Trein type Liege Luxemburg

dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door dantjebram72 »

Zoals al vaak aangegeven zijn hier meerdere reden voor:

-> een desiro kan redelijk veel reizigers vervoeren
-> Fietsen kunnen gemakkelijk mee
-> Er is airco aanwezig
-> Ze zijn operationeel het goedkoopste en gemakkelijkst in te zetten.

Mensen worden nog steeds op een comfortable manier met modern materieel vervoerd dus als nmbs in het weekend materieel op overschot heeft pakt het datgene dat het goedkoopst is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Maar de NMBS onderschat daarbij wel systematisch de vervoersvraag in het weekend, vooral op Antwerpen-Charleroi. In de week rijdt de stoptrein met soms 3 stellen, maar in het weekend volstaan plots 2 stelletjes en de helft van het aantal ritten om de reizigers weg te krijgen, check wat niet klopt. In het weekend zouden systematisch overbelaste ritten niet mogen, er is genoeg materieel voorhanden.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door edelweiss »

Sinds de Desiro rijdt tussen Luik en Luxemburg heb ik geen zin meer de trein te nemen. Ik reis graag eerste klas en dat is helemáál een aanfluiting in een Desiro. Dan gebruik ik liever mijn eigen wagen. Ik weet niet of er nog anderen zijn net zo denken als ik?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Ik kan moeilijk de auto nemen, want ik heb nooit een rijbewijs gehad, maar ik begrijp het wel. Vroeger was lijn 42 echt genieten: ik heb er nog M2, I1, M4 en I10 op gekend, het maakte allemaal niet uit: het was misschien wel de mooiste treinrit van het land. Tegenwoordig kun je nog nauwelijks iets zien door de ramen, want er zit altijd wel iets in de weg. Dus ja, inzetten van Desiro's op deze verbinding is nog erger dan op veel andere IC-verbindingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Terminus »

In het verleden zijn we enkele keren bewust via Luik naar Luxemburg gereisd voor de combinatie van het mooie landschap en de I6/I10-rijtuigen.
Dat gaan we nu, met de inzet van de Desiro's, niet meer doen.

(Ik probeer ook bewust Desiro's te vermijden waar het kan. In het weekend van Mechelen naar Antwerpen? Dan met de Benelux of de breaks komende van de luchthaven, i.p.v. met de Desiro-IC's. Idem Antwerpen-Oostende. Dan liever een overstap in Gent en langer onderweg.)
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Elias »

Ik vind het afschuwelijk dat de nmbs massaal desiro's op IC's inzet en dat de regering er niks tegen doet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Ik reis vaak op lijn 60, en heb me noodgedwongen neergelegd bij Desiro's. Hoewel ik nog steeds geen fan ben van hun inzet op de langere afstanden, en toch wel een paar kleine verbeteringen zou willen aanbrengen om het comfort te verhogen (denk binnendeuren aan de overgangen, minstens enkele zitplaatsen met tafeltjes, en een afscheiding tussen eerste klasse en de rest) ik heb er niet meteen de viscerale hekel aan die sommige hier wel lijken te hebben voor dit stoptreinmaterieel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Ik ook niet, Groentje. Ik kan het best hebben als ik een S-trein moet nemen met Desiro's en dat is geleidelijk aan geëvolueerd. Maar het blijft zo dat ik niet hou van langere ritten in dit materieel. Daarvoor krijg ik te weinig waar voor mijn geld.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door K V B »

Elias schreef: 19 sep 2021, 22:41 Ik vind het afschuwelijk dat de nmbs massaal desiro's op IC's inzet en dat de regering er niks tegen doet.
De meeste IC's in België zijn sowieso het label IC niet waard. Zelfs voor stoptreinverbindingen mogen treinen best comfortabeler zijn. Kijk maar eens naar het interieur dat de ÖBB in haar Desiros gestopt heeft.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is al te gemakkelijk als vergelijking: Oostenrijk is een heel ander land als België, en zelfs in het unieke België is L42 een unieke lijn.

Het grote probleem op L42 lijkt me dat er eigenlijk geen modern materiaal beschikbaar is dat hier echt op zijn plaats is. Om de simpele reden dat er zo niets is aangekocht. Om de simpele reden dat er geen budget voor was. Met frisse tegenzin geef ik toe dat de MS08 nog de minst ongelukkige keuze zijn. Het beste dat men kan verhopen is dat er een mix wordt gemaakt van "beste compromis" = MS08 met "hoogcomfortabel" wat zou neerkomen op MS96 of misschien de diverse I-rijtuigen. Maar daarmee wordt de planning een pak ingewikkelder en daarmee ook kwetsbaarder, en dan doemen er al andere klachten op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door FLV-FGSP »

Zou het geen idee zijn om hier MS96 in te zetten?
Of een subserie van de Desiro met een inrichting die wel geschikt is voor een dergelijke afstand?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Enkel MS96 biedt onvoldoende capaciteit voor fietsen, dat werd reeds eerder gesteld. Daarom zie ik hoogstens iets in een afwisseling van om de andere trein Desiro en MS96 (of Ixx). Maar ik moet het er nog van zien komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Terminus »

Op termijn Luxemburgs materieel? Heeft CFL geen bestelling lopen van nieuwe dubbeldekstellen die ook naar België kunnen?
En daar hebben hebben ze ook al veel langer de reflex om aan fietsen en minder mobiele reizigers te denken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Pfff, alweer een nederlaag accepteren tegenover het buitenland?

Laat me dan liever eventjes dagdromen over een beperkte reeks M7-tussenrijtuigen: bovenaan panorama, onderaan uitvoerige faciliteiten voor fietsen, rolstoelen, en misschien zelfs een bar? Ideaal voor deze route, maar daarbuiten niet erg nuttig, vrees ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door TimJ36 »

Of een aantal ICNG bijbestellen zodat die kunnen rijden op de route Maastricht - Luik - Luxemburg.
Plaats reactie