Trein type Liege Luxemburg

maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door maarten »

Steve schreef: 04 jul 2021, 08:47 deze internationale IC.
Tja, Je kunt een koe wel een kat noemen, maar een trein die op zowat elk tussenstation stopt zou ik geen IC noemen. Zo ken ik er nog wel een paar.
Wat dat betreft lijdt de NMBS onder hetzelfde als NS, als het niet overal stopt is het "dus" een IC.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door JPL107 »

Ik heb dezelfde mening. Het is een L-trein die één of twee haltes overslaat. Hoeveel reizigers nemen de trein van Luik tot Luxemburg (stad)?
Mijn laatste ervaring is dat de meeste reizigers maar enkele stations verder reizen. Ik heb enkele maanden de trein tussen Luik en Gouvy genomen en in Gouvy was de trein zo goed als leeg.
Ik vermoed dat er vanaf Troisvierges weer terug veel reizigers opstappen richting Luxemburg stad en het feit dat het OV daar gratis is zal ook wel helpen :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Ik moet het oneens zijn. Dit is duidelijk een IC. Het volstaat er een spoorboekje van voor 1984 bij te nemen om te zien hoeveel tussenhaltes toen gesneuveld zijn. Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door JPL107 »

Voor mij mag het officieel een IC-verbinding blijven en volgens Ardense normen stopt de trein enkel in 'cities' :D .
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 05 jul 2021, 10:14
Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?
Zelfde argument als daarnet: in 1984 verdwenen alle tussenliggende halten en dat waren er veel!
Met vriendelijke groet

overweg13
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door maarten »

jan_olieslagers schreef: 05 jul 2021, 10:14
Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?
Ik begrijp het argument wel een beetje, Een TGV Parijs - Marseille die stopt op Saint-Exupery, Avignon TGV en Aix-en-Provence TGV noem je ook geen stoptrein. :mrgreen:

Maar goed, dan is de definitie verkeerd. Maar ik noem de trein Luik-Luxemburg geen IC. Gezien de snelheid, aantal stops, stopafstand. Dat is geen IC. In Duitsland rijden RE's met hogere snelheid en langere stopafstanden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

Luik - Luxemburg is uiteraard het schoolvoorbeeld van een "IR" en was dat ook gewoon toen dat treintype nog bestond. Maar de discussie over de notie "IC" die daarna zeer relatief geworden is, is natuurlijk al vaak gevoerd en veel breder dan dit voorbeeld.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Wat losse gedachten, niet allemaal even ernstig:

*/ als deze treindienst een L- werd genoemd, dat moest er tenminste niet meer geklaagd worden over de inzet van Desiro's;
*/ het tegenvoorbeeld van de TGV is erg sprekend;
*/ was er ook geen verhaal van een S-trein naar Leuven (de S9 dacht ik?) die in het weekeinde een extra stop maakt op de luchthaven, maar dan wel plots een IC wordt genoemd?

Conclusie: die classificatie is inderdaad heel erg relatief, men kan er beter niet te zwaar aan tillen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

JPL107 schreef: 05 jul 2021, 09:43 Ik heb dezelfde mening. Het is een L-trein die één of twee haltes overslaat.
Ik zou je aanraden om het aantal overgeslagen haltes te tellen. Hint: het zijn er ruim meer dan 2.
Maar iemand anders schreef het ook al: dit is een typische IR.

Groetjes,
Rian
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door JPL107 »

Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

JPL107 schreef: 06 jul 2021, 14:00 Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

JPL107 schreef: 06 jul 2021, 14:00 Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .
Je vergeet Dommeldange, Walferdange, Heisdorf, Lorentzweiler, Lintgen, Cruchten, Colmar-Berg en Schieten eigenlijk ook nog.
En zoals reeds vaker aangehaald: het gaat er niet om of een trein op elk tussenliggend station stopt, maar wel de afstand tussen de stations en bijgevolg de ingekorte reistijd door niet in elk dorp langs de spoorlijn, met of zonder station/halte, te stoppen.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door maarten »

overweg13 schreef: 06 jul 2021, 14:08
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Dat is ook weer een vreemde manier om iets tot IC te verklaren. Is de L-trein Luik-Namen dan ook een IC omdat er niet meer gestopt wordt in Val-Benoît, Tilleur, Chokier, Aigremont, La Mallieue, Hermalle-sous-Huy, Corphalie, Java, Beez en Faubourg-Saint-Nicolas?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Paul »

Het oorspronkelijke begrip IC is in de loop der jaren danig uitgehold, zeker sinds de categorie IR verdwenen is.
Er zijn nog zeer weinig echte IC's in de huidige dienstregeling. Als je ook het comfort in rekening brengt, komt voor mij alleen de Oostende - Eupen met I11-rijtuigen nog in aanmerking, en eventueel de Antwerpen - Kortrijk met MS96.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie