Pagina 21 van 36

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 20:47
door jan_olieslagers
Dankje, Rian! Dat is heel precies wat ik altijd al aanvoelde, en probeerde te verwoorden. Ook al heb ik geen concrete feiten of documenten beschikbaar, ter staving.

Re: Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 20:48
door ronny
Shrek schreef: 10 feb 2023, 13:13
Steve schreef: 10 feb 2023, 13:07 En zou de route dan ook meteen aangepast worden (en misschien IC-/IR-achtig worden?), of zou dat HSL-geschikt materieel "domweg" van en naar Spa ingezet op de bestaande stoptrein?
De route zal op termijn aangepast worden, maar dan naar een stoptrein naar Luik ipv Spa.
Volgens een artikel in TTB zou er tot 2027 een pendeltrein komen tussen Verviers of Welkenraedt en Aken. (Mondig Mobiel nr 139) https://treintrambus.be/mondig-mobiel/

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 20:52
door Shrek
rvdborgt schreef: 10 feb 2023, 20:28 De EU kan alleen iets doen als de lidstaten dat toestaan. En die lidstaten zijn zeer gevoelig voor de lobby's van hun staatsspoorwegen en hun vermeende belangen. En die willen doorgaans zo weinig mogelijk bemoeienis en veranderingen.
En waar zie jij dan een lobby die tegen het algemeen belang ingaat? Wie wilt er geen bemoeienis?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 21:10
door jan_olieslagers
het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden
Yeps, esattamento!
Er is een standaard EU-spanning: 25 kV 50Hz.
Maar er is nog geen verplichting/handhaving/plan van aanpak van EU-zijde.
Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.

Maar is het echt een EU-standaard? Is dat ergens gedocumenteerd?
En, toegegeven, zolang er geen planning is voor de veralgemening daarvan zal het weinig uitmaken.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 21:54
door JHS2013
pietje schreef: 10 feb 2023, 20:15
Het zou toch mogelijk moeten zijn om 1 type panto te kiezen voor 1.5 en 3 kV DC en 1 type voor 15kV en 25kV

Technisch is dit zeker haalbaar, maar het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden.
Het gaat vooral om breedte van het sleepstuk, de maximale en minimale hoogte en opwaartse druk. 1 standaard kiezen betekent het aanpassen van 1000’en km bovenleiding, dat is toch geen eenvoudige opgave.
jan_olieslagers schreef: 10 feb 2023, 21:10
het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden
Yeps, esattamento!
Er is een standaard EU-spanning: 25 kV 50Hz.
Maar er is nog geen verplichting/handhaving/plan van aanpak van EU-zijde.
Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.

Maar is het echt een EU-standaard? Is dat ergens gedocumenteerd?
En, toegegeven, zolang er geen planning is voor de veralgemening daarvan zal het weinig uitmaken.
Dat is een echte standaard, waar het precies geschreven staat moet ik (of u) eens opzoeken op de websites van de EU.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 22:54
door pietje
JHS2013 schreef: 10 feb 2023, 21:54
pietje schreef: 10 feb 2023, 20:15
Het zou toch mogelijk moeten zijn om 1 type panto te kiezen voor 1.5 en 3 kV DC en 1 type voor 15kV en 25kV

Technisch is dit zeker haalbaar, maar het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden.
Het gaat vooral om breedte van het sleepstuk, de maximale en minimale hoogte en opwaartse druk. 1 standaard kiezen betekent het aanpassen van 1000’en km bovenleiding, dat is toch geen eenvoudige opgave.
Klopt, maar zolang je geen standaard definieert waar je naartoe wil, zal er niets aangepast worden en staan we binnen 50 jaar nog altijd waar we nu zijn.
Als je nu 2 systemen vastlegt, met hier en daar eventueel een regionale variant die met dezelfde hardware werkt, maar met andere instellingen, kunnen de betrokken operatoren gesubsidieerd worden om de interoperabiliteit binnen pakweg 10 jaar te verwezenlijken op de grote corridors

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 22:57
door jan_olieslagers
zolang je geen standaard definieert waar je naartoe wil, zal er niets aangepast worden en staan we binnen 50 jaar nog altijd waar we nu zijn.
Krek zo! Alleen mag die 50 wel wat ruimer, helaas.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 22:58
door rdv
vandaag toevallig een 18 zien staan tussen BE/DE grens en Aachen (rond 11:30). Aangezien de NJ al weg was, was dit mss een test?
Onze ICE reed op tegenspoor naar Aachen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 01:49
door AlexNL
jan_olieslagers schreef: 10 feb 2023, 21:10 Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.
De verschillende elektrificatiesystemen zijn een gevolg van de stand van de techniek toen men begon met elektrificeren.

In Duitsland en aanliggende gebieden was men er relatief vroeg bij, maar wilde men wel wisselspanning gebruiken. Gelijkrichters waren echter nog niet betrouwbaar genoeg om dit goed te kunnen doen met 50 Hz - met 16.7Hz lukte het wel. Andere landen (Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden) hebben dit overgenomen.

In Hongarije slaagde iemand erin om een spoorlijn te elektrificeren met 20 kV @ 50 Hz, maar daar was niet heel veel interesse in. De Deutsche Reichsbahn heeft het systeem overgenomen voor elektrificatie van de Höllentalbahn. Na de 2e wereldoorlog viel dat deel van Duitsland onder Franse bezetting, en de ingenieurs van SNCF hebben dat systeem bestudeerd, overgenomen, en verbeterd tot de 25 kV die we vandaag de dag kennen.

Landen die later zijn gaan elektrificeren, zoals Denemarken, zijn meteen op de 25 kV-wagen gesprongen. De techniek was toen betrouwbaar genoeg om met 50 Hz wisselspanning te kunnen werken.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 07:45
door Zwoopaman
Wat ik mij wel afvraag is waarom Infrabel er voor kiest om nieuwe elektrificatie nog uit te voeren in 3000V. Is 25KV ook niet beter op vlak van efficiëntie?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 07:50
door Shrek
Zwoopaman schreef: 11 feb 2023, 07:45 Wat ik mij wel afvraag is waarom Infrabel er voor kiest om nieuwe elektrificatie nog uit te voeren in 3000V. Is 25KV ook niet beter op vlak van efficiëntie?
Jawel, 25kV is efficiënter, tenzij je eilandjes begint te maken, dan is het beter gewoon een homogeen geheel te bouwen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 07:55
door Shrek
JHS2013 schreef: 10 feb 2023, 21:54
pietje schreef: 10 feb 2023, 20:15
Het zou toch mogelijk moeten zijn om 1 type panto te kiezen voor 1.5 en 3 kV DC en 1 type voor 15kV en 25kV

Technisch is dit zeker haalbaar, maar het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden.
Het gaat vooral om breedte van het sleepstuk, de maximale en minimale hoogte en opwaartse druk. 1 standaard kiezen betekent het aanpassen van 1000’en km bovenleiding, dat is toch geen eenvoudige opgave.
Inderdaad, de Zwitsers hebben smallere panto's door een smaller ruimteprofiel. Je mag dus tunnels gaan uitdiepen als je daar ooit met een Duitse panto wilt rijden. Dat zijn inderdaad enorme kosten.
Het hele panto-gedoe is daarnaast ook helemaal niet zo'n groot probleem. Ik zie vandaag geen enkele situatie waar een zelfde panto voor dezelfde spanning ook maar iets zou verbeteren aan een Belgische treindienst.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 07:59
door FLV-FGSP
rdv schreef: 10 feb 2023, 22:58 vandaag toevallig een 18 zien staan tussen BE/DE grens en Aachen (rond 11:30). Aangezien de NJ al weg was, was dit mss een test?
Onze ICE reed op tegenspoor naar Aachen.
Wel, NJ 424 is gisteren in Aachen Hbf gestrand. De 18 is waarschijnlijk onverrichterzake weer teruggekeerd naar België.
In de plaats van NJ 425 reed dan een tiental rijtugen I11 van Brussel naar Aken met de 1863 ervoor. Een echte klassieke trein naar Aken dus :D

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 09:07
door 260689
FLV-FGSP schreef: 11 feb 2023, 07:59
rdv schreef: 10 feb 2023, 22:58 vandaag toevallig een 18 zien staan tussen BE/DE grens en Aachen (rond 11:30). Aangezien de NJ al weg was, was dit mss een test?
Onze ICE reed op tegenspoor naar Aachen.
Wel, NJ 424 is gisteren in Aachen Hbf gestrand. De 18 is waarschijnlijk onverrichterzake weer teruggekeerd naar België.
In de plaats van NJ 425 reed dan een tiental rijtugen I11 van Brussel naar Aken met de 1863 ervoor. Een echte klassieke trein naar Aken dus :D
Er zat daar normaal 1I10B en 1I6 in de samenstelling. Eerste plan was deze te beperken tot Welkenreadt. Maar denk dat ze ineens door hadden dat deze allemaal naar Aachen hbf mochten rijden. Vind het proper dat ze het aangedurfd hebben om zo een samenstelling op te sturen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 11 feb 2023, 09:11
door rvdborgt
Shrek schreef: 10 feb 2023, 20:52
rvdborgt schreef: 10 feb 2023, 20:28 De EU kan alleen iets doen als de lidstaten dat toestaan. En die lidstaten zijn zeer gevoelig voor de lobby's van hun staatsspoorwegen en hun vermeende belangen. En die willen doorgaans zo weinig mogelijk bemoeienis en veranderingen.
En waar zie jij dan een lobby die tegen het algemeen belang ingaat? Wie wilt er geen bemoeienis?
Bij ieder voorstel van de Europese Commissie lobbyen de spoorwegen tegen de meeste veranderingen, want verreweg de meeste staatsspoorwegen willen geen bemoeienis. Het meeste weet ik van wat er gebeurd is rond de verschillende voorstellen rond de rechten van treinreizigers en daar gingen de lobby's inderdaad recht tegen het algemeen belang in.

Groetjes,
Rian