De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 mar 2021, 19:23 Het zou niet misstaan om, bij dergelijke absolute uitspraken, dan ook meteen aan te geven waar dat vandaan komt of waar dat op gebaseerd is. Anders klinkt het alsof je de waarheid in pacht hebt.
Qua reizigerspotentieel vind ik verschillende inschattingen voor de sneltram, de laagste rond de 6000 grensoverschrijdende reizigers (al sluit ik niet uit dat er nog meer te vinden is). Wat dat zou betekenen voor een treinverbinding, dat is natuurlijk niet helemaal zeker, maar ik vind 6000 niet bepaald weinig. In een oud werkje van de NMBS vind ik een gemiddelde inschatting van ca. 1000 reizigers per dag (incl. weekends) voor een treinverbinding. Dat is een stuk minder maar ook niet verwaarloosbaar.
Ik heb enkel info uit de wandelgangen, maar wel de juiste wandelgangen :wink:
Voor de sneltram heeft De Lijn moeten foefelen om de MKBA positief te krijgen, enige overdrijving is daar dus logisch.
Het cijfer van de NMBS lijkt mij zeer realistisch voor de situatie pakweg 15 jaar geleden. Sindsdien is de vervoersvraag gestegen -zeker op vrijetijdsverplaatsingen- dus het zal nog wel een stukje meer zijn. Dan kom je ongeveer aan iets realistisch om een lijn te gaan uitbaten.
ronny schreef: 23 mar 2021, 20:58 Waarom is er geen aftakking gemaakt van lijn 24 richting Maastricht? Dan had je alleszins al een snellere verbinding dan via Luik.
Als je iets doet moet je het goed doen, met zo'n grote omweg ga je zeker niet genoeg reizigers aantrekken om het allemaal relevant te laten zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

Niks is ooit definitief, maar de plannen lijken toch eerder in de richting te gaan van een IC die Breda en Noorderkempen overslaat, en een pendel beperkt tot Breda. De grote meerderheid van de huidige reizigers wil immers richting Rotterdam en Amsterdam...
En daar zit hem volgens mij het probleem, de experten van de NMBS zijn niet erg goed in het inschatten van potentiële reizigers, reizigers die er vandaag niet zijn omdat de verbinding er niet is, of ondermaats. En die de kracht van een goede publiciteitscampagne onderschatten. Want zoals gezegd, de grensovergang in De Panne is verre van een stiltegebied, dagelijks passeren er heel wat vrachtwagens en personenwagens de grens over. Ja, ik ben ervan overtuigd dat we een deel van dat verkeer op de trein kunnen krijgen, onder de juiste voorwaarden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door stijn »

Over Hasselt Maastricht...

Ik denk dat er vergeleken met 15 jaar geleden nog een groot verschil is dat hier nog niet aan bod gekomen is: Diabolo...

Als je de IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt verlengt naar Maastricht is dat een grote markt, die niet enkel de lokale bevolking ten goede komt, maar ook de luchthaven. Brussels Airport zou dan sneller bereikbaar zijn dan Schiphol.

Het is trouwens een grote markt met tickets over een langere afstand... ik neem aan dat NMBS liever 2000 tickets verkoopt voor een traject van 100km dan 4000 voor 20km.

Groetjes,

Stijn
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Bericht door Steve »

Aangezien de discussie hier geleidelijk aan overgegaan is van De Panne - Duinkerke naar een heel aantal andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen, heb ik de topictitel ook in die zin uitgebreid.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 mar 2021, 00:43
rvdborgt schreef: 23 mar 2021, 19:23 Het zou niet misstaan om, bij dergelijke absolute uitspraken, dan ook meteen aan te geven waar dat vandaan komt of waar dat op gebaseerd is. Anders klinkt het alsof je de waarheid in pacht hebt.
Qua reizigerspotentieel vind ik verschillende inschattingen voor de sneltram, de laagste rond de 6000 grensoverschrijdende reizigers (al sluit ik niet uit dat er nog meer te vinden is). Wat dat zou betekenen voor een treinverbinding, dat is natuurlijk niet helemaal zeker, maar ik vind 6000 niet bepaald weinig. In een oud werkje van de NMBS vind ik een gemiddelde inschatting van ca. 1000 reizigers per dag (incl. weekends) voor een treinverbinding. Dat is een stuk minder maar ook niet verwaarloosbaar.
Ik heb enkel info uit de wandelgangen, maar wel de juiste wandelgangen :wink:
Voor de sneltram heeft De Lijn moeten foefelen om de MKBA positief te krijgen, enige overdrijving is daar dus logisch.
Het cijfer van de NMBS lijkt mij zeer realistisch voor de situatie pakweg 15 jaar geleden. Sindsdien is de vervoersvraag gestegen -zeker op vrijetijdsverplaatsingen- dus het zal nog wel een stukje meer zijn. Dan kom je ongeveer aan iets realistisch om een lijn te gaan uitbaten.
Het NMBS-werkje is zelfs nog ouder dan dat.
Neem me verder niet kwalijk dat ik ook informatie uit "de juiste wandelgangen" niet zomaar aanneem. Ik heb al heel veel potentieelstudies gelezen en dat heeft me geleerd dat je ze altijd zelf moet lezen om te weten wat er wel en niet in staat en om te weten wat de uitgangspunten waren.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door K V B »

