bieden.
En toch gebeurt dat dus niet. En dat is net wat ik bedoel als ik het over het gebrek aan commerciële ambitie bij de spoorwegen heb.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door jan_olieslagers »

Waar kan ik een kaartje Aalter - Taragona kopen?
Als ik het goed begrijp wordt hier gevraagd om een enkel ticket met gegarandeerde aansluiting tussen minstens twee verschillende diensten. Daarvoor is het allicht nog te vroeg dag, de operatoren van nachttreinen hebben sowieso al hun handen vol met het opzetten van de punt-punt-verbindingen. Bemerk dat ook de vliegvervoerders daar liever hun handen vanaf houden, vooral de zgn. low-costers.
dat is net wat ik bedoel als ik het over het gebrek aan commerciële ambitie bij de spoorwegen heb
Ook hier lijkt het me duidelijk dat de nieuwe nachttreinoperatoren wel andere prioriteiten hebben, ik twijfel echter niet aan hun commerciële ambitie, wel integendeel. Tijd en boterhammen :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2021, 17:12
Waar kan ik een kaartje Aalter - Taragona kopen?
Als ik het goed begrijp wordt hier gevraagd om een enkel ticket met gegarandeerde aansluiting tussen minstens twee verschillende diensten. Daarvoor is het allicht nog te vroeg dag, de operatoren van nachttreinen hebben sowieso al hun handen vol met het opzetten van de punt-punt-verbindingen. Bemerk dat ook de vliegvervoerders daar liever hun handen vanaf houden, vooral de zgn. low-costers.
Het zou al heel wat zijn als je überhaupt voor een dergelijke reis in 1 transactie online je kaartjes zou kunnen kopen. Of dat nu 1 stuk papier is of meerdere stukken papier. Dat dat vaak niet kan, is overigens geen technisch probleem maar een commercieel probleem (wie kan/mag er wiens tickets en aanbiedingen verkopen). Technisch is dat allemaal mogelijk.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2021, 17:12
Waar kan ik een kaartje Aalter - Taragona kopen?
Als ik het goed begrijp wordt hier gevraagd om een enkel ticket met gegarandeerde aansluiting tussen minstens twee verschillende diensten. Daarvoor is het allicht nog te vroeg dag, de operatoren van nachttreinen hebben sowieso al hun handen vol met het opzetten van de punt-punt-verbindingen. Bemerk dat ook de vliegvervoerders daar liever hun handen vanaf houden, vooral de zgn. low-costers.
Dat is ook de reden dat ik nooit met een low-cost maatschappij vlieg. (en voor Corona vloog ik zo een 60 keer per jaar).

Kijk, als je bijv. van Brussel naar Barcelona vliegt, dan ben je daar in een uur of twee. Als je dan nog je natransport moet organiseren dan gaat dat nog. De trein is langzamer, maar kan een deel van zijn nadelen compenseren door gebruik te maken van zijn netwerk effecten. De Duitsers en Zwitsers weten dat. De Spanjaarden zijn het geheel vergeten.
Dus heb je bijvoorbeeld in Zwitserland dat er goede aansluitingen zijn tussen lange afstands treinen en regionale treinen, en doorgaand kaartjes. In Spanje kan je voor 90% van de stationsparen niet eens een kaartje kopen...
En daarom reizen Spanjaarden ook niet zoveel per trein, en gaat iedereen met het vliegtuig naar Spanje.

Wat je ook niet mag vergeten: De voornaamste concurrent van de trein is niet het vliegtuig, maar de auto. Er zijn nog altijd mensen die met de auto naar Spanje of het Zuiden van Frankrijk trekken. Met een trein die aangenaam en comfortabel is, die kwa snelheid me een auto kan concurreren, en die ook geheel van A naar B voor je zorgt kan je die groep weer op de trein krijgen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door rdv »

Het gebrek aan eenvoudig te boeken tickets is volgens mij één van de grootste problemen bij internationale treinen. Er zijn veel mensen die het wel zouden willen proberen, maar het opgeven als blijkt dat ze bij de NMBS (of reisbureaus) niet eens een ticket naar Barcelona kunnen boeken.

En ook de operatoren zelf willen daar blijbaar graag vanaf - Thalys verkoopt geen aansluitende tickets meer voor de lokale treinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door TimJ36 »

K V B schreef: 26 sep 2021, 15:19 Ok. Waar kan ik een kaartje Aalter - Taragona kopen?
Via Trainline is dat mogelijk. Verreweg de meest gebruiksvriendelijke website die er op dit moment is, al is het aanbod bijlange nog niet compleet, zo ontbreken er nog een aantal landen op de Europese spoorwegkaart.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door rdv »

En ook Trainline verkoopt geen ticketten met aansluitingsgarantie. Als de TGV Brussel-Lyon vertraagd is, zal de reiziger mss wel nog met SNCF in Barcelona geraken, maar gaat RENFE nog wel de reiziger willen vervoeren zonder nieuw ticket?

Als ik een vliegticket Brussel-Amsterdam-Bergen boek, en de vlucht tussen Brussel en Amsterdam is gecancelled of vertraagd, zal de KLM er niet moeilijk overdoen om de passagier om te boeken op een SAS vlucht, desnoods zelfs in Business Class. In sommige gevallen staat er zelfs iemand klaar met je nieuw ticket aan de gate - vooraleer je het zelf weet dat er een probleem is. Zo een serviceniveau heb ik bij de trein nog nooit meegemaakt. Een keer kwam Thello daar wel aardig in de buurt - met 6u vertraging aangekomen in Milaan op weg naar Rome, waar er een standje stond waar er voor iedere passagier een ticket (+ lunchpakket) klaar lag voor de Frecciarossa naar Rome.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door groentje »

Thello is een dochter van Trenitalia, dat de lijnen tussen hen wel ok zijn, mag niet verbazen. In de andere richting, echter (overstap naar Eurostar of Thalys) was dat wél vaak een probleem. Dit is inderdaad een probleem. Nu, van Barcelona naar Tarragona is nog niet zo'n probleem, in het ergste geval koop je een nieuw lokaal biljet van een paar euro. Maar stel dat je naar Madrid wil, dat wordt al snel heel wat duurder. Helaas is dit onderdeel van de reizigersrechten behoorlijk verwaterd tov het eerste voorstel, ook door gelobby van de betrokken overheden in de Raad van de EU.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door K V B »

Mijn ervaring is dat de Italianen sowieso een stuk pragmatischer zijn dan de Fransen wat dit betreft. Ik heb in het verleden al behoorlijke problemen gehad in Frankrijk door uitvallende treinen. Als de eerstvolgende trein een ander "product" is, dan kan je vaak niet anders dan gewoon aan boord (aan boord tarief) een kaartje kopen, en het later met de klantendienst uitvechten...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Euro Night Sprinter Visie 2030+

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 29 sep 2021, 14:39 Mijn ervaring is dat de Italianen sowieso een stuk pragmatischer zijn dan de Fransen wat dit betreft. Ik heb in het verleden al behoorlijke problemen gehad in Frankrijk door uitvallende treinen. Als de eerstvolgende trein een ander "product" is, dan kan je vaak niet anders dan gewoon aan boord (aan boord tarief) een kaartje kopen, en het later met de klantendienst uitvechten...
In Frankrijk ga je het beste naar een loket als je een aansluiting gemist hebt. Daar heb ik al verschillende goede ervaringen mee gehad, maar ik ken ook andere verhalen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie