De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Bericht door rdv »

Er is een goed voorbeeld waar grensoverschrijdend trein en bus tegen mekaar concureren: Gent - Lille.

Ik heb een paar keer Lille-Gent gedaan met DBbus, en op het traject tussen Gent en Lille was ik meestal alleen, max. met 3 als ik het me goed herinner. Het helpt natuurlijk niet dat er op exact hetzelfde moment ook een Flixbus dezelfde rit doet, maar de Flixbus had ook nooit veel volk mee.

Ik heb het gevoel dat de paar keer dat ik Lille - Gent met de trein deed, ik niet alleen was op dit traject. Nochtans is de trein duurder en doet de trein er langer over. Ik denk dat comfort, frequentie en bekendheid hier in het voordeel van de trein spelen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door thejay »

rvdborgt schreef: 25 mar 2021, 20:08 De NMVB, dat is al meer dan 25 jaar geleden volgens mij. De situatie/vervoersvraag kan inmiddels al behoorlijk veranderd zijn.
Verder zal een trein bij gelijke reistijd veel meer reizigers trekken, bovendien worden onderweg dan Tilburg en Breda nog aangedaan en is het tariefsysteem dan geïntegreerd voor overstappende reizigers (zelfs bij de DB-bus is dat nooit helemaal geweest). Hoeveel potentieel dat nu uiteindelijk oplevert, dat kan ik niet zeggen, maar ik zou wel denken dat dat duidelijk meer is dan voor een busverbinding.
Dat was de Snelbus lijn 74 in samenwerking met de toenmalige Zuidooster. De NMVB ging nog over in De Lijn voordat de lijn werd opgeheven.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... veltplaats
Oudgediende chauffeurs van Hermes denken nog altijd met plezier terug aan die tijd.
Natuurlijk waren dit destijds geen luxe touringcars met wc en drankautomaat.

De komst van de IC Bus heeft voor mij mede geleid tot de aanschaf van een Bahncard (25). Het was voor mij een goede verbinding naar Eindhoven waar ik vrienden heb wonen en ik heb ze dan ook meermaals gebruikt, ook tot Düsseldorf en doorgaand met de trein. De bezetting wisselde wel sterk. Soms goed druk (zeker rond vakantie/verlengde weekends), door de week vrij matig. Door de besparingen bij DB en het laatste zetje door Covid19 zijn nu vrijwel alle IC Bus-lijnen opgeheven. Wat rest is de klassieke weg met de lijnbus via Turnhout & Reusel en de trein via Breda en Tilburg. En afwachten of Flixbus nog terugkomt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 mar 2021, 20:41 Daarnaast kan publiciteit ook wel een pervers effect hebben. Als je reizigers van pakweg Oostende of Blankenberge wegkaapt en die in de plaats naar Bray-Dunes of Zuydcoote vervoert is dat een slechte zaak voor de spoorwegen.
Tommelein, Decaluwé en Dumery zouden dat een goede zaak vinden :).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 27 mar 2021, 11:54
Shrek schreef: 25 mar 2021, 20:41 Daarnaast kan publiciteit ook wel een pervers effect hebben. Als je reizigers van pakweg Oostende of Blankenberge wegkaapt en die in de plaats naar Bray-Dunes of Zuydcoote vervoert is dat een slechte zaak voor de spoorwegen.
Tommelein, Decaluwé en Dumery zouden dat een goede zaak vinden :).
Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat we de situatie buiten de pandemie beschouwen :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 18 mar 2021, 17:59Goeie vraag, waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Zou de Vennbahn (deels) heropend geweest zijn zonder Ravel? Wellicht niet als reguliere lijn, maar als museumspoorlijn, maar toch. En ik vrees hetzelfde voor Dinant-Givet, als daar de Ravel op de spoorbedding zelf komt, mag je wellicht een kruis maken over een eventuele heropening.
Vandaag nog heeft Benoit Gilson letterlijk gezegd dat er geen heropening komt van Dinant-Givet en dat Infrabel geen geld meer wilt uitgeven aan nutteloze studies hierrond. Je kan er dus vanuit gaan dat het de eerste 20 jaar niet zal gebeuren. Bouwen dus dat fietspad !
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door LML »

Shrek schreef: 09 sep 2021, 09:47
groentje schreef: 18 mar 2021, 17:59Goeie vraag, waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Zou de Vennbahn (deels) heropend geweest zijn zonder Ravel? Wellicht niet als reguliere lijn, maar als museumspoorlijn, maar toch. En ik vrees hetzelfde voor Dinant-Givet, als daar de Ravel op de spoorbedding zelf komt, mag je wellicht een kruis maken over een eventuele heropening.
Vandaag nog heeft Benoit Gilson letterlijk gezegd dat er geen heropening komt van Dinant-Givet en dat Infrabel geen geld meer wilt uitgeven aan nutteloze studies hierrond. Je kan er dus vanuit gaan dat het de eerste 20 jaar niet zal gebeuren. Bouwen dus dat fietspad !
Oei... nu zal de Van Miegroet ongelukkig zijn. Ging hij deze spoorlijn niet opnieuw reactiveren...? :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie