.maarten schreef: ↑06 jul 2021, 16:14Dat is ook weer een vreemde manier om iets tot IC te verklaren. Is de L-trein Luik-Namen dan ook een IC omdat er niet meer gestopt wordt in Val-Benoît, Tilleur, Chokier, Aigremont, La Mallieue, Hermalle-sous-Huy, Corphalie, Java, Beez en Faubourg-Saint-Nicolas?overweg13 schreef: ↑06 jul 2021, 14:08
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Hier heb je toch nog altijd voldoende stops om de trein als een L-trein te beschouwen. Overigens, op lijn 125 stopt de L-trein (nu) om de 3' 44", ondanks de door jou geschrapte halten. Als je naar lijn 43/42 kijkt, dan zie je dat de vroegere L-trein daar om de 4'10" minuten stopte - met dieseltractie. De huidige IC laat gemiddeld 8 minuten tussen 2 stops optekenen, met elektrische tractie. Ter vergelijking: de IC Kortrijk - Brussel stopt gemiddeld om de 13 minuten; die rijdt natuurlijk wel sneller dan de Liège - Luxemburg.