overweg13 schreef: ↑26 okt 2022, 20:38
[...]En eerlijk gezegd, ik vind dat hier behoorlijk veel aandacht besteed wordt aan een non-issue: er zijn genoeg snelle treinen tussen België en Duitsland, mij ontsnapt de noodzaak aan nog meer verbindingen. Of heeft het toch allemaal met de lieve centjes (van de treingebruiker dan) te maken???
Non-issue? Nee, ook ik lig wakker van de niet-robuuste treinverbinding tussen België en Duitsland, en het gaat mij niet om de centen.
Een slechte klassieke verbinding maakt ook de snelle treinverbindingen onbetrouwbaar (al klopt het natuurlijk 100% dat de snelle verbindingen zelf betrouwbaarder moeten worden, met de ICE 3neo bijvoorbeeld).
Er kan altijd iets misgaan met een opeenvolging van treinritten, en het is het geheel van snelle én klassieke IC-verbindingen die het netwerk sterk maken.
Zelf kijk ik voor een langeafstandstreinrit doorheen Duitsland naar Salzburg, en ik kies automatisch voor de snelste (ICE)-verbinding, alhoewel ik zuinig ben.
Die ICE-verbindingen in Duitsland (Keulen - Frankfurt - München) hebben als er iets misgaat overal backups van andere ICE's, IC's of EC's die even later in dezelfde richting gaan. DB kan ons desnoods langs Stuttgart ipv Neurenberg sturen. Er zijn ook per uur verschillende goede (tragere) alternatieven voor de Railjet Express tot over de grens in Oostenrijk.
Enkel voor het stuk Luik - Aken (- Keulen) slagen DB én de NMBS er niet in een robuuste (klassieke) backup te hebben: je verliest direct twee uur als er iets misloopt.
Als wij thuis de eerste trein nemen om 6u15 's morgens, dan kunnen we ruim de ICE13 (8u23 in Brussel) halen. Lukt dat echter niet door een probleem bij NMBS of bij DB, dan zijn we ondanks "het alternatief" van de stoptrein Verviers-Welkenraedt-Aken direct twee uur kwijt, en dan moet het grootste deel van onze treinreis nog volgen.
Jullie noemen de Thalys, maar ook die is geen alternatief. Met de Thalys van een uur later loop ik ook bijna twee uur vertraging op voor het vervolg van de treinreis, onder andere door de ongunstige eindhalte in Keulen (versus Keulen-Deutz-Messe - Frankfurt). En dan zou ik op het moment zelf peperdure extra tickets moeten kopen (want NMBS of DB gaan die niet betalen ("er rijdt toch een andere ICE twee uur later"). Het is bekend dat Thalys hier geen HOTNAT (hop on the next available train) voor wil geven, de overstapstations en de route komen trouwens ook niet overeen.
Ik kan het niet verkopen aan mijn vrouw en twee kinderen dat de "door mij zo goed uitgezochte treinrit" een probleempje heeft, waardoor we al meteen van het begin een achterstand hebben van twee uur, en naast de stress om alles uit te zoeken en stempels te verzamelen, pas "s avonds laat aankomen op bestemming
Naast het idee van de treinreis helemaal laten vallen, lijkt de nachttrein van Nightjet mij dan betrouwbaarder dan een keten van dagtreinen: er kan evengoed vele uren vertraging op zitten, maar we hebben dan tenminste het gedoe en de stress tussenin niet terwijl we relatief comfortabel liggen. In het station van Wels zien we dan wel welke trein best uitkomt richting Salzburg.
Het is te gemakkelijk om te zeggen "grensoverschrijdende verbindingen zijn een luxeprobleem", "het is het probleem van een andere maatschappij (DB)", "er is niet veel vraag". Mij lijkt het een probleem voor de hele treinsector: er is wel veel vraag als je kijkt naar de grensoverschrijdende autowegen, en als er daar iets misgaat kun je vele alternatieve autowegen op...