Pagina 19 van 36

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 22 nov 2022, 19:37
door overweg13
Ik woon zelf aan een helling die gerekend wordt tot de 1000 zwaarste beklimmingen van België. In mijn gloriejaren reed ik die 2 keer per dag op om boven de heuvel weerwaarnemingen (vnl. wind) te doen. Ze is 800m lang, de stijging gaat van 49 naar 110 m boven de zeespiegel. Nu ik de fiets aan de haak heb gehangen, bestijg ik deze helling toch nog enkele keren per week te voet, want De Lijn wil me nog niet voor de deur oppikken...

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 22 nov 2022, 20:42
door dovaere
overweg13 schreef: 22 nov 2022, 18:49 Je kunt natuurlijk ook fietsen...
Dat is geen antwoord op de oorspronkelijke vraag ...
dovaere schreef: 01 nov 2022, 17:00 ...als we als samenleving een verschuiving willen van vliegverkeer naar duurzame (vrijetijds)verplaatsingen, dan moeten we toch toejuichen dat mensen vanuit hun eigen land op fietsvakantie vertrekken en niet met het vliegtuig willen terugkeren van pakweg Berlijn of Wenen.
[...]
fietstocht enkele rit België-Polen of België-Oostenrijk
...van mensen die hun vakantie al fietsend van thuis doorheen Duitsland, Polen, Oostenrijk of een nog verder doel willen doorbrengen, en van wie hun vakantie zoals iedereen in tijd beperkt is, en dus vlot willen terugkeren en zich niet bezighouden met de koterijen van de spoorwegen.
Als elk klein spoorweggebiedje zou reageren zoals @overweg13, en het normaal vinden dat zijn stuk grens extra moeilijk te nemen is met de trein, dan kom je uit bij de huidige situatie dat het vliegtuig de enige goede oplossing is, en de trein een hopeloze zaak.

Mijn vrouw en ik zijn rond 2005 met de fiets op het vliegtuig (Ryanair) teruggekeerd uit Venetië, en een jaar later uit Genève, telkens na een heenrit met gewone fietsen (met bergversnellingen) vanuit België.
Ik heb vooraf nog geïnformeerd om met de trein terug te keren. Achteraf gezien had het wel gekund, maar dat is voor de gewone reiziger een onneembare horde.

Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 13:02
door TKR
Als ik me het goed herinner wordt de MS66 eind dit jaar buiten dienst gesteld?

Welk materieel zou men dan gebruiken om de lijn Luik - Pepinster - Welkenraedt - Aachen te voorzien?
Of wordt deze route afgelast en moet men maar met de Limax over Maastricht naar Aachen?

Re: Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 13:04
door Steven
De bedoeling is om met HLE18 en I11 te rijden.

Re: Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 13:07
door Steve
En zou de route dan ook meteen aangepast worden (en misschien IC-/IR-achtig worden?), of zou dat HSL-geschikt materieel "domweg" van en naar Spa ingezet op de bestaande stoptrein?

Re: Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 13:12
door Steven
Geen idee. Ik weet enkel dat men dit materieel wil gebruiken omdat er geen andere keuze is dan dat. Van all belgische krachtvoertuigen mag enkel nog de HLE18 Aachen binnen eens de klassiekjes verdwijnen.

Re: Welk materieel naar Aachen?

Geplaatst: 10 feb 2023, 13:13
door Shrek
Steve schreef: 10 feb 2023, 13:07 En zou de route dan ook meteen aangepast worden (en misschien IC-/IR-achtig worden?), of zou dat HSL-geschikt materieel "domweg" van en naar Spa ingezet op de bestaande stoptrein?
De route zal op termijn aangepast worden, maar dan naar een stoptrein naar Luik ipv Spa.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 14:30
door Steve
Dat plan had ik ook al gehoord, maar de "op termijn" en de nakende schrapping van de MS66 suggereert toch dat er aan het einde van dit jaar (?) dus 18 en HLE 11 in Spa te zien zal zijn. Nogal... apart en tekenend voor het gebrek aan voorzienigheid/middelen/materieel, zeker als je bedenkt dat pakweg een Luik-Luxemburg het intussen met Desiro's moet stellen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 14:41
door JHS2013
De HLE27’en mogen toch ook nog tot Aken? Of zijn die inmiddels verbannen?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 14:42
door Steven
In de toekomst komt de HLE17 en die zal dan de nodige veiligheden hebben om ook eventueel verder te rijden dan Aachen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 14:42
door Shrek
JHS2013 schreef: 10 feb 2023, 14:41 De HLE27’en mogen toch ook nog tot Aken? Of zijn die inmiddels verbannen?
Een oplossing uitwerken met locomotieven die einde levensduur zijn is ook geen langdurige oplossing. De HLE27 gaan er volgend jaar ook met bosjes uit gaan.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 14:57
door overweg13
Het zal wel niet mogen, maar zou dit eigenlijk geen ideale verbinding zijn om de overtollige mw41 in te zetten? Alhoewel die waarschijnlijk wel versleten zullen zijn voor ze gehomologeerd zijn...

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 15:59
door Steve
Dat "niet mogen" zal hier wel de kern van het probleem zijn en het zou me verbazen dat de MW41 toegestaan is op dat traject. Technisch gezien zou een Desiro of MS80 perfect tot Aken kunnen (de HLE 18 kan ook enkel maar z'n 3 kV gebruiken daar, heeft geen 15 kV), alleen zal daar wel weer wat papierwerk voor ontbreken. En laat voor de HLE 18 nu juist al een toelating bestaan vanwege de Nightjet... #leveeuropa

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 16:08
door jan_olieslagers
En men gaat er ook geen moeite voor doen want de reeks 41 staan op de eerste rij om te worden afgevoerd.
#leveeuropa
Zeg dat wel! Vanuit de vliegerij bekeken is dit puur Absurdistan. Maar misschien is het niet zozeer de fout van "Europa" dat diverse nationale entiteiten koppig vasthouden aan hun alleenzeggenschap?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 10 feb 2023, 16:11
door Shrek
Steve schreef: 10 feb 2023, 15:59 #leveeuropa
Wat heeft europa hiermee te maken? De NMBS kan volledig autonoom kiezen welk materieel ze aanbieden voor homologatie hoor.