Trein type Liege Luxemburg

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

maarten schreef: 06 jul 2021, 16:14
overweg13 schreef: 06 jul 2021, 14:08
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Dat is ook weer een vreemde manier om iets tot IC te verklaren. Is de L-trein Luik-Namen dan ook een IC omdat er niet meer gestopt wordt in Val-Benoît, Tilleur, Chokier, Aigremont, La Mallieue, Hermalle-sous-Huy, Corphalie, Java, Beez en Faubourg-Saint-Nicolas?
.
Hier heb je toch nog altijd voldoende stops om de trein als een L-trein te beschouwen. Overigens, op lijn 125 stopt de L-trein (nu) om de 3' 44", ondanks de door jou geschrapte halten. Als je naar lijn 43/42 kijkt, dan zie je dat de vroegere L-trein daar om de 4'10" minuten stopte - met dieseltractie. De huidige IC laat gemiddeld 8 minuten tussen 2 stops optekenen, met elektrische tractie. Ter vergelijking: de IC Kortrijk - Brussel stopt gemiddeld om de 13 minuten; die rijdt natuurlijk wel sneller dan de Liège - Luxemburg.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Paul schreef: 06 jul 2021, 16:25 Het oorspronkelijke begrip IC is in de loop der jaren danig uitgehold, zeker sinds de categorie IR verdwenen is.
Er zijn nog zeer weinig echte IC's in de huidige dienstregeling. Als je ook het comfort in rekening brengt, komt voor mij alleen de Oostende - Eupen met I11-rijtuigen nog in aanmerking, en eventueel de Antwerpen - Kortrijk met MS96.
Het is een oud zeer. De aanduidingen omnibus, semi-direct en direct waren destijds al even weinigzeggend. IK herinner me dat een Schaarbeek - Tournai die niet stopte in Halle en Edingen als direct werd aangeduid in de Brusselse stations; als ze dat wel deden waren het semi-directe treinen. Ik vond de werkwijze met IC's en IR's al even ondoorzichtig. Het is vrijwel onmogelijk om daar strakke definities voor te verzinnen, al was dat oorspronkelijk wel het opzet, met o.a. de gemiddelde snelheid van een verbinding als norm. Het maakt eigenlijk toch allemaal niet zo heel veel uit. Als ik naar Quiévrain rijdt dan ga ik plots vanaf Mons niet denken dat ik plots in een L-trein zit omdat die dan overal stopt. Ik vind het veel handiger dat ik niet moet overstappen dan dat er een bruikbare naamgeving is.
Met vriendelijke groet

overweg13
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jens123 »

Ik heb vorige week de trein Luik-Luxemburg over de volledige lijn genomen en na 2u45 in een desiro ben je wel gebroken. Totaal niet comfortabel. Ik was trouwens de enige reiziger die de grens overstak tussen Gouvy en Troisvierges. Ook tussen Luik en Gouvy was er zeer weinig beweging.
In Luxemburg dan weer wel iets meer volk.
Verder toch wel wat jaloers op de CFL collega's. De treinbegeleiders hebben daar echt een luxe leven sinds de trein gratis is geworden in 2e klasse (en dan werd er nog geklaagd onder andere over de diensturen :mrgreen: )
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door TimJ36 »

jens123 schreef: 08 jul 2021, 11:20 Verder toch wel wat jaloers op de CFL collega's. De treinbegeleiders hebben daar echt een luxe leven sinds de trein gratis is geworden in 2e klasse (en dan werd er nog geklaagd onder andere over de diensturen :mrgreen: )
In België is de treinbegeleider in hoofdzaak een 'kaartjesknipper'. In Luxemburg heeft men voor een klantgerichte benadering gekozen, waarin de treinbegeleider meer aandacht kan besteden aan het welbevinden van de reizigers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 jul 2021, 23:29
jens123 schreef: 08 jul 2021, 11:20 Verder toch wel wat jaloers op de CFL collega's. De treinbegeleiders hebben daar echt een luxe leven sinds de trein gratis is geworden in 2e klasse (en dan werd er nog geklaagd onder andere over de diensturen :mrgreen: )
In België is de treinbegeleider in hoofdzaak een 'kaartjesknipper'. In Luxemburg heeft men voor een klantgerichte benadering gekozen, waarin de treinbegeleider meer aandacht kan besteden aan het welbevinden van de reizigers.
Wel even opmerken dat deze "klantgerichte benadering" de Luxemburgse overheid bakken geld kost en dus absoluut geen realistische optie is voor ons land.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door maarten »

Nou ja, met een enkele reis voor 2 euro voor een afstand waar je in België 10 euro voor betaalt zal dat wel al langer het geval zijn geweest.
En hoe groter het land, hoe lastiger dat gratis maken is. Je zou ter vergelijking het openbaar vervoer in de provincie Luxemburg gratis kunnen maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

maarten schreef: 09 jul 2021, 09:02 Nou ja, met een enkele reis voor 2 euro voor een afstand waar je in België 10 euro voor betaalt zal dat wel al langer het geval zijn geweest.
En hoe groter het land, hoe lastiger dat gratis maken is. Je zou ter vergelijking het openbaar vervoer in de provincie Luxemburg gratis kunnen maken :mrgreen:
Vergelijking die niettemin niet helemaal opgaat: het gelijknamige groothertogdom heeft een dubbel zo grote bevolking, een nog veel hogere welvaart (zo ongeveer de hoogste ter wereld), een veel meer uitgebouwde infrastructuur met bijbehorende treindiensten, en al dan niet gelinkt daaraan een veel groter gebruik van het openbaar vervoer. Ik kan me dus voorstellen dat het wel degelijk heel wat moet kosten, misschien wel het equivalent van een paar provincies hier.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door kika »

jens123 schreef: 08 jul 2021, 11:20 Totaal niet comfortabel.
Dat ligt voornamelijk aan de binneninrichting. Het rijcomfort vind ik prima. De Desiro ML uitvoeringen die ik ken zijn behoorlijk gelijkaardig, de Zwitserse dubbeldeksvariant is een stukje beter maar blijft ook ver achter op veel oudere treinen qua zitcomfort. Ik ben van mening dat er te weinig (geen?) materieel is dat de gulden middenweg neemt van toegankelijkheid, fiets/rolstoeltoegang en zitcomfot. Er zijn heel veel lijnen - en we zitten hier bij internationaal - die hetzelfde manco hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Inderdaad. Desiro is geen slecht platform, het is de inrichting die teveel gericht is op enkel stoptreinverkeer. Ik ben een fan van de inrichting van de ÖBB CityJet, ook een Desiro, maar met comfortabele stoelen, meer beenruimte, iets meer afscherming voor minder geluidsoverlast... Het enige dat ik wat mis, is een tweede toilet voor langere ritten. Voor stoptreinen kan één toilet nog wel, maar IC's ..
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 09 jul 2021, 00:21 Wel even opmerken dat deze "klantgerichte benadering" de Luxemburgse overheid bakken geld kost en dus absoluut geen realistische optie is voor ons land.
Dat klopt als je enkel naar de betalingen van Luxemburg naar CFL kijkt, maar als dit gratis verhaal een succes is, en een grote modal shift kan veroorzaken, kan je als maatschappij hier kosten uitsparen. Luchtvervuiling, verkeersongevallen, files, ... hebben een hoge maatschappelijke kost. Ter illustratie: in 2007 was de rechtstreekse zorgkost in NL voor asthma, allergie aan de luchtwegen en chronische longziekten 800 miljoen EUR, en dit zou verdrievoudigen tegen 2032 (2,4 miljard EUR). Daar moet je nog kosten voor ziekteverzuim (gemiddeld 1500 EUR per zieke werknemer per jaar) en arbeidsongeschiktheid bijtellen. Er is een duidelijke link tussen luchtvervuiling en deze ziektes, dus als je door gratis treinverkeer 10% minder uitstoot hebt, en dit kost de staat 240 miljoen EUR per jaar, dan heb je al maatschappelijke winst (enkel voor deze drie ziektes).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 09 jul 2021, 13:20 Ik ben een fan van de inrichting van de ÖBB CityJet, ook een Desiro, maar met comfortabele stoelen, meer beenruimte, iets meer afscherming voor minder geluidsoverlast...
Zeg je dat je fan zou zijn als er comfortabele stoelen zouden zijn of dat je fan bent omdat er comfortabele stoelen zijn? Want ik vind de stoelen van die ÖBB Cityjets niet veel beter dan de Belgische hoor... Al een langere rit mee afgelegd? Als je pakweg de Salzkammergutbahn van noord tot zuid helemaal aflegt met zo'n Cityjet, zal je rug het eveneens geweten hebben.
Ik moet wel zeggen dat de ÖBB cityjets beter ogen, maar dat heelt de rugpijn niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Ik vind de stoelen van ÖBB beter, ja. Ik heb er al in gezeten gedurende 1 à 2 uur per rit, en kan niet zeggen dat ik er last in had. Dan had ik haast meer problemen in de 2de klasse van de RailJet, die waren me veel te laag. Beetje een tegenvaller voor het premiumproduct van de Oostenrijkers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 09 jul 2021, 13:36
groentje schreef: 09 jul 2021, 13:20 Ik ben een fan van de inrichting van de ÖBB CityJet, ook een Desiro, maar met comfortabele stoelen, meer beenruimte, iets meer afscherming voor minder geluidsoverlast...
Zeg je dat je fan zou zijn als er comfortabele stoelen zouden zijn of dat je fan bent omdat er comfortabele stoelen zijn? Want ik vind de stoelen van die ÖBB Cityjets niet veel beter dan de Belgische hoor... Al een langere rit mee afgelegd? Als je pakweg de Salzkammergutbahn van noord tot zuid helemaal aflegt met zo'n Cityjet, zal je rug het eveneens geweten hebben.
Ik moet wel zeggen dat de ÖBB cityjets beter ogen, maar dat heelt de rugpijn niet.
En zelfs dat is persoonlijk. Ik krijg vooral rugpijn in die veel te zachte zetels die vroeger in klassiekjes of I10 te vinden waren. Gelukkig zijn de zetels van het moderne materieel een stuk harder waardoor ze betere ondersteuning aan je rug geven.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 09 jul 2021, 13:47 En zelfs dat is persoonlijk. Ik krijg vooral rugpijn in die veel te zachte zetels die vroeger in klassiekjes of I10 te vinden waren. Gelukkig zijn de zetels van het moderne materieel een stuk harder waardoor ze betere ondersteuning aan je rug geven.
Dat is zeker persoonlijk, maar ik wou er even op duiden dat het probleem van die zetels dat hier al zo vaak werd aangekaart eigenlijk geen NMBS probleem, maar een Desiro probleem is, zoals kika al aangaf.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

Ik trap misschien een open deur in, maar het probleem is eigenlijk noch het platform, noch de inrichting, maar wel het feit dat deze treinen vrij consequent ingezet worden - bijna als ware het een religie - op verbindingen waar ze helemaal niet thuishoren. Als ze enkel S- en L-verbindingen deden, zou er amper een probleem zijn. De weekends zijn daar eigenlijk nog de beste voorbeelden van: dan heeft de NMBS een relatief vrije keuze qua materieelinzet en uitgerekend dan zie je massaal Desiro's opduiken op verbindingen die tijdens de week met IC-waardig materieel gedaan worden. Denk aan Antwerpen-Charleroi, Antwerpen-Turnhout, Antwerpen-Brussel, Lokeren-Brussel-Gent of Antwerpen-Luik. Echt comfortabel IC-materieel (M7, M6, I11, MS96) vind je dan maar op een handvol verbindingen, een groot deel staat gewoon aan de kant. Daar komen natuurlijk nog de verbindingen bovenop die ook tijdens de week overspoeld worden door Desiro's: Oostende-Antwerpen, Dinant-Brussel of deze Luik-Luxemburg om de frappantste voorbeelden te noemen. Ik mag echt hopen dat de instroom van M7 en alle bijbehorende flexibiliteit (met gemotoriseerde stuurrijtuigen en al) dat soort situaties definitief verleden tijd maakt, het tegendeel zou onaanvaardbaar zijn.
Plaats reactie