De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen
De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen
In hoeverre kan/mag de Alstom Citadis Dualis (een kruising tussen tram en trein) rijden tussen het overige spoorverkeer?
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.
Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Zou het nut hebben bij een heropening van de lijn De Panne - Duinkerken? Je hebt daar een aantal haltes die op korte afstand op elkaar volgen, dus ik dacht dat dit een alternatief voor de trein zou kunnen zijn. Ik weet echter niet of het de moeite loont om voor alleen dit traject een apart materiaaltype te gebruiken.Shrek schreef: ↑08 mar 2021, 00:12 Die kan dat perfect, in Frankrijk doen ze dat ook op sommige trajecten.
Maar ik zal al maar meteen de grote kanttekening maken: in België zie ik daar geen nuttig gebruik van. De tramnetten van de kust, Gent, Charleroi en Antwerpen hebben een verkeerde spoorbreedte. Rond Brussel zitten alle spoorlijnen die nog maar in de buurt van tramlijnen liggen eivol.
Dus: ja het kan, nee niet in België.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Staat die lijn onder draad?Shrek schreef: ↑08 mar 2021, 00:38Het ding is niet compatibel met de kusttram, dus ik zie niet veel voordeel aan zon tramtrein tegenover een gewone trein.
Het grote probleem daar is natuurlijk dat de Fransen totaal geen interesse hebben om die lijn te heropenen, ongeacht welk soort materieel er zou rijden. In tegenstelling tot andere grensovergangen (Weert, Maastricht, Aken,...) spelen hier geen grote technische problemen, maar is het puur een gebrek aan interesse en, laten we eerlijk zijn, potentieel aan reizigers dat ervoor zorgt dat daar geen treinen meer rijden.
En zo ja, welke voltage (of hoe noemt dat)?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Neen er hangt geen bovenleiding, maar dat kan geen kwaad gezien SNCF talloze diesel- en zelfs bimode-treinstellen heeft.
Je zou in De Panne heel gemakkelijk een extra perron kunnen bouwen op de oude goederenkoer, dat zou dan enkel uit Frankrijk te bereiken zijn, de bedding ligt er zelfs nog.
Maar zoals gezegd: amper potentieel, geen interesse uit Frankrijk.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf
Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.
Groetjes,
Rian
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.rvdborgt schreef: ↑08 mar 2021, 12:43Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf
Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.
Groetjes,
Rian
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Duinkerken is natuurlijk wel gelegen aan de drukbezochte kuststreek (een buitenbeentje met de andere grensverbindingen). En de aansluiting met TGV-treinen naar Parijs is daarbij een extra troef.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Je kunt het hebben van een kustlijn nu moeilijk een troef noemen voor reizigers die uit Veurne, Koksijde of De Panne moeten komen. Duinkerke is inderdaad toeristisch, maar het is vooral gegeerd bij Fransen, niet bij Belgen. Ook alle tussenliggende dorpjes zijn typische vakantiedorpen waar Fransen graag de zomer doorbrengen maar waar Belgen niet veel te zoeken hebben, die gaan wel naar De Haan of Bredene.
Zoals met bijna alle verdwenen verbindingen geldt ook hier: het is ooit gesloten omdat er niet genoeg reizigers waren, wat is er fundamenteel veranderd waardoor het er nu opeens veel meer zouden zijn?
-
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?
Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt). Om te winkelen is de trein natuurlijk niet ideaal, maar voor woon-werkverkeer des te meer.
Maar dat zegt weinig voor de verbinding naar Duinkerke(sic!)*. Terecht is aangestipt dat er daarvoor nauwelijks een doelpubliek is; al denk ik dat een beetje slimme marketing daar wel iets zou kunnen aan doen. Toen ik dertig jaar geleden al eens met mijn kleuters naar het zeetje reed was dat nooit naar de Belgische kust, wel naar Nederlands Zeeland of naar de Opaalkust. Bv. Bray-Dunes is best aantrekkelijk, voor een bepaald publiek, maar er is nauwelijks een Belg die ervan weet.
Die marketing lijkt de Fransen al even weinig te interesseren als de treindienst. Dus: noppes.
Als nabedenking: als er zo'n treindienst kwam, dan zou er wel eens enige clientele kunnen gevonden worden in lieden die in Duinkerke de boot nemen naar Engeland en nog gauw een voorraadje sigaretten (of ander rookgerei) komen inslaan. Maar of men daarmee aan 4000 reizigers per dag zou geraken lijkt ook mij twijfelachtig. Trouwens, wie neemt nog de boot naar Engeland, post-Brexit? Een schijntje van het vroegere getal, lijkt me.
@Tim: het is Duinkerke, niet Duinkerken. Net zoals Middelkerke, Westkerke, en misschien nog wel meer.
Maar dat zegt weinig voor de verbinding naar Duinkerke(sic!)*. Terecht is aangestipt dat er daarvoor nauwelijks een doelpubliek is; al denk ik dat een beetje slimme marketing daar wel iets zou kunnen aan doen. Toen ik dertig jaar geleden al eens met mijn kleuters naar het zeetje reed was dat nooit naar de Belgische kust, wel naar Nederlands Zeeland of naar de Opaalkust. Bv. Bray-Dunes is best aantrekkelijk, voor een bepaald publiek, maar er is nauwelijks een Belg die ervan weet.
Die marketing lijkt de Fransen al even weinig te interesseren als de treindienst. Dus: noppes.
Als nabedenking: als er zo'n treindienst kwam, dan zou er wel eens enige clientele kunnen gevonden worden in lieden die in Duinkerke de boot nemen naar Engeland en nog gauw een voorraadje sigaretten (of ander rookgerei) komen inslaan. Maar of men daarmee aan 4000 reizigers per dag zou geraken lijkt ook mij twijfelachtig. Trouwens, wie neemt nog de boot naar Engeland, post-Brexit? Een schijntje van het vroegere getal, lijkt me.
@Tim: het is Duinkerke, niet Duinkerken. Net zoals Middelkerke, Westkerke, en misschien nog wel meer.
Dat heet in het formele Nederlands "spanning".welke voltage (of hoe noemt dat)?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Kan de Alstom Citadis Dualis tussen overige treinverkeer rijden?
Uiteraard moet je iedere studie kritisch bekijken. Verder moet je een studie niet diskwalificeren zonder hem gelezen te hebben.Shrek schreef: ↑08 mar 2021, 13:10Zo'n "studie" gemaakt op maat van een belangengroep toont niet veel aan natuurlijk. 4000/dag is zeer zwaar overschat, dat haal je nooit op zo'n plek.rvdborgt schreef: ↑08 mar 2021, 12:43Geen interesse zou kunnen kloppen. Potentieel (4000 reizigers/dag) is in het verleden echter al aangetoond, zie bv.:
https://www.trekhaak-73.be/imgs/VERTALI ... el%201.pdf
Potentieel en politieke interesse zijn niet altijd aan elkaar gerelateerd.
Laten we niet vergeten dat er maatschappelijk niet heel veel linken zijn tussen Noord-Frankrijk en België, waardoor er vanzelf weinig vraag naar vervoer bestaat. Belgen die naar Frankrijk willen gaan naar Lille, Parijs of verder. Bijna niemand zit te wachten op een trein naar Duinkerke (of Jeumont, Maubeuge, Givet of Valenciennes bij uitbreiding). Ook omgekeerd laat België de meeste Noord-Fransen koud. Het beste bewijs is wel dat grote steden als Tourcoing of Roubaix met een goede bediening al amper reizigers uit België hebben, dan moet je je bij kleinere plaatsen de vraag eigenlijk al niet stellen. Elke studie die iets anders aantoont is dus met heel grote scepsis te bekijken.
Het genoemde cijfers kwam niet van deze belangengroep zelf maar van 'de afdeling “Transports et déplacements urbains” van de “Direction générale des services techniques de la Communauté Urbaine de DUNKERQUE”'. Het cijfer is wel al relatief oud (1997) en zou opnieuw bekeken moeten worden maar het kan een idee geven. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat aan de hoge kant. Maar het zou bv. best kunnen dat dit over het totale aantal reizigers gaat en niet alleen over de grensoverschrijdende reizigers.
Groetjes,
Rian
Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?
Vergeet niet dat er een frequent rijdende gratis bus is van het station van De Panne richting Duinkerke. Voor toeristische verplaatsingen is die best wel interessant. Ik heb het al een paar keer gedaan: met die bus tot Bray-Dunes of tot Duinkerke en dan te voet over het strand terug richting De Panne: zeer aangename wandeling
Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?
Ge moest weer iets zeggen...jan_olieslagers schreef: ↑08 mar 2021, 13:52Dat heet in het formele Nederlands "spanning".welke voltage (of hoe noemt dat)?
Hij begreep wat ik bedoelde, dus...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?
De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder. Ben je zeker dat het over Fransen gaat en geen Franstalige Belgen? De pendel uit Henegouwen richting West-Vlaanderen zit wel in de lift.jan_olieslagers schreef: ↑08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).