stijn schreef: 24 mar 2021, 07:59 Als je de IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt verlengt naar Maastricht is dat een grote markt, die niet enkel de lokale bevolking ten goede komt, maar ook de luchthaven. Brussels Airport zou dan sneller bereikbaar zijn dan Schiphol.
Ik denk niet dat Maastricht - BRU via Hasselt sneller zal zijn dan via Luik. Veel zinvoller is het om Maastricht - Hasselt - Antwerpen te rijden. |
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door K V B »

groentje schreef: 24 mar 2021, 02:42 Niks is ooit definitief, maar de plannen lijken toch eerder in de richting te gaan van een IC die Breda en Noorderkempen overslaat, en een pendel beperkt tot Breda. De grote meerderheid van de huidige reizigers wil immers richting Rotterdam en Amsterdam...
En daar zit hem volgens mij het probleem, de experten van de NMBS zijn niet erg goed in het inschatten van potentiële reizigers, reizigers die er vandaag niet zijn omdat de verbinding er niet is, of ondermaats.
Een trein die ik graag zou zien is Antwerpen - Noorderkempen - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Dusseldorf. Een mooi voorbeeld over hoe je met een trein meerdere markten kan bedienen, en hoe je bij de planning ook naar het midden, en niet alleen de uiteinden van de lijn moet kijken.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door jknockaert »

K V B schreef: 25 mar 2021, 08:23 Een trein die ik graag zou zien is Antwerpen - Noorderkempen - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Dusseldorf. Een mooi voorbeeld over hoe je met een trein meerdere markten kan bedienen, en hoe je bij de planning ook naar het midden, en niet alleen de uiteinden van de lijn moet kijken.
Antwerpen - Eindhoven is een markt die al herhaaldelijk getest is met een goede snelbusverbinding. Bleek toch telkens weer tegen te vallen. De vraag richting Nederland lijkt vooral op de Zuidelijke Randstad en Maastricht gericht. De busverbinding Turnhout-Tilburg is een beetje een buitenbeentje, niet duidelijk aan welke vraag die exact tegemoet komt, maar hij zit wel goed vol.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Bericht door Steven »

Een bus ervaren velen mensen toch als traag (ook al spreek je van een snelbus). Ik ken veel mensen die opzien tegen een bus wegens niet comfortabel genoeg. Ze vinden een trein meer ruimte bieden en sneller (ook al is dat soms enkel maar perceptie).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rdv »

jknockaert schreef: 25 mar 2021, 10:51
K V B schreef: 25 mar 2021, 08:23 Een trein die ik graag zou zien is Antwerpen - Noorderkempen - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Dusseldorf. Een mooi voorbeeld over hoe je met een trein meerdere markten kan bedienen, en hoe je bij de planning ook naar het midden, en niet alleen de uiteinden van de lijn moet kijken.
Antwerpen - Eindhoven is een markt die al herhaaldelijk getest is met een goede snelbusverbinding. Bleek toch telkens weer tegen te vallen. De vraag richting Nederland lijkt vooral op de Zuidelijke Randstad en Maastricht gericht. De busverbinding Turnhout-Tilburg is een beetje een buitenbeentje, niet duidelijk aan welke vraag die exact tegemoet komt, maar hij zit wel goed vol.
Bedoel je dan Flixbus en DB-bussen?
Ik heb één keer een DB-bus genomen tussen Antwerpen en Eindhoven, was rustig en redelijk comfortabel. Maar een trein met een frequentie van 1 of 2 uur is toch nog iets anders dan zo een snelbus: de trein is nog altijd veel comfortabeler, geeft minder snel reisziekte, is frequenter en stipter (zeker als de snelbus een deel is van een langere verbinding, zoals bij DB en Flixbus meestal het geval is).
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door jknockaert »

rdv schreef: 25 mar 2021, 16:19 Bedoel je dan Flixbus en DB-bussen?
DB-bus en Flixbus hebben het behoorlijk recent geprobeerd. In een verder verleden heeft de NMVB een snelbus gereden, die ging elk uur als ik me goed herinner. Eerst rechtstreeks, daarna met stop in Turnhout. Ze hebben alles geprobeerd, zoals stops dichter bij Philips (die toen nog in Turnhout en Eindhoven zaten), combiticketten voor de Zoo en Evoluon, aansluitende bussen naar Bobbejaanland. Heeft allemaal niet veel zoden aan de dijk gezet. Het lijkt wel alsof er helemaal niet zoveel gereisd wordt tussen Eindhoven en Turnhout/Antwerpen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 25 mar 2021, 16:34
rdv schreef: 25 mar 2021, 16:19 Bedoel je dan Flixbus en DB-bussen?
DB-bus en Flixbus hebben het behoorlijk recent geprobeerd. In een verder verleden heeft de NMVB een snelbus gereden, die ging elk uur als ik me goed herinner. Eerst rechtstreeks, daarna met stop in Turnhout. Ze hebben alles geprobeerd, zoals stops dichter bij Philips (die toen nog in Turnhout en Eindhoven zaten), combiticketten voor de Zoo en Evoluon, aansluitende bussen naar Bobbejaanland. Heeft allemaal niet veel zoden aan de dijk gezet. Het lijkt wel alsof er helemaal niet zoveel gereisd wordt tussen Eindhoven en Turnhout/Antwerpen.
De NMVB, dat is al meer dan 25 jaar geleden volgens mij. De situatie/vervoersvraag kan inmiddels al behoorlijk veranderd zijn.
Verder zal een trein bij gelijke reistijd veel meer reizigers trekken, bovendien worden onderweg dan Tilburg en Breda nog aangedaan en is het tariefsysteem dan geïntegreerd voor overstappende reizigers (zelfs bij de DB-bus is dat nooit helemaal geweest). Hoeveel potentieel dat nu uiteindelijk oplevert, dat kan ik niet zeggen, maar ik zou wel denken dat dat duidelijk meer is dan voor een busverbinding.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 24 mar 2021, 02:42 En die de kracht van een goede publiciteitscampagne onderschatten. Want zoals gezegd, de grensovergang in De Panne is verre van een stiltegebied, dagelijks passeren er heel wat vrachtwagens en personenwagens de grens over. Ja, ik ben ervan overtuigd dat we een deel van dat verkeer op de trein kunnen krijgen, onder de juiste voorwaarden.
Als je al juiste voorwaarden moet creëren èn publiciteit moet maken wilt dat toch zeggen dat het allesbehalve vanzelfsprekend is? Er zijn plaatsen genoeg waar je een trein kan laten stoppen die zonder publiciteit ook wel volk zal trekken. Die plaatsen hebben volgens mij dan toch prioriteit op dat lijntje vanuit De Panne. Ik denk dan aan stations als Lovenjoel, Kumtich, Luik-Chartreuse, Wandre, Schepdaal, Lendelede, Gent-Muide, Stasegem, Ransart, ....
Plaatsen genoeg waar je met veel minder geld zeker zoveel reizigers kan aantrekken, zonder veel moeite.

Daarnaast kan publiciteit ook wel een pervers effect hebben. Als je reizigers van pakweg Oostende of Blankenberge wegkaapt en die in de plaats naar Bray-Dunes of Zuydcoote vervoert is dat een slechte zaak voor de spoorwegen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 25 mar 2021, 20:08 Verder zal een trein bij gelijke reistijd veel meer reizigers trekken, bovendien worden onderweg dan Tilburg en Breda nog aangedaan en is het tariefsysteem dan geïntegreerd voor overstappende reizigers (zelfs bij de DB-bus is dat nooit helemaal geweest). Hoeveel potentieel dat nu uiteindelijk oplevert, dat kan ik niet zeggen, maar ik zou wel denken dat dat duidelijk meer is dan voor een busverbinding.
Of een trein ceteris paribus meer of minder reizigers oplevert dan een bus is me niet eenduidig. Ik herinner me nog dat toen de trein Maastricht-Aken vervangen werd door een Interliner bus daar een pak meer reizigers kwamen. Maar daar kunnen ook andere factoren gespeeld hebben.
Het punt dat ik eigenlijk wilde maken is vooral dat richting Eindhoven het aantal reizigers steeds weer tegen leek te vallen, waar dat op andere verbindingen minder het geval is.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 26 mar 2021, 20:02 Of een trein ceteris paribus meer of minder reizigers oplevert dan een bus is me niet eenduidig. Ik herinner me nog dat toen de trein Maastricht-Aken vervangen werd door een Interliner bus daar een pak meer reizigers kwamen. Maar daar kunnen ook andere factoren gespeeld hebben.
De trein is daar nooit rechtstreeks de bus vervangen. De rechtstreekse trein Maastricht - Aken reed tot 1992 en is toen vervangen door Heerlen - Aken. Een snelbus Maastricht - Aken is er altijd geweest, ook al lang voordat hij in 1994 een Interliner werd. De bus had en heeft ook een andere route met volgens mij meer potentieel dan de tussenstops van de rechtstreekse trein. En het treinmaterieel op de Maastricht - Simpelveld - Aken is ook nooit reclame voor de spoorwegen geweest.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie