Trein type Liege Luxemburg

TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 21 sep 2021, 12:01 Omdat de NMBS dat soort materieel niet nodig heeft. In België is er nu grote nood aan IC dubbeldekkers, die er met de M7 ook komen. Voor de andere verbindingen zijn er vandaag al voldoende treinstellen ter beschikking.
Voor mij mochten er zeker dubbeldekstreinstellen worden besteld, liever dan trek-duwcombinaties (zoals M6-rijtuigen met locomotief), die wel handig zijn op lijnen zoals Oostende - Eupen, maar doordat ze minder snel optrekken of afremmen, niet erg geschikt zijn voor de overige lijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 21 sep 2021, 12:14
Shrek schreef: 21 sep 2021, 12:01 Omdat de NMBS dat soort materieel niet nodig heeft. In België is er nu grote nood aan IC dubbeldekkers, die er met de M7 ook komen. Voor de andere verbindingen zijn er vandaag al voldoende treinstellen ter beschikking.
Voor mij mochten er zeker dubbeldekstreinstellen worden besteld, liever dan trek-duwcombinaties (zoals M6-rijtuigen met locomotief), die wel handig zijn op lijnen zoals Oostende - Eupen, maar doordat ze minder snel optrekken of afremmen, niet erg geschikt zijn voor de overige lijnen.
De NMBS heeft al genoeg treinstellen die snel optrekken voor de lijnen waar dat echt nodig is.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Terminus »

jan_olieslagers schreef: 21 sep 2021, 11:28 Trouwens, MS96+MS08 zou wel een beetje overkill zijn op deze lijn: terecht is opgemerkt dat het niet over al te veel reizigers gaat. Alleen zijn er - op sommige momenten - meer fietsen dan gebruikelijk. Maar om daarom alleen met zes bakken te rijden lijkt ook mij wat overdreven.
Ik denk dat in de zomer heel wat treinen op de lijn met 2 Desiro's rijden. En buiten de zomerperiode zijn er sowieso ook enkele.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 21 sep 2021, 13:59
jan_olieslagers schreef: 21 sep 2021, 11:28 Trouwens, MS96+MS08 zou wel een beetje overkill zijn op deze lijn: terecht is opgemerkt dat het niet over al te veel reizigers gaat. Alleen zijn er - op sommige momenten - meer fietsen dan gebruikelijk. Maar om daarom alleen met zes bakken te rijden lijkt ook mij wat overdreven.
Ik denk dat in de zomer heel wat treinen op de lijn met 2 Desiro's rijden. En buiten de zomerperiode zijn er sowieso ook enkele.
Inderdaad, vrijdagavond heb ik nog op een trein naar Trois Pont gezeten, bestaande uit twee Desiro's. Dat was toen zeker geen overkill. Dat ze niet vol zitten met reizigers die de grens oversteken is geweten, maar zowel in België als in Luxemburg zitten die treinen goed vol met binnenlandse reizigers. Een MS96 met een MS08 zou een mooi compris zijn, maar in praktijk dus onmogelijk.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 21 sep 2021, 12:01 Omdat de NMBS dat soort materieel niet nodig heeft. In België is er nu grote nood aan IC dubbeldekkers, die er met de M7 ook komen. Voor de andere verbindingen zijn er vandaag al voldoende treinstellen ter beschikking.
Maar krijgen die M7 stellen ook IC comfort? Toen de I11 rijtuigen in dienst kwamen was het “eindelijk comfort zoals men dat elders al tientallen jaren heeft”. M6 is wat comfort betreft een behoorlijke stap terug.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door desirootje »

K V B schreef: 21 sep 2021, 17:02
Shrek schreef: 21 sep 2021, 12:01 Omdat de NMBS dat soort materieel niet nodig heeft. In België is er nu grote nood aan IC dubbeldekkers, die er met de M7 ook komen. Voor de andere verbindingen zijn er vandaag al voldoende treinstellen ter beschikking.
Maar krijgen die M7 stellen ook IC comfort? Toen de I11 rijtuigen in dienst kwamen was het “eindelijk comfort zoals men dat elders al tientallen jaren heeft”. M6 is wat comfort betreft een behoorlijke stap terug.
persoonlijk vind ik het een geweldig comfort, ergonomisch en comfortabel, qua beenruimte bij de over elkaar staande stoeltjes of 1e klas weet ik het niet, het is zeker geen I11, maar dat was pas overkill en een verspilling van plaats maar veel meer dan ik had verwacht (en ik was al tevreden van de M6)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

M7 is zonder meer comfortabel, nog een duidelijk stapje hoger dan M6. Het best denkbare evenwicht tussen comfort en capaciteit, vind ik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Ik vind M6 niet oncomfortabel, alleen enorm kil qua kleurstelling. M7 is daar, zeker in eerste klasse, toch wel duidelijk een stapje omhoog, met z'n details in houtafwerking.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door K V B »

groentje schreef: 22 sep 2021, 02:21 Ik vind M6 niet oncomfortabel, alleen enorm kil qua kleurstelling. M7 is daar, zeker in eerste klasse, toch wel duidelijk een stapje omhoog, met z'n details in houtafwerking.
Is de eerste klasse op zijn minst met een 1+2 opstelling?
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Elias »

K V B schreef: 22 sep 2021, 14:38
groentje schreef: 22 sep 2021, 02:21 Ik vind M6 niet oncomfortabel, alleen enorm kil qua kleurstelling. M7 is daar, zeker in eerste klasse, toch wel duidelijk een stapje omhoog, met z'n details in houtafwerking.
Is de eerste klasse op zijn minst met een 1+2 opstelling?
Helaas niet. De stoelen in de eerste klasse zijn dezelfde als van de tweede klasse maar dan met kunstleer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 22 sep 2021, 14:38
groentje schreef: 22 sep 2021, 02:21 Ik vind M6 niet oncomfortabel, alleen enorm kil qua kleurstelling. M7 is daar, zeker in eerste klasse, toch wel duidelijk een stapje omhoog, met z'n details in houtafwerking.
Is de eerste klasse op zijn minst met een 1+2 opstelling?
Zo kwistig zijn met plaatsen kunnen we ons in België niet permitteren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steven »

Sorry Shrek maar dat kan perfect in eerste klasse. Ik ben van mening dat als je het niet doet een biljet eerste klasse te duur is.
In een break, sprinter, desiro, M5, M6, M7 … is het daarom een minderwaardige eerste klasse ten opzichte van een MR96 en i11. In eerste klasse mag je een ruimer zit gevoel hebben en dat missen heel wat treinen in België. Dat is het eerste dat een dergelijke afdeling zichtbaar kan doen onderscheiden van 2de klasse.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door groentje »

Ik zit daar ergens tussenin, voor stoptreinen ben ik akkoord met 2+2 in eerste, voor IC-materieel minder, hoewel ik beenruimte belangrijker vind dan breedte van de zetels.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 22 sep 2021, 17:32 Sorry Shrek maar dat kan perfect in eerste klasse. Ik ben van mening dat als je het niet doet een biljet eerste klasse te duur is.
In een break, sprinter, desiro, M5, M6, M7 … is het daarom een minderwaardige eerste klasse ten opzichte van een MR96 en i11. In eerste klasse mag je een ruimer zit gevoel hebben en dat missen heel wat treinen in België. Dat is het eerste dat een dergelijke afdeling zichtbaar kan doen onderscheiden van 2de klasse.
Dat is een persoonlijke mening, als een eerste klas ticket te duur is voor het comfort, dan neem je maar een tweede klas biljet, niemand dwingt je om in 1e klas te zitten, 1e klas is voor mij ook te duur, zelfs in een I11 dus zit ik er niet in, waarom diezelfde logica niet geldt voor andere mensen snap ik niet.
Op de meeste verbindingen waar een MS96 of I11 rijdt en het het dus "het waard" is rijden die rijtuigen het grootste deel van de tijd, ten minste buiten de spits, (vanwege hoe laks die treinen waren met ruimte). Dus een echt probleem zie ik niet, of je betaalt "te veel" of je zit bij de rest van ons.
En sinds we het over de M7 hebben maken de andere bekleding, de grote houten tafels en tussenwanden het verschil duidelijk, 1+2 verhouding is dus voor de herkenning overbodig. was het mogelijk ja, maar was het ervoor nodig nee.
(en in de meeste gevallen wanneer er iemand buiten de desiro in 1e klas zit zonder een 1e klas ticket zijn ze niet fout, ze wisten wel waar ze zaten, daar ben ik vrij zeker van)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Jongens, jongens, is het al zo laat op de avond dat men verblind is geraakt door het eigen gelijk?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie