Trein type Liege Luxemburg

Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Bitburger »

Goedemorgen, Moien, Bonjour.

Ik had een vraag welk trein type rijdt er tussen Liege en Luxemburg ?

Alvast heel erg bedankt MVG Bitburger
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

MS08, ook wel bekend als Desiro. Bedoeld als materieel voor stop- en voorstadstreinen maar dus helaas ook te vinden op deze internationale IC.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Wat zou een vervanging kunnen zijn? Er is 25kV~ nodig, tenslotte. 96'ers misschien, komen er geen vrij met de instroom van M7?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door LML »

MS96 zou al een hele verbetering zijn op deze verbinding. Al zo vaak gezegd: Desiro's horen niet thuis op een IC-verbinding...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

LML schreef: 04 jul 2021, 11:50 MS96 zou al een hele verbetering zijn op deze verbinding. Al zo vaak gezegd: Desiro's horen niet thuis op een IC-verbinding...
Dat kan jij wel vinden, maar de reizigers met fietsen vinden de Desiros op die verbinding een geweldige verbetering. Fietsen op een MS96 meenemen is allesbehalve een evidentie.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ken deze lijn niet, maar kan me goed voorstellen dat het publiek er anders is dan op de meeste IC's. Misschien een beetje een niche-profiel, waarvoor er niet echt geschikt materiaal aanwezig is? Voor sportieve toeristen zal het mindere comfort van de Desiro allicht niet zo zwaar wegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 04 jul 2021, 13:18 Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
Een HLE die je moet rondzetten in Luik-Guillemins is geen optie, dus dan moet je er al een I11BDx gaan voor hangen en die zijn er ook niet meer op overschot.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

En waarom geen M6 stuurstandrijtuig, die bestaan er toch ook? Ze zullen misschien druk gebruikt worden?

Of een HLE aan elke kant? Maar het lijkt een beetje overkill voor een lijn/dienst die (misschien ten onrechte?) niet tot de topprioriteiten behoort.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: 04 jul 2021, 12:17
LML schreef: 04 jul 2021, 11:50 MS96 zou al een hele verbetering zijn op deze verbinding. Al zo vaak gezegd: Desiro's horen niet thuis op een IC-verbinding...
Dat kan jij wel vinden, maar de reizigers met fietsen vinden de Desiros op die verbinding een geweldige verbetering. Fietsen op een MS96 meenemen is allesbehalve een evidentie.
En hoeveel reizigers zijn er per dag mét en hoeveel zonder fiets?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 04 jul 2021, 12:33 Ik ken deze lijn niet, maar kan me goed voorstellen dat het publiek er anders is dan op de meeste IC's. Misschien een beetje een niche-profiel, waarvoor er niet echt geschikt materiaal aanwezig is? Voor sportieve toeristen zal het mindere comfort van de Desiro allicht niet zo zwaar wegen.
Maar ook sportieve toeristen kijken tijdens de rit graag naar buiten en dat is met desiro's op veel plaatsen zo goed als onmogelijk geworden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 04 jul 2021, 13:24
Steve schreef: 04 jul 2021, 13:18 Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
Een HLE die je moet rondzetten in Luik-Guillemins is geen optie, dus dan moet je er al een I11BDx gaan voor hangen en die zijn er ook niet meer op overschot.
Zoals ook al gezegd door Jan, gewoon een M6-stuurstand, die zijn toch perfect toegelaten onder 25 kV? Ze hebben zelfs nog een tijdlang op de HSL 4 gereden. Misschien zijn er daar ook niet veel van op overschot, maar ook dat zal met de M7 binnenkort helemaal veranderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 04 jul 2021, 15:30
Shrek schreef: 04 jul 2021, 12:17
LML schreef: 04 jul 2021, 11:50 MS96 zou al een hele verbetering zijn op deze verbinding. Al zo vaak gezegd: Desiro's horen niet thuis op een IC-verbinding...
Dat kan jij wel vinden, maar de reizigers met fietsen vinden de Desiros op die verbinding een geweldige verbetering. Fietsen op een MS96 meenemen is allesbehalve een evidentie.
En hoeveel reizigers zijn er per dag mét en hoeveel zonder fiets?
Wel op die lijn zijn er steeds opvallend veel fietsers, het zou mij niet verbazen moest de verhouding fietsers/passagiers daar het hoogst liggen van alle lijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 04 jul 2021, 15:38
Zoals ook al gezegd door Jan, gewoon een M6-stuurstand, die zijn toch perfect toegelaten onder 25 kV? Ze hebben zelfs nog een tijdlang op de HSL 4 gereden. Misschien zijn er daar ook niet veel van op overschot, maar ook dat zal met de M7 binnenkort helemaal veranderen.
Met de instroom M7 zal er inderdaad meer mogelijk zijn. Maar dan blijft de factor kostprijs natuurlijk nog: een Desiro kost veel minder in exploitatie dan een HLE met dubbeldekkers. Voor zo'n secundaire lijn is dat heel belangrijk, als de exploitatie te duur is wordt de beslissing om de lijn te sluiten alleen maar aantrekkelijker.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein type Liege Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

Wel op die lijn zijn er steeds opvallend veel fietsers
Die "steeds" durf ik te relativeren, hangt dat niet heel erg van het seizoen af? Als er sneeuw of ijzel ligt zullen de fietsers allicht minder talrijk zijn :) maar iets zegt me dat de treinen dan ook heel wat minder vol zullen zitten. Dat de toeristen-met-fietsen in het seizoen een (heel) belangrijk deel uitmaken van de clientele neem ik best graag aan.

Zou het een idee zijn om, bv. om de andere trein, een samenstelling "comfort" te laten bollen, bv. MS96, afgewisseld met een "fietsvriendelijke", bvb. Desiro? Of vindt men het belangrijk om consistent met hetzelfde materiaal te rijden?

@Shrek hierboven: dat HLE+M6 duurder is om te bedrijven dan stellen neem ik grif aan, daarom sprak ik al van "overkill". Hoe vergelijkt de kost van MS08 met die van MS96? Enne, er zal toch zeker geen sprake zijn van het opdoeken van deze dienst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